Onverklaarbaar hoog data verbruik

  • 6 November 2023
  • 47 reacties
  • 1615 Bekeken

Zijn er meer simpel gebruikers die opeens een hoog data verbruik hebben zonder daar zelf verantwoordelijk voor te zijn? 
Ik heb mijn telefoon niet gebruikt en heb alleen data aan staan voor whatsapp. Op 2 appjes na niets ontvangen of verstuurd die dag. Wifi ondersteuning staat uit, downloaden uit, update uit.  En toch 4000mb! afgeschreven. Als je om een tijds specificatie vraagt krijg je een slot van 6 uur.  Schiet je niets mee op. Ook mijn telefoon houd bij hoeveel data ik gebruikt heb en die zegt ook dat ik geen 4000 verbruikt heb. Je hebt geen poot om op te staan. Kan dat zomaar? Hoe kan je bewijzen dat er iets fout gaat bij simpel? 


47 reacties

@Michiel75 @Manouk @Bastiaan Mekern @Tamara V Dalen @Cossee @Phinks ik heb persoonlijk al diverse keren dezelfde reactie gekregen van simpel. Dat het aan mijn wifi verbinding zou liggen en dat de telefoon dus automatisch op 4g is gegaan. Mijn wifi signaal is echter sterk. Daardoor is het onmogelijk dat de telefoon 197 min onafgebroken op 4g heeft gezeten. Bovendien hadden anderen hier in huis (ook Simpel abonnement) het ook moeten hebben, want op zelfde wifi. Als Simpel er niet verder naar gaat kijken, dan start ik een facebook groep op. Gaat me niet eens om die 5 tientjes, maar meer om de manier waarop ze hier mee om gaan. 

Dus, Simpel, laat je een keer van je beste kant zien en zoek met ons mee naar wat er daadwerkelijk gebeurd zou kunnen zijn. Zonder afschuifpolitiek, graag! @Janine ?

Ik heb in 12 dagen 17 giga verbruikt volgens simpel....onmogelijk

Ook hier hetzelfde probleem. Afgelopen zaterdag in 39 minuten opeens 50 euro boven m'n bundel  gegaan (radio geluisterd via internet). 1 keer waarschuwing voor 80% bundel, de waarschuwing voor 100% er direct achteraan. Dezelfde mail ontvangen (abonnementsperiode €50,- extra kosten en abonnement is geblokkeerd, als je nu €40,- aanbetaalt op je volgende factuur dan heffen we de blokkade op). NIET ACCEPTABEL! 

Er zijn 3 topics hierover met vele ‘slachtoffers’. Is hier sprake geweest van een systeemstoring ofzo afgelopen weekend? Simpel: graag direct oplossen!

Bezoek onze Facebook pagina en word ook lid! 😊😊😊 Wij gaan dit als klanten verder uitzoeken en aanvechten. 

@Noor graag de volledige kosten vergoedt! Ik ben het niet geweest mijn telefoon wijst alle bewijs uit. Nogmaals ik was thuis op de wifi en deze had geen storing!!!!!! Leg dat maar eens uit! Ik krijg graag telefoon om dit verder te bespreken. Tot nu toe nog steeds geen belletje gehad. Mijn abonnement blijft geblokkeerd het betreft namelijk een extra nummer die op een 2e mobiel gebruikt wordt. De andere is Odido, hartstikke blij mee! 😉

Reputatie 6

@Fintelman ik bedoel of je na het modem nog wat extra hebt.

Hier ook, heb jaren lang geen gebruik gemaakt van upgraden dus 5GB data. Heb nu upgrade naar 15 GB dat morgen ingaat 18 nov.  was nog niet aan limiet van 5 GB, krijg melding 80% gebruikt ik check blijkt dat bij SIM wissel (duo SIM telefoon) SIM 1 (simpel) aan staat dus uitgezet. Krijg ik het bericht Data geblokkeerd wegen te hoog gebruik buiten bundel…. € 50,= dat kan toch niet!
Is typisch dat er nu zoveel mensen hier over klagen is dit een nieuw verdien model = oplichterij!

Badge

Hi @Fintelman, heb je misschien ook kans gezien naar je datamanager te kijken? Dit zou ons ook helpen om de situatie in kaart te brengen. Misschien dat je kan zien welke app veel data heeft gebruikt. Dit kan ook helpen om andere gebruikers in de toekomst betere en snellere antwoorden te geven.

Als je me dat hier kan vertellen zou dat fijn zijn. 

Verder ontvang ik graag in een privébericht jouw telefoonnummer en gegevens. Als je het goed vindt neem ik dan contact met je op.

Mijn Schoonvader is al jaren klant bij simpel en nooit problemen gehad tot afgelopen oktober.

Hij heeft een telefoon zonder internet en heeft toch (volgens simpel) 'nachts om 4.00 uur op internet gezeten en moet nu 65,00 euro betalen, leg dit maar eens uit!!!!!! 

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Sylmaan

Vervelend om te lezen dat is dit gebeurd. 

Echter, is het niet mogelijk om internet af te schrijven als een toestel geen instellingen voor internet heeft. Zou je kunnen toelichten wat voor toestel hij heeft? Indien hij toestel heeft die minimaal het 3G netwerk ondersteund, dan zal het toestel wel deze optie hebben. Elke moderne toestel heeft tegenwoordig internet opties. Enkel 2G toestellen, die wij overigens niet meer ondersteunen, hebben deze optie niet. 


Ik zie je reactie graag tegemoet. Je mag mij natuurlijk ook een privé bericht sturen en of contact opnemen met onze klantenservice.

Groet, Noor

Simpel
 

Hoi Noor,

Ik heb de telefoon van mijn schoonvader heel goed bekeken en alle functies geopend, maar nergens internet te vinden.

Het is een Fysic F15 mobiele klaptelefoon voor senioren.

 

Reputatie 6

Hoi @Sylmaan

Indien hij toestel heeft die minimaal het 3G netwerk ondersteund, dan zal het toestel wel deze optie hebben. Elke moderne toestel heeft tegenwoordig internet opties. Enkel 2G toestellen, die wij overigens niet meer ondersteunen, hebben deze optie niet. 
 

Heey @Simpel 

Dit klopt zo niet. 

@Sylmaan ik heb even voor je meegekeken, de telefoon is volgens deze pagina  geschikt voor 4G maar ondersteund geen internet en email. 

Heel vreemd dan deze kosten. 

 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Sylmaan.

Ik zou je graag willen vragen om even contact met ons op te nemen zodat wij inhoudelijk met jou mee kunnen kijken naar het desbetreffende abonnement. Via deze weg heb ik helaas geen zicht op het abonnement/verbruik die jouw schoonvader heeft. 

 

@Snowboard elk toestel die 3G/4G ondersteunt kan in principe gebruik maken van het internet. Het is natuurlijk aan de leverancier van het toestel om te bepalen om hier eventueel internet aan toe te voegen of niet. 
Gezien de handleiding van dit toestel is het in dit geval niet van toepassing. 

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 6

Hi @Noor 

Ik denk dat het wat gecompliceerder ligt dan jij(/jullie) denkt of misschien weet. 🙂

Maar dat is een stukje off topic. 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Manouk 

Welkom op onze Community!

Goed dat je even rondkijkt of meer klanten hier last van hebben. Ik begrijp dat het extra zuur is dat je data voor je gevoel verdwijnt waar je bijstaat. Ongetwijfeld heb je het volgende antwoord al gehoord via de klantenservice, maar ik benoem het toch nog even:

Wegens privacy mogen en kunnen wij niet zien waaraan iemand zijn of haar data verbruikt. Alles wat je ziet wordt geregistreerd vanuit de simkaart. Ik kan je wel enkele tips geven om dit te controleren op het toestel en dit verbruik te verminderen. Indien de mobiele data aanstaat op jouw toestel kan het, afhankelijk van de instelling, altijd verbinding maken met het internet. Dit noemen we ook wel sluipverbruik. Hierbij kan je denken aan automatische updates, bijwerken van apps en/of het binnen halen van gegevens, berichten en/ of e-mails, bijvoorbeeld. Om dit verbruik tegen te gaan kan je wat aanpassen in de instelling van het toestel zelf. Je hebt namelijk de mogelijkheid om automatische updates uit te zetten of alleen toestemming te geven wanneer het toestel met het WIFI netwerk verbonden is. Óók kan je het verversen van apps op de achtergrond uitschakelen. De telefoon zal dan niet meer zo vaak de apps bijwerken en/ of berichten binnen halen.

Iets moet aan hebben gestaan op je toestel, anders kan het niet verbruikt worden. Waarom je telefoon minder verbruik aangeeft kan komen doordat: A) je telefoon telt vanaf een andere periode, of B) je telefoon systeemverbruik niet meetelt. 

Andere redenen voor onverklaarbaar verbruik waar je misschien niet direct aan denkt zijn:

  • Verslechterde WiFi thuis
  • Veranderde instellingen als gevolg van een systeemupdate
  • Een nieuwe app welke media heeft lopen en veel MB's verbruikt hiermee

Op Mijn Simpel zie je de specificaties terug, een internetsessie kan maximaal 6 uur duren. Omdat die van jou 6 uur zijn, wijst dit erop dat er altijd iets loopt. Als je jouw internet volledig uitschakelt zal je zien dat de sessie wel korter duurt. 

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en zo de boosdoener kan vinden!

Fijne dag,

Groetjes,

Janine

Simpel

Ook bij mij zijn onverklaarbare hoeveelheden data gebruikt. Mijn telefoon zat op de wifi, maar toch heb ik (volgens Simpel) ruim 13000 mb verbruikt voor 197 min onafgebroken. Op mijn vraag hoe dit zo maar kan (terwijl ik in dezelfde minuut drie mededelingen kreeg via sms; 1. 80% van je bundel verbruikt, 2. 100% van je bundel verbruikt en 3. bundel geblokkeerd) kreeg ik alleen maar algemene antwoorden dat het waarschijnlijk ligt aan updates die mijn telefoon heeft gemaakt en dat ze nou eenmaal van mijn sim doorkrijgen dat ik deze data heb verbruikt. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Ga iig NIET betalen voordat dit is opgelost.

Ook bij mij onverklaarbare kosten hoewel ik thuis was en volledige wifi had! 17 dagen voor mijn einde abonnementsperiode €50,- extra kosten en abonnement is geblokkeerd. Een mail waarin staat als je nu €40,- aanbetaalt op je volgende factuur dan heffen we de blokkade op! 

Laten we onze krachten bundelen en er werk van maken, misschien vinden ze het leuk om eens op tv te komen! 😉

Tamara, goed idee! Misschien een Facebook groep aanmaken? Komen vast nog meer mensen. Kunnen we vanuit daar een plan bedenken. 

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Zit helaas niet op Facebook. Voor het aanmaken van een groep sluit ik echter wel aan.

Hoe noemen jullie de groep? 

Reputatie 6

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Heb je Wi-Fi en mobiel tegelijkertijd aan staan? Dat zou ik zeker niet doen.

Staat je telefoon als hotspot aan zou je het wel weten en je gebruikt een wachtwoord. Het kan dan hard gaan.

Reputatie 6

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Heb je Wi-Fi en mobiel internet tegelijkertijd aan staan? Dat zou ik zeker niet doen.

Staat je telefoon als hotspot aan zou je het wel weten en je gebruikt een wachtwoord. Het kan dan hard gaan.

 

Reageer