Beantwoord

Zeer hoge factuur ontvangen met mysterieuze MB-lekkage midden in de nacht

  • 23 October 2019
  • 7 reacties
  • 923 Bekeken

Goedemiddag,

 

Ik kon een telefoonnummer op de website helaas niet vinden. Misschien willen jullie me helpen. Mijn zoon heeft een abonnemet voor 7,50 p/mnd met 250 MB per maand data. Dat gaat meestal goed maar deze maand niet, voornamelijk door hem zelf veroorzaakt (losse MB zijn gierend duur buiten de bundel en hij doet het toch), Met de specificatie van het gebruik probeer ik hem uit te leggen hoe dit gaat. Alleen toen zagen we dat op zeer veel data midden in de nacht (ca 2.00 uur en vaak op extact dezelfde tijd) en als iedereen slaapt er MB’s gebruikt worden. Zelfs de hele datalimiet van 250 MB is al weggelekt zo. Het gaat om nummer 06xxxx3434 (ivm privacy) en de nota met factuurdatum 21-10-2019 en nummer **** en klantnummer ****

Opvallende data zijn 24-9 / 25/-9 / 26-9/ 4-10 / 5-10 Steeds net na 2.00 uur ‘s nachts.

Zou het zeer op prijs stellen als je me hierbij kunt ondersteunen.

 

mvg 



**** Aangepast vanwege privacy 

icon

Beste antwoord door Joachiem 24 October 2019, 15:30

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge +7

@Hzwikker19 oeh dat is een goede vraag. Daar heb ik zo geen voorbeeld beschikbaar van. Misschien dat er andere communityleden hier goede ervaring mee hebben?

Hoi @Sanne  en @Joachiem 

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben er van op de hoogte hoe ik op mijn smartphone kan zien welke app hoeveel die verbruikt en wat je allemaal aan en uit kan zetten. En regelmatig apps sluiten is een goede karaktereigenschap.

Ik zou echter de gegevens willen koppelen met het overzicht van simpel.
Helaas heb ik op de mobiel geen datum en tijd en op het overzicht geen internetadres en ook helaas meerdere apps. Dus welke zonder toestemming mijn MB zit  op te snoepen is blijft onduidelijk.

Ik wil eigenlijk een app die dit afvangt en toestemming vraagt en moet krijgen als de gebeurtenis plaats vind en dan pas MB gaat verbruiken als er toestemming is gegeven tenzij de app al open staat. De app zou een poortwachter zijn die zelf niet veel internet communicatie nodig heeft . Is er een voorbeeld hoe je die zelf kan maken zodat de betrouwbaarheid ook optimaal is?

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Roelandreedeker ,

 

De grootste oorzaak is mobiel internet dat ‘s nachts aan blijft staan. Zet voor het slapen wifi en mobiel internet uit, dan voorkom je dat het toestel ‘s nachts een verbinding blijft onderhouden. Verder raad ik aan af en toe de telefoon opnieuw op te starten, en openstaande apps tussendoor te sluiten. Niet alleen ‘s nachts, maar ook overdag blijven apps data gebruiken zolang deze niet worden afgesloten. Achtergrondverbruik kan snel oplopen en dat is natuurlijk zonde van de internetbundel.

 

Groet, Sanne

Ik heb al een aantal dagen de 4g uitstaan omdat mijn mb’s op zijn. En toch krijg ik in het overzicht te zien dat ik data verbruik. Het is allemaal niet veel geld, maar toch. Dat zou niet moeten kunnen. Maar het gebeurt toch. Hoe kan dat?

Reputatie 2
Badge +8

@Hzwikker19  Indien je een iPhone toestel gebruikt dan kan het internet verbruik ingezien worden via Instellingen > Mobiel netwerk > Mobiele dataverbruik. Of wordt er gebruik gemaakt van een Android toestel? Dan kan je dat inzien via Instellingen > Gegevensverbruik. 

Hoi,
Dit probleem heb ik ook met internet. Op tijdstippen in de nacht en ik dus geen gebruik maak van internet worden grote hoeveelheden aan mb van mijn account afgeschreven. Hoe is dit mogelijk? Het is jammer dat simpel niet de gegevens heeft om te achterhalen welke klote app dit zo nodig moet doen en welke data er wordt uitgewisseld. 
Om 3:35:32 - 27,71 MB terwijl het mobieltje in de broekzak zit.

Reputatie 2
Badge +8

Hoi, wat leuk dat je een vraag stelt op de Community!

Ook als je niet actief op het toestel bezig bent, kan internetverbruik op de achtergrond doorgaan. Zolang mobiel internet staat ingeschakeld, is verbruik mogelijk. Is de telefoon met zowel Wi-Fi als mobiel internet verbonden, dan kiest hij altijd het sterkste signaal. De telefoon kan dus overschakelen naar mobiel internet, ook als er oorspronkelijk een Wi-Fi signaal is. Bij Iphones heet dit Wifi assistentie en bij Android telefoons heet dit slimme netwerkwissel.

Om na te gaan waar het verbruik aan ligt kun je kijken op je telefoon of deze beschikt over een zogenoemde datamanager. Die brengt in kaart welke apps bijvoorbeeld data verbruiken.

Wij kunnen in verband met privacy wetgeving niet inzien waar je MB's aan verbruikt zijn. Wij registreren enkel de verbinding die gemaakt wordt met je simkaart.

Als tip adviseer ik je om een plafond in te stellen. Voor meer informatie zie https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten.

Op de pagina simpel.nl/contact kun je het telefoonnummer vinden van ons.

Groetjes Joachiem 

Reageer