Hey lezer! Op deze pagina lees je meer over de prijsinflatie, inflatiecorrectie en wat dit betekent voor jouw abonnement.
Wat is inflatiecorrectie?
In 2023 zijn de prijzen in Nederland gestegen, deze stijging heet prijsinflatie. Vanwege het effect dat dit heeft op onze kosten, verhogen wij in januari 2024 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Dit doen we met het aangeleverde inflatiecijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verhoging staat beter bekend als: inflatiecorrectie. Op de eerste factuur uit 2024 vind je jouw nieuwe abonnementstarief terug.
De vaste abonnementskosten zullen omhoog gaan met 5.7%. Dit is het percentage dat het CBS heeft vastgesteld via de Jaarmutatie CPI over de maand juni 2023. Het CPI staat voor de Consumenten Prijs Index en is het cijfer dat eigenlijk laat zien wat er gebeurd is met jouw koopkracht en hoe het staat met de algemene inflatie in Nederland.
Zoveel termen en informatie, heb jij toch nog een vraag over de prijsstijging of is het niet helemaal duidelijk wat dit voor jou betekent? Neem een kijkje tussen de veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag en antwoord daar niet tussen? Geen zorgen, onze klantenservice staat voor jou klaar om je verder te helpen!
Waarom een inflatiecorrectie?
Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.
Hoe hoog is de inflatiecorrectie?
De inflatiecorrectie voor 2024 is vastgesteld op 5,7%. We volgen het door de CBS berekende inflatie over de maand juni. Je maandelijkse abonnementskosten gaan met dit percentage omhoog.
Hoe bepaalt Simpel het inflatiepercentage?
De prijsverhoging wordt berekend op basis van het inflatiepercentage. Dit percentage wordt maandelijks vastgesteld door het CBS. Het CBS meet de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het CPI-cijfer van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.
Hoe informeren jullie mij over de inflatiecorrectie?
De inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken die we met onze klanten hebben gemaakt. Vooraf lichten we je hierover in.
Dit doen we op twee momenten:
- In de factuurmail van december: we laten je weten wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt. En dat de prijsstijging in gaat in januari.
- In de factuurmail van januari: we laten je weten dat de inflatiecorrectie is doorgevoerd. In je factuur staat een toelichting.
Wanneer gaat de correctie in?
We corrigeren het abonnementstarief elk jaar in januari. Heb je op of na 1 oktober 2023 je abonnement afgesloten of verlengd? Dan wordt je abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd met het inflatiepercentage dat dan geldt.
Mag ik mijn abonnement opzeggen als gevolg van de inflatiecorrectie?
Nee, want de inflatiecorrectie is onderdeel van je contract. Ook staat het in onze Algemene Voorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan tijdens het afsluiten van je abonnement.
Waarom zie ik geen prijsstijging op mijn factuur?
Dit kan kloppen! Sluit je een abonnement op of na 1 oktober in het jaar daarvoor af? Dan verhogen we in het eerstvolgende jaar niet de prijs van je abonnement. We berekenen ook geen inflatiecorrectie als je je abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot.
Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?
Nee. Sluit je op of na 1 oktober 2023 een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober 2023 je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie.
Waar zie je je nieuwe abonnementskosten?
Je ziet je nieuwe abonnementskosten op de eerste factuur van het nieuwe jaar.
Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?
We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement. Inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten, zoals het Plafond, buiten-de-bundel kosten (zoals bellen naar servicenummers), eenmalige tarieven (zoals aansluitkosten) of het bestellen van een nieuwe simkaart.