Beantwoord

onverklaar mobiele data gebruik 's nachts

  • 2 April 2020
  • 5 reacties
  • 1964 Bekeken

Mijn dochter heeft heel snel haar mobiele data opge ruikt.

Als ik op de specificatie kijk zie ik tijden zoals bv. .1.59 en 1.30 uur dus veel s'nachts. 

Ze laat haar telefoon s'nachts beneden dus gebruikt dan ook geen internet.

Kan het zijn dat haar bundel door iemand anders gebruikt wordt?

icon

Beste antwoord door Joachiem 6 April 2020, 12:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2
Badge +8

Hoi Gertie, fijn dat je er bent. Er kunnen diverse oorzaken zijn waardoor er internet verbruikt is ‘s nachts. Hieronder volgen wat tips:

Gebruik zoveel mogelijk wifi
Zet automatische updates uitvoeren op UIT
Zet slimme netwerkwissel/ WiFi assistentie op UIT
Zet je dataroaming uit in het buitenland als je dit niet wenst te gebruiken
Download apps vooral als je toegang hebt tot een wifi-netwerk
Zet je push-notificaties uit via de instellingen van je telefoon
Bewaar streamen van audio en video zoveel mogelijk voor op een wifi-netwerk
Houd je persoonlijke pagina MijnSimpel.nl in de gaten voor je actuele verbruik
Stel een plafond in om verrassingen te voorkomen (klik hier voor meer informatie)

Groetjes Joachiem

Hier heb ik ook last van, praktisch iedere nacht. Mijn backup gaat enkel over wifi, en de mobiel ligt in dezelfde kamer als de wifi punt (router). Dus wat is de oorzaak van het nachtelijk verbruik?

 

Greetz Jos

Hi @josb

Fijn dat je de weg naar onze Community hebt gevonden. 

Simpel kan de inhoud van je internetsessies niet inzien. In de instellingen van je toestel kun je zien waar MB's aan verbruikt worden. Ook app als bijvoorbeeld datamanager kunnen je hier inzicht in geven.

Wanneer je WiFi-signaal even zwak is schakelt je toestel over naar 3G/4G. Je kunt dit aanpassen bij WiFi-assistentie in de instellingen van je telefoon, zodat je niet meer voor verrassingen komt te staan. Tevens is het raadzaam om alle apps na gebruik volledig af te sluiten, anders blijft de app op de achtergrond draaien en dus onnodig MB's verbruiken. 

Als je de bovenstaande tips opvolgt zou dit het verbruik moeten beperken. 

Mocht je verder nog vragen hebben omtrent je verbruik, neem dan gerust even contact met ons op.

Groet,

Lisa

Hee,

Herkenbare issue! Momenteel heb ik hier ook last van. Ik keek net in mijn verbruiksspecificaties en ik zag dat ik de afgelopen 1,5 maand gemiddeld zo`n 2 a 3 keer per dag mijn data aan zou zetten, waarvan eenmaal per dag s nachts. Echter, ik zet maar +/- 1 x per week een korte tijd mijn mobiele data aan. Daarnaast heb ik bijna altijd stabiele WiFi, dus zou er geen reden zijn om de data aan te zetten.

Heb je enig idee hoe ik er achter zou kunnen komen hoe deze data aangezet wordt?

Groet,

Reputatie 4
Badge +8

Hee,

Herkenbare issue! Momenteel heb ik hier ook last van. Ik keek net in mijn verbruiksspecificaties en ik zag dat ik de afgelopen 1,5 maand gemiddeld zo`n 2 a 3 keer per dag mijn data aan zou zetten, waarvan eenmaal per dag s nachts. Echter, ik zet maar +/- 1 x per week een korte tijd mijn mobiele data aan. Daarnaast heb ik bijna altijd stabiele WiFi, dus zou er geen reden zijn om de data aan te zetten.

Heb je enig idee hoe ik er achter zou kunnen komen hoe deze data aangezet wordt?

Groet,

Hi @FleurigeFleur,

In theorie wordt je dataverbinding enkel ingeschakeld wanneer je dit zelf doet of wanneer je bijvoorbeeld je toestel herstart. Vaak wordt je verbinding dan automatisch volledig geactiveerd. Je kan eventueel een datamanager in gebruik nemen/instellen. Dan krijg je meer inzicht in je verbruik. Overigens komt het voor dat er noodzakelijke datasessies opgestart worden en dat je die terugziet op je specificatie, indien je mobiele data uitgeschakeld staan zie je dan 0.00 MB verbruik bij die datasessie aangegeven staan.

Groetjes,

Phil

Reageer