Beantwoord

Er is gebeld met mijn nummer, maar niet door mij

  • 8 April 2020
  • 3 reacties
  • 2944 Bekeken

25 maart is er via mijn nummer gebeld naar een buitenlands, voor mij onbekend nummer. Op 25 maart heb ik niemand gebeld en al helemaal geen buitenlands nummer. Ik heb door dit telefoontje, wat ik niet zelf gepleegd heb, €5,10 aan kosten. Ik heb geen flauw idee hoe dit nummer gebeld is, maar weet zeker dat ik het zelf niet gebeld heb. Weet iemand hier meer over?

icon

Beste antwoord door Sanne 10 April 2020, 10:47

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge +7

Hoi, welkom op de community!

 

De verwarring kan ik mij voorstellen, als je de oproep niet (bewust) hebt gepleegd! Het verbruik op de specificatie is zoals deze is gevoerd. Je kan in jouw telefoon nagaan op welk moment je welke nummers hebt gebeld. Kijk ook zeker of je niet een gemiste oproep hebt teruggebeld of geprobeerd hebt te bellen naar een Nederlands nummer, maar door een typefout naar het buitenland hebt gebeld.

Verder kan je nog nagaan of de oproep niet via de reguliere bel ’app’ van de telefoon is gedaan, maar via een andere app. In de instellingen van jouw telefoon kan je zien welke apps waartoe toegang hebben. Heeft een app toegang tot de “telefoon” of “spraakoproep” functie, dan kan je ook daarmee bellen.

 

Groet, Sanne

Vandaag al 2x gebeld door mensen die zeggen dat ik gebeld heb.

Nee dus. Het is al eerder gebeurd. Hoe kan dit??

Dus Simpel wat is de verklaring hiervoor?

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Ellen Fagel-Custers,

@Sanne had een heel goed antwoord als het om uitgaande oproepen ging, dus dank je wel voor het meedenken!

 

Indien je ‘teruggebeld’ wordt door mensen die zeggen dat ze door jou gebeld zijn, dan is jouw telefoonnummer waarschijnlijk gebruikt om mee te spoofen. 

Meer informatie daar over kan je hier vinden. Gelukkig kan spoofing geen kwaad, behalve dat het uiterst vervelend kan zijn!

We zien dit vaak gebeuren en zowel providers als politie kunnen hier niets in betekenen. Gelukkig houdt dit in de praktijk nooit heel lang aan, maar schakelen ‘ze’ snel over naar een ander nummer.

Sterkte er mee en alvast een mooi weekend gewenst!

Met vriendelijke groet,

Jasper

Simpel

Reageer