Beantwoord

Bellen naar buitenlandse telefoonnummers in Nederland

• 4 december 2019
  • 3 reacties
  • 206 Bekeken

Heey,

Ik heb vandaag een factuur ontvangen voor de maand november en daar stond wat raars op, namelijk dat ik betaald heb voor het bellen naar België en Portugal.

Nu heb ik dit dus even opgezocht  binnen de richtlijnen en vroeg me af of het klopt wat ik zeg.

Ik heb dus gebeld naar Belgische en Portugese nummers die zich in Nederland bevinden (of terwijl: vrienden van mij die een buitenlands nummer hebben, maar zich in Nederland bevinden). En hier moest ik voor betalen omdat ik zogenaamd naar het buitenland zou bellen.

Daarnaast is het echter wel zo dat bellen binnen de EU gratis is, maar dat betekent dus dat als ik zelf in België zou zitten en dán naar een Portugees nummer zou bellen, dat dat wel gratis is?

Graag zou ik hier wat meer uitleg over willen horen en eigenlijk gewoon mijn geld terug willen, want dit is echt onzin.

Groetjes!

icon

Beste antwoord door Snowboard 4 december 2019, 15:26

Hi jealyvdaker  

Bellen vanuit NL naar een buitenlands nummer valt niet onder roaming omdat je gebruik maakt van het netwerk van je provider in eigen land. Gebruik gaat niet uit je bundels en het zijn buiten bundel kosten  

De roaming regels van de EU gelden wanneer je in 1 van de EU-landen bent/verbonden met een antenne uit een ander EU-land  en dan gaat gebruik wel uit je bundels.

Zou je een grensbewoner zijn en verbonden zijn met bijvoorbeeld een Belgische mast was het wel roaming.

https://community.simpel.nl/buitenland-12/hoe-werkt-roam-like-at-home-283

• Ben je zelf in Nederland en bel of sms je naar een buitenlands nummer? Dan vallen de belminuten en sms'jes standaard buiten de bundel, en betaal je het buitenbundeltarief. Óók als dat land in zone 1 zit.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +9

Hi jealyvdaker  

Bellen vanuit NL naar een buitenlands nummer valt niet onder roaming omdat je gebruik maakt van het netwerk van je provider in eigen land. Gebruik gaat niet uit je bundels en het zijn buiten bundel kosten  

De roaming regels van de EU gelden wanneer je in 1 van de EU-landen bent/verbonden met een antenne uit een ander EU-land  en dan gaat gebruik wel uit je bundels.

Zou je een grensbewoner zijn en verbonden zijn met bijvoorbeeld een Belgische mast was het wel roaming.

https://community.simpel.nl/buitenland-12/hoe-werkt-roam-like-at-home-283

• Ben je zelf in Nederland en bel of sms je naar een buitenlands nummer? Dan vallen de belminuten en sms'jes standaard buiten de bundel, en betaal je het buitenbundeltarief. Óók als dat land in zone 1 zit.

Heey,

Dankjewel voor jouw reactie!

Wat ik dan dus eigenlijk nog niet begrijp is waar dit onderscheid ligt, het lijkt me namelijk dat Nederland ook onder de EU-landen valt en daarom zou dit dus ook WEL uit mijn bundels moeten gaan?

Maar volgens Simpel is het dus logischer om wel extra kosten in rekening te brengen op het moment dat ik op mijn Simpel netwerk in Nederland zit?

Zouden jullie misschien ook uit kunnen leggen waar deze logica dan achter zit?

Alvast bedankt voor de reactie!

Met vriendelijke groet, Jealy

Reputatie 4
Badge +9

Hi Jealy. 

Het gaat er niet om of NL onder de EU valt maar om roaming regels van de EU. Er is geen sprake van roaming en de provider mag de prijs bepalen. In dit geval rekent Simpel de kosten die ze moeten betalen aan de buitenlandse provider aan jou door. 

Reageer