Beantwoord

Verhoging abonnementskosten zonder mededeling vooraf.

  • 2 January 2023
  • 91 reacties
  • 9773 Bekeken


Toon eerste bericht

91 reacties

Reputatie 1

@Noor nee hoor, niet alle providers hebben deze naaistreek. Waarom wordt de inflatie nu al afgerekend op de 3de waarbij het overgrote deel december is?

 

Sowieso is het raar, inflatie wordt door kosten zoals elektra, internet en telefoon bepaald. Hierdoor blijft ie juist groeien...

 

 

"Dit heeft te maken met het moment wanneer een abonnement is afgesloten of is verlengt. Sluit je op of na 1 oktober een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie."

 

 

 

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Nogmaals begrijpen we goed waar jullie vandaan komen.

Inflatie wordt echter achteraf berekend. Omdat in 2022 de inflatie is opgelopen tot 8.6%, wordt dit achteraf berekend en betalen klanten die een abonnement hebben afgesloten of hebben verlengt in 2022 tot oktober, deze inflatie. Klanten die in 2022 geen nieuw contract zijn aangegaan, worden geen inflatiecorrectie opgelegd. Op het moment dat in 2023 aan het einde van het jaar blijkt dat de inflatie bijvoorbeeld opnieuw 8.6% zal zijn, wordt dit berekend over alle abonnementen welke in 2023 een contract zijn aangegaan, en zo voort. Klanten die in 2023 geen nieuw contract zijn aangegaan worden dan niet meegenomen in de correctie, zoals dit nu ook het geval is. 

Kort gezegd, snappen we echt wel dat het als grote verrassing komt, echter hadden wij de inflatiecorrectie al jaren eerder kunnen uitvoeren zoals andere merken dat wel hebben gedaan, maar eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet te doen. Eerder hebben mijn collega's toegelicht hoe het zit met de wettelijke verplichtingen als provider hierover, welke wij wel in acht hebben genomen. Ik hoop daarom op jullie begrip.

Fijne dag gewenst!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Die denkwijze kan ik zeker begrijpen.

Toch werkt de inflatiecorrectie bij diensten en services net iets anders. Bij de supermarkt heb je in 2022 op actuele wijze gemerkt dat een pak melk opeens duurder was geworden. Die producten stijgen in alle actualiteit mee met de inflatie. Bij abonnementen wordt dit achteraf berekend. Vanwege het feit dat je in het jaar 2022 een contract hebt afgesloten en in oktober de inflatie is vastgesteld op 8.6%, mogen wij dit achteraf berekenen. Eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet door te voeren. 

Vorig jaar heb jij bijvoorbeeld voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie weer berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen.
 

Ik snap dat het nu nadelig overkomt voor jullie omdat we het eerder nooit hebben toegepast en jullie je daarom misschien een beetje de pechgeneratie voelen. Maar de klanten die dit jaar een contract afsluiten zullen volgend jaar ook bericht krijgen.

Ik hoop op jullie begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine 

Simpel

Badge

Hallo 

Beetje late reactie maar mijn zoon zit bij een andere provider en heeft ook 40 cent nu extra door inflatie.

Mijn zuster weer bij een ander die heeft ook inflatie kosten extra ...

Elke provider heeft dit zo'n beetje..

Ja t is niet anders.   naar een andere provider stappen heeft weinig zin.

 

WV

Reputatie 3
Badge +8

Hi allen! 

 

Nogmaals verwijs ik naar de eerdere uitleg van mijn collega's. 

 

Wat inflatiecorrectie inhoudt en waarom deze wordt doorgevoerd: 

In 2022 stegen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie en heeft effect op onze kosten. Daarom verhogen we in januari 2023 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken we het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen we inflatiecorrectie. De wijziging vind je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 van ons krijgt.

We verhogen de vaste kosten van een abonnement in januari 2023 met 8,6%. Dit percentage baseren we op de jaarmutatie CPI van het CBS in de maand juni 2022. Dit is de afkorting voor Consumenten Prijs Index en het percentage staat voor de prijsinflatie.

 

 

Ik kan zeker begrijpen dat het niet gewenst is om meer te gaan betalen voor het abonnement. Echter stijgen elk jaar in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

Indien je verlengd of een nieuw abonnement afsluit, ga je weer terug naar het actietarief. Ook in het contract dat je dan afsluit staat de inflatiecorrectie benoemd, waar je het jaar daarop dus mee te maken kan krijgen. Dit geldt dus ook voor de nieuwe klanten die nu een abonnement afsluiten. 

 

Deze informatie kun je ook teruglezen op onze website: https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Hi allen! 

 

Nogmaals verwijs ik naar de eerdere uitleg van mijn collega's. 

 

Wat inflatiecorrectie inhoudt en waarom deze wordt doorgevoerd: 

In 2022 stegen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie en heeft effect op onze kosten. Daarom verhogen we in januari 2023 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken we het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen we inflatiecorrectie. De wijziging vind je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 van ons krijgt.

We verhogen de vaste kosten van een abonnement in januari 2023 met 8,6%. Dit percentage baseren we op de jaarmutatie CPI van het CBS in de maand juni 2022. Dit is de afkorting voor Consumenten Prijs Index en het percentage staat voor de prijsinflatie.

 

 

Ik kan zeker begrijpen dat het niet gewenst is om meer te gaan betalen voor het abonnement. Echter stijgen elk jaar in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

Indien je verlengd of een nieuw abonnement afsluit, ga je weer terug naar het actietarief. Ook in het contract dat je dan afsluit staat de inflatiecorrectie benoemd, waar je het jaar daarop dus mee te maken kan krijgen. Dit geldt dus ook voor de nieuwe klanten die nu een abonnement afsluiten. 

 

Deze informatie kun je ook teruglezen op onze website: https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie

 

Groet, Charlie

Simpel

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

en waarom wordt alleen voor deze periode gekozen? niet daarvoor en ook niet daarna en als de inflatie weer omlaag gaat gaat simpel weer omlaag of zijn we het weer vergeten

Reputatie 3
Badge +8

Hi! 

 

@Bert001 De inflatie wordt doorgevoerd, omdat de kosten voor Simpel ook duurder worden. Voeren we dit niet door, dan snijden we onszelf in de vingers. 

 

@Laziz Abarchan Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekend het percentage over 2022. Dit wordt gedaan op basis van de cijfers tussen de tijd die wij dus ook aanhouden: 6-1-2022 en 1-10-2022. Dit percentage zegt niks over de jaren hiervoor/hierna, daarom wordt dat ook niet doorberekend. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Hi allen @JvO@Nynkuhh@robertvanweersch en @SweetSix

Elke provider in Nederland is gerechtigd om ieder jaar in januari zijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Echter, kunnen providers er ook voor kiezen om dit niet te doen.

Groet, Noor 

Simpel

Dit lijkt me duidelijk @Noor wat je eerder schreef. 

Het is niet dat het erg is dat simpel de abonnementsgeld verhoogd het gaat om de informatie naar de klant voor aankondiging dat is stiekem om het bij de factuur te doen

Reputatie 3
Badge +8

@Laziz Abarchan Begrijpelijk dat je deze e-mail niet helemaal doorleest, maar hij wordt niet voor niks gestuurd. Het is dan ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Hey @M.Bakema ,

Die denkwijze kan ik zeker begrijpen.

Toch werkt de inflatiecorrectie bij diensten en services net iets anders. Bij de supermarkt heb je in 2022 op actuele wijze gemerkt dat een pak melk opeens duurder was geworden. Die producten stijgen in alle actualiteit mee met de inflatie. Bij abonnementen wordt dit achteraf berekend. Vanwege het feit dat je in het jaar 2022 een contract hebt afgesloten en in oktober de inflatie is vastgesteld op 8.6%, mogen wij dit achteraf berekenen. Eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet door te voeren. 

Vorig jaar heb jij bijvoorbeeld voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie weer berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen.
 

Ik snap dat het nu nadelig overkomt voor jullie omdat we het eerder nooit hebben toegepast en jullie je daarom misschien een beetje de pechgeneratie voelen. Maar de klanten die dit jaar een contract afsluiten zullen volgend jaar ook bericht krijgen.

Ik hoop op jullie begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine 

Simpel

Dit verhaaltje van simpel is echt zo ' Simpel '. Nu weet ik waar de naam van het bedrijf op gebaseerd is.....  Bij de  trouwe klant er een prijsverhoging door de strot heen duwen... Maar een nieuwe klant.... Die krijgt geen prijsverhoging die mag het lage tarief hebben...Simpel!! Hartelijk welkom!!! Oja als je nog een nieuwe klant weet krijg je 10 euro korting!! Heb je de prijsverhoging van 1 jaar al bijna terug verdiend... Echt heel simpel!!! Maar Simpel... Wat gaan wij hier aan doen want zelfs voor jullie is deze oplossing toch echt te  'simpel'.... Als jullie zo doorgaan met trouwe klanten zo simpel te behandelen ben ik bang dat er over een paar jaar toch echt geen simpel meer is.....

Reputatie 2
Badge +7

Hi @M.Bakema

Bedankt voor jouw reactie. 

In het verleden heb jij ook het abonnement kunnen afsluiten met onze actie tarieven. In tegen stelling met de nieuwe klanten heb jij veel langer gebruik kunnen maken van hetzelfde tarief. 
Zoals eerder vermeld zal uiteindelijk elke klant te maken krijgen met de inflatie correctie. Er wordt dus geen uitzondering gemaakt voor de nieuwe klanten. 

Als bestaande klant kan je ook gebruik maken van de huidige actie maar alleen wanneer je in jouw verlengingsperiode zit (6 maanden voor jouw huidige einddatum). Je kan via Mijn Simpel controleren of je hiervoor in aanmerking komt onder het kopje 'Abonnement' > 'Bekijk aanbod'.  

Groet, Noor 
Simpel

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Die gedachtegang begrijp ik goed.

Eerder hadden wij onze voorwaarden niet dusdanig verduidelijkt en verdiept op de werking van eventuele inflatiecorrectie. Per 6 januari 2022, zijn onze Algemene voorwaarden gewijzigd waarbij dit wel op de juiste manier als Artikel vermeld stond. Bij het verlengen van je contract vink je altijd het boxje aan waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden. Ik kan goed begrijpen dat je deze echt niet helemaal doorneemt, maar deze voorwaarden waren de vernieuwde voorwaarden waarin de inflatiecorrectie meegenomen was. De reden dat klanten na oktober zijn uitgesloten van de inflatiecorrectie, is omdat we rekenen met het CPI uit juni 2022, in oktober was de inflatie dusdanig veranderd. Klanten die na oktober hebben verlengt, worden meegenomen in de volgende inflatiecorrectie. Zij hebben immers dezelfde inflatie-voorwaarden geaccepteerd bij het afsluiten/verlengen van een nieuw contract.

Zoals eerder aangegeven snappen we echt goed de verontwaardiging van onze klanten welke hierdoor de verhoging hebben ontvangen op het abonnement. We hebben dit immers voor het eerst in 16 jaar toegepast. 

Ik hoop op je begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

 

 

Niet alleen is de prijsstijging niet toegepast op nieuwe abonnementen. Maar ze krijgen er ook meer voor.

  

Hi @Jan Vermeulen,

 

Dat klopt inderdaad! Je ontevreden uiten mag best, maar het is niet nodig om dit in 10 verschillende topics te kopiëren en plakken. 

 

Groet, Charlie

Simpel

verwijderen als gebruiker topics of verwijderen van je simpel abbonement ???die laatste zou voor velen een oplossing zijn om van je lopende abbo af te komen.

Je account op dit forum staat volgens mij los van de account waarmee je klant bent van Simpel. Ik heb in ieder geval een account moeten maken om een bericht hier te kunnen plaatsen, want kon hier niet inloggen met mijn login van mijn klantenaccount.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Henk Elemans 

Daar heb je gelijk in.

Nogmaals: Ik begrijp dat je uitgaat van een vast maandbedrag, maar op het moment dat je een contract afsluit, behoren daar immers voorwaarden bij. In deze voorwaarden staat dat inflatie doorberekend kan worden op je abonnement. Alle nieuwe klanten betalen net zoals jij vorig jaar deed, eerst het normale tarief, maar per volgende 1 januari worden ook zij meegenomen met de inflatie berekening.

Los hiervan wijzigt ons aanbod regelmatig, daarom komt het soms voor dat klanten die nu mogen verlengen of een contract afsluiten, een voordeligere bundel hebben dan jij destijds hebt afgesloten. Dit gebeurt overigens redelijk vaak, het is nu alleen natuurlijk zo dat jij je extra benadeeld voelt omdat het samenvalt met de inflatie. Wanneer jij weer aan de beurt bent om te verlengen, krijg je ongetwijfeld een mooie deal met meer data + je maandbedrag wordt dan weer gereset naar het actietarief. Per volgende 1 januari wordt hier dan weer inflatie op berekend.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Voor mij nooit meer simpel, zo simpel als wat….

Reageer