Beantwoord

Telefoon goed ingesteld, t贸ch geen nl-alert


Ik heb een Huawei van 1 jaar oud.
Volgens alle instelhulpen moet hij automatisch goed ingesteld staan om een nl-alert te ontvangen. Ik heb dat ook nog gecontroleerd.
Maar toch ontvang ik niets.
Ik heb met de overheid gebeld en die zeiden dat ik het bij de provider moest zoeken..................???
Hellup!!
icon

Beste antwoord door Snowboard 4 June 2019, 10:22

Bekijk origineel

15 reacties

Waarschijnlijk heb je hem ondertussen wel ontvangen...
Ik heb zelf een Honor 10 (dochtermaatschappij van Huawei) en bij mij duurt het precies een half uur voordat ik de melding binnenkrijg....
ehm.............nou, nee, niets binnen.
En nog steeds niets ontvangen....................:-(((
Reputatie 6
Hi Rian.

De NL-allert dient elke keer als test, rond het middaguur, 12.00 over het algemeen, wordt dat verzonden als mogelijk alternatief voor de bekende sirene.

Wanneer je deze niet hebt ontvangen is het zaak om een controle te plegen van je instellingen op de telefoon, handmatig.
Op dit moment is er geen sprake van een herkansing in een korte tijd.

Instellingen berichten. (app.)
Controleer of infoberichten/cell broadcastst goed staan ingesteld (met al dan niet het juiste kanaalnummer).
*In het menu van telefoons kunnen verschillen zijn.

Volgende keer, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Nou, het begint er al mee dat ik met geen mogelijkheid via de berichten app bij cell broadcast uit kom. Daar kom ik alleen als ik via de gewone instellingen in het zoekveld noodmeldingen intyp.
Dan kom ik bij uitzendinstellingen en daar staat alles op toestaan:
  • waarschuwingen toestaan
  • NL-Alert toestaan
  • gesproken berichten toestaan
  • maximum volume en "niet storen" negeren
Mij lijkt dat de instellingen dan ok zijn..........??

En waar ik dan in vredesnaam 贸贸k nog een kanaalnummer moet vinden......(laat staan instellen) sorry, geen idee 馃
Reputatie 3
Badge +7
Hoi! Volgens NL Alert staan Huawei telefoons al automatisch goed ingesteld, maar kan je dit zelf wel nalopen met behulp van de instelhulp.

Uit jouw laatste bericht begrijp ik dat je via de instellingen niet bij de Cell Broadcasts uitkomt. Mag ik vragen welk model Huawei je gebruikt? Mogelijk kunnen we dan wat specifieker op dat model naar de instellingen kijken.

Zelf ben ik ook Huawei gebruiker, en ik moest even zoeken maar ben bij de goede instellingen gekomen. Bij mij staat het onder Berichten inbox > Opties > Instellingen > Geavanceerd > Noodwaarschuwingen. Open ik de noodwaarschuwingen, dan staat onderaan de pagina NL-Alert aangevinkt.
Ik heb een Huawei mate 10 pro
Model BLA_L29

Uiteindelijk kom ik ook ij noodwaarschuwingen uit, en NL_Alert staat aangevinkt.
Daarom weet ik niet waar ik het dan moet zoeken 馃槼
Reputatie 6
Ik wil graag nog even inhaken voor een stukje uitleg, zelf gebruik ik ook die site als informatiebron.
(Kanaalnummer = 919)

https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/


Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je een NL-Alert niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, omdat je in gesprek was of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken.
Ook moet je telefoon juist zijn ingesteld om een NL-Alert te kunnen ontvangen. Ga nu naar de instelhulp en stel je mobiel in. Tweemaal per jaar zendt de overheid een controlebericht uit. Als je dit controlebericht ontvangt, weet je zeker dat jouw mobiel juist staat ingesteld.
Nou, ik zat naast mijn telefoon,
Die stond aan
Niet aan het internetten of downloaden of filmpje kijken
En de instelhulp heb ik ook al meerdere keren doorgeworsteld.

Mijn vraag :
Als het af kan hangen van welk kanaal, waar kan ik dat kanaal dan instellen?
Oh, ik heb het even gegoogeld.........dat moet ik aanpassen op de router..........(ik dacht op mijn telefoon)
En daar zou het probleem best eens kunnen liggen, mijn internetverbinding is niet altijd even stabiel.(balen!!)
Ik zal het daar eens zoeken.
Reputatie 6
Nee Rian, het kanaalnummer heeft niks van doen met je router. Er zijn telefoons, zoals ik al zei menuverschillen, zoals Acer die bij de instelhulp wordt genoemd met kanaalnummer 919.

Zelfs al ben je verbonden met wifi dan nog is het mogelijk dat bericht te ontvangen.
https://crisis.nl/nl-alert/je-mobiele-telefoon/
Reputatie 3
Badge +7
Nou, ik zat naast mijn telefoon,
Die stond aan
Niet aan het internetten of downloaden of filmpje kijken
En de instelhulp heb ik ook al meerdere keren doorgeworsteld.

Mijn vraag :
Als het af kan hangen van welk kanaal, waar kan ik dat kanaal dan instellen?


Ik ben even rond wezen kijken en volgens mij kan je op deze manier een kanaal toevoegen.

Ga weer naar Berichten inbox > Opties > Instellingen > Geavanceerd > Noodwaarschuwingen. Rechtsbovenin kan je op de drie puntjes klikken en kiezen voor "Instellingen". Helemaal onderaan de pagina staat "Kanaalconfiguratie". Als je hier klikt, kan je een kanaal toevoegen. Als naam kan je NL-Alert invullen, bij kanaalnummer 919.
Ik zal wel iets niet goed doen, maar......................
Als ik mijn berichten open zie ik een lijst met ontvangen berichten
Tik ik rechts-boven op de 3 stipjes heb ik de keuze uit:
  • verwijderen
  • favorieten
  • noodwaarschuwingen
  • geblokkeerd
  • alles als gelezen markeren
  • instellingen
Tik ik op 'noodwaarschuwingen' dan kom ik in de meldingsgeschiedenis. Daar staat dat er geen actieve waarschuwingen in mijn omgeving zijn.
Er zitten geen 3 puntjes waar ik op kan tikken.

Ga ik terug en tik ik op 'instellingen', dan zijn er 4 mogelijkheden:
  1. ik tik op de 3 stipjes rechts boven. er verschijnt een pop-up met 'standaardinstellingen herstellen' verder geen mogelijkheden
  2. identificatie kwaadaardige websites. staat uit.
  3. beltonen en trillen staat aan
  4. geavanceerd
Via 'geavanceerd kom ik bij:
  • ontvangstbevestigingen staat uit
  • leesrapporten aanvragen staat uit
  • leesrapporten versturen staat uit
  • automatisch MMS berichten ophalen staat op 'niet tijdens roaming'
  • MMM downloaden en versturen staat op 'niet tijdens roaming'
  • maakmodus staat op vrij
  • WAP pushservice staat aan
  • ongelezen berichten vastmaken staat aan
  • berichten terugroepen staat uit
  • handtekening staat uit
  • snelle antwoorden kun je voorgeprogrammeerde antwoorden kiezen
  • nummer SMS-centrale staat een nummer ingevuld
  • berichten op simkaart beheren staan geen berichten op mijn simkaart
ook in dit scherm: tik ik op de 3 stipjes rechts boven. er verschijnt een pop-up met 'standaardinstellingen herstellen' verder geen mogelijkheden

tja,verder geen mogelijkheden馃槬
Reputatie 6
Hi Rian.

Ik heb de indruk dat je telefoon goed staat ingesteld maar zoals ik al schreef telefoons kunnen verschillen qua menu. Dat is ook zo binnen hetzelfde merk mogelijk.

Ik zou (persoonlijk) even bij een telefoonspeciaalzaak binnenlopen zodat ze met je kunnen meekijken op jouw toestel. En bij de volgende test (alert) het opnieuw in de gaten houden.
Bedankt voor de tip.馃憤

Reageer