Beantwoord

Spooksmsjes verstuurd?


Reputatie 6

Hoe kan het zijn dat ik 4 smsjes zou hebben verzonden, te zien in mijn simpel, die ik niet heb verstuurd?

Correctie.

1 sms wel maar de overige zijn voor mij onbekend.

icon

Beste antwoord door Phil 9 June 2020, 13:14

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 1
Badge +8

Heb je je apps al eens nagekeken of er 1 bij zit die misschien de sms’jes verstuurd heeft?

Reputatie 6

Daar heb ik ook al aan gedacht en heb de telefoon  gereset om dit uit te kunnen  sluiten. Vreemd is dat de apps die ik had nooit eerder dit deden als dat de oorzaak  zou zijn. 

Reputatie 4
Badge +8

Hi @Snowboard,

SMS berichten hebben altijd een oorsprong al is die oorsprong soms lastig te achterhalen aangezien berichten, zoals @Johnny aangeeft, ook vanuit apps verstuurd kunnen worden zonder dat je daar erg in hebt. 
Een zoekopdracht op basis van het telefoonnummer waar de SMS naartoe is gestuurd kan soms ook al extra duidelijkheid geven.

Groetjes,

Phil

Reputatie 6

Hi @Phil 

Ik geloof jullie allebei wel maar ik zou verwachten dat ik dan eerder ook sms zou terugzien bij een specificatie. Een Google search heb ik ook gedaan. Echt veel kwam daar niet uit naar voren.

Reputatie 4
Badge +8

Goedemorgen @Snowboard,

Ik snap de denkwijze, echter hoeft het bijvoorbeeld maar een enkele app te zijn die dit op specifieke momenten doet waardoor het maar zeer sporadisch gebeurt. Ik raad je aan dit de aankomende tijd in de gaten te houden, mocht het vaker blijven gebeuren laat het ons dan gerust via een reactie hier of via een PB weten. Dan kijken we even naar de mogelijkheden om dit verder te onderzoeken.

Groetjes,

Phil

Reputatie 6

Hi @Phil en @Johnny vandaag gebeurt het weer maar nu heb ik alvast een verklaring. Google verifieert mijn telefoonnummer bij  mijn e-mailadres. En bij berichten staat duidelijk het onbekende telefoonnummer.

Ik vraag me af of dit naar tevredenheid opgelost is voor de Topic Starter.

Gisteren zag ik ook een bedrag op mijn factuur dat ik niet kon thuisbrengen:

51 cent voor een sms die ik op 14-9 naar Botswana gestuurd zou hebben. In de lijst met sms’jes kon ik dat niet terug vinden en ik werd ook niet door een buitenlands nummer gebeld (zag waarschuwingen staan over Wangiri fraude, dat je gebeld wordt en dan zelf een nummer terugbelt en zo kosten kunt maken). Maar dat is dus ook niet gebeurd.

Heb het nu telefonisch doorgegeven bij de klantenservice, maar ik vraag me af of dit hetzelfde is als waar hier naar gevraagd wordt. Hoe kun je zien of een andere App een sms verstuurd zou hebben? 

Reputatie 6

@Martina_Simpel 

2 sms'jes heb ik terug kunnen leiden naar Google verificatie account. Dat smsje naar Botswana, ik geloof niet dat een app daarvoor verantwoordelijk is. Om een onderzoek naar de apps te doen is vaak een rigoureuze mogelijkheid de telefoon resetten en dan telkens met een tussenpoos er een app bijvoegen en dan in de gaten houden wat er gebeurt.

Bedankt voor je reactie.

Ik wacht even af wat de klantenservice van Simpel gaat melden, ze zouden er onderzoek naar doen.

Blijf het wel heel vreemd vinden, dat je een sms gestuurd zou hebben als je die niet eens in je eigen lijst van sms’jes hebt staan.

Reputatie 6

Bedankt voor je reactie.

 

Blijf het wel heel vreemd vinden, dat je een sms gestuurd zou hebben als je die niet eens in je eigen lijst van sms’jes hebt staan.

Graag gedaan.

Dat kan best wel hoor. Sommige telefoons doen dat  en als je bijvoorbeeld apps uit onbetrouwbare bron hebt gedownload kan dat ook. 

Bedankt voor je reactie.

 

Blijf het wel heel vreemd vinden, dat je een sms gestuurd zou hebben als je die niet eens in je eigen lijst van sms’jes hebt staan.

Graag gedaan.

Dat kan best wel hoor. Sommige telefoons doen dat  en als je bijvoorbeeld apps uit onbetrouwbare bron hebt gedownload kan dat ook. 

Ik ben een stuk verder:

Nu weet ik dat het nog een keer gebeurd is! Ik krijg een sms van een instantie om een afspraak door te geven, een soort bevestiging of herinnering. Die kwam op het scherm van mijn Apple Watch binnen, en ik dacht dat het een WhatsApp bericht was. Je hebt dan zo’n mogelijkheid om een “slim antwoord” te geven (een soort korte reactie met een standaard antwoord, b.v. “OK” of “Ja”). Omdat meteen het antwoord menu open stond bij het bericht heb ik als korte reactie “OK” gegeven op een afspraak voor een Corona test voor mijn dochter. En dat was dan de bewuste sms naar Botswana!

2 dagen geleden weer hetzelfde gebeurd: ik kreeg een sms op de Apple Watch binnen met de bevestiging van een andere medische afspraak. Ook daarop gaf ik een korte reactie (“Ja”), ik dacht toen ook dat het om een WhatsApp bericht ging. Later zag ik dat er weer extra kosten gerekend gaan worden, deze keer 7 cent voor sms naar het buitenland (bij die andere sms - naar Botswana - gaat het om 51 cent). 

Ik heb meteen bij de kliniek gebeld en gevraagd of ze hun sms’jes via een buitenlandse server versturen. Ik hoorde dat dit niet via het buitenland gaat, echt via Nederland. Ook hebben ze het nagevraagd bij hun IT-afdeling, en daar zeiden ze dat je eigenlijk op zo’n sms niet kunt reageren. Dus via zo’n nummer wordt iets alleen verstuurd en er komen geen berichten op binnen. De medewerker van de IT had het zelfs geprobeerd: hij kon niet antwoorden op een sms bericht dat via die kliniek aan hem gestuurd was. Als ik het nummer opzoek wat bij die sms op de factuur hoort kom je op iets in België (net-nummer opgezocht, net als bij het nummer wat bij de sms naar Botswana hoorde).

Nu zie ik dat ik dus wel op zo’n sms kan reageren, ook via mijn iPhone. Inmiddels heb ik de mogelijkheid uitgezet om sms berichten op de Watch binnen te krijgen, dat gat nu alleen nog maar naar mijn mobiel.

Dus ik snap iets meer van wat er gebeurd is hier, maar ik vind het nog steeds een raadsel hoe een reply op een sms vanuit Nederland mij kosten kan geven. In eerste instantie dacht ik nog dat er misschien iemand bewust misbruik zou kunnen maken, dat er fraude gebeurt. Stel je voor dat iemand die op zo’n Call Center werkt voor de afspraken van een Corona test iets geprogrammeerd heeft …, dat er een sms naar een betaald nummer verstuurd wordt als iemand een reactie stuurt op de sms die de mensen als bevestiging krijgen. Niet iedereen stuurt een reactie terug, maar iedereen die dat wel doet betaalt er 51 cent voor.

Omdat het nu nog een keer gebeurd is, en op dezelfde manier, denk ik niet dat er sprake is van fraude door iemand van het Call Center. Maar er is wel degelijk een rare koppeling van een reply op een gewone sms vanuit NL met een sms naar het buitenland, en dat zou wat mij betreft niet moeten kunnen.

Reputatie 6

Wat voor instantie, welke kliniek is dat? Ik vindt het maar een vreemd iets. Wat voor mij wederom duidelijk is is dat je niet te gemakkelijk ergens op moet klikken, eerst goed nalezen wat er staat. Controle houden.

Wat voor instantie, welke kliniek is dat? Ik vindt het maar een vreemd iets. Wat voor mij wederom duidelijk is is dat je niet te gemakkelijk ergens op moet klikken, eerst goed nalezen wat er staat. Controle houden.

 

Je hebt groot gelijk, echt oppassen waar je op klikt. Alleen dacht ik dat ik een WhatsApp bericht kreeg (ziet er hetzelfde uit via de Watch, en ik wist niet eens dat er ook een sms op die manier kon binnen komen).

Het is gewoon een normale kliniek, heet DC Kliniek (in Voorschoten, maar ze hebben meerdere locaties), waar ik een afspraak had bij een dermatoloog. En bij de eerste sms ging het om een Coronatest voor mijn dochter, die ik telefonisch gemaakt had. Daar zit dan de website Coronatest.nl achter. Heb ook al met de GGD gebeld hierover, maar die zeggen dat ze er niets mee kunnen.

Simpel heeft inmiddels ook gereageerd:

Bedankt voor het versturen van de foto's en de uitleg hierachter. De sms berichten die verstuurd zijn van de server kan een buitenlands nummer aannemen. Omdat u reageert op deze sms'jes (waarop je eigenlijk niet kan reageren) wordt dit verstuurd naar het nummer van de afzender. Dit blijkt dus een buitenlands nummer te zijn. 

Dit is de reden dat er kosten in rekening worden gebracht voor deze sms'jes. Wij kunnen echter niets tegen deze kosten doen.” 

Dus uitgepraat … Ik blijf het wel heel vreemd vinden allemaal. Ergens gaat er iets fout. Gelukkig heb ik nu de koppeling tussen sms bericht en de Apple Watch uitgezet, sms komt alleen nog maar binnen op mijn mobiel. En bij de kliniek hebben ze gezegd dat ze me vanaf nu alleen nog maar een notificatie via email zullen sturen.

Ik had nog aan een vriendin gevraagd hoe het bij hun zat met een sms van Coronatest, want ze hadden ook hun dochter laten testen. Er was ook een mail en een sms binnen gekomen voor de afspraak. Dus ik wilde weten of je op die sms wel of niet kon reageren. Maar helaas was de sms al weggegooid, dus niet meer te controleren. 

Reputatie 4
Badge +8

Goedemorgen @Martina_Simpel,

In deze topic heb ik op je bericht aangaande deze situatie gereageerd.

Groetjes,

Phil

Ook ik heb inderdaad gereageerd op een sms voor een corona test en heb ook een factuur van 3x een sms naar het buitenland naar Botswana. Ik weet dat ik inderdaad 2 sms-jes verstuurd heb omdat ik geen mail bevestiging van de afspraak, uiteindelijk maar gebeld, heb helaas de sms-jes al verwijderd. De 3e sms is op precies hetzelfde tijdstip verstuurd als de 2e, dat is wel frappant. De kosten waren ook 51 cent per sms. Jammer dat de overheid/GGD niet aangeeft dat je niet op de sms kan reageren. Ik zal dit ook daar doorgeven.

Heb voor 3 euro sms verstuurd op 11 september naar wel zeker 10 verschillende onbekende nummers, ik sms nooit, wat is dit svp.oplossen Simpel!!

Ik lees hier dat meerdere mensen er last van hebben dit ligt dus duidelijk bij jullie.

 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Hanneke 1982,

Welkom op onze community! 

Zoals je in deze topic kan lezen duidt dit op een vorm van sms fraude als je deze sms'jes niet terug ziet in jouw sms geschiedenis op jouw toestel. Met deze vorm van sms-fraude stuurt je telefoon allemaal sms’jes naar het buitenland. Zonder dat je dit doorhebt. Het resultaat? Een hogere factuur. Wij kunnen echter helaas niet traceren welke applicatie deze sms'jes mogelijk verstuurd. Dit soort apps kunnen op jouw toestel terecht komen als je op een onbetrouwbare/fraude link iets opent. Ik raad je in dit geval aan om jouw toestel terug te zetten naar de fabriek instellingen. Jammer genoeg kunnen wij hier geen onderzoek o.i.d. voor op startten.

Wil je er sowieso voor zorgen dat je überhaupt geen extra kosten kan maken? Dan is het aan te raden om het Plafond in te stellen op jouw abonnement. Je kunt het Simpel Plafond instellen vanaf € 10.

Ik hoop uiteraard dat het hierbij blijft en dat je in de toekomst er geen last meer van hebt! 

Groetjes, Noor 
Simpel

 

Reageer