Beantwoord

Verhoging abonnementskosten zonder mededeling vooraf.

  • 2 January 2023
  • 89 reacties
  • 9586 Bekeken


Toon eerste bericht

89 reacties

wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt en dat de prijsstijging in gaat in januari.

Vertel mij dan eens waarom ik over de maand December al meer betaal ???? 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @IkWilWegBijSimpel,

Jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten als gevolg van de inflatiecorrectie.

Ik begrijp je punt. Het is mij als klantenservice medewerker niet duidelijk wat de financiële beweegredenen geweest zijn voor het doorvoeren van de inflatiecorrectie. Wel is het zo dat we sinds enkele tijd deel uitmaken van de T-Mobile familie. Binnen deze familie is er gekozen om bepaalde structurele voorwaarden per provider gelijk te trekken. Simpel voerde als enige merk nog geen inflatiecorrectie uit, daardoor is dit aangepast bij de jaarlijkse wijziging van de Algemene voorwaarden. Dit is gebeurd per 6 januari 2022. We mogen onze voorwaarden natuurlijk niet op een klant dwingen, hier moet je als klant zelf mee akkoord gaan bij een verlenging/nieuw contract.

Op het moment dat je verlengt met een nieuw contract ga je opnieuw akkoord met de voorwaarden, iedereen die nog niet verlengt heeft na 6 januari 2022, heeft nog geen akkoord gegeven. Zij worden met volgende lichting meegenomen mits zij een contractvernieuwing uitvoeren. Hier komt bij dat we bepaalde regels van het ACM moeten volgen. Zo moet je eerst minimaal drie maanden actietarief betaald hebben als klant voordat je als consument te maken mag krijgen met een indexering, wel zo eerlijk! Daarom kan het niet op directe wijze op de tarieven worden aangepast. Op den duur zal bijna elke klant opnieuw hebben verlengt, en betaald iedereen inflatiekosten. (Wanneer je overigens verlengt met een nieuwe deal, betaal je weer het normale actietarief tot het 1 januari is. Als er een correctie wordt doorgevoerd, zal er per 1 januari een verandering plaatsvinden).

Dan over op het punt van de abonnementen voor nieuwe klanten, ik begrijp dat het nét even verkeerd kan vallen als je na de verhoging van je abonnement, mooie scherpe deals ziet met hogere aantal MB's. Ons aanbod wijzigt regelmatig, daarom komt het voor dat je een minder mooie bundel hebt dan nieuwe klanten. Dit is eigenlijk altijd al geweest, zo boden we in 2020 nog slechts 5 GB voor €10,00, dit verhoogt op den duur een paar keer per jaar. Het ongelukkige is nu dat het samenvalt met de inflatiecorrectie. Stel dat je geen inflatiekosten zou betalen, en je zag dat er nu een betere deal was, had je wellicht helemaal geen contact opgenomen.

Ik hoor je écht en vind dat je een goed punt maakt, maar ik kan niets veranderen aan de inflatie. 

Desondanks wens ik je een fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel
 

Ook ik ga na vele jaren trouwe klant te zijn geweest weg bij Simpel door dit geintje zodra mijn contract klaar is, als hier niets aan gedaan wordt.

Ik vraag mij af of het jullie daadwerkelijk zoveel meer oplevert dan dat het jullie gaat kosten door ontevreden klanten. Maar goed dat zal iemand vast wel ingecalculeerd hebben.

Dat jullie volledig volgens voorwaarden handelen hebben jullie al voldoende keren duidelijk gemaakt. Dat betwisten de meesten hier ook helemaal niet.

Maar het is gewoon onfatsoenlijk en zeer klantonvriendelijk om dit toe te passen in een periode waarin een klant nog gebonden zit aan het contract (en dit contact dus heeft afgesloten met een berekening in gedachten wat de totale kosten voor de gehele looptijd van dit contract zullen zijn). We hebben het hiet niet over contracten van vele jaren, maar slechts 1 of 2 jaar. Hou de kosten dan binnen de contractperiode constant op het overeengekomen tarief en pas de inflatiecorrectie pas toe op klanten die niet meer in een contract zitten. Dan hebben mensen de keuze om te kiezen of ze de verhoging kunnen of willen betalen of niet.

 

Als jullie menen dat het nodig is om inflatiecorrectie toe te passen om kostendekkend te blijven, dan zou ik het een stuk geloofwaardiger vinden als ook nieuwe abonnementen onderhevig zijn aan inflatie, dan wel krimpflatie. Als dat zo zou zijn zou ik er een heel stuk minder moeite mee hebben. Maar jaar na jaar gaan de data bundels omhoog voor eenzelfde prijs. Dus blijkbaar kan het elk jaar wel goedkoper. Als jullie een nieuw abonnement van 14GB voor 10 euro kunnen verkopen, dan kunnen jullie mij niet uitleggen dat abonnementen van 8 of 10 GB ineens niet meer kostendekkend zijn voor die 10 euro. Jullie maken echt geen verlies op die nieuwe abonnementen.

Om je dan te veschuilen achter de voorwaarden en te zeggen dat het allemaal “rechtelijk en terecht” is… tja dat kan allemaal wel wezen, maar dat vind ik gewoon laf en kortzichtig.

Ook de redenering van dat wij ook allemaal al ooit gebruik hebben gemaakt van het actietarief is flauwekul, want dat tarief was gewoon hetzelfde als voor bestaande klanten. En dat tarief kunnen we “gewoon” weer krijgen zodra de contractperiode voorbij is, want dan kan het opeens wel weer tegen die prijs. Maar zodra er een nieuw jaar begint kunnen jullie dat dus gewoon weer ophogen. Dit is gewoon een verkapte methode om net wat meer uit je klanten te knijpen dan ze hadden verwacht ten tijde van het afsluiten van het contract.

En nogmaals ik begrijp prima dat het allemaal volgens de voorwaarden is, maar het voelt gewoon niet goed zo. Als het nodig is vanwege gestegen kosten, verhoog dan de tarieven voor iedereen, ook nieuwe klanten dan heb ik er vrede mee. Het gaat mij echt niet om die paar centen, maar om het principe. Dat het er alle schijn van heeft dat het eigenlijk helemaal niet zo nodig is en dat het alleen toegepast wordt op klanten die toch voorlopig nog geen kant op kunnen. Let wel, dat is voorlopig. Als dit niet teruggedraaid wordt met terugwerkende kracht ben ik net als zovelen hier weg als klant.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Gerard van Laar ,

Vervelend dat je er zo over denkt.

Dit kan ik goed begrijpen. Ik wil niet in herhaling vallen, maar soortgelijke berichten zijn al beantwoord. Wij vallen onze de vleugel van T-Mobile, alle merken onder T-Mobile voeren al jaren inflatie door, om de merken recht te trekken, is dit bij ons ook het geval geworden. Het is natuurlijk aan jezelf om hier een mening over te hebben en/of over te stappen als gevolg hiervan. 

Zoals eerder aangegeven is de inflatie rechtelijk en terecht doorgevoerd. Misschien heb je nog iets aan het volgende artikel van het ACM. Hier geven ze aan welke voorwaarden we moeten voldoen, welke we ook hebben voldaan.

Desondanks wens ik je een fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Zeer onfatsoenlijk, onredlijk en asociaal. Inmiddels zijn er diverse aanbieders met beter

condities. Laten wij massaal overstappen naar deze aanbieders, zo simpel is dit.

Want Simpel hoeft dit dus niet door te voeren, maar doet het wel. Als Simpel zijnde zou

ik mijn trouwe klanten meteen aanbieden met datgene waarmee zij adverteren en dit met

onmiddellijke ingang. Bovendien vraag ik mij af of dit niet een onderwerp voor Kassa, Radar

of Meldpunt is. 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Henk Elemans 

Daar heb je gelijk in.

Nogmaals: Ik begrijp dat je uitgaat van een vast maandbedrag, maar op het moment dat je een contract afsluit, behoren daar immers voorwaarden bij. In deze voorwaarden staat dat inflatie doorberekend kan worden op je abonnement. Alle nieuwe klanten betalen net zoals jij vorig jaar deed, eerst het normale tarief, maar per volgende 1 januari worden ook zij meegenomen met de inflatie berekening.

Los hiervan wijzigt ons aanbod regelmatig, daarom komt het soms voor dat klanten die nu mogen verlengen of een contract afsluiten, een voordeligere bundel hebben dan jij destijds hebt afgesloten. Dit gebeurt overigens redelijk vaak, het is nu alleen natuurlijk zo dat jij je extra benadeeld voelt omdat het samenvalt met de inflatie. Wanneer jij weer aan de beurt bent om te verlengen, krijg je ongetwijfeld een mooie deal met meer data + je maandbedrag wordt dan weer gereset naar het actietarief. Per volgende 1 januari wordt hier dan weer inflatie op berekend.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Niet alleen is de prijsstijging niet toegepast op nieuwe abonnementen. Maar ze krijgen er ook meer voor.

  

Hi @Jan Vermeulen,

 

Dat klopt inderdaad! Je ontevreden uiten mag best, maar het is niet nodig om dit in 10 verschillende topics te kopiëren en plakken. 

 

Groet, Charlie

Simpel

verwijderen als gebruiker topics of verwijderen van je simpel abbonement ???die laatste zou voor velen een oplossing zijn om van je lopende abbo af te komen.

Je account op dit forum staat volgens mij los van de account waarmee je klant bent van Simpel. Ik heb in ieder geval een account moeten maken om een bericht hier te kunnen plaatsen, want kon hier niet inloggen met mijn login van mijn klantenaccount.

Een contract is geldig voor een bepaalde loopduur. Tijdens deze duur kan niet zomaar eenzijdig aan de voorwaarden getornd worden, dan heeft de andere partij in principe recht om de ander aan het contract te houden dan wel de overeenkomst op te zeggen.

 

Zoals gezegd: dit heb ik in 25 jaar nog nooit meegemaakt. Bepaalde langlopende contracten, of contracten die automatisch verlengd worden (na de actietijd) mogen geindexeerd worden. Denk bijvoorbeerld aan je internet/tv-abo. Dit sluit je vaak af voor een jaar, tegen korting en een vaste prijs. Daarna ga je de volle mep betalen en wordt elk jaar de prijs verhoogd. Maar tijdens dat eerste contractjaar staat die prijs vast.

Ik ben aan het uitzoeken of dit zomaar mag wat Simpel hier doet. Simpel heeft dit in de algemene voorwaarden staan, maar dat wil niet zeggen dat dit binnen de kaders van de wet is. Ook heb ik dit aangekaart bij de Consumentenbond.

Ik vraag me ook af of een factuur wordt gezien als rechtvaardig middel van communicatie over een abonnementswijziging, dus over toekomstige kosten. Immers, een factuur betreft de info van de betreffende maand. 

Los van de juridische kant, vind ik het marketing technisch een hele foute beslissing. Ze hadden zij die het betreffen een verlenging kunnen aanbieden tegen interessante voorwaarden. Zo houden ze klanten binnen in plaats dat wordt gewerkt aan een slechte, onbetrouwbare reputatie. Gemiste kans 

 

Hi @Jan Vermeulen,

 

Dat klopt inderdaad! Je ontevreden uiten mag best, maar het is niet nodig om dit in 10 verschillende topics te kopiëren en plakken. 

 

Groet, Charlie

Simpel

verwijderen als gebruiker topics of verwijderen van je simpel abbonement ???die laatste zou voor velen een oplossing zijn om van je lopende abbo af te komen.

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Jan Vermeulen,

 

Dat klopt inderdaad! Je ontevreden uiten mag best, maar het is niet nodig om dit in 10 verschillende topics te kopiëren en plakken. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Net via charli van simpel het bericht gehad dat je als ontevreden klant niet teveel mag reageren op andere ontevreden klanten.


Wij zien dat je vaker dezelfde reactie plaatst op verschillende plekken in onze community, dit is in strijd met onze community-regels. Het niet volgen van deze regels kan leiden tot het verwijderen van jou als gebruiker, dit willen wij natuurlijk voorkomen.

Wij verzoeken je nogmaals vriendelijk hiermee te stoppen, voor alle overige vragen staan wij natuurlijk voor je klaar.

Met vriendelijke groet,
Team Simpel

Lees zo veel ontevreden klanten van simpel na verhoging abonnementen, dat wij een vuist gaan maken naar simpel en bij het aflipen van bestaamde contracten NIET meer bij simpel gaan verlengen, omdat het een onbetrouwbare speler in de markt is…

Hi @John ToBeExKlant,

 

Het geeft ons geen winst, want door de inflatie worden ook onze kosten hoger. Overigens heb jij destijds ook gebruik gemaakt van een deal met meer voordeel op anderen. Als jij kunt verlengen, kun je ook weer naar de actiebundel/-tarief overstappen. Verder ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, waarin wij de inflatiecorrectie benoemen. Zodoende blijft het contract tot stand.

 

Groet, Charlie

Simpel

lekker je achter de voorwaarden verstoppen en niet hand in eigen boezem steken , heb nooit EEN probleem gehad met simpel maar dit is er wel een waar je me mee kwijt bent ik wacht netjes mijn contractduur af en daarna zal het zeker geen simpel meer worden zo simpel is dat.

Hi @John ToBeExKlant,

 

Het geeft ons geen winst, want door de inflatie worden ook onze kosten hoger. Overigens heb jij destijds ook gebruik gemaakt van een deal met meer voordeel op anderen. Als jij kunt verlengen, kun je ook weer naar de actiebundel/-tarief overstappen. Verder ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, waarin wij de inflatiecorrectie benoemen. Zodoende blijft het contract tot stand.

 

Groet, Charlie

Simpel

 

Dus je bevestigd dat dit een wurgcontract is, met alleen van onze kant een commitment voor meerdere jaren terwijl jullie naar eigen behoefte prijzen kunnen verhogen.

In elke reactie mis ik de uitleg waarom jullie als enige niet de mogelijkheid geven om het contact te beëindigen bij de prijsverhoging. Als jullie zo overtuigd zijn dat dit 'slechts kostendekkend’ is zullen de klanten dit vast accepteren, toch?

Het eindeloos blijven herhalen dat mensen ‘akkoord zijn gegaan’ met de voorwaarden die niemand ooit heeft gelezen is heel zwak. We weten allebei dat indien jullie dit bij het afsluiten duidelijk hadden vermeld (en niet verstopt) er geen contract was verkocht. 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @John ToBeExKlant,

 

Het geeft ons geen winst, want door de inflatie worden ook onze kosten hoger. Overigens heb jij destijds ook gebruik gemaakt van een deal met meer voordeel op anderen. Als jij kunt verlengen, kun je ook weer naar de actiebundel/-tarief overstappen. Verder ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, waarin wij de inflatiecorrectie benoemen. Zodoende blijft het contract tot stand.

 

Groet, Charlie

Simpel

Wat een onzin reactie van Simpel.nl, maar ze hebben ook een slecht verhaal. Dit is diefstal en niets anders!

Een “inflatie correctie”, je kunt moeiteloos een ander abonnement krijgen met meer data voor minder geld dus is deze verhoging alleen om meer WINST te maken zonder dat de klanten hier iets tegen kunnen doen! 

Geen keuze krijgen om het abonnement te stoppen geeft ook aan dat dit een ordinaire winstverhoging is. Andere bedrijven verhogen ook prijzen maar daar kun je dan meteen overstappen. Simpel.nl gaat het alleen om meer winst.

Een achterbakse aanpassing van voorwaarden die niemand leest, je verwacht dat in NL bedrijven enig fatsoen hebben.

Deze inhaligheid zal zichtbaar worden in jullie marktaandeel.

Ik blijf mensen hier op wijzen tot ik van al mijn Simpel.nl abonnementen af ben!

 

Voor mij nooit meer simpel, zo simpel als wat….

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Die gedachtegang begrijp ik goed.

Eerder hadden wij onze voorwaarden niet dusdanig verduidelijkt en verdiept op de werking van eventuele inflatiecorrectie. Per 6 januari 2022, zijn onze Algemene voorwaarden gewijzigd waarbij dit wel op de juiste manier als Artikel vermeld stond. Bij het verlengen van je contract vink je altijd het boxje aan waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden. Ik kan goed begrijpen dat je deze echt niet helemaal doorneemt, maar deze voorwaarden waren de vernieuwde voorwaarden waarin de inflatiecorrectie meegenomen was. De reden dat klanten na oktober zijn uitgesloten van de inflatiecorrectie, is omdat we rekenen met het CPI uit juni 2022, in oktober was de inflatie dusdanig veranderd. Klanten die na oktober hebben verlengt, worden meegenomen in de volgende inflatiecorrectie. Zij hebben immers dezelfde inflatie-voorwaarden geaccepteerd bij het afsluiten/verlengen van een nieuw contract.

Zoals eerder aangegeven snappen we echt goed de verontwaardiging van onze klanten welke hierdoor de verhoging hebben ontvangen op het abonnement. We hebben dit immers voor het eerst in 16 jaar toegepast. 

Ik hoop op je begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

 

 

Ik zie hier flauwekul reacties van Simpel.nl over hun recht om inflatiecorrectie toe te mogen passen om meerjarige contracten. Wat ze hierbij niet vermelden is dat ze dan de mogelijkheid moeten geven om het abonnement op te zeggen indien je dit niet wilt accepteren. Dit doen de fatsoenlijke bedrijven namelijk wel.

Meerjarige contracten waarvan prijzen eenzijdig naar eigen (winst) behoefte kan worden verhoogd, wat een walgelijke actie.

Ik wil mijn contracten beëindigen!!!

Reputatie 2
Badge +7

Hi @M.Bakema

Bedankt voor jouw reactie. 

In het verleden heb jij ook het abonnement kunnen afsluiten met onze actie tarieven. In tegen stelling met de nieuwe klanten heb jij veel langer gebruik kunnen maken van hetzelfde tarief. 
Zoals eerder vermeld zal uiteindelijk elke klant te maken krijgen met de inflatie correctie. Er wordt dus geen uitzondering gemaakt voor de nieuwe klanten. 

Als bestaande klant kan je ook gebruik maken van de huidige actie maar alleen wanneer je in jouw verlengingsperiode zit (6 maanden voor jouw huidige einddatum). Je kan via Mijn Simpel controleren of je hiervoor in aanmerking komt onder het kopje 'Abonnement' > 'Bekijk aanbod'.  

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 1

Hey @M.Bakema ,

Die denkwijze kan ik zeker begrijpen.

Toch werkt de inflatiecorrectie bij diensten en services net iets anders. Bij de supermarkt heb je in 2022 op actuele wijze gemerkt dat een pak melk opeens duurder was geworden. Die producten stijgen in alle actualiteit mee met de inflatie. Bij abonnementen wordt dit achteraf berekend. Vanwege het feit dat je in het jaar 2022 een contract hebt afgesloten en in oktober de inflatie is vastgesteld op 8.6%, mogen wij dit achteraf berekenen. Eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet door te voeren. 

Vorig jaar heb jij bijvoorbeeld voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie weer berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen.
 

Ik snap dat het nu nadelig overkomt voor jullie omdat we het eerder nooit hebben toegepast en jullie je daarom misschien een beetje de pechgeneratie voelen. Maar de klanten die dit jaar een contract afsluiten zullen volgend jaar ook bericht krijgen.

Ik hoop op jullie begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine 

Simpel

Dit verhaaltje van simpel is echt zo ' Simpel '. Nu weet ik waar de naam van het bedrijf op gebaseerd is.....  Bij de  trouwe klant er een prijsverhoging door de strot heen duwen... Maar een nieuwe klant.... Die krijgt geen prijsverhoging die mag het lage tarief hebben...Simpel!! Hartelijk welkom!!! Oja als je nog een nieuwe klant weet krijg je 10 euro korting!! Heb je de prijsverhoging van 1 jaar al bijna terug verdiend... Echt heel simpel!!! Maar Simpel... Wat gaan wij hier aan doen want zelfs voor jullie is deze oplossing toch echt te  'simpel'.... Als jullie zo doorgaan met trouwe klanten zo simpel te behandelen ben ik bang dat er over een paar jaar toch echt geen simpel meer is.....

Reputatie 3
Badge +8

@Laziz Abarchan Begrijpelijk dat je deze e-mail niet helemaal doorleest, maar hij wordt niet voor niks gestuurd. Het is dan ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Hi allen @JvO@Nynkuhh@robertvanweersch en @SweetSix

Elke provider in Nederland is gerechtigd om ieder jaar in januari zijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Echter, kunnen providers er ook voor kiezen om dit niet te doen.

Groet, Noor 

Simpel

Dit lijkt me duidelijk @Noor wat je eerder schreef. 

Het is niet dat het erg is dat simpel de abonnementsgeld verhoogd het gaat om de informatie naar de klant voor aankondiging dat is stiekem om het bij de factuur te doen

Reputatie 3
Badge +8

Hi! 

 

@Bert001 De inflatie wordt doorgevoerd, omdat de kosten voor Simpel ook duurder worden. Voeren we dit niet door, dan snijden we onszelf in de vingers. 

 

@Laziz Abarchan Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekend het percentage over 2022. Dit wordt gedaan op basis van de cijfers tussen de tijd die wij dus ook aanhouden: 6-1-2022 en 1-10-2022. Dit percentage zegt niks over de jaren hiervoor/hierna, daarom wordt dat ook niet doorberekend. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reageer