Onverklaarbaar hoog data verbruik

  • 6 November 2023
  • 47 reacties
  • 1579 Bekeken

Zijn er meer simpel gebruikers die opeens een hoog data verbruik hebben zonder daar zelf verantwoordelijk voor te zijn? 
Ik heb mijn telefoon niet gebruikt en heb alleen data aan staan voor whatsapp. Op 2 appjes na niets ontvangen of verstuurd die dag. Wifi ondersteuning staat uit, downloaden uit, update uit.  En toch 4000mb! afgeschreven. Als je om een tijds specificatie vraagt krijg je een slot van 6 uur.  Schiet je niets mee op. Ook mijn telefoon houd bij hoeveel data ik gebruikt heb en die zegt ook dat ik geen 4000 verbruikt heb. Je hebt geen poot om op te staan. Kan dat zomaar? Hoe kan je bewijzen dat er iets fout gaat bij simpel? 


47 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Manouk 

Welkom op onze Community!

Goed dat je even rondkijkt of meer klanten hier last van hebben. Ik begrijp dat het extra zuur is dat je data voor je gevoel verdwijnt waar je bijstaat. Ongetwijfeld heb je het volgende antwoord al gehoord via de klantenservice, maar ik benoem het toch nog even:

Wegens privacy mogen en kunnen wij niet zien waaraan iemand zijn of haar data verbruikt. Alles wat je ziet wordt geregistreerd vanuit de simkaart. Ik kan je wel enkele tips geven om dit te controleren op het toestel en dit verbruik te verminderen. Indien de mobiele data aanstaat op jouw toestel kan het, afhankelijk van de instelling, altijd verbinding maken met het internet. Dit noemen we ook wel sluipverbruik. Hierbij kan je denken aan automatische updates, bijwerken van apps en/of het binnen halen van gegevens, berichten en/ of e-mails, bijvoorbeeld. Om dit verbruik tegen te gaan kan je wat aanpassen in de instelling van het toestel zelf. Je hebt namelijk de mogelijkheid om automatische updates uit te zetten of alleen toestemming te geven wanneer het toestel met het WIFI netwerk verbonden is. Óók kan je het verversen van apps op de achtergrond uitschakelen. De telefoon zal dan niet meer zo vaak de apps bijwerken en/ of berichten binnen halen.

Iets moet aan hebben gestaan op je toestel, anders kan het niet verbruikt worden. Waarom je telefoon minder verbruik aangeeft kan komen doordat: A) je telefoon telt vanaf een andere periode, of B) je telefoon systeemverbruik niet meetelt. 

Andere redenen voor onverklaarbaar verbruik waar je misschien niet direct aan denkt zijn:

  • Verslechterde WiFi thuis
  • Veranderde instellingen als gevolg van een systeemupdate
  • Een nieuwe app welke media heeft lopen en veel MB's verbruikt hiermee

Op Mijn Simpel zie je de specificaties terug, een internetsessie kan maximaal 6 uur duren. Omdat die van jou 6 uur zijn, wijst dit erop dat er altijd iets loopt. Als je jouw internet volledig uitschakelt zal je zien dat de sessie wel korter duurt. 

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en zo de boosdoener kan vinden!

Fijne dag,

Groetjes,

Janine

Simpel

Ook bij mij zijn onverklaarbare hoeveelheden data gebruikt. Mijn telefoon zat op de wifi, maar toch heb ik (volgens Simpel) ruim 13000 mb verbruikt voor 197 min onafgebroken. Op mijn vraag hoe dit zo maar kan (terwijl ik in dezelfde minuut drie mededelingen kreeg via sms; 1. 80% van je bundel verbruikt, 2. 100% van je bundel verbruikt en 3. bundel geblokkeerd) kreeg ik alleen maar algemene antwoorden dat het waarschijnlijk ligt aan updates die mijn telefoon heeft gemaakt en dat ze nou eenmaal van mijn sim doorkrijgen dat ik deze data heb verbruikt. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Ga iig NIET betalen voordat dit is opgelost.

Ik heb in 12 dagen 17 giga verbruikt volgens simpel....onmogelijk

Ook bij mij onverklaarbare kosten hoewel ik thuis was en volledige wifi had! 17 dagen voor mijn einde abonnementsperiode €50,- extra kosten en abonnement is geblokkeerd. Een mail waarin staat als je nu €40,- aanbetaalt op je volgende factuur dan heffen we de blokkade op! 

Laten we onze krachten bundelen en er werk van maken, misschien vinden ze het leuk om eens op tv te komen! 😉

Tamara, goed idee! Misschien een Facebook groep aanmaken? Komen vast nog meer mensen. Kunnen we vanuit daar een plan bedenken. 

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Zit helaas niet op Facebook. Voor het aanmaken van een groep sluit ik echter wel aan.

Hoe noemen jullie de groep? 

Reputatie 6

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Heb je Wi-Fi en mobiel tegelijkertijd aan staan? Dat zou ik zeker niet doen.

Staat je telefoon als hotspot aan zou je het wel weten en je gebruikt een wachtwoord. Het kan dan hard gaan.

Reputatie 6

Doe ik aan mee. Snap de dooddoeners niet die ze mij sturen: “Wij krijgen het door van je sim, dus is het gewoon zo.” 197 min onafgebroken 4G gebruikt terwijl mijn telefoon thuis aan wifi lag. En, notabene, in dezelfde minuut drie sms-jes; 80% verbruikt, 100% en je bundel is geblokkeerd……

Heb je Wi-Fi en mobiel internet tegelijkertijd aan staan? Dat zou ik zeker niet doen.

Staat je telefoon als hotspot aan zou je het wel weten en je gebruikt een wachtwoord. Het kan dan hard gaan.

 

Ook hier hetzelfde probleem. Afgelopen zaterdag in 39 minuten opeens 50 euro boven m'n bundel  gegaan (radio geluisterd via internet). 1 keer waarschuwing voor 80% bundel, de waarschuwing voor 100% er direct achteraan. Dezelfde mail ontvangen (abonnementsperiode €50,- extra kosten en abonnement is geblokkeerd, als je nu €40,- aanbetaalt op je volgende factuur dan heffen we de blokkade op). NIET ACCEPTABEL! 

Er zijn 3 topics hierover met vele ‘slachtoffers’. Is hier sprake geweest van een systeemstoring ofzo afgelopen weekend? Simpel: graag direct oplossen!

@Michiel75 @Manouk @Bastiaan Mekern @Tamara V Dalen @Cossee @Phinks ik heb persoonlijk al diverse keren dezelfde reactie gekregen van simpel. Dat het aan mijn wifi verbinding zou liggen en dat de telefoon dus automatisch op 4g is gegaan. Mijn wifi signaal is echter sterk. Daardoor is het onmogelijk dat de telefoon 197 min onafgebroken op 4g heeft gezeten. Bovendien hadden anderen hier in huis (ook Simpel abonnement) het ook moeten hebben, want op zelfde wifi. Als Simpel er niet verder naar gaat kijken, dan start ik een facebook groep op. Gaat me niet eens om die 5 tientjes, maar meer om de manier waarop ze hier mee om gaan. 

Dus, Simpel, laat je een keer van je beste kant zien en zoek met ons mee naar wat er daadwerkelijk gebeurd zou kunnen zijn. Zonder afschuifpolitiek, graag! @Janine ?

Reputatie 2
Badge +7

Hoi allen, 

Uiteraard snap ik dat het super vervelend is dat jullie buitenbundel kosten hebben gemaakt echter wil ik jullie vriendelijk verzoeken om het op één topic te houden en niet meerdere topics te openen betreft dezelfde klacht.

@Michiel75 Ik zie je dat inmiddels in meerdere topics hebt gereageerd over jouw klacht. Graag verwijs je dan ook terug naar deze topic waarbij ik antwoord heb gegeven.

@Tamara V Dalen jij hebt ook een reactie gehad van mij op jouw eerder geopende topic

@Fintelman Wellicht kan jij ook de overige topics lezen, daarin heb ik namelijk een en ander uitgebreid uitgelegd. Ik hoor de klacht, echter kan ik jullie simpelweg niet de antwoord geven die jullie hoogstwaarschijnlijk van ons willen horen. Wij houden zoals bovenin deze topic al gegeven enkel bij wanneer er een actieve internet verbinding plaatsvindt. Verbruik je meer MB's dan beschikbaar binnen de bundel? Dan zitten daar extra kosten aan verbonden. Met deze tarieven voorwaarden ben je akkoord gegaan toen je het abonnement bij ons hebt afgesloten. Helaas kan ik jullie dan ook geen ander advies geven dan jullie instellingen te controleren en of een Plafond in te stellen om extra kosten te voorkomen. Kies je ervoor om de kosten niet betalen? Dan is dat een eigen keuze die je mag maken, echter zitten hier wel mogelijke gevolgen aan vast. Wettelijk gezien (AVG wet) is het niet toegestaan om bij te houden wat jij doet met het internet. Het is dan ook niet mogelijk om jullie een andere specificatie te geven dan hetgeen wat er nu beschikbaar staat in jouw Mijn Simpel pagina. Ook al geven jullie een akkoord voor, wij moeten ons ook aan de wettelijke regels houden. Doen wij dit wel voor al onze klanten? Dan krijgen wij te maken met flinke boetes.

Ik had jullie natuurlijk graag geholpen indien wij de mogelijkheid hier wel voor houden. Echter, kan ik jullie jammer genoeg inhoudelijk niet verder informeren.

Hopelijk hebben jullie hier begrip voor. Ik wens jullie desondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 

Simpel

Er is een groep voor degene die er interesse is heeft. https://m.facebook.com/groups/319292784288375/
 

 

Dag Noor, bepaal jij even dat we het bij 1 topic houden! Nee dus…. Wij klanten zijn niet tevreden en krijgen zelf de schuld van ons internetverbruik. Bij het bellen krijg ik meteen te horen dat ik maar een plafond had moeten instellen. Maar uit coulance krijg ik €25,- terug op mijn volgende rekening. Dat is toegeven dat het bij jullie fout is gegaan…. Waarom zou je de rekening van een klant betalen als diegene dat zelf heeft gedaan????? Ik wil bewijs aanleveren dat mijn telefoon dit niet verbruikt heeft. Helaas mag ik geen bewijs aanleveren dat wordt duidelijk gezegd. Zat thuis op de wifi en ben niet weg geweest. Ook heb ik gevraagd iemand van hogerehand te willen spreken, ook dit is niet mogelijk!!! Shit bedrijf dat is wat jullie zijn. 
 

mijn Facebook staat vol met mensen die de dupe zijn jullie doen dit al jaren zodat mensen allemaal een plafond gaan instellen! We blijven communiceren met elkaar en hoop dat steeds meer mensen jullie zullen verlaten. Ik beëindig onze 3 contracten uit dit huis graag vroegtijdig zonder kosten vanuit ons. 

Zijn er meer simpel gebruikers die opeens een hoog data verbruik hebben zonder daar zelf verantwoordelijk voor te zijn? 
Ik heb mijn telefoon niet gebruikt en heb alleen data aan staan voor whatsapp. Op 2 appjes na niets ontvangen of verstuurd die dag. Wifi ondersteuning staat uit, downloaden uit, update uit.  En toch 4000mb! afgeschreven. Als je om een tijds specificatie vraagt krijg je een slot van 6 uur.  Schiet je niets mee op. Ook mijn telefoon houd bij hoeveel data ik gebruikt heb en die zegt ook dat ik geen 4000 verbruikt heb. Je hebt geen poot om op te staan. Kan dat zomaar? Hoe kan je bewijzen dat er iets fout gaat bij simpel? 

Ik heb precies het zelfde, maar dat met 9700 mb

Reputatie 6

Hoi @Tamara V Dalen 

@Noor verzoekt, vraagt vriendelijk om het in 1 verzamel-topic te plaatsen. Ze bepaald niks om het zo te zeggen. Dus een pakkende titel zoals bijvoorbeeld “onverklaarbaar datagebruik".

Mijn tip is om achter de oorzaak te komen anders kan bij een andere provider dit ook gebeuren. Misschien kan je de simkaart in een andere telefoon gebruiken. Kijken wat er dan gebeurt.

@Noor of  @Janine kunnen jullie niet een dergelijk dit  verzamel-topic, sticky meldingen topic vastzetten bovenaan de subcategorie? Dan is het voor klanten en jullie altijd goed te vinden.

Belangrijke, sticky topics zouden altijd bovenaan, vast, moeten staan in een subcategorie. Dat is hoe ik het zie tenminste.

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Tamara V Dalen,

Ik hoor de klachten en begrijp jullie kant van het verhaal zeker omdat wij zelf al aangeven dat wij jullie inhoudelijk niet kunnen informeren over het verbruik. Maar wij hebben inmiddels ook meerdere keren aangegeven waarom wij dit niet kunnen of mogen doen. Wij bieden de eenmalige coulance aan om je tegemoet te kunnen komen met de gemaakte kosten, dit houdt echter niet weg dat het verbruik niet heeft plaatsgevonden op jouw toestel. 

Het is natuurlijk heel jammer dat je om deze reden met meerdere abonnementen wilt overstappen maar toch wil ik je toch nogmaals het advies geven om jouw instellingen eens te controleren. Dit probleem is namelijk niet provider gebonden en zal je dus ook kunnen ervaren bij andere providers als jouw instellingen niet goed staan. Zoals eerder benoemd zien wij dit helaas niet als een geldige reden om zonder een afkoopsom over te stappen als je het niet mee eens bent met een dienst. Je bent immers akkoord gegaan met deze tarieven toen je het abonnement bij ons hebt besteld. 

Ik wens je vooralsnog een fijne dag! 

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hoi hoi @Snowboard

Bedankt voor de tip! 😉

Je hebt helemaal gelijk! Gezien de hoeveelheid klachten die hierover binnen zijn gekomen afgelopen dagen op de community, is dat wellicht wel verstandig om dat even te doen. Ik heb het even voorgelegd binnen het team en hopelijk wordt dat snel geplaatst door desbetreffende afdeling. 


Groetjes, 
Noor

Bezoek onze Facebook pagina en word ook lid! 😊😊😊 Wij gaan dit als klanten verder uitzoeken en aanvechten. 

@Noor graag de volledige kosten vergoedt! Ik ben het niet geweest mijn telefoon wijst alle bewijs uit. Nogmaals ik was thuis op de wifi en deze had geen storing!!!!!! Leg dat maar eens uit! Ik krijg graag telefoon om dit verder te bespreken. Tot nu toe nog steeds geen belletje gehad. Mijn abonnement blijft geblokkeerd het betreft namelijk een extra nummer die op een 2e mobiel gebruikt wordt. De andere is Odido, hartstikke blij mee! 😉

Reputatie 6

@Tamara V Dalen , bellen op verzoek gaat hem sowieso niet worden. Alleen al omdat op het forum geen persoonlijke gegevens bekend zijn.

https://www.simpel.nl/klantenservice/contact

Tamara, als ik voor mezelf even logisch redeneer dan is de simkaart van anderen, jouw simkaart geregistreerd op het netwerk van T-Mobile. Verbruik  komt bij Simpel binnen om verwerkt te worden.

Vaak is het toch een kwestie van instellingen nakijken op de telefoon. Een systeem update kan bijvoorbeeld van invloed zijn.

Hoi allen, 

Uiteraard snap ik dat het super vervelend is dat jullie buitenbundel kosten hebben gemaakt echter wil ik jullie vriendelijk verzoeken om het op één topic te houden en niet meerdere topics te openen betreft dezelfde klacht.

@Michiel75 Ik zie je dat inmiddels in meerdere topics hebt gereageerd over jouw klacht. Graag verwijs je dan ook terug naar deze topic waarbij ik antwoord heb gegeven.

@Tamara V Dalen jij hebt ook een reactie gehad van mij op jouw eerder geopende topic

@Fintelman Wellicht kan jij ook de overige topics lezen, daarin heb ik namelijk een en ander uitgebreid uitgelegd. Ik hoor de klacht, echter kan ik jullie simpelweg niet de antwoord geven die jullie hoogstwaarschijnlijk van ons willen horen. Wij houden zoals bovenin deze topic al gegeven enkel bij wanneer er een actieve internet verbinding plaatsvindt. Verbruik je meer MB's dan beschikbaar binnen de bundel? Dan zitten daar extra kosten aan verbonden. Met deze tarieven voorwaarden ben je akkoord gegaan toen je het abonnement bij ons hebt afgesloten. Helaas kan ik jullie dan ook geen ander advies geven dan jullie instellingen te controleren en of een Plafond in te stellen om extra kosten te voorkomen. Kies je ervoor om de kosten niet betalen? Dan is dat een eigen keuze die je mag maken, echter zitten hier wel mogelijke gevolgen aan vast. Wettelijk gezien (AVG wet) is het niet toegestaan om bij te houden wat jij doet met het internet. Het is dan ook niet mogelijk om jullie een andere specificatie te geven dan hetgeen wat er nu beschikbaar staat in jouw Mijn Simpel pagina. Ook al geven jullie een akkoord voor, wij moeten ons ook aan de wettelijke regels houden. Doen wij dit wel voor al onze klanten? Dan krijgen wij te maken met flinke boetes.

Ik had jullie natuurlijk graag geholpen indien wij de mogelijkheid hier wel voor houden. Echter, kan ik jullie jammer genoeg inhoudelijk niet verder informeren.

Hopelijk hebben jullie hier begrip voor. Ik wens jullie desondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 

Simpel

Snap de uitleg best hoor @Noor ! Je hoeft mijn intelligentie NIET te beledigen. Feit blijft dat er twee zaken zijn die wat mij betreft NIET kunnen. Ten eerste: 197 min onafgebroken gebruik maken van mijn bundel, terwijl de telefoon thuis aan de wifi lag. Dat KAN simpel weg helemaal niet. Ten tweede: binnen dezelfde minuut drie berichten (waardoor je niet de 4G uit kan zetten, omdat ik nou eenmaal niet iedere minuut van de dag op mijn telefoon zit!) waarvan de inhoud als volgt was: 1. 80% van je bundel op, 2. 100% en bericht 3 dat de bundel is geblokkeerd om extra kosten te voorkomen, maar dat er wel € 50,- extra zijn gemaakt. En dan doen jullie het constant af met dooddoeners, waar wij als klanten helemaal niks aan hebben! Toch @Manouk @Michiel75 @Evieroskam @Tamara V Dalen @Cossee @Bastiaan Mekern ? Ben inmiddels lid van de Facebook groep. https://m.facebook.com/groups/319292784288375/ 

Reageer