Beantwoord

SMS naar buitenland op de factuur?

  • 23 September 2020
  • 13 reacties
  • 2526 Bekeken

Er zijn mij nu 2 keer kosten voor een sms naar het buitenland in rekening gebracht, die volgens mij niet terecht zijn. Ik reageerde op een sms die van Nederlandse oorsprong is (?).

Op 14-9 zou ik een sms naar Botswana gestuurd hebben, en gisteren weer en sms naar het buitenland.

Na heel veel uitzoeken snap ik nu wat er gebeurd is, maar begrijp nog steeds niet hoe het kan, dat dit als sms naar het buitenland gerekend wordt.

Ik kreeg op 14-9 een sms met daarin de datum+tijd plus locatie voor een medische afspraak. Dat bericht zag ik op mijn Apple Watch met daarbij meteen de antwoord-opties, zoals ik dat ook ken van een korte (standaard) reactie die je via je Apple Watch voor een WhatsApp bericht geeft. Daarom dacht ik ook dat het om een WhatsApp bericht ging en niet om een sms. Op dat bericht gaf ik de reactie OK, en dat werd dan op mijn factuur gemeld als een sms naar Botswana. 

Ik ging dit nummer online opzoeken, en zag meerdere meldingen van mensen die een sms kregen, van Coronatest, alsof ze een test afspraak gemaakt zouden hebben. Ik had die dag inderdaad een test voor mijn dochter gemaakt en kreeg dus per sms de bevestiging. Later zag ik dat ik dezelfde informatie ook via de email gekregen had, op dezelfde tijd. Bij de meldingen over dat nummer bij www.wieheeftgebeld.nl ging het om mensen die zelf geen test aangevraagd hadden, dus hun conclusie was dat het een vorm van fraude via sms zou kunnen zijn. 

Nu zag ik dat er gisteren nog een sms gekomen was voor een andere medische afspraak die ik voor morgen middag heb. Weer kwam dit via mijn Watch binnen en ik reageerde met “Ja”. En nu zie ik dus dat Simpel ook dit als een “sms naar het buitenland” opvoert.

Ik heb meteen gebeld met de kliniek waar ik morgen de afspraak heb. Bij de sms stond geen mobiel nummer als afzender, maar er stond wel het nummer bij dat ik ook gebruikt had toen ik de afspraak gemaakt had. Daar hebben ze het nagevraagd via hun IT-afdeling en ze zeiden dat via zo’n nummer alleen een bericht verstuurd kan worden, en dat er geen antwoorden op binnen kunnen komen. De IT-medewerker heeft het zelfs even geprobeerd door een sms naar zichzelf te sturen en dan gekeken of hij erop kon antwoorden. Dat kon dus niet zeiden ze. Ik zie wel dat ik de reactie Ja gestuurd heb. 

 

Nu vraag ik me af wat er hier aan de hand is. Waarom kan ik wel op zo’n bericht reageren en kost me dat dan een “sms naar het buitenland”? Bij de eerste keer werd 51 cent gerekend voor sms naar Botswana, en nu staat er nog geen land genoemd op mijn online verbruik. Maar als ik het nummer opzoek komt er iets van België zover ik het begrijp. De medewerkster van de kliniek zei dat het niet vanaf een buitenlands nummer verstuurd zou kunnen zijn.

 

Dus wat gebeurt hier? Ben ik ergens ge-hacked, op een manier dat ik automatisch een sms naar een buitenlands nummer verstuur als ik op een sms reageer waar normaal niet op gereageerd kan worden? Of gaat er iets fout bij Simpel wat betreft de registratie van uitgaande berichten?

Ik heb inmiddels de functie van een automatische reactie op berichten via mijn Apple Watch uit gezet. Ik wist ook niet dat deze vorm van reageren voor de dienst van sms zou gelden, want ik kende het alleen van WhatsApp.

 

icon

Beste antwoord door Phil 25 September 2020, 10:09

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Badge +8

Hi @Martina_Simpel!

Fijn dat je zelf al aardig wat onderzoek hebt verricht in deze situatie!

Laat ik voorop stellen dat de kans op een hack van je simkaart extreem klein tot nagenoeg onmogelijk is, daarom lijkt mij dat niet de meest aannemelijke verklaring. Op basis van je bevindingen krijg ik het idee dat het telefoonnummer van het bericht waar je op reageert toch omgeleid is via het buitenland of dat de manier van reageren (via je smartwatch) via een buitenlands nummer wordt omgeleid waardoor je berichten als een bericht naar het buitenland worden geregistreerd.

Op je factuur/specificatie wordt uitsluitend genoteerd welke verbinding jij met je simkaart via het netwerk maakt. Dit (meet)systeem is dusdanig accuraat dat de kans op een foutieve registratie tevens extreem klein is. Ik raad je daarom aan om de bovenstaande mogelijke verklaringen goed na te lopen en ben benieuwd naar je bevindingen.

Groetjes,

Phil

Ik heb precies hetzelfde. Iedere maand krijg ik 0,51 cent op de rekening van Z.Afrika. Simpel heeft mij het advies gegeven, dat ik het nummer in mijn mobiel moet zetten en blokkeren. Toch krijg ik steeds diezelfde 0,51 cent weer iedere maand terug. Ik betaal voor een SMS, maar ik stuur nooit een SMS naar Z.Afrika. 

Simpel doet er goed aan om dit een te compenseren want ik word er niet goed van. En het is leuk dat Phil allerlei suggesties doet, maar je komt er niet uit. Ze leggen het bij de klant om alles na te kijken, maar verzuimen zelf om de zaken te regelen. 

Groetjes

Anita

Goedemiddag @ajcmak

Wat vervelend dat er zonder jouw weten iedere maand sms berichten worden verstuurd naar het buitenland. 

De simkaart registreert echter alleen sms berichten die daadwerkelijk zijn verstuurd. 

Het is mogelijk dat er vanuit bepaalde applicaties (verificatie)berichten worden gestuurd naar een buitenlands telefoonnummer. Heb je het telefoonnummer al opgezocht op internet? Wellicht dat dit meer duidelijkheid geeft. 

Mocht je verder nog twijfels hebben of er niet uit komen, dan kan je natuurlijk altijd met onze klantenservice contact opnemen.
Wij kunnen je aan de hand van je persoonlijke gegevens verder helpen.

Groet, 

Lisa

Het nummer is 0027684335974 en los van het feit dat de simkaart het registreert, stuur ik vanuit bepaalde applicaties ook geen verificatieberichten. Het nummer komt niet voor op internet en het blijft natuurlijk raar, dat het altijd 1x per maand is en altijd 51 cent. Ik heb al diverse malen met de klantenservice hierover gesproken, maar de vinger blijft altijd naar mij wijzen. 

Op het laatst wordt je moedeloos. Net als alle vrouwen die door de Belastingdienst zijn genaaid. 

Het zou de provider sieren als zij erachter aan gaan en hun klanten op hun woord geloven. 

Kijk mijn facturen na en je zult zien, dat het steeds terugkomt. En door wie was de SIM-kaart geleverd? Door Simpel toch? Misschien een kromme volt in de simkaarten van Simpel. 

Groetjes

Anita

Hier hetzelfde: 2x maal Azerbeidjan 00994700112411, 2x 51 cent.

En een heleboel keer in maand Verenigd Koninkrijk voor 7 cent per keer.

Op 1 maand factuur.

@SIMPEL: hebben jullie minimaal een verklaring?

 

Hier hetzelfde: 2x maal Azerbeidjan 00994700112411, 2x 51 cent.

En een heleboel keer in maand Verenigd Koninkrijk voor 7 cent per keer.

Op 1 maand factuur.

@SIMPEL: hebben jullie minimaal een verklaring?

 

Oh ja en allemaal op 13-10 om 17.46 u

Reputatie 2
Badge +8

Goedemorgen @ajcmak,

Het is begrijpelijk dat dit een vervelende situatie is. In deze topic geeft medegebruiker Snowboard enkele tips die nuttig kunnen zijn. 

Voor nu adviseer ik je om in ieder geval het telefoonnummer te blokkeren op je toestel zodat ongewenste sms’jes niet worden verstuurd. 

Groetjes, Mila 

 

Reputatie 2
Badge +8

Hi @DNAngelo ,

Vervelend dat ook jij hier problemen mee ervaart!

Ik adviseer je om hier een kijkje te nemen. Daar legt mijn collega de mogelijkheden van deze (ongewenste) sms berichten uit. Zoals ook in het topic dat ik in mijn andere bericht heb genoemd, de tips kunnen je zeker helpen.

Groetjes, Mila 

 

Het nummer is al maanden geblokkeerd, maar komt steeds terug op de rekening.

 

En er is niks mis met mijn telefoon. Ik heb zelfs een andere telefoon gekocht om zeker te zijn dat het niet meer voor zal komen. Ik denk toch echt dat SIMPEL degene is, die in de spiegel moet gaan kijken. Het is toch raar dat bij andere provider dit niet het geval is en alleen SIMPEL dit euvel heeft. U kunt wel de vinger naar de clientèle wijzen, maar als de technische kennis ophoudt door te stellen dat alles op de simkaart wordt vastgelegd, en de simkaart is door SIMPEL geleverd, dan kan ik me voorstellen dat een onderzoek wordt ingesteld naar de simkaarten die u verstrekt.  

Reputatie 4
Badge +8

Hi @ajcmak,

Zeer begrijpelijk dat je hier duidelijkheid over wenst. Wat je echter aangeeft over andere providers is niet correct, op internet zie ik namelijk tal van vergelijkbare situaties naar voren komen bij andere providers. Een onderzoek naar de simkaarten haalt tevens weinig uit, een eventueel defect in een simkaart zorgt er namelijk niet voor dat er zomaar sms berichten worden uitgestuurd. Daar is altijd een opdracht/handeling vanuit het toestel voor nodig. De simkaart registreert die opdracht/handeling slechts op het netwerk en zorgt vervolgens voor de benodigde verbinding.

Ik raad je toch sterk aan om te kijken of de blokkade op het telefoonnummer nog actief is en correct ingesteld staat. Daarnaast raad ik ook sterk aan om je applicaties na te lopen, het bericht komt namelijk ergens vandaan. Wellicht krijg je op die manier meer duidelijkheid. Iets wat niet plaatsvindt kunnen wij namelijk ook niet registreren op het netwerk en niet specificeren. Aangezien dat wel gebeurt is het met zekerheid te zeggen dat contact er is.

Groetjes,

Phil

En dat is nu vervelend om te horen/lezen. ‘Dat er altijd een handeling of opdracht vanuit het toestel nodig is. Daarmee wordt met de vinger naar mij gewezen en ik doe die handeling of opdracht niet. (Ja..ja…. hoor ik jullie zeggen. ‘Je moet toch iets doen!) Nee...dus. En kijk ook naar andere cliënten die dit hebben.

En ik ben op zo'n danige leeftijd, dat ik geen spelletjes, games, you tube, face time, postcasts, gmails, chome, spotify, navigatie etc. of influencers volgt. Ik heb het toestel om te bellen en gebeld te worden. Niet meer en niet minder. O ja… en ik neem foto's. En het contact is geblokkeerd. 

Laat het maar zitten…. ik word gek van al die goedbedoelde adviezen.  Welterusten

 

Wat zo jammer is dat eigenlijk de provider (niet alleen simpel) gewoon sms naar landen buiten de Zone 1 gewoon geblokkeerd moeten kunnen worden. Dit lijkt een geval van soort oplichting dus moet de provider maar werken aan een technische blokkade?

Reageer