Sticky Inflatiecorrectie

Alles over de jaarlijkse inflatiecorrectie bij Simpel

  • 28 November 2023
  • 15 reacties
  • 1746 Bekeken

Reputatie 2
Badge +7

Hey lezer! Op deze pagina lees je meer over de prijsinflatie, inflatiecorrectie en wat dit betekent voor jouw abonnement.

Wat is inflatiecorrectie?

In 2023 zijn de prijzen in Nederland gestegen, deze stijging heet prijsinflatie. Vanwege het effect dat dit heeft op onze kosten, verhogen wij in januari 2024 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Dit doen we met het aangeleverde inflatiecijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verhoging staat beter bekend als: inflatiecorrectie. Op de eerste factuur uit 2024 vind je jouw nieuwe abonnementstarief terug. 

De vaste abonnementskosten zullen omhoog gaan met 5.7%. Dit is het percentage dat het CBS heeft vastgesteld via de Jaarmutatie CPI over de maand juni 2023. Het CPI staat voor de Consumenten Prijs Index en is het cijfer dat eigenlijk laat zien wat er gebeurd is met jouw koopkracht en hoe het staat met de algemene inflatie in Nederland.

Zoveel termen en informatie, heb jij toch nog een vraag over de prijsstijging of is het niet helemaal duidelijk wat dit voor jou betekent? Neem een kijkje tussen de veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag en antwoord daar niet tussen? Geen zorgen, onze klantenservice staat voor jou klaar om je verder te helpen!

 

Waarom een inflatiecorrectie?

Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor 2024 is vastgesteld op 5,7%. We volgen het door de CBS berekende inflatie over de maand juni. Je maandelijkse abonnementskosten gaan met dit percentage omhoog.

Hoe bepaalt Simpel het inflatiepercentage?

De prijsverhoging wordt berekend op basis van het inflatiepercentage. Dit percentage wordt maandelijks vastgesteld door het CBS. Het CBS meet de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het CPI-cijfer van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.

Hoe informeren jullie mij over de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken die we met onze klanten hebben gemaakt. Vooraf lichten we je hierover in.

Dit doen we op twee momenten:

  • In de factuurmail van december: we laten je weten wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt. En dat de prijsstijging in gaat in januari.
  • In de factuurmail van januari: we laten je weten dat de inflatiecorrectie is doorgevoerd. In je factuur staat een toelichting.

Wanneer gaat de correctie in?

We corrigeren het abonnementstarief elk jaar in januari. Heb je op of na 1 oktober 2023 je abonnement afgesloten of verlengd? Dan wordt je abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd met het inflatiepercentage dat dan geldt.

Mag ik mijn abonnement opzeggen als gevolg van de inflatiecorrectie?

Nee, want de inflatiecorrectie is onderdeel van je contract. Ook staat het in onze Algemene Voorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan tijdens het afsluiten van je abonnement.

Waarom zie ik geen prijsstijging op mijn factuur?

Dit kan kloppen! Sluit je een abonnement op of na 1 oktober in het jaar daarvoor af? Dan verhogen we in het eerstvolgende jaar niet de prijs van je abonnement. We berekenen ook geen inflatiecorrectie als je je abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot.

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Nee. Sluit je op of na 1 oktober 2023 een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober 2023 je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie.

Waar zie je je nieuwe abonnementskosten?

Je ziet je nieuwe abonnementskosten op de eerste factuur van het nieuwe jaar.

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement. Inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten, zoals het Plafond, buiten-de-bundel kosten (zoals bellen naar servicenummers), eenmalige tarieven (zoals aansluitkosten) of het bestellen van een nieuwe simkaart.


15 reacties

Waarom kiest Simpel voor het inflatiecijfer in de maand juni (2023) ? Het lijkt nogal willekeurig … 7 maanden hebben een lager cijfer.

Op de website van CBS staat

jaar maand Inflatie (% verandering van de CPI t.o.v een jaar eerder)
2023 januari 7,6
2023 februari 8
2023 maart 4,4
2023 april 5,2
2023 mei 6,1
2023 juni 5,7
2023 juli 4,6
2023 augustus 3
2023 september 0,2
2023 oktober -0,4
2023 november 1,6
Reputatie 1

Zo jammer dat er geen waardering is voor trouwe klanten en dat nieuwe klanten werven belangrijker is. De nieuwe aanbiedingen zijn een significante verbetering van de bundels terwijl de trouwe klanten meer gaan betalen.

Ik ben het met Peter s eens. Ik ben al 10 jaar trouwe klant en bij andere providers krijg je wel iets of korting of extra mbs etc. Maar simpel doet acties/kortingen bij nieuwe klanten. Of ik moet perse wachten tot ik mijn abonnement kan verlengen in de hoop dat er dan leuke aanbiedingen zijn. 

 

T-mobile toen het die naam nog had. Was echt super. Ik heb daar ook een abonnement lopen en heb na 5 jaar een tablet gekregen als trouwe klant niet een flagship ofso maar toch. Het is iets. Al zou ik een maand niet hoeven te betalen ben ik al blij. Of een mail die zegt dat ze blij zijn dat ik al zoveel jaar klant ben en je mag kiezen uit een paar opties ofso. Zou een bedrijf sieren.

Ik heb een klacht ingediend bij de reclame code commissie over de misleidende manier van het aanbieden van een 2 jarig contract met een zogenaamde vaste prijs.

de prijs staat nml maar 3 maanden vast en ja het staat in de kleine letters van het contract maar om zo reclame te maken is niet netjes ben benieuwd wat de reclame code commissie hiervan gaat zeggen

Ik heb een klacht ingediend bij de reclame code commissie over de misleidende manier van het aanbieden van een 2 jarig contract met een zogenaamde vaste prijs.

de prijs staat nml maar 3 maanden vast en ja het staat in de kleine letters van het contract maar om zo reclame te maken is niet netjes ben benieuwd wat de reclame code commissie hiervan gaat zeggen

bij een energiecontract met vaste prijs mag het levertariief (dus excl netbeheer, energiebelasting, BTW etc) ook niet aangepast worden aan de inflatie

Reputatie 2
Badge +7

Hi allen @wdekleijn @Peter S @Cock Brokling @Marcus Shoby 

Het is natuurlijk begrijpelijk dat jullie dit als ongewenst ervaren en zeker als je al langer klant bent bij ons en dit niet gewend bent (abonnementen die tussen januari en oktober worden afgesloten hebben hier altijd mee te maken). Echter kunnen providers wanneer zij onafhankelijk zijn zelf ervoor kiezen om een eventuele inflatie correctie toe te passen en of niet. Zo heeft dit wel altijd in onze algemene voorwaarden gestaan, alleen hebben wij toen ervoor gekozen om het niet toe te passen. Jammer genoeg kunnen wij dit niet ongedaan maken. Gezien wij een budgetprovider zijn, kunnen wij helaas niet gaan stunten met allerlei extra's zoals de grotere providers wel kunnen doen met tablets o.i.d. Simpel heeft er bewust voor gekozen om alles gelijk te houden voor iedereen zodat het een beetje eerlijk blijft. Indien je op zoek bent naar een grotere bundel dan kan je altijd in jouw Mijn Simpel pagina controleren en of er wat voor jou klaar staat in de omgeving. Houd er wel rekening mee dat wij om de zoveel tijd van aanbod veranderen (voor het verlengen) en dit soms kan afwijken dan waarvoor je in principe jouw bundel voor hebt afgesloten. 

Daarnaast worden er inderdaad percentages van het voorafgaande jaar gebruikt van het CBS. Inflatie correcties worden namelijk opgebouwd op basis van de tarieven die in juni van het voorafgaande jaar gelden. Dit wordt dan ook niet willekeurig bepaald. Indien jullie verdere klachten hierover hebben kunnen jullie dit dan ook het beste aankaarten bij het ACM

Ik wens jullie ondanks de situatie een fijne dag!

Groet, Noor 
Simpel

Ongelooflijk dat wij hier op zo een manier worden geconfronteerd worden met een prijsverhoging bij een tweejarig abonnement. Jammer Simpel je was zo goed bezig en probeert nog steeds nieuwe klanten te trekken met je acties. Zet er ook even bij dat zij binnenkort een verhoging kunnen verwachten wanneer Simpel c.q. T mobile dit uitkomt of op ze minst dat de prijs niet twee jaar waardevast is. Het is eigenlijk te triest voor woorden en zal u de komende jaren achter volgen want mensen vergeten dit niet zo snel.

Badge

wij hebben 2 abonnementen die nog enige tijd geleden hebben afgesloten. In deze contracten wordt niet gesproken over een inflatie correctie. Het contract is van beide zijde getekend en dient dus na gekomen te worden einde contract datum. Het is dus niet zo dan me zo maar zonder een bericht, simpel spontaan zijn abonnementen kan wijzigen. Ik kan dus ook zeggen dat de er een deflatie correct is en het abonnement € 4 euro wordt. 

Wat moet de aanbieder doen als hij de voorwaarden wil wijzigen?

Wil de aanbieder uw abonnement wijzigen? Dan heeft de aanbieder de volgende verplichtingen:

  • Hij moet u een maand van te voren informeren over de wijziging.
  • Hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.
  • Is de verandering nadelig voor u? Dan moet hij u laten weten dat u zonder bijkomende kosten uw abonnement kunt opzeggen.
  • Hij moet u laten weten op welke wijze u kunt opzeggen.

er niet aan deze voorwaarde door simpel is voldaan, dus terug dat geld

Badge

op website staan de oude kosten voor het abonnement, niet op deze gluipere manier zo maar de prijzen verhogen, u dient zich aan de abonnementen te houden tot einde contract.

even kassa maar mailen 

Nog nooit meegemaakt dit. Een tweejarig contract openbreken! En dan de mededeling een maand van te voren op de factuur zetten: mag vast juridisch, maar vind ik heimelijk en niet respectvol naar klanten.

Niet oké dit. Waarom zou ik willen verlengen bij Simpel als een contract niet meer op die manier gerespecteerd wordt?

Ah, ik zie bij andere topics staan dat dit al eerder speelde. En dat eerdere kritiek van klanten niet tot een andere opstelling heeft geleid. Jammer!

Gewoon opstappen dan en andere provider zoeken. Doe ik ook omdat ik het niet eens ben met de prijsverhogingen van vaste contracten en de manier waarop. Ondanks dat netwerk best goed is, helaas pindakaas😄

Reputatie 1

Sinds het afschuwelijke T-Mobile / Odido het geweldige Simpel heeft overgenomen krijgen sommige trouwe klanten te maken met prijsverhogingen wegens "inflatiecorrectie".

 

Dit is voorgaand jaar januari gebeurd en dit jaar januari wederom. Onduidelijk is wie er aan de beurt was en waarom. Ook onduidelijk is waarom sommige mensen vorig jaar 86 cent meer moesten betalen of anderen dit jaar 57 cent. Er is niet één lijn aangehouden en er wordt met twee maten gemeten door Simpel / Odido. 

 

Bizar is wel dat op dit moment Simpel nieuwe klanten lokt met 15 GB, inclusief onbeperkt bellen en 500 sms'en voor slechts €10

Dat is dus meer dan iedere trouwe klant ooit gehad heeft, voor een lagere prijs.

Ofwel, de trouwe klant betaalt de werving van de nieuwe klant, middels een toegepaste "inflatiecorrectie".

 

Ik stel voor dat Simpel zijn trouwe klanten beloond door het terugdraaien van de inflatiecorrectie 2023 en 2024, plus het abonnement van 14 naar 15 GB verhoogt en de abonnementsprijs van €10 blijft hanteren.

Laat de nieuwe klanten dan bijvoorbeeld maar €11 betalen (als jullie winst nog steeds niet hoog genoeg is) en houd je aan het 1 of 2 jarig contract wat je met ons hebt afgesloten. Ga ons niet besodemieteren door nieuwe klanten minder te laten betalen dan trouwe klanten! En ja, ik weet dat jullie heel sneaky een regeltje over de inflatiecorrectie in de nieuwere contracten hebben toegevoegd. Dus iedereen die ooit een keer verlengd heeft is genaaid. 

Reputatie 1
Badge

Waarom kiest Simpel voor het inflatiecijfer in de maand juni (2023) ? Het lijkt nogal willekeurig … 7 maanden hebben een lager cijfer.

Op de website van CBS staat

jaar maand Inflatie (% verandering van de CPI t.o.v een jaar eerder)
2023 januari 7,6
2023 februari 8
2023 maart 4,4
2023 april 5,2
2023 mei 6,1
2023 juni 5,7
2023 juli 4,6
2023 augustus 3
2023 september 0,2
2023 oktober -0,4
2023 november 1,6

Dit staat in de Algemene voorwaarden, dit is ieder jaar dezelfde maand.

 

In de voorgaande jaren was de inflatie redelijk stabiel dus maakte het niet uit. Het duurt even voordat het definitieve inflatiecijfer beschikbaar is, vanaf 1 december kondigen ze het aan. Dus er moet voorbereidingstijd zijn.

Reputatie 1
Badge

Hey lezer! Op deze pagina lees je meer over de prijsinflatie, inflatiecorrectie en wat dit betekent voor jouw abonnement.

Wat is inflatiecorrectie?

In 2023 zijn de prijzen in Nederland gestegen, deze stijging heet prijsinflatie. Vanwege het effect dat dit heeft op onze kosten, verhogen wij in januari 2024 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Dit doen we met het aangeleverde inflatiecijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze verhoging staat beter bekend als: inflatiecorrectie. Op de eerste factuur uit 2024 vind je jouw nieuwe abonnementstarief terug. 

De vaste abonnementskosten zullen omhoog gaan met 5.7%. Dit is het percentage dat het CBS heeft vastgesteld via de Jaarmutatie CPI over de maand juni 2023. Het CPI staat voor de Consumenten Prijs Index en is het cijfer dat eigenlijk laat zien wat er gebeurd is met jouw koopkracht en hoe het staat met de algemene inflatie in Nederland.

Zoveel termen en informatie, heb jij toch nog een vraag over de prijsstijging of is het niet helemaal duidelijk wat dit voor jou betekent? Neem een kijkje tussen de veel gestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag en antwoord daar niet tussen? Geen zorgen, onze klantenservice staat voor jou klaar om je verder te helpen!

 

Waarom een inflatiecorrectie?

Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor 2024 is vastgesteld op 5,7%. We volgen het door de CBS berekende inflatie over de maand juni. Je maandelijkse abonnementskosten gaan met dit percentage omhoog.

Hoe bepaalt Simpel het inflatiepercentage?

De prijsverhoging wordt berekend op basis van het inflatiepercentage. Dit percentage wordt maandelijks vastgesteld door het CBS. Het CBS meet de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het CPI-cijfer van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 5,7% in juni 2023.

Hoe informeren jullie mij over de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken die we met onze klanten hebben gemaakt. Vooraf lichten we je hierover in.

Dit doen we op twee momenten:

  • In de factuurmail van december: we laten je weten wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt. En dat de prijsstijging in gaat in januari.
  • In de factuurmail van januari: we laten je weten dat de inflatiecorrectie is doorgevoerd. In je factuur staat een toelichting.

Wanneer gaat de correctie in?

We corrigeren het abonnementstarief elk jaar in januari. Heb je op of na 1 oktober 2023 je abonnement afgesloten of verlengd? Dan wordt je abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd met het inflatiepercentage dat dan geldt.

Mag ik mijn abonnement opzeggen als gevolg van de inflatiecorrectie?

Nee, want de inflatiecorrectie is onderdeel van je contract. Ook staat het in onze Algemene Voorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan tijdens het afsluiten van je abonnement.

Waarom zie ik geen prijsstijging op mijn factuur?

Dit kan kloppen! Sluit je een abonnement op of na 1 oktober in het jaar daarvoor af? Dan verhogen we in het eerstvolgende jaar niet de prijs van je abonnement. We berekenen ook geen inflatiecorrectie als je je abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot.

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Nee. Sluit je op of na 1 oktober 2023 een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober 2023 je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie.

Waar zie je je nieuwe abonnementskosten?

Je ziet je nieuwe abonnementskosten op de eerste factuur van het nieuwe jaar.

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement. Inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten, zoals het Plafond, buiten-de-bundel kosten (zoals bellen naar servicenummers), eenmalige tarieven (zoals aansluitkosten) of het bestellen van een nieuwe simkaart.

Ik weet dat het volgens Jurisprudentie mag om ook voor vaste looptijd een inflatiecorrectie door te voeren. Maar waarom geldt dit niet voor de nieuwe klanten? Op deze manier wordt tussen juli - oktober verlengen voor 2 jaar niet lucratief omdat je dan wellicht 2X een inflatiecorrectie krijgt.

 

Daarbij is mij door de support te kennen gegeven toen ik in 2022 verlengde dat ik gedurende de vaste looptijd geen inflatiecorrectie zou krijgen. Het gaat om €5 voor de resterende periode van mijn contract. Maar verlengen voor 2 jaar voor 1 oktober doe ik dus niet meer, dat kost je dan erg veel geld.

Reageer