Wordt 'terug gebeld' maar heb zelf nooit gebeld, hoe kan dit?
Beste antwoord door Kayleigh
Goedemiddag! β
Je hebt aangegeven dat je sinds enige tijd telefonisch lastiggevallen wordt. Ik snap dat het erg vervelend is als je telefoontjes ontvangt waar je niet van gediend bent.
Ik heb met je meegekeken en als ik je verhaal goed begrijp, ervaar je overlast omdat jouw telefoonnummer gebruikt wordt voor spoofing. Met 'spoofing' word je gebeld door een bepaald nummer dat niet bij de daadwerkelijke persoon die belt hoort. In dit geval, wordt jouw telefoonnummer hiervoor gebruikt. Met andere woorden, als de desbetreffende personen terugbellen, dan krijgen ze jou aan de lijn, in plaats van degene die hun daadwerkelijk gebeld heeft.
Het bellen met een aangepast nummer is mogelijk met behulp van verschillende technieken, zoals bijvoorbeeld een app waarbij je een gesprek kunt opstarten met een willekeurig mobiel nummer. Omdat deze mogelijkheid door derden wordt gefaciliteerd is het voor ons als provider niet mogelijk om dit te voorkomen. Het is namelijk ook niet verboden om een telefoonnummer waarmee je uitbelt aan te passen naar een ander nummer, wat onze mogelijkheden nog verder beperkt. Wat het verdien model van deze oplichters is kan ik jou helaas ook niet vertellen. Ik heb geen kennis over de intenties van deze oplichters. Het gaat er bij hun vooral om, dat zij iemand oplichten zonder een eigen nummer te gebruiken. Hierdoor zijn ze niet te traceren.
Het is wel mogelijk, om een nieuw telefoonnummer bij ons aan te vragen, maar aangezien willekeurige telefoonnummers hiervoor gebruikt worden, kunnen wij niet garanderen dat het probleem hiermee ook opgelost zou zijn. Voor het aanvragen van een nieuw telefoonnummer, worden ook nog kosten in rekening gebracht van β¬15,00. Mijn advies aan jou zou zijn, om inkomende gesprekken van onbekende telefoonnummers niet te beantwoorden, en te blokkeren.
Ik hoop dat ik je een duidelijk antwoord heb gegeven en ik wens je nog een fijne dag toe!
Groet, Kayleigh
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.