Beantwoord

Verhoging abonnementskosten zonder mededeling vooraf.

  • 2 January 2023
  • 85 reacties
  • 9479 Bekeken

Reputatie 2

Het blijkt dat het abonnementsgeld per 1 januari 2023 is verhoogd van Euro 10,-- naar Euro 10,86 per maand. Dit werd bij mij niet vooraf gemeld. Ben ik de enige die geen bericht vooraf heeft ontvangen? Niet zoals het hoort!

icon

Beste antwoord door Snowboard 4 January 2023, 10:21

Bekijk origineel

85 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Nogmaals begrijpen we goed waar jullie vandaan komen.

Inflatie wordt echter achteraf berekend. Omdat in 2022 de inflatie is opgelopen tot 8.6%, wordt dit achteraf berekend en betalen klanten die een abonnement hebben afgesloten of hebben verlengt in 2022 tot oktober, deze inflatie. Klanten die in 2022 geen nieuw contract zijn aangegaan, worden geen inflatiecorrectie opgelegd. Op het moment dat in 2023 aan het einde van het jaar blijkt dat de inflatie bijvoorbeeld opnieuw 8.6% zal zijn, wordt dit berekend over alle abonnementen welke in 2023 een contract zijn aangegaan, en zo voort. Klanten die in 2023 geen nieuw contract zijn aangegaan worden dan niet meegenomen in de correctie, zoals dit nu ook het geval is. 

Kort gezegd, snappen we echt wel dat het als grote verrassing komt, echter hadden wij de inflatiecorrectie al jaren eerder kunnen uitvoeren zoals andere merken dat wel hebben gedaan, maar eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet te doen. Eerder hebben mijn collega's toegelicht hoe het zit met de wettelijke verplichtingen als provider hierover, welke wij wel in acht hebben genomen. Ik hoop daarom op jullie begrip.

Fijne dag gewenst!

Groetjes,

Janine

Simpel

Ik ben ook erg ontstemd over deze gang van zaken. Als Simpel eenzijdig de spelregels wijzigt, heb ik het recht om per direct mijn contract te beëindigen, zo lijkt mij. Mooi niet dus, daar doet Simpel niet aan mee: bij telefonisch contact over dit belachelijke gedoe meldde men dat ik mijn tweejarig contract niet kan opzeggen. Een gotspe!

Reputatie 1

Het doet mij deugd dat ik niet de enige ben die verbaasd ( lees boos🤬) is op deze prijsverhoging.

het verbaasd met met name dat dit nogal discriminerend over komt, nieuwe klanten nl betalen nog steeds de oude prijs.

excuses, of “ uitleg” die ik lees slaan in mijn ogen nergens op, immers, ik heb de 3 abonnementen die ik heb afgesloten op een normale manier, zoals toen werd verkocht.

jammer, ik ben DIK ontevreden SIMPEL.

 

Reputatie 3

@Jannie 

Er wordt mooi omheen gepraat, maar inflatie wordt niet achteraf berekend, maar berekend over het huidige moment ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar.


Website CBS:

Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van de goederen en diensten die consumenten kopen.

De inflatie in Nederland wordt gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar. De consumentenprijsindex geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door de Nederlandse huishoudens. Inflatie leidt tot geldontwaarding, wat wil zeggen dat er voor eenzelfde bedrag minder kan worden aangeschaft.

 

Ik ga stoppen met deze nodeloze discussie, het is toch vechten tegen de bierkaai. De regels worden toegepast enkel in het voordeel van de provider. 

Het contract wordt uitgezeten en daarna ergens anders voortgezet. Ik ben er klaar mee!

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Die denkwijze kan ik zeker begrijpen.

Toch werkt de inflatiecorrectie bij diensten en services net iets anders. Bij de supermarkt heb je in 2022 op actuele wijze gemerkt dat een pak melk opeens duurder was geworden. Die producten stijgen in alle actualiteit mee met de inflatie. Bij abonnementen wordt dit achteraf berekend. Vanwege het feit dat je in het jaar 2022 een contract hebt afgesloten en in oktober de inflatie is vastgesteld op 8.6%, mogen wij dit achteraf berekenen. Eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet door te voeren. 

Vorig jaar heb jij bijvoorbeeld voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie weer berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen.
 

Ik snap dat het nu nadelig overkomt voor jullie omdat we het eerder nooit hebben toegepast en jullie je daarom misschien een beetje de pechgeneratie voelen. Maar de klanten die dit jaar een contract afsluiten zullen volgend jaar ook bericht krijgen.

Ik hoop op jullie begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine 

Simpel

Badge

Hallo 

Beetje late reactie maar mijn zoon zit bij een andere provider en heeft ook 40 cent nu extra door inflatie.

Mijn zuster weer bij een ander die heeft ook inflatie kosten extra ...

Elke provider heeft dit zo'n beetje..

Ja t is niet anders.   naar een andere provider stappen heeft weinig zin.

 

WV

Mooie is dat je gewoon kunt opzeggen. "De mogelijkheid om op te zeggen geldt niet als de wijziging een gevolg is van een door de overheid vastgestelde regeling." Is heel leuk, echter is het geen verplichting vanuit de overheid. En creëert Simpel dus zelf iets wat ten nadele is van de contracthouder. Daarnaast wijzigt Simpel de tarieven onder het mom van inflatie. (Dit is natuurlijk gewoon misbruik maken van en extra geld binnenharken) Maarrrrr je hebt simpelweg een contract. Die dien je na te komen vanuit beide partijen.

Dat men de tarieven voor nieuwe contracten veranderd moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten.

Reputatie 3

@Dennis Hendrix 

Klopt helemaal Dennis, maar Simpel legt dit anders uit en je gelijk halen kost te veel moeite, tijd en geld.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas heel verschillende dingen in Nederland. Daarom stop ik ook met deze discussie. Simpel zal toch niets toegeven. Er zijn providers die zelfs meer bieden voor minder geld...

Beste Simpel,

 

Het is niet netjes dat er zomaar een inflatie verhoging plaatsvind zonder de klanten hier op voorhand te informeren.

Als ik kan verlengen sturen jullie continu mailtjes. Hadden jullie nu niet een aparte mail kunnen sturen in november/december met deze mededeling?
 

Ik heb 3 abonnementen bij jullie waarvan er 2 nog onder contract zijn en deze zijn verhoogd.

1 abonnement is buiten contact en deze is NIET verhoogd. Blijkbaar zijn ze hier bang dat ik ieder moment kan opzeggen.

ps. Al mijn contracten zijn maar voor 1 jaar afgesloten, kan ik over een paar maanden die 2 contracten weer verlengen en weer terug naar het oude tarief? (Prijs wat nieuwe klanten betalen)

 

Groet,

 

Roland

Misschien moeten wij als klant van simpel maar allemaal ons contract opzeggen, omdat simpel ineen het tarief eenzijdig verhoogd..

l

Leuk om dit online te vinden, ik ben blijkbaar niet de enige die dit bijzonder vind. Ik ben vanaf 2015 klant, en al die jaren nog nooit een inflatiecorrectie gehad. Het is inderdaad schrijnend dat nieuwe klanten gewoon voor de oude prijs iets kunnen afsluiten en trouwe klanten (die bijv. een 2 jaar contract afsluiten of al jarenlang klant zijn) opgezadeld worden met deze hogere prijs.

 

Ik ben bang dat er niets aan te doen is, behalve overstappen en nooit meer langer dan 1 jaar een contract afsluiten.


Bij Simpel hebben ze de klantenservice sowieso niet op orde. Ik besloot op mijn contract op te zeggen, vervolgens krijg ik antwoord dat ze dit niet kunnen doen omdat de einddatum 'te ver in de toekomst ligt'. Dat is natuurlijk onzin, ik heb een einddatum op mijn contract en kan dit natuurlijk op elk gewenst moment opzeggen. Nog een verbeterpuntje voor Simpel (naast dat ze hopelijk hiervan leren en meer aan klantenbinding doen, als er maar genoeg mensen opzeggen). Ik ben alleen bang dat dit een kleine minderheid is en de rest zich niet druk maakt om de paar cent en het niet om het principe doet.

Reputatie 3
Badge +8

Hi allen! 

 

Nogmaals verwijs ik naar de eerdere uitleg van mijn collega's. 

 

Wat inflatiecorrectie inhoudt en waarom deze wordt doorgevoerd: 

In 2022 stegen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie en heeft effect op onze kosten. Daarom verhogen we in januari 2023 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken we het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen we inflatiecorrectie. De wijziging vind je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 van ons krijgt.

We verhogen de vaste kosten van een abonnement in januari 2023 met 8,6%. Dit percentage baseren we op de jaarmutatie CPI van het CBS in de maand juni 2022. Dit is de afkorting voor Consumenten Prijs Index en het percentage staat voor de prijsinflatie.

 

 

Ik kan zeker begrijpen dat het niet gewenst is om meer te gaan betalen voor het abonnement. Echter stijgen elk jaar in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

Indien je verlengd of een nieuw abonnement afsluit, ga je weer terug naar het actietarief. Ook in het contract dat je dan afsluit staat de inflatiecorrectie benoemd, waar je het jaar daarop dus mee te maken kan krijgen. Dit geldt dus ook voor de nieuwe klanten die nu een abonnement afsluiten. 

 

Deze informatie kun je ook teruglezen op onze website: https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie

 

Groet, Charlie

Simpel

Beste Charlie,

 

 

Dus als ik het goed begrijp sluiten we een abonnement af tegen een actie tarief (blijkbaar kan het uit want bij een nieuw/verlening abonnement is je abonnement vaak de zelfde prijs en je krijgt meer mb’s) en na die tijd worden we belast met een inflatiecorrectie omdat het anders niet uit zou kunnen. Wat ik hier raar aan vind is dat de nieuwe abonnementen wel voor de oude prijs uit kunnen met bv zelfs neer data! Dus er is geen inflatie correctie nodig want het kan allemaal uit blijkbaar (data en bellen word al jaren goedkoper) En dan nu niet weer komen met ja maar die mensen betalen volgend jaar weer meer want het is niet nodig! Het kan gewoon uit anders moeten jullie dit niet op deze manier aanbieden maar deze abonnementen bij voorbaat duurder maken! Dit is gewoon misleiding. Ik zelf betaalde 10 euro voor 8gb en onbeperkt bellen nu is het voor die zelfde 10 euro 14 gb en onbeperkt bellen het sms-en is wel het zelfde, praat dan niet over inflatie want er word meer heb gegeven voor het zelfde geld dus nogmaals dit is gewoon misleidend en heeft helemaal niks met inflatie te maken! Geef dan de mensen ook de nieuwe extra gb’s zodat het een beetje normaal lijkt. 

Reputatie 1

Hi allen! 

 

Nogmaals verwijs ik naar de eerdere uitleg van mijn collega's. 

 

Wat inflatiecorrectie inhoudt en waarom deze wordt doorgevoerd: 

In 2022 stegen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie en heeft effect op onze kosten. Daarom verhogen we in januari 2023 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken we het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen we inflatiecorrectie. De wijziging vind je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 van ons krijgt.

We verhogen de vaste kosten van een abonnement in januari 2023 met 8,6%. Dit percentage baseren we op de jaarmutatie CPI van het CBS in de maand juni 2022. Dit is de afkorting voor Consumenten Prijs Index en het percentage staat voor de prijsinflatie.

 

 

Ik kan zeker begrijpen dat het niet gewenst is om meer te gaan betalen voor het abonnement. Echter stijgen elk jaar in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

Indien je verlengd of een nieuw abonnement afsluit, ga je weer terug naar het actietarief. Ook in het contract dat je dan afsluit staat de inflatiecorrectie benoemd, waar je het jaar daarop dus mee te maken kan krijgen. Dit geldt dus ook voor de nieuwe klanten die nu een abonnement afsluiten. 

 

Deze informatie kun je ook teruglezen op onze website: https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie

 

Groet, Charlie

Simpel

Voor de duidelijkheid: dit wordt alleen doorgevoerd voor klanten die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 hun abonnement hebben afgesloten of verlengd (hiermee ga je immers een nieuw contract aan). Val je buiten deze periode, dan wordt de inflatiecorrectie niet toegepast. 

en waarom wordt alleen voor deze periode gekozen? niet daarvoor en ook niet daarna en als de inflatie weer omlaag gaat gaat simpel weer omlaag of zijn we het weer vergeten

Reputatie 3
Badge +8

Hi! 

 

@Bert001 De inflatie wordt doorgevoerd, omdat de kosten voor Simpel ook duurder worden. Voeren we dit niet door, dan snijden we onszelf in de vingers. 

 

@Laziz Abarchan Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekend het percentage over 2022. Dit wordt gedaan op basis van de cijfers tussen de tijd die wij dus ook aanhouden: 6-1-2022 en 1-10-2022. Dit percentage zegt niks over de jaren hiervoor/hierna, daarom wordt dat ook niet doorberekend. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1

Hi allen @JvO@Nynkuhh@robertvanweersch en @SweetSix

Elke provider in Nederland is gerechtigd om ieder jaar in januari zijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. Echter, kunnen providers er ook voor kiezen om dit niet te doen.

Groet, Noor 

Simpel

Dit lijkt me duidelijk @Noor wat je eerder schreef. 

Het is niet dat het erg is dat simpel de abonnementsgeld verhoogd het gaat om de informatie naar de klant voor aankondiging dat is stiekem om het bij de factuur te doen

Reputatie 3
Badge +8

@Laziz Abarchan Begrijpelijk dat je deze e-mail niet helemaal doorleest, maar hij wordt niet voor niks gestuurd. Het is dan ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Hey @M.Bakema ,

Die denkwijze kan ik zeker begrijpen.

Toch werkt de inflatiecorrectie bij diensten en services net iets anders. Bij de supermarkt heb je in 2022 op actuele wijze gemerkt dat een pak melk opeens duurder was geworden. Die producten stijgen in alle actualiteit mee met de inflatie. Bij abonnementen wordt dit achteraf berekend. Vanwege het feit dat je in het jaar 2022 een contract hebt afgesloten en in oktober de inflatie is vastgesteld op 8.6%, mogen wij dit achteraf berekenen. Eerder hebben wij ervoor gekozen dit niet door te voeren. 

Vorig jaar heb jij bijvoorbeeld voor je bundel de normale prijs betaald. Klanten die nu lid worden, betalen dit jaar nog het normale tarief. Stel komend jaar word de inflatie weer berekend op 8.6% , zullen alle klanten die in 2023 een contract hebben aangesloten, achteraf ook de inflatiecorrectie als toeslag krijgen.
 

Ik snap dat het nu nadelig overkomt voor jullie omdat we het eerder nooit hebben toegepast en jullie je daarom misschien een beetje de pechgeneratie voelen. Maar de klanten die dit jaar een contract afsluiten zullen volgend jaar ook bericht krijgen.

Ik hoop op jullie begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine 

Simpel

Dit verhaaltje van simpel is echt zo ' Simpel '. Nu weet ik waar de naam van het bedrijf op gebaseerd is.....  Bij de  trouwe klant er een prijsverhoging door de strot heen duwen... Maar een nieuwe klant.... Die krijgt geen prijsverhoging die mag het lage tarief hebben...Simpel!! Hartelijk welkom!!! Oja als je nog een nieuwe klant weet krijg je 10 euro korting!! Heb je de prijsverhoging van 1 jaar al bijna terug verdiend... Echt heel simpel!!! Maar Simpel... Wat gaan wij hier aan doen want zelfs voor jullie is deze oplossing toch echt te  'simpel'.... Als jullie zo doorgaan met trouwe klanten zo simpel te behandelen ben ik bang dat er over een paar jaar toch echt geen simpel meer is.....

Reputatie 2
Badge +7

Hi @M.Bakema

Bedankt voor jouw reactie. 

In het verleden heb jij ook het abonnement kunnen afsluiten met onze actie tarieven. In tegen stelling met de nieuwe klanten heb jij veel langer gebruik kunnen maken van hetzelfde tarief. 
Zoals eerder vermeld zal uiteindelijk elke klant te maken krijgen met de inflatie correctie. Er wordt dus geen uitzondering gemaakt voor de nieuwe klanten. 

Als bestaande klant kan je ook gebruik maken van de huidige actie maar alleen wanneer je in jouw verlengingsperiode zit (6 maanden voor jouw huidige einddatum). Je kan via Mijn Simpel controleren of je hiervoor in aanmerking komt onder het kopje 'Abonnement' > 'Bekijk aanbod'.  

Groet, Noor 
Simpel

Ik zie hier flauwekul reacties van Simpel.nl over hun recht om inflatiecorrectie toe te mogen passen om meerjarige contracten. Wat ze hierbij niet vermelden is dat ze dan de mogelijkheid moeten geven om het abonnement op te zeggen indien je dit niet wilt accepteren. Dit doen de fatsoenlijke bedrijven namelijk wel.

Meerjarige contracten waarvan prijzen eenzijdig naar eigen (winst) behoefte kan worden verhoogd, wat een walgelijke actie.

Ik wil mijn contracten beëindigen!!!

Reputatie 2
Badge +7

Hey @M.Bakema ,

Die gedachtegang begrijp ik goed.

Eerder hadden wij onze voorwaarden niet dusdanig verduidelijkt en verdiept op de werking van eventuele inflatiecorrectie. Per 6 januari 2022, zijn onze Algemene voorwaarden gewijzigd waarbij dit wel op de juiste manier als Artikel vermeld stond. Bij het verlengen van je contract vink je altijd het boxje aan waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden. Ik kan goed begrijpen dat je deze echt niet helemaal doorneemt, maar deze voorwaarden waren de vernieuwde voorwaarden waarin de inflatiecorrectie meegenomen was. De reden dat klanten na oktober zijn uitgesloten van de inflatiecorrectie, is omdat we rekenen met het CPI uit juni 2022, in oktober was de inflatie dusdanig veranderd. Klanten die na oktober hebben verlengt, worden meegenomen in de volgende inflatiecorrectie. Zij hebben immers dezelfde inflatie-voorwaarden geaccepteerd bij het afsluiten/verlengen van een nieuw contract.

Zoals eerder aangegeven snappen we echt goed de verontwaardiging van onze klanten welke hierdoor de verhoging hebben ontvangen op het abonnement. We hebben dit immers voor het eerst in 16 jaar toegepast. 

Ik hoop op je begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

 

 

Voor mij nooit meer simpel, zo simpel als wat….

Wat een onzin reactie van Simpel.nl, maar ze hebben ook een slecht verhaal. Dit is diefstal en niets anders!

Een “inflatie correctie”, je kunt moeiteloos een ander abonnement krijgen met meer data voor minder geld dus is deze verhoging alleen om meer WINST te maken zonder dat de klanten hier iets tegen kunnen doen! 

Geen keuze krijgen om het abonnement te stoppen geeft ook aan dat dit een ordinaire winstverhoging is. Andere bedrijven verhogen ook prijzen maar daar kun je dan meteen overstappen. Simpel.nl gaat het alleen om meer winst.

Een achterbakse aanpassing van voorwaarden die niemand leest, je verwacht dat in NL bedrijven enig fatsoen hebben.

Deze inhaligheid zal zichtbaar worden in jullie marktaandeel.

Ik blijf mensen hier op wijzen tot ik van al mijn Simpel.nl abonnementen af ben!

 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @John ToBeExKlant,

 

Het geeft ons geen winst, want door de inflatie worden ook onze kosten hoger. Overigens heb jij destijds ook gebruik gemaakt van een deal met meer voordeel op anderen. Als jij kunt verlengen, kun je ook weer naar de actiebundel/-tarief overstappen. Verder ben je akkoord gegaan met de voorwaarden, waarin wij de inflatiecorrectie benoemen. Zodoende blijft het contract tot stand.

 

Groet, Charlie

Simpel

Dus je bevestigd dat dit een wurgcontract is, met alleen van onze kant een commitment voor meerdere jaren terwijl jullie naar eigen behoefte prijzen kunnen verhogen.

In elke reactie mis ik de uitleg waarom jullie als enige niet de mogelijkheid geven om het contact te beëindigen bij de prijsverhoging. Als jullie zo overtuigd zijn dat dit 'slechts kostendekkend’ is zullen de klanten dit vast accepteren, toch?

Het eindeloos blijven herhalen dat mensen ‘akkoord zijn gegaan’ met de voorwaarden die niemand ooit heeft gelezen is heel zwak. We weten allebei dat indien jullie dit bij het afsluiten duidelijk hadden vermeld (en niet verstopt) er geen contract was verkocht. 

Reageer