Beantwoord

Verhoging abonnementskosten zonder mededeling vooraf.

  • 2 January 2023
  • 91 reacties
  • 9771 Bekeken

Reputatie 2

Het blijkt dat het abonnementsgeld per 1 januari 2023 is verhoogd van Euro 10,-- naar Euro 10,86 per maand. Dit werd bij mij niet vooraf gemeld. Ben ik de enige die geen bericht vooraf heeft ontvangen? Niet zoals het hoort!

icon

Beste antwoord door Snowboard 4 January 2023, 10:21

Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 6

Hi @Noor .

Ik bedoelde eigenlijk inderdaad anoniem maken een gebruiker van het forum zoals ook genoemd in de voorwaarden. Wanneer je een gebruiker verwijderd dan loop je het risico dat gesprekken niet meer kloppen bij een aantal onderwerpen denk ik. Met anoniem maken loop je dat risico niet. 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Snowboard

Dat klinkt inderdaad heel Simpel maar helaas kunnen wij accounts niet anoniem maken. 
Je kan enkel jouw account verwijderen via bovenstaande instructies. Voor het verwijderen van een account op het forum kan je natuurlijk ook een van de moderators benaderen door een privé bericht te sturen.  🙂

Groetjes, Noor 
Simpel

Reputatie 6

Hi @Noor 

Lijkt me dat het anoniem maken van een gebruiker  (gebruikersnaam) mogelijk zou moeten zijn voor jullie. 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @RonaldV

Jammer om te lezen dat je bent overgestapt. 

Graag wil ik je vriendelijk verzoeken om contact op te nemen met onze klantenservice zodat wij naar desbetreffende factuur kunnen kijken en eventueel een credit hiervoor kunnen indienen. Je kan daarnaast inderdaad niet zelf je accounts verwijderen. ​​ Indien je jouw Mijn Simpel account wilt verwijderen dan kan je het beste een e-mail sturen naar [email protected]. Vermeld in deze e-mail jouw wens en jouw persoonsgegevens (klantnummer, 06 nummer, e-mailadres).\

 

Ik wens je een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel

Ik ben sinds 1 april overgestapt en betaal het 1e jaar 6,- €/maand en het 2e jaar 10,- €/maand. En ook nog eens op een 5G-netwerk. You you en bye bye simpeltjes.

Maar wel nog een factuur voor april sturen en inmiddels 2 betalingsherinneringen. Ik hoop dat ze een incassobureau inschakelen. Dat kost ze dan meer dan dat ze met de inflatiecorrecties hebben binnengeharkt. Wat een amateurs.

Ik wil trouwens mijn account zowel hier als Mijn Simpel verwijderen. Vreemd dat je dat zelf niet kunt doen.

Reputatie 1

Dit is voorgaand jaar januari gebeurd en dit jaar januari wederom. Onduidelijk is wie er aan de beurt was en waarom. Ook onduidelijk is waarom sommige mensen vorig jaar 86 cent meer moesten betalen of anderen dit jaar 57 cent. Er is niet één lijn aangehouden en er wordt met twee maten gemeten door Simpel / Odido. 

 

Bizar is wel dat op dit moment Simpel nieuwe klanten lokt met 15 GB, inclusief onbeperkt bellen en 500 sms'en voor slechts €10

Dat is dus meer dan iedere trouwe klant ooit gehad heeft, voor een lagere prijs.

Ofwel, de trouwe klant betaalt de werving van de nieuwe klant, middels een toegepaste "inflatiecorrectie".

 

Ik stel voor dat Simpel zijn trouwe klanten beloond door het terugdraaien van de inflatiecorrectie 2023 en 2024, plus het abonnement van 14 naar 15 GB verhoogt en de abonnementsprijs van €10 blijft hanteren.

Laat de nieuwe klanten dan bijvoorbeeld maar €11 betalen (als jullie winst nog steeds niet hoog genoeg is) en houd je aan het 1 of 2 jarig contract wat je met ons hebt afgesloten. Ga ons niet besodemieteren door nieuwe klanten minder te laten betalen dan trouwe klanten! En ja, ik weet dat jullie heel sneaky een regeltje over de inflatiecorrectie in de nieuwere contracten hebben toegevoegd. Dus iedereen die ooit een keer verlengd heeft is genaaid. 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @M.Bakema 

In mijn reactie hierboven lees je mijn uitleg terug over het maandbedrag. Enkel het contractduur staat bij jouw contract vast niet. Als je een verlenging bij ons indient dan zie je op de pagina staan dat het om een tijdelijke actie gaat waarmee je akkoord gaat. Het CBS bepaald echter het percentage van de inflatiecorrecties die providers mogen hanteren. Indien in de voorwaarden staat benoemd dat een provider jaarlijks een inflatiecorrectie toepast dan zijn zij ook gerechtigd om dit toe te passen. Bij het verlengen of afsluiten ga je hiermee akkoord. Het kan dus gebeuren als je tussentijds niet kan verlengen opnieuw een inflatie correctie krijgt bovenop het tarief van het jaar ervoor. Helaas is dit dan ook geen geldige reden om het contract vroegtijdig te beëindigen. Je kan meer informatie terugvinden bij het ACM hierover. Wil je weer tijdelijk €10,00 betalen voor het abonnement? Dan zou je het abonnement opnieuw moeten verlengen.

Ik wens je desondanks een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 3

Hallo,

Zojuist ook formeel via het contactformulier bij Simpel de klacht neergelegd:

 

Vanaf 01-01-2024 wederom een inflatiecorrectie van 5,7% nu betaalt mijn zoon € 11,48 per maand i.p.v. € 10,- zoals contractueel overeen gekomen.

Wat een stelletje afzetters bij Simpel!!

En het wettelijk allemaal maar moeten slikken en contractontbinding is volgens Simpel niet mogelijk.

Bij telefonisch contact wordt aangegeven dat het CBS dit bepaalt en Simpel daar niets aan kan doen. Dit is natuurlijk klinkklare onzin; Het CBS geeft advies uit en bepaalt helemaal niet of Simpel (of andere aanbieders) dit moeten doorvoeren!!!

 

Klachtenbrief:

Klacht: Abonnement van mijn zoon vanaf 15-05-2022, 2 jaar voor €10,-. Vorig jaar al verhoogd naar €10,86 i.v.m. inflatie (ook onterecht naar ons idee, maar wettelijk gezien ....bla bla bla...). Vanaf 01-01-2024 is het weer verhoogd naar €11,48.  Dit is onacceptabel!!! 

Nieuwe klanten kunnen wel voor €10,- per maand een nieuw contract afsluiten en bestaande klanten worden genaaid!

Ik heb via het forum herhaaldelijk geklaagd en tot mijn verbazing is bij mij de inflatiecorrectie niet doorgevoerd. Is dit omdat ik daarover heb geklaagd? Volgens een reactie van jullie op het forum wel:

JanineModerator239 reacties5 dagen geleden
Hey  @M.Bakema 

.....  Je geeft aan dat jij de das ontsprongen bent toen je nog klant was, dat kan goed, want als je niet akkoord gaat met de vernieuwde voorwaarden, mogen wij natuurlijk niets indexeren.  .....

Groetjes,
Janine
Simpel

Bij telefonisch contact wordt aangegeven dat het CBS dit bepaalt en Simpel daar niets aan kan doen. Dit is natuurlijk klinkklare onzin; Het CBS geeft advies uit en bepaalt helemaal niet of Simpel (of andere aanbieders) dit moeten doorvoeren!!!

Bij deze maak ik formeel bezwaar tegen de "inflatiecorrectie" van 2024. Contract is contract, bijv. een hypotheek wordt ook niet binnen de looptijd aangepast als dit niet vooraf overeengekomen is. Het is een mooi voorbeeld van verschuilen achter wettelijke regels en het CBS de schuld geven. Geef dan ook de klant de mogelijk om het contract te ontbinden, deze prijsverhoging van bijna 15% binnen contractperiode is niet correct!!!

 

  1. Bakema
Reputatie 2
Badge +7

Hoi @GBuit,

Fijn om te lezen dat je toch bij Simpel blijft ondanks de inflatie correcties. Ik begrijp je punt, echter wordt er niet in onze contracten vastgelegd dat je per maand een vast bedrag betaald voor jouw abonnement. Je sluit in principe een bundel af met een eenmalige actie die wij hebben lopen met een vast contractduur van 12 of 24 maanden. Je kan namelijk als klant zijnde altijd jouw bundel ophogen en of omlaag zetten, dan is deze afspraak/voorwaarden al meteen niet meer geldig. Als je de voorwaarden niet leest, dan is dat natuurlijk wel een eigen verantwoordelijkheid. Bij een verlenging of afsluiting gaan wij ervan uit dat je weet waarvoor je tekent en bij het bevestigen hiervan ga je meteen akkoord met de andere voorwaarden die bij het contract geldt. 

Groetjes, Noor 
Simpel

Ik ben al heel lang een vaste en tevreden klant van Simpel en ga hierdoor niet switchen.

Alleen het idee van een “vast” contract dat je vooraf afspreekt wat je de komende periode betaalt voor een dienst, is er niet meer. 
Simpel beroept zich op de voorwaarden (de kleine lettertjes die niemand leest) maar het gaat hier om de “afspraak” die geschonden wordt en niet om het bedrag. 
Bij een voetbalwedstrijd worden de spelregels tussentijds ook niet gewijzigd!

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Har58

Dit jaar staat het percentage  op 5,7%. Indien jouw abonnement vorig jaar ook was verhoogd dan had je te maken met een inflatie correctie van 8,6%. Heb je tussentijds niet opnieuw jouw abonnement verlengd dan kan het inderdaad voorkomen dat jouw abonnementskosten nog hoger zijn uitgekomen dit jaar. Wij hebben helaas geen zicht met hoeveel procent de volgende inflatie correctie zal zijn gezien dit percentage pas in juni van dit jaar wordt bepaald door het CBS. Wij kunnen je dan ook niet van te voren informeren hierover vrees ik. Wij kunnen dit percentage niet van te voren in rekening brengen bij nieuwe klanten omdat een abonnement een x aantal maanden actief moet zijn bij ons. Abonnementen die tussen januari en oktober worden verlengd hebben hier per de eerstvolgende januari hiermee te maken. Verleng je tussen oktober en december? Dan krijg je de inflatie correctie pas per januari 2026.

@RonaldV Graag wil ik jou ook meenemen in bovenstaande uitleg. Je bent natuurlijk vrij om eventueel over te stappen, ookal zouden wij dat heel jammer vinden, maar houd er wel rekening mee dat je dus bij elke provider binnen Nederland inmiddels te maken kan krijgen met een inflatie correctie. 

Groet, Noor 
Simpel

Ik heb al 8 jaar een abonnement van 10,- € en vorig jaar moest ik opeens inflatiecorrectie betalen. Ik heb het toen maar met tegenzin geaccepteerd omdat ik geen zin had om er tijd aan te verspillen. Maar ook dit jaar wordt het zonder blikken of blozen doorgevoerd waardoor ik nu 14,8% meer betaal dan de op de website vermelde tarieven, die dus al 8 jaar lang niet verhoogd zijn. Ik ben er klaar mee. Op naar een andere provider met 5G netwerk.

Het lijkt erop dat het helaas mag, maar het blijft te bizar voor woorden hoe je als vaste klant meer moet betalen dan mensen die een nieuwe afsluiten. Verhoog dan die abbonementsprijzen ook, dan komt het al een stuk eerlijker over

 https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

klacht ingediend bij de reclame code commissie je sluit een 2 jarig contract af dan is het een niet netjes om in de kleine letters te zetten dat de prijs eigdnlijk maar 3 maanddn vadt staat

Reputatie 3

“Je geeft aan dat jij de das ontsprongen bent toen je nog klant was, dat kan goed, want als je niet akkoord gaat met de vernieuwde voorwaarden, mogen wij natuurlijk niets indexeren.

Dit is natuurlijk al helemaal belachelijk, als je klaagt houd je de oude prijs en als je niets zegt betaal je meer???

 

Ik houd er mee op, het is toch vechten tegen de bierkaai! Ik ga hier geen moeite meer insteken.

Verdere communicatie wordt vanaf nu genegeerd. Ik ben blij dat ik er vanaf ben.

Het blijkt dat het abonnementsgeld per 1 januari 2023 is verhoogd van Euro 10,-- naar Euro 10,86 per maand. Dit werd bij mij niet vooraf gemeld. Ben ik de enige die geen bericht vooraf heeft ontvangen? Niet zoals het hoort!

ik betaal nu al €11.48 per maand en volgende keer ?????

Reputatie 2
Badge +7

Hey  @M.Bakema 

Jammer dat je Simpel zou afraden.

Met alle respect, heb ik wel het idee dat je onze berichten en uitleg eigenlijk niet volledig doorneemt.

Tuurlijk betalen nieuwe klanten €10,00, dat is een actieprijs, elk persoon op dit forum heeft eerst minimaal 3 maanden het actietarief betaald voordat zij per januari te maken kregen met de indexering. Bij het afsluiten van het contract sluit je een vaste looptijd af van je abonnement, je bundel is echter niet vast. Deze mag je immers maandelijks aanpassen. Bij het afsluiten van een contract, heb je uiteraard te maken met voorwaarden die in het contract staan. Je benoemt zelf heel goed, dat je bijvoorbeeld bij een hypotheek ook niet zomaar binnen de looptijd iets mag aanpassen als dit niet in de regels staat. Het ding hierbij is, zoals we in elk bericht proberen toe te lichten, het staat wel in de regels welke geaccepteerd zijn bij het afsluiten van het contract.

Je geeft aan dat jij de das ontsprongen bent toen je nog klant was, dat kan goed, want als je niet akkoord gaat met de vernieuwde voorwaarden, mogen wij natuurlijk niets indexeren.

Ik hoop dat je mijn bericht goed doorgenomen hebt en wil je nog wel op het hart drukken dat we niet klantonvriendelijk over willen komen. Toch blijkt dat een strengere toon op dit moment nodig is.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reputatie 3

@Damien 

Grote lariekoek, nieuwe klanten betalen gewoon weer € 10,- per maand en geen € 10,86, ook niet het 2e contract jaar. Zogenaamd als aanbieding ?? Die hele inflatiecorrectie is gewoon bullshit en geldklopperij bij bestaande klanten, terwijl een contract ondertekend is voor 2 jaar á € 10,- per maand. Contract is contract, bijv. een hypotheek wordt ook niet binnen de looptijd aangepast als dit niet vooraf overeengekomen is. Het is een mooi voorbeeld van verschuilen achter wettelijke regels.

De aangegeven correctie voor het 2e jaar is bij mij nooit doorgevoerd, dus die bewering klopt niet.

Het argument dat andere providers dit ook doen klopt ook niet. Ik heb al meer dan 10 jaar een 2e telefoonnummer bij een andere aanbieder en nooit iets meegemaakt van inflatiecorrectie binnen de contract tijd.

Maar zoals gezegd, ik ben al weg bij jullie en ben tevreden bij de andere provider en zal zeker mensen niet aanraden om een abonnement bij Simpel af te sluiten (ook niet actief afraden, mensen moeten zelf hun keuze maken). Mijn ervaring is in ieder geval slecht….

Gegroet.

Reputatie 1
Badge +8

@M.Bakema

 

Zoals aangegeven door meerdere collega's is deze correctie terecht en rechtelijk doorgevoerd. 

Begrijpelijk dat je dit vervelend vindt, vooral omdat je dit niet gewend bent van simpel. Echter doen andere providers doen dit al jaren en het is gewoonweg onderdeel van contracten met alle telecombedrijven in Nederland.   

Het is wettelijk zo geregeld dat iedere provider 1x per jaar een inflatiecorrectie kan doen gebaseerd op de cijfers van het CSB. De consumentenbond kreeg hier veel klachten over in 2023, dus zij hebben een artikel geplaatst met meer informatie hierover. https://www.consumentenbond.nl/internet/internet-tv-en-bellen-veel-duurder Dit werkt bij de meeste providers al jaren zo, en sinds vorig jaar hanteren wij dit dus ook. Je kan ook even een kijkje nemen op de websites van bijvoorbeeld Avrotros of Consuwijzer voor meer info over hoe het werkt en wat het inhoudt.  

Verder heb jij, net als mensen die nu klant worden, in jouw eerste jaar (tot en met december) €10 betaald, en heb je daarna een correctie gekregen. Mensen die nu klant worden krijgen die correctie volgend jaar ook. Je wordt dus niet opgelicht of achtergesteld op andere klanten, je loopt gewoon voor op anderen qua inflatiecorrectie-cyclus. 

 

Een fijne dag verder! 

 

Groet, Damien
Simpel

Reputatie 3

Hallo Janine,

Ik ben inmiddels geen klant meer, maar vind het vreemd dat deze inflatiekosten wel (ook aan mij persoonlijk in een email) aangekondigd zijn, maar het nooit daadwerkelijk zijn doorberekend in het maandbedrag dat ik iedere keer betaald heb. Waarschijnlijk omdat ik geklaagd heb en er tegenin ben gegaan. Mijn zoon heeft rond dezelfde tijd eenzelfde abonnement afgesloten en heeft dezelfde communicatie gehad. Hij is er niet tegenin gegaan en bij hem is het maandbedrag wel verhoogd ??!! 

Vreemde praktijken, maar ik ben er gelukkig vanaf. Al zit ik nu bij een andere provider, maar willen jullie nog steeds € 10,- per maand van mijn rekening aftrekken!! Hierover al contact gehad en zou nu geblokkeerd moeten zijn. Eerst maar even afwachten of dit inderdaad nu is geregeld. Ik laat het anders per direct terugstorten, van mij krijgen jullie niets meer!

 

Nu nog wachten tot mijn zoon zijn contract afloopt, dan gaat hij ook naar een andere provider.

Vr.gr. Marcel.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema 

Ik snap je punt heel goed, maar dit is simpelweg niet hoe het werkt bij een inflatiecorrectie.

Wij volgen immers enkel de wettelijke regels hierbij. Je mag als klant pas te maken krijgen met inflatiecorrectie als je minimaal drie maanden actietarief betaald hebt. Daar komt bij dat het in onze voorwaarden moet staan. Klanten die niet meer verlengt hebben na 6 januari 2022, hebben nog geen akkoord gegeven voor de vernieuwde voorwaarden. 

Nogmaals, snap ik je goed, maar iedereen krijgt uiteindelijk te maken met inflatiekosten, mits zij het contract vernieuwen.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

We gaan het zien. 😏

 

Reputatie 6

Niet waar, maar weet jij veel. Laat je gewoon voor de gek houden, dan kom je er wel.

Och, dat zal wel meevallen.

Volgens mij zijn er 2 opties.

Of je sluit een 2-jarig abonnement af en na een jaar kun je meer betalen door de inflatiecorrectie

Of je sluit een 1-jarig abonnement af wat per maand duurder is. En na een jaar kun je weer overstappen.

Maar hoe ik het ook wendt of keer vrees ik dat je meer betaald.

Zoals gezegd. Ik wens je succes bij de nieuwe provider.

Niet waar, maar weet jij veel. Laat je gewoon voor de gek houden, dan kom je er wel.

Reputatie 6

Succes bij de andere provider @Erik Lippens waar je tegen hetzelfde aan zult lopen.

Inflatiecorrectie doorgevoerd Als gevolg van inflatie is Simpel gerechtigd om jaarlijks de maandkosten van je abonnement aan te passen. Het inflatiepercentage is bepaald door het CBS. In januari 2024 voert Simpel daarom een inflatiecorrectie van 5,7% door op je abonnement. Je vaste maandkosten zijn met dit percentage verhoogd. Heb je een plafond ingesteld? Indien nodig, passen we dit automatisch voor je aan. Meer weten? Ga naar simpel.nl/inflatiecorrectie.

 

Dus de inflatiecorrectie vanaf Januari gaan jullie al invoeren per December ???????

Ik blijf het vreemd vinden.

En ik heb al hele mooie en betere aanbiedingen gezien, dus ik stond toch al te popelen om bij jullie weg te gaan. Dit is gewoon dat extra duwtje.

Reageer