Beantwoord

Inflatie voor iedereen.

  • 14 January 2023
  • 22 reacties
  • 1161 Bekeken

Hoe bestaat het dat jullie het abonnement met € 0,86 verhogen. Eenzijdig en zonder een waarschuwing vooraf. Zelfs mijn energieleverancier heeft dit met mijn 3-jarig contract, ondanks de gasprijzen niet gedaan. Daar kunnen jullie bij Simpel iets van leren. En dan gaan jullie ook op TV adverteren met 14 Gb en onbeperkt bellen voor € 10,-. Ik heb nota bene maar 8 Gb. Zodra het kan vertrek ik naar een andere telefoonmaatschappij. 

Arno

icon

Beste antwoord door Janine 18 January 2023, 14:10

Bekijk origineel

22 reacties

Ook wij zijn de dupe geworden van deze sneaky inflatie correctie door Simpel. Mijn vriendin en ik zijn al bijna 6 jaar klant, en hebben hier nog nooit mee te maken gehad tot 2024.

In augustus hebben nog allebei onze contracten verlengd met een lokkertje voor 2 jaar. Pas in december kregen we de eerste mail met een factuur waar onderin iets stond over inflatie correctie. Alsof je elke maand een standaard factuur mail van boven naar onder leest waarvan je al 6 jaar weet dat het elke keer 10 euro is.

Maar goed, je kan volgens die mooie voorwaarden ook niet zomaar overstappen. Dat hebben ze weer mooi verzonnen daar op het hoofdkantoor van Simpel. De directeur zal wel in zijn handen wrijven.

Uiteraard heb ik gebeld met Simpel, maar die klantenservice medewerkers kunnen niks doen. Gevalletje van Computer Says No! En nieuwe klanten nog steeds doodleuk lokken met aanbiedingen en nog wel 10 euro laten betalen zodat ze die volgend jaar een oor kunnen aannaaien.

Als nieuwe klanten of bij verlenging van bestaande klanten het abonnement naar 11 euro was gegaan had ik het nog meer begrepen dan nu. De sneaky manier waarop Simpel dit heeft aangepakt komt zeer dubieus en onbetrouwbaar over. Dit heb ik ook nog niet eerder meegemaakt bij een andere provider of abonnement.

Zelfs een bedrijf als Ziggo dat jaarlijks prijsverhogingen doorvoert communiceert tenminste maanden van te voren dat er een prijsverhoging aan zit te komen en geeft men de mogelijkheid om tijdens het contract kosteloos over te stappen.

Het had Simpel enigszins gesierd als ze mij en mijn vriendin hadden gewaarschuwd over onze verlenging dat als we 1 maand later hadden verlengen we niet te maken zouden krijgen met inflatie correctie. Je hebt immers 3 maanden de tijd voor het eind van je contract om te verlengen. Dan hadden we in oktober in elk geval geen inflatie correctie gekregen over het gehele jaar 2024.

Maar helaas, heeft Simpel niet gedaan. Bestaande klanten een wortel voorhouden en vervolgens tijdens de looptijd van je contract de tarieven verhogen is het domste wat je als provider kan doen.

Zo raak je klanten kwijt, en die komen ook nooit meer terug. Wij zitten nog ruim anderhalf jaar vast aan dit contract, maar zodra ik de mogelijkheid krijg om over te stappen zal ik dat ook gaan doen. Al is het maar uit principe.

Het vertrouwen is beschadigd, en dat maak je ook nooit meer goed bij je klanten. Waarschijnlijk dat een handje vol klanten gaan overstappen bij de eerst volgende mogelijkheid, maar de meerderheid zijn slapende klanten waarbij het niet eens opvalt dat ze ineens meer gaan betalen. Zo was ik laatst als ICT'er bij een klant thuis die ruim 80 euro per maand betaalde voor een 20mbits internet lijntje van KPN.. Zo zullen er nog wel meer klanten rondlopen die heb besef hebben dat ze stiekem steeds meer betalen.

Een discussie aangaan met de medewerkers op dit forum heeft ook geen enkele zin als ik de reacties zo lees. Die vallen gewoon in herhaling over de voorwaarden maken de klanten alleen maar gefrustreerder. Wat dat betreft zijn het net chatbots.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik sluit nooit meer een 2 jarig contract af bij een provider! Vaste klanten worden door bedrijven als Simpel niet gewaardeerd, en dat is geen beste strategie. Vaste klanten die overstappen nadat je ze hebt opgelicht komen nooit meer terug. Alleen slapende klanten hebben ze graag, want daar kunnen ze goed op verdienen!

Het blijft oneerlijk. Nieuwe abonnement heb je meer gb internet en is nog steeds 10 euro.

Waarom bij deze mensen ook geen 10.86 en wij wel. Wij hebben tenslotte geholpen om Simpel groot te maken.

Niet klantvriendelijk inderdaad en toch wel een reden om waar mogelijk over te stappen. Maar ja volgens mij zijn alle providers klantonvriendelijk zodra je er een aantal jaar zit.

Wat een ongelofelijke waardeloze bedoeling van Simpel. Als 5 of 6 jaar trouwe klant die altijd €10,- heeft betaald verwacht je dit niet. Enig idee waarom jullie mij hier niet op hebben gewezen met de nieuwe overeenkomst, of vonden jullie het wel prettig om jullie trouwe klanten hiermee te verrassen? En nu niet gaan zwetsen over, tsja dan had je de kleine lettertjes maar moeten lezen. Jullie hebben mijn vertrouwen geschonden, en vele met mij. 
het gaat mij niet om het bedrag, het gaat over de geniepige manier waarop. Schaam jullie diep 😝. 
Jullie gooien je goede naam te grabbel. Mensen vergeten zulke streken niet en dit gaat jullie achtervolgen tot in de lengte van vandaag. 
simpel betrouwbaarheid DIKKE onvoldoende. 

Ik vind het ook raar, mijn pa kreeg ineens een melding dat zijn plafond bereikt was en hij niet meer kon bellen een week of 3a4 geleden. Hij had nog 11gb internet en onbeperkt bellen. ineens moest hij meer betalen. klantenservice helpt totaal niet. ik moest het zelf maar uitzoeken. ik zelf ook ineens een verhoging. ik heb destijds een abbo voor 10 euro afgesloten. Dan kan je toch niet ineens gaan verhogen. Ronduit belachelijk. 

Hier ook de factuur van januari 2024 ineens verhoogd (weliswaar met € 0,34 p.m.), maar kan niet zonder formele waarschuwing m.i. en ook al jarenlang klant te zijn. Mijn tweejarig abonnement loopt nog t/m 31 maart 2025. Belachelijk dat dit mogelijk is…

Hoi @Meggens,

Jammer om te lezen dat je het zo ervaart. 

Uiteraard kan ik me voorstellen dat dit misschien als een verrassing komt als je nog niet eerder te maken hebt gehad met een inflatiecorrectie bij ons, gezien wij dit nog niet eerder hebben toegepast. Sinds de overname van Odido (toen voormalige T-Mobile) waren wij helaas genoodzaakt om alle voorwaarden gelijk te maken, waaronder ook de toepassing van de inflatiecorrectie. Zoals je zelf hebt aangegeven stond dit vermeld in de factuurmail van december. Wij sturen deze mail natuurlijk om je op de hoogte te brengen. Maar je maakt natuurlijk zelf de keuze om een mail te lezen of niet :) Maar de aankondiging is in dit geval wel degelijk vermeld. 

 

Om het te vermelden in een factuur die al 6 jaar elke maand hetzelfde is, is niet de correcte manier om een wijziging zoals deze te vermelden. Het is en blijft een sneaky manier om je klanten meer te laten betalen. Leuk gevalletje voor Kassa misschien? :)

 

De reden waarom je op onze website nog actie tarieven ziet staan is omdat wij niet de inflatiecorrectie van te voren kunnen toepassen. In onze main topic worden de regels betreft de inflatie correctie uitgebreid uitgelegd. Ik raad je daarom ook graag aan om deze even door te nemen.

Onzin, alsof Simpel niet weet hoe hoog de inflatiecorrectie gaat zijn. Het is bedrog om mensen het idee te geven dat ze een vast bedrag per maand gaan betalen, om vervolgens inflatiecorrectie toe te passen een paar maanden later.

Het heeft helaas geen zin om klanten te adviseren om later te verlengen. Een inflatie correctie wordt hoe dan ook altijd toegepast. Verleng je jouw abonnement na oktober? Dan krijg je niet in 2024 te maken met de inflatie correctie, maar wel in 2025. Ook krijg je te maken met een inflatiecorrectie wanneer je jouw abonnement maar voor één jaar verlengt. 

In ons geval had het wel zin gehad. Dan hadden we heel 2024 geen inflatiecorrectie hoeven betalen.
Jammer dat Simpel deze simpele service niet aan ons heeft verleent.

Wij snappen uiteraard dat klanten hier niet op zitten wachten, echter hanteert elke telecom provider binnen Nederland inmiddels een jaarlijkse inflatie correctie. Je bent natuurlijk vrij om altijd van provider te wisselen indien je dat wenst maar het ontkomen hiervan zal dan een lastige opgave worden.


Ik wens je desondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel

Als je een jaar abonnement hebt en ieder jaar verlengt vanaf oktober met een nieuwe actie heb je nooit te maken met inflatiecorrectie.

Maar zoals ik al eerder zei. Het heeft geen zin om in discussie te gaan met medewerkers van Simpel. Die worden betaald om steeds hetzelfde te blijven herhalen. Gelukkig kunnen klanten zelf nadenken wat ze met die informatie willen doen in de toekomst.

Het klopt toch gewoon niet? Iemand die in december een abo afsluit wordt een maand later meteen met een verhoging geconfronteerd. Zet dan een jaarlijks ijkpunt op de ingangsdatum van een abo, dat is tenminste nog een beetje te verklaren, maar aangezien jullie nieuwe abo’s in januari gewoon voor 10 euro aanboden is het nogal zot om over inflatiecorrectie te spreken, dan moet je bij dat nieuwe abo ook aangeven dat het een actie is met 86 ct korting :D . Maar enfin, ik zit mn contract wel uit en dan ben ik pleitos naar een wat klantvriendelijkere organisatie waar ik beter bij was gebleven.

Reputatie 6

Ik geloof ook niet echt of minder in verdiepen en verduidelijking zoals in het antwoord staat van @Janine . Persoonlijk vind ik het aannemelijker, heb ik al eerder aangegeven, dat Simpel moet voldoen als dochterbedrijf aan de richtlijnen van T-Mobile. 

Simpel dient zich niet te verschuilen achter de kleine lettertjes zo ga je niet met mensen om. Wat ik graag wil weten. Als Simpel mij een keuze had gegeven en mij had geïnformeerd over de inflatiecorrectie. Als ik vervolgens niet had gekozen voor een contract verlenging en het bij het oude had gelaten, maandelijks opzegbaar. Had ik dan ook met een inflatiecorrectie te maken gekregen of was het bedrag dan Simpel €10,- gebleven? Volgens mij probeert Simpel slim te zijn op een onprettige manier. 

Reputatie 6

Hi @Moira Living 

Ook al begrijp ik je gedachten. 

Houd er wel rekening mee dat jullie, de medewerkers van Simpel, mensen zijn die het gestelde beleid moeten volgen/uitvoeren. Wat vriendelijker naar hen toe zal altijd beter werken, zij doen dat ook naar jou.

In het beste antwoord kun je het antwoord lezen op jouw vraag. Als je niks had gedaan was jouw abonnement hetzelfde gebleven met de algemene voorwaarden die golden toen je je akkoord gaf bij het afsluiten van je abonnement.

Simpel gaat er vanuit dat je de algemene voorwaarden leest. Ze zijn voor iedereen toegankelijk, openbaar om te lezen.

Simpel was eerst een zelfstandige aanbieder. De inflatiecorrectie is gewoon rechtgetrokken met wat T-mobile bepaald als moederbedrijf nadat Simpel is overgenomen en een dochterbedrijf is. Dat is mijn mening.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Simpel

Dit zijn trouwens een van de eerste zinnen van de algemene voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan.

Om te zorgen dat je precies weet wat je van ons mag verwachten en weet wat wij van jou mogen verwachten, staan hieronder onze Algemene Voorwaarden Abonnee Consument op een rij. Deze zijn van toepassing op alle mobiele producten en diensten die je bij Simpel, een handelsnaam van Simpel.nl B.V. gevestigd aan de Waldorpstraat 60, 2521 CC te Den Haag, KvK-nummer 60316306 (hierna: “Simpel”), afneemt.

 

@Moira Living zet je maar schrap. Per januari komt volgende inflatiecorrectie er al aan met 5,7%. Staat in de mail van je laatste factuur.

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Moira Living 

@Snowboard heeft eigenlijk al kort maar krachtig uitgelegd waarom wij ook inflatie correcties toepassen wanneer wij dit voorheen niet hebben gedaan. 
Voordat je een abonnement afsluit en of verlengd gaan wij ervan uit dat je op de hoogte bent van de gehanteerde voorwaarden. Lees je de voorwaarden niet? Dan is dat wel een klein beetje eigen verantwoordelijkheid van de klant. Uiteraard snappen wij als je reeds langer klant bent dat dit als een verassing kon komen, echter kunnen wij helaas de richtlijnen niet aan passen per individu.

Ik wens je ondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel
 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Bennie Vaasen 

Dat snap ik goed!

Ik kan even niet vinden of het al aangegeven was eerder maar voordat inflatie mag worden doorgevoerd, moet je als minimaal drie maanden genoten hebben van een actietarief. Daarom zal je dus als je na 1 oktober een abonnement afsluit of verlengt, niet te maken krijgen met inflatie de eerstvolgende januari. Wel zo eerlijk natuurlijk! Het is aan jezelf of je om deze reden alsnog wil overstappen, dat kan ik goed begrijpen. Zelf zit ik bij T-Mobile en moet ik zeggen dat ik ook op zijn zachts gezegd verbaasd was. Uiteindelijk blijft het toch iets dat deel uitmaakt van je contract en waar je voor getekend hebt. 

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Meggens,

Jammer om te lezen dat je het zo ervaart. 

Uiteraard kan ik me voorstellen dat dit misschien als een verrassing komt als je nog niet eerder te maken hebt gehad met een inflatiecorrectie bij ons, gezien wij dit nog niet eerder hebben toegepast. Sinds de overname van Odido (toen voormalige T-Mobile) waren wij helaas genoodzaakt om alle voorwaarden gelijk te maken, waaronder ook de toepassing van de inflatiecorrectie. Zoals je zelf hebt aangegeven stond dit vermeld in de factuurmail van december. Wij sturen deze mail natuurlijk om je op de hoogte te brengen. Maar je maakt natuurlijk zelf de keuze om een mail te lezen of niet :) Maar de aankondiging is in dit geval wel degelijk vermeld. 

De reden waarom je op onze website nog actie tarieven ziet staan is omdat wij niet de inflatiecorrectie van te voren kunnen toepassen. In onze main topic worden de regels betreft de inflatie correctie uitgebreid uitgelegd. Ik raad je daarom ook graag aan om deze even door te nemen.

Het heeft helaas geen zin om klanten te adviseren om later te verlengen. Een inflatie correctie wordt hoe dan ook altijd toegepast. Verleng je jouw abonnement na oktober? Dan krijg je niet in 2024 te maken met de inflatie correctie, maar wel in 2025. Ook krijg je te maken met een inflatiecorrectie wanneer je jouw abonnement maar voor één jaar verlengt. 

Wij snappen uiteraard dat klanten hier niet op zitten wachten, echter hanteert elke telecom provider binnen Nederland inmiddels een jaarlijkse inflatie correctie. Je bent natuurlijk vrij om altijd van provider te wisselen indien je dat wenst maar het ontkomen hiervan zal dan een lastige opgave worden.

Ik wens je desondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Patricia van Meerten,

Vervelend om te lezen dat jouw vader niet meer kan bellen. Is dit probleem inmiddels al opgelost? 
Zo niet, dan raad ik je aan om nogmaals even contact op te nemen met onze klantenservice. Via de community kan ik helaas niet inzien wat er mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn.

Wat de betreft de verhoging, in deze topic kan je al een en ander lezen waarom jouw abonnement is verhoogd. Meer informatie betreft de inflatie correctie kan je terug vinden in een andere topic :)

Ik wens je een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel


 

Reputatie 2
Badge +7

​​​​​​Hi ​@EELMvandenHeuvel

In een andere topic heb ik een reactie hierop gegeven 😄
Ik verwijs je dan ook graag door naar desbetreffende topic. 

Ik wens je een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel 

9 januari 2024

 

Simpel heeft dit nooit berekend, en ik ben al jaren klant. Ik verleng het steeds, door op een aanbieding in te gaan. Het bedrag van die aanbieding is geldig, niet een inflatieverhoging, die toevallig dit jaar wordt berekend en andere jaren niet. Dit kan juridisch niet zomaar. Geen enkele klant leest alle lettertjes uit de algemene voorwaarden (uitzonderingen daargelaten).

 

Het gaat bij mij slechts om 0,57, echter ben ik al jaren klant en heb ik nooit voor inflatie betaald. Simpel.nl heeft gewoon geld nodig en melkt nu de klanten uit, die al langer een abonnement hebben.

Ook al gaat het om bedragen van 0,57 of bijv. 0,86 per maand, ik ben van mening dat Simpel.nl hier op de vingers moet worden getikt. Ik heb ze gesommeerd om niet meer af te schrijven dan 10 euro.

Anders krijgt dit juridische gevolgen, ik heb daar geen advocaat voor nodig, dus dat kost mij niets, alleen tijd.

Ik roep zoveel mogelijk mensen op om in bezwaar te gaan, niet alleen hier op het forum, maar ook rechtstreeks bij Simpel.nl

 

Vriendelike groet,..

 

Reputatie 1
Badge +8

Hi @Richard Van Der Niet 

 

Begrijpelijk dat je dit vervelend vindt, vooral omdat je dit niet gewend bent van simpel. Echter doen andere providers doen dit al jaren en het is simpelweg onderdeel van contracten met alle telecombedrijven in Nederland.   

Het is wettelijk zo geregeld dat iedere provider 1x per jaar een inflatiecorrectie kan doen gebaseerd op de cijfers van het CSB. De consumentenbond kreeg hier veel klachten over in 2023, dus zij hebben een artikel geplaatst met meer informatie hierover. https://www.consumentenbond.nl/internet/internet-tv-en-bellen-veel-duurder  Dit werkt bij de meeste providers al jaren zo, en sinds vorig jaar hanteren wij dit dus ook. 

Je kan ook even een kijkje nemen op de websites van bijvoorbeeld Avrotros of Consuwijzer voor meer info over hoe het werkt en wat het inhoudt.  

 

Een fijne dag verder! 

 

Groet, Damien
Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Scheepspraat Nollie

Welkom op onze community! 

Goed dat je het navraagt! Dat heeft te maken met de 8.6% inflatiecorrectie welke wordt toegepast. Abonnementen die zijn afgesloten of verlengt tussen januari en oktober 2022, hebben hiermee te maken. Hier heb je bericht over ontvangen in de voorlaatste factuuraankondiging (decembermail) en dit staat tevens in de algemene voorwaarden welke je akkoord mee bent gegaan. Dit is de eerste keer dat wij dit hebben toegepast, eerder hebben wij er altijd voor gekozen dit niet door te berekenen, waar andere providers dit wel al jaren berekenen. Wij zijn dus niet de enige provider die dit toepast, bij een andere provider zal je ook met een inflatie correctie voorwaarden akkoord moeten gaan om het abonnement af te kunnen sluiten.  Meer informatie over de inflatie correctie vind je terug op onze website: https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie. 

Groet, Noor 
Simpel 

 

Reputatie 6

Ik ga het anders formuleren. Mensen die bijvoorbeeld in 2018 klant zijn geworden. NIET hebben verlengd. Die abonnementen worden stilzwijgend verlengd met een maand opzegtermijn. Je houdt dan wat je hebt.

Hoe zit het dan precies met de inflatiecorrectie? Krijgen zij daar ook mee te maken?

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Trudie Teunis 

Die gedachtegang begrijp ik goed!

We zijn ook super blij met onze trouwe klanten.

Om een deel van jouw vraag en de vraag van Superster @Snowboard te beantwoorden:

Eerder hadden wij onze voorwaarden niet dusdanig verduidelijkt en verdiept op de werking van eventuele inflatiecorrectie. Per 6 januari 2022, zijn onze Algemene voorwaarden gewijzigd waarbij dit wel op de juiste manier als Artikel vermeld stond. Bij het verlengen van je contract vink je altijd het boxje aan waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden. Ik kan goed begrijpen dat je deze echt niet helemaal doorneemt, maar deze voorwaarden waren de vernieuwde voorwaarden waarin de inflatiecorrectie meegenomen was. Dit is dan ook de reden dat klanten die geen contractvernieuwing hebben gedaan na 6 januari 2022, niet te maken hebben gekregen met de inflatiecorrectie. Hier krijgen oude abonnementen pas mee te maken op het moment dat zij zouden verlengen, hierbij geven zij het akkoord met de vernieuwde voorwaarden.

Om je andere vraag te beantwoorden moet ik de werking van inflatie bij diensten/services een klein beetje toelichten. Inflatie wordt achteraf berekend. Vorig jaar heb jij voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen. Per provider verschilt het overigens per welke periodes zij dit rekenen.


Daarnaast snap ik de verwarring ook goed, inflatie bij services en diensten werkt namelijk anders dan bijvoorbeeld een pak melk in de supermarkt. Bij het pak melk merkte je vorig jaar bijvoorbeeld al dat de prijzen structureel duurder werden, waar een abonnement dit achteraf berekend. Geen zorgen, de nieuwe klanten van dit jaar zullen daarom op hun beurt ook de inflatie doorberekend krijgen.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel
 

Simpel is helemaal niet blij met abonnementen. Klakkeloos verhogen omder het mom van… stelletje oplichters zijn het. Contract opzeggen en overstappen allemaal…

Reageer