Beantwoord

Gebeld door mijn nummer (spoofing)

  • 9 August 2023
  • 9 reacties
  • 725 Bekeken

Mijn nummer schijnt voor mij onbekende nummers te bellen. Deze nummers staan niet in mijn geschiedenis o.i.d. al 5 maal teruggebeld door mensen omdat ik hen gebeld heb(?????)

icon

Beste antwoord door JasperDL 10 August 2023, 13:42

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2
Badge +4

Beste @Ellen Fagel-Custers,
Dat is natuurlijk erg vreemd!

Ik vermoed dat je slachtoffer bent van spoofing. Dat is erg vervelend, maar het kan geen kwaad voor je abonnement. Het is ook geen hack, maar een klein trucje dat door anderen gebruikt wordt om zich achter een ander telefoonnummer te verschuilen. In de praktijk zien we dat dit niet lang op hetzelfde nummer gedaan wordt.

Meer informatie over spoofing kan je hier vinden.

Een mooie dag gewenst!

Met vriendelijke groet,

Jasper

Simpel

Ook ik ondervind de zelfde ervaring van mensen die beweren dat ik gebeld zou hebben. Echter gaat het om mensen die mij netjes een excuus aanbieden want ook zij begrijpen er niks van. Of het dan om spoofing (link over spoofing gelezen) gaat kan ik niet 100% zeker van zijn. Vreemd blijft het nog steeds...

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Gert-Jan 

Ontzettend hinderlijk zeg!

Het is ons eigenlijk ook een raadsel wat het doel hierbij is. Iemand doet zich voor via een computer als nummer A en belt naar een lijst met telefoonnummers. De mensen achter Nummers B bellen terug om te achterhalen wie gebeld heeft, maar krijgen nu de echte persoon achter nummer A -- een niets vermoedend persoon. Zo ontstaat verwarring. Vaak is het zo dat als het rijtje nummers met jouw nummer erin geweest is, dat het zal stoppen.  Hoe dan ook blijft het belangrijkste hierbij: er wordt niet écht gebeld met jouw nummer, dit wordt enkel geïmiteerd.

Ik hoop dat het snel stopt!

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel 

Begint nu beetje irritant te worden.. Gisteren en vandaag was het weer raak.
Ik hoop dat er op een of andere manier wat aan gedaan kan worden.

Reputatie 1
Badge +8

Hi @Gert-Jan 

 

Ik kan me voorstellen dat dit echt heel hinderlijk is!

Echter is dit een soort '’masker'’ wat mensen gebruiken voor hun eigen nummer. Er is dus niets wat gedaan kan worden om dit tegen te gaan, omdat ze niet écht via jouw nummer bellen, ze laten het alleen zo lijken op de telefoon van de ontvanger. Het enige wat je kan doen is zelf een nieuw nummer aanvragen, en daar mee verder gaan. 

 

Groet, Damien
Simpel

Reputatie 6

Heey @Gert-Jan en @Damien  

Ik zou dat toch eens heroverwegen.

Hi @Gert-Jan 

Het enige wat je kan doen is zelf een nieuw nummer aanvragen, en daar mee verder gaan.

Volgens mij verplaats je daarmee het probleem naar een ander, het zal vanzelf stoppen al is het uitermate vervelend.

Ga voor jezelf eens na bij welke organisaties je nummer bekend is zoals bijvoorbeeld met DigiD. 

Reputatie 1
Badge +8

Hi @Snowboard en @Gert-Jan 

 

Ja, ik heb me een beetje onhandig verwoord :)

Wat ik bedoelde is: Je kan het beste even afwachten, het stopt vaak vanzelf. Mócht het nu vanzelf niet stoppen, zou je kunnen overwegen een nieuw nummer aan te vragen. Het is natuurlijk niet je enige optie.

Dank voor je aanvulling😁

 

Groet, Damien
Simpel

Ik ben de afgelopen 9 maanden 10 tot 15x gebeld door mensen die mijn nummer zien staan bij gemiste gesprekken. Veel van de bellers werden zelf ook geveld vanwege hun nummer. 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Kay 

Oef dat lijkt me ontzettend hinderlijk zeg. 

Het is inderdaad een soort eindeloos overlast tussen onschuldige mensen. Ik hoop dat het bij jou niet al te vaak meer gebeurd! 

Zie hier websites bekijken of je ooit slachtoffer geweest bent van een data-lek. Zo was er bijvoorbeeld een grote data-lek bij Facebook jaren terug. 

Deze vorm van Spoofing is niet heel gevaarlijk, het is wel aan te raden de volgende pagina door te nemen zodat je het kan herkennen.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reageer