Er zijn mij nu 2 keer kosten voor een sms naar het buitenland in rekening gebracht, die volgens mij niet terecht zijn. Ik reageerde op een sms die van Nederlandse oorsprong is (?).
Op 14-9 zou ik een sms naar Botswana gestuurd hebben, en gisteren weer en sms naar het buitenland.
Na heel veel uitzoeken snap ik nu wat er gebeurd is, maar begrijp nog steeds niet hoe het kan, dat dit als sms naar het buitenland gerekend wordt.
Ik kreeg op 14-9 een sms met daarin de datum+tijd plus locatie voor een medische afspraak. Dat bericht zag ik op mijn Apple Watch met daarbij meteen de antwoord-opties, zoals ik dat ook ken van een korte (standaard) reactie die je via je Apple Watch voor een WhatsApp bericht geeft. Daarom dacht ik ook dat het om een WhatsApp bericht ging en niet om een sms. Op dat bericht gaf ik de reactie OK, en dat werd dan op mijn factuur gemeld als een sms naar Botswana.
Ik ging dit nummer online opzoeken, en zag meerdere meldingen van mensen die een sms kregen, van Coronatest, alsof ze een test afspraak gemaakt zouden hebben. Ik had die dag inderdaad een test voor mijn dochter gemaakt en kreeg dus per sms de bevestiging. Later zag ik dat ik dezelfde informatie ook via de email gekregen had, op dezelfde tijd. Bij de meldingen over dat nummer bij www.wieheeftgebeld.nl ging het om mensen die zelf geen test aangevraagd hadden, dus hun conclusie was dat het een vorm van fraude via sms zou kunnen zijn.
Nu zag ik dat er gisteren nog een sms gekomen was voor een andere medische afspraak die ik voor morgen middag heb. Weer kwam dit via mijn Watch binnen en ik reageerde met “Ja”. En nu zie ik dus dat Simpel ook dit als een “sms naar het buitenland” opvoert.
Ik heb meteen gebeld met de kliniek waar ik morgen de afspraak heb. Bij de sms stond geen mobiel nummer als afzender, maar er stond wel het nummer bij dat ik ook gebruikt had toen ik de afspraak gemaakt had. Daar hebben ze het nagevraagd via hun IT-afdeling en ze zeiden dat via zo’n nummer alleen een bericht verstuurd kan worden, en dat er geen antwoorden op binnen kunnen komen. De IT-medewerker heeft het zelfs even geprobeerd door een sms naar zichzelf te sturen en dan gekeken of hij erop kon antwoorden. Dat kon dus niet zeiden ze. Ik zie wel dat ik de reactie Ja gestuurd heb.
Nu vraag ik me af wat er hier aan de hand is. Waarom kan ik wel op zo’n bericht reageren en kost me dat dan een “sms naar het buitenland”? Bij de eerste keer werd 51 cent gerekend voor sms naar Botswana, en nu staat er nog geen land genoemd op mijn online verbruik. Maar als ik het nummer opzoek komt er iets van België zover ik het begrijp. De medewerkster van de kliniek zei dat het niet vanaf een buitenlands nummer verstuurd zou kunnen zijn.
Dus wat gebeurt hier? Ben ik ergens ge-hacked, op een manier dat ik automatisch een sms naar een buitenlands nummer verstuur als ik op een sms reageer waar normaal niet op gereageerd kan worden? Of gaat er iets fout bij Simpel wat betreft de registratie van uitgaande berichten?
Ik heb inmiddels de functie van een automatische reactie op berichten via mijn Apple Watch uit gezet. Ik wist ook niet dat deze vorm van reageren voor de dienst van sms zou gelden, want ik kende het alleen van WhatsApp.