Beantwoord

Verhoging abonnementskosten zonder mededeling vooraf.

  • 2 January 2023
  • 91 reacties
  • 9769 Bekeken

Reputatie 2

Het blijkt dat het abonnementsgeld per 1 januari 2023 is verhoogd van Euro 10,-- naar Euro 10,86 per maand. Dit werd bij mij niet vooraf gemeld. Ben ik de enige die geen bericht vooraf heeft ontvangen? Niet zoals het hoort!

icon

Beste antwoord door Snowboard 4 January 2023, 10:21

Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Een contract is geldig voor een bepaalde loopduur. Tijdens deze duur kan niet zomaar eenzijdig aan de voorwaarden getornd worden, dan heeft de andere partij in principe recht om de ander aan het contract te houden dan wel de overeenkomst op te zeggen.

 

Zoals gezegd: dit heb ik in 25 jaar nog nooit meegemaakt. Bepaalde langlopende contracten, of contracten die automatisch verlengd worden (na de actietijd) mogen geindexeerd worden. Denk bijvoorbeerld aan je internet/tv-abo. Dit sluit je vaak af voor een jaar, tegen korting en een vaste prijs. Daarna ga je de volle mep betalen en wordt elk jaar de prijs verhoogd. Maar tijdens dat eerste contractjaar staat die prijs vast.

Ik ben aan het uitzoeken of dit zomaar mag wat Simpel hier doet. Simpel heeft dit in de algemene voorwaarden staan, maar dat wil niet zeggen dat dit binnen de kaders van de wet is. Ook heb ik dit aangekaart bij de Consumentenbond.

Reputatie 2

Er mag dan iets gestaan hebben in de mail van december, als zoveel mensen dat gemist hebben (zo ook ik) was dat blijkbaar onvoldoende duidelijk.

Heb in juni 2022 een abonnement (= contract !!) voor 2 jaar afgesloten: 8 GB per maand voor € 10 per maand.

Simpel verhoogt dit nu naar € 10,86 terwijl ze de hele dag door op TV reclame maken voor een abonnement van 12 GB per maand à € 10. Met “dank” aan iemand die al vele jaren klant is.

Misschien mag dit volgens de wet, maar het voelt toch als onrechtvaardig en onfatsoenlijk.

Reputatie 4
Badge +4

Wat voor zin heeft het, om een contract voor bijvoorbeeld 2 jaar af te sluiten, omdat je verzekerd wil zijn van hetzelfde factuurbedrag, om vervolgens na 7 maanden een verhoging voorgeschoteld te krijgen? Wat stelt een contract dan nog voor?

Jammer dat Simpel zich verschuilt achter flauwe regeltjes en duidelijk dus inzet op acquisitie in plaats van retentie. Met een steeds minder groeiende bevolking (zie RTL Nieuws van vandaag) is dat een zeer slechte keuze op de lange termijn, dan moet je juist inzetten op behoud van klanten. En voor de duidelijkheid: het gaat me niet om die lullige 80+ cent, het gaat me om het principe: ik sluit een contract af voor 2 jaar, maar al na 7 maanden wordt dit eenzijdig gewijzigd, terwijl nieuwe klanten het oude bedrag blijven betalen. Zeer klantonvriendelijk!

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb het even opgezocht, maar blijkbaar is dit in de factuurmail van 3 december aangekondigd. Desalniettemin vind ik het niet netjes. Ik heb in de ruim 25 jaar dat ik mobiele abonnementen heb, nog nooit meegemaakt dat het maandbedrag aangepast wordt tijdens de looptijd van het contract. En zoals gezegd: nieuwe klanten betalen 10 euro en niet 10,85. Waarom wordt daar die inflatiecorrectie niet doorgevoerd? Beste Simpel, acquisitie is leuk, maar retentie is veel belangrijker. Op deze manier voel ik me, als jarenlange trouw klant, behoorlijk gepasseerd!

Reputatie 3

@Noor 

inflatiecorrectie betekent dat deze voor IEDEREEN geld, niet alleen voor klanten die al vóór 1 oktober 2022  het abonnement hadden afgesloten. Dat nieuwe klanten hiervan het eerste jaar zijn uitgezonderd is ook niet correct. Inflatiecorrectie wordt nu toegepast op een oneerlijke manier !

Goede manier van klanten trekken en vervolgens zonder dat ze er iets aan kunnen doen na een jaar extra te laten betalen!!

Als voorbeeld: Alles in de supermarkt wordt duurder n.a.v. inflatiecorrectie, niet alleen voor trouwe klanten (die bijvoorbeeld al een klantenkaart hebben), maar voor iedereen. Deze prijsstijging is wettelijk toegestaan, mits het voor iedereen geld. Dat is de correcte manier waarop de inflatiecorrectie moet worden toegepast en niet zoals dit nu door Simpel wordt gedaan en gebracht.

Het zou een betere optie zijn om bijv. de extra GB aan data (die ook bij nieuwe klanten wordt geboden) ook aan de bestaande klanten door te voeren. Daarmee betalen zij meer en krijgen ze er nog iets voor terug. Zoals het nu wordt uitgevoerd is een geheel scheve verhouding tussen oude en nieuwe klanten.

Rechtvaardigen dat dit volgens de wet mag is een erg laffe houding naar mijn idee. Bestaande klanten worden simpelweg (woordspeling) genaaid….

Reputatie 2
Badge

Ik voel me in het pak genaaid door Simpel. Absoluut niet netjes zo met je trouwe vaste klanten om te gaan. 

Reputatie 4
Badge +4

Hetzelfde hier. Geen melding vooraf, dat vind ik niet netjes. Ik heb in mei 2022 een contract van 2 jaar voor 10 euro afgesloten, dus ik vind het vreemd dat ik opeens 86 ct méér moet gaan betalen binnen de contractperiode.

Ook vind ik het niet netjes naar trouwe klanten toe dat nieuwe klanten gewoon de oude prijs van 10 euro betalen, en wij trouwe klanten dus méér moeten betalen.

Reputatie 3

Zeker niet netjes, omdat nieuwe abonnementen nog steeds hetzelfde kosten. Als inflatiecorrectie wordt toegepast, moet dit voor iedereen gelden, ook voor nieuwe klanten!

Bestaande (lees trouwe) klanten betalen ineens meer. Dit mag inderdaad misschien volgends de wet, maar zoals de inflatiecorrectie nu wordt doorgevoerd is niet te rechtvaardigen! Bied dan op zijn minst ook de extra opties voor de huidige klanten (bijv. extra GB data) die ook aan nieuwe klanten wordt verstrekt. Nu worden bestaande klanten genaaid (sorry, heb er geen betere woorden voor) ...

 

Reputatie 1

Er mag dan iets gestaan hebben in de mail van december, als zoveel mensen dat gemist hebben (zo ook ik) was dat blijkbaar onvoldoende duidelijk.

Heb in juni 2022 een abonnement (= contract !!) voor 2 jaar afgesloten: 8 GB per maand voor € 10 per maand.

Simpel verhoogt dit nu naar € 10,86 terwijl ze de hele dag door op TV reclame maken voor een abonnement van 12 GB per maand à € 10. Met “dank” aan iemand die al vele jaren klant is.

Misschien mag dit volgens de wet, maar het voelt toch als onrechtvaardig en onfatsoenlijk.

Ik heb precies hetzelfde. Verleng al jaren mijn contract. En een paar weken later zie je reclame op tv dat je 12 GB voor het zelfde bedrag krijgt. Mijn abonnement is 10 euro tot 30 juni 2024. Simpel mag dit ongevraagd verhogen en zet dat ergens vaag in een mail, maar ík mag niét voor het zelfde geld tot 12 GB verhogen binnen de duur van het abonnement. Ik voel me als jaren lange trouwe klant flink bedonderd. Ik was altijd heel tevreden maar dit valt me erg tegen.

Reputatie 2

Heb zelf niet meegekregen dat ze het gingen verhogen. Maar inderdaad vind het niet kunnen dat ze het bij vaste klanten zo spontaan doen. Heb 2 jarig contract, dan zou je zegge het staat vast wat je hebt afgesloten.

Reputatie 1

Het doet mij deugd dat ik niet de enige ben die verbaasd ( lees boos🤬) is op deze prijsverhoging.

het verbaasd met met name dat dit nogal discriminerend over komt, nieuwe klanten nl betalen nog steeds de oude prijs.

excuses, of “ uitleg” die ik lees slaan in mijn ogen nergens op, immers, ik heb de 3 abonnementen die ik heb afgesloten op een normale manier, zoals toen werd verkocht.

jammer, ik ben DIK ontevreden SIMPEL.

 

Reputatie 1

What the heck. Jaren klant bij Simpel en ineens flikken ze dit? Volgens mij staat dit helemaal niet in mijn contract (edit: staat er blijkbaar sinds januari 2022 in). Dit is in al die jaren nog niet gebeurd…

 

Het is ook nog maar de 3de van de maand, toch betaal ik ineens inflatie over december? Wat een gezeik is dit ineens. Hoe is dit nou eerlijk?

 

Voor die prijs mag er dan ook wel wat meer basisfunctionaliteit bij, zoals (buitenland) bellen afrekenen op de seconde i.p.v. 30 en voice over IP.

 

Als jullie niks doen, zijn jullie mij kwijt als klant.

Reputatie 2

Ik heb het zelfde! Zo ineens zie ik me rekening van €7,50 naar €8,15 zijn gegaan. Vind het wel erg apart.

Reputatie 1

Het lijkt erop dat het helaas mag, maar het blijft te bizar voor woorden hoe je als vaste klant meer moet betalen dan mensen die een nieuwe afsluiten. Verhoog dan die abbonementsprijzen ook, dan komt het al een stuk eerlijker over

 https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

Reputatie 1

Hier hetzelfde, maar dit is echter maar bij 1 van de 3 abbonementen die we hebben. De andere twee zijn nog wel altijd 10,00. 

Snap ook niet waarom nieuwe abbonementen dan ook gewoon niet 10,86 zijn, erg oneerlijk naar vaste klanten toe :(

Reputatie 1

Hier het zelfde ik vind het ook niet kunnen al jaren klant omdat je een vaste abonnement hebt dacht ik blijf bij simpel maar het schijnt niet zo simpel te zijn ik maak hier bezwaar tegen op de site van simpel kan iedereen nog een abonnement afsluiten voor€10 dan 2 jaar of gaan ze na een jaar ook vrhogen en volgens mij moeten ze dat aankondigen  zo dat de klant kan kiezen blijven of vertrekken 😠

Reputatie 3

Hi allen @JvO@Nynkuhh@robertvanweersch en @SweetSix

Elke provider in Nederland is gerechtigd om ieder jaar in januari zijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Echter, kunnen providers er ook voor kiezen om dit niet te doen. Wellicht hebben jullie het voorafgaande jaren gemerkt dat dit niet eerder is voorkomen. Deze voorwaarden heeft daarnaast altijd in onze contracten gestaan.

In de factuurmail van december hebben we laten je weten wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt en dat de prijsstijging in gaat in januari. Nieuwe klanten kunnen eenmalig gebruik maken van een actie tarief, net zoals jullie toen jullie het abonnement hebben afgesloten, vervolgens zullen zij ook te maken krijgen met inflatie correcties en de bijbehorende voorwaarden. Meer inhoudelijke informatie hierover vind je terug op onze website

Groet, Noor 

Simpel

Vooral de eerste zin wordt niet geheel toegepast. Als de tarieven worden verhoogd n.a.v. inflatie, moet dit voor IEDEREEN gelden, niet alleen voor bestaande klanten die het abonnement vóór oktober hebben afgesloten!! Vaste klanten worden hier gediscrimineerd en dat mag niet!!

P.S. Er wordt al druk gezocht naar een 'nette’ provider om naar over te stappen.

Beste Charlie,

 

 

Dus als ik het goed begrijp sluiten we een abonnement af tegen een actie tarief (blijkbaar kan het uit want bij een nieuw/verlening abonnement is je abonnement vaak de zelfde prijs en je krijgt meer mb’s) en na die tijd worden we belast met een inflatiecorrectie omdat het anders niet uit zou kunnen. Wat ik hier raar aan vind is dat de nieuwe abonnementen wel voor de oude prijs uit kunnen met bv zelfs neer data! Dus er is geen inflatie correctie nodig want het kan allemaal uit blijkbaar (data en bellen word al jaren goedkoper) En dan nu niet weer komen met ja maar die mensen betalen volgend jaar weer meer want het is niet nodig! Het kan gewoon uit anders moeten jullie dit niet op deze manier aanbieden maar deze abonnementen bij voorbaat duurder maken! Dit is gewoon misleiding. Ik zelf betaalde 10 euro voor 8gb en onbeperkt bellen nu is het voor die zelfde 10 euro 14 gb en onbeperkt bellen het sms-en is wel het zelfde, praat dan niet over inflatie want er word meer heb gegeven voor het zelfde geld dus nogmaals dit is gewoon misleidend en heeft helemaal niks met inflatie te maken! Geef dan de mensen ook de nieuwe extra gb’s zodat het een beetje normaal lijkt. 

Ik ben ook erg ontstemd over deze gang van zaken. Als Simpel eenzijdig de spelregels wijzigt, heb ik het recht om per direct mijn contract te beëindigen, zo lijkt mij. Mooi niet dus, daar doet Simpel niet aan mee: bij telefonisch contact over dit belachelijke gedoe meldde men dat ik mijn tweejarig contract niet kan opzeggen. Een gotspe!

Reputatie 3

@Jannie 

Er wordt mooi omheen gepraat, maar inflatie wordt niet achteraf berekend, maar berekend over het huidige moment ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar.


Website CBS:

Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen.

De inflatie in Nederland wordt gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar. De consumentenprijsindex geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door de Nederlandse huishoudens. Inflatie leidt tot geldontwaarding, wat wil zeggen dat er voor eenzelfde bedrag minder kan worden aangeschaft.

 

Ik ga stoppen met deze nodeloze discussie, het is toch vechten tegen de bierkaai. De regels worden toegepast enkel in het voordeel van de provider. 

Het contract wordt uitgezeten en daarna ergens anders voortgezet. Ik ben er klaar mee!

Misschien moeten wij als klant van simpel maar allemaal ons contract opzeggen, omdat simpel ineen het tarief eenzijdig verhoogd..

l

Dus je bevestigd dat dit een wurgcontract is, met alleen van onze kant een commitment voor meerdere jaren terwijl jullie naar eigen behoefte prijzen kunnen verhogen.

In elke reactie mis ik de uitleg waarom jullie als enige niet de mogelijkheid geven om het contact te beëindigen bij de prijsverhoging. Als jullie zo overtuigd zijn dat dit 'slechts kostendekkend’ is zullen de klanten dit vast accepteren, toch?

Het eindeloos blijven herhalen dat mensen ‘akkoord zijn gegaan’ met de voorwaarden die niemand ooit heeft gelezen is heel zwak. We weten allebei dat indien jullie dit bij het afsluiten duidelijk hadden vermeld (en niet verstopt) er geen contract was verkocht. 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Jan Vermeulen,

 

Dat klopt inderdaad! Je ontevreden uiten mag best, maar het is niet nodig om dit in 10 verschillende topics te kopiëren en plakken. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Dit is voorgaand jaar januari gebeurd en dit jaar januari wederom. Onduidelijk is wie er aan de beurt was en waarom. Ook onduidelijk is waarom sommige mensen vorig jaar 86 cent meer moesten betalen of anderen dit jaar 57 cent. Er is niet één lijn aangehouden en er wordt met twee maten gemeten door Simpel / Odido. 

 

Bizar is wel dat op dit moment Simpel nieuwe klanten lokt met 15 GB, inclusief onbeperkt bellen en 500 sms'en voor slechts €10

Dat is dus meer dan iedere trouwe klant ooit gehad heeft, voor een lagere prijs.

Ofwel, de trouwe klant betaalt de werving van de nieuwe klant, middels een toegepaste "inflatiecorrectie".

 

Ik stel voor dat Simpel zijn trouwe klanten beloond door het terugdraaien van de inflatiecorrectie 2023 en 2024, plus het abonnement van 14 naar 15 GB verhoogt en de abonnementsprijs van €10 blijft hanteren.

Laat de nieuwe klanten dan bijvoorbeeld maar €11 betalen (als jullie winst nog steeds niet hoog genoeg is) en houd je aan het 1 of 2 jarig contract wat je met ons hebt afgesloten. Ga ons niet besodemieteren door nieuwe klanten minder te laten betalen dan trouwe klanten! En ja, ik weet dat jullie heel sneaky een regeltje over de inflatiecorrectie in de nieuwere contracten hebben toegevoegd. Dus iedereen die ooit een keer verlengd heeft is genaaid. 

Ik ben sinds 1 april overgestapt en betaal het 1e jaar 6,- €/maand en het 2e jaar 10,- €/maand. En ook nog eens op een 5G-netwerk. You you en bye bye simpeltjes.

Maar wel nog een factuur voor april sturen en inmiddels 2 betalingsherinneringen. Ik hoop dat ze een incassobureau inschakelen. Dat kost ze dan meer dan dat ze met de inflatiecorrecties hebben binnengeharkt. Wat een amateurs.

Ik wil trouwens mijn account zowel hier als Mijn Simpel verwijderen. Vreemd dat je dat zelf niet kunt doen.

Reageer