Skip to main content
Beantwoord

Wordt 'terug gebeld' maar heb zelf nooit gebeld, hoe kan dit?

Ik ben nu al 2x gebeld door personen die ik niet ken en die zeggen dat ze mij terugbellen. Echter heb ik ze nooit gebeld en als ik in mijn logboek kijk zie ik ook niet staan dat ik deze nummers heb gebeld. Nu vraag ik mij af hoe dit kan, is mijn nummer soms dubbel uitgegeven?

Beste antwoord door Kayleigh

Goedemiddag! ​@Gappie 

Je hebt aangegeven dat je sinds enige tijd telefonisch lastiggevallen wordt. Ik snap dat het erg vervelend is als je telefoontjes ontvangt waar je niet van gediend bent.

Ik heb met je meegekeken en als ik je verhaal goed begrijp, ervaar je overlast omdat jouw telefoonnummer gebruikt wordt voor spoofing. Met 'spoofing' word je gebeld door een bepaald nummer dat niet bij de daadwerkelijke persoon die belt hoort. In dit geval, wordt jouw telefoonnummer hiervoor gebruikt. Met andere woorden, als de desbetreffende personen terugbellen, dan krijgen ze jou aan de lijn, in plaats van degene die hun daadwerkelijk gebeld heeft.

Het bellen met een aangepast nummer is mogelijk met behulp van verschillende technieken, zoals bijvoorbeeld een app waarbij je een gesprek kunt opstarten met een willekeurig mobiel nummer. Omdat deze mogelijkheid door derden wordt gefaciliteerd is het voor ons als provider niet mogelijk om dit te voorkomen. Het is namelijk ook niet verboden om een telefoonnummer waarmee je uitbelt aan te passen naar een ander nummer, wat onze mogelijkheden nog verder beperkt. Wat het verdien model van deze oplichters is kan ik jou helaas ook niet vertellen. Ik heb geen kennis over de intenties van deze oplichters. Het gaat er bij hun vooral om, dat zij iemand oplichten zonder een eigen nummer te gebruiken. Hierdoor zijn ze niet te traceren.

Het is wel mogelijk, om een nieuw telefoonnummer bij ons aan te vragen, maar aangezien willekeurige telefoonnummers hiervoor gebruikt worden, kunnen wij niet garanderen dat het probleem hiermee ook opgelost zou zijn. Voor het aanvragen van een nieuw telefoonnummer, worden ook nog kosten in rekening gebracht van €15,00. Mijn advies aan jou zou zijn, om inkomende gesprekken van onbekende telefoonnummers niet te beantwoorden, en te blokkeren. 

Ik hoop dat ik je een duidelijk antwoord heb gegeven en ik wens je nog een fijne dag toe!

Groet, Kayleigh

Bekijk origineel

11 reacties

Tess
Forum|alt.badge.img+8
  • Ervaren helper
  • 121 reacties
  • 17 juli 2019
Hi Quilan,

Welkom op onze community!

Ik snap dat dit erg vervelend is, uit je verhaal begrijp ik niet precies wat hier de oorzaak van kan zijn.
Wat wij wel weten is dat er Spam nummers bestaan waarbij criminele organisaties mensen proberen op te lichten door ze te bellen. Wanneer iemand het toestel opneemt kunnen hun daardoor weer geld verdienen.
Ik raad je aan om deze nummer te blokkeren in je toestel. Ook kun je vaak op google informatie terug vinden van deze Spam nummers.

Groetjes, Tess

• Starter
  • 4 reacties
  • 18 maart 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik vind het betreurenswaardig dat dit afgedaan wordt met "spoofing" of "criminele activiteiten". En als enige oplossing: Blokkeer het nummer. Deze "oplossing" is namelijk geen echte oplossing, maar een manier om snel van dit probleem af te zijn. En verder geen moeite hoeven te doen om uit te vinden wat er echt aan de hand is. Het gaat hier om heel gewone burgers die oprecht terugbellen n.a.v. een belmoment van wat mijn nummer zou zijn. Ik kan uiteraard, indien nodig, de 06-nummers geven waar het om gaat. En als jullie dit echt serieus willen onderzoeken, kunnen jullie zelf die nummers bellen om te achterhalen dat het om heel gewone mensen gaat die er verder geen voordeel uit halen dat ze "iemand terugbellen". Bij de gesprekken die volgen is gaan van de partijen erop uit om gevoelige informatie te verkrijgen. Er wordt uitsluitend met verbazing gesproken dat het een vreemde situatie is, en er volgen daarna excuses en er wordt gewoon opgehangen.

Kortom dit is een vervelend probleem voor 2 partijen, en het zou fijn zijn als hier geen standaard reactie op gegeven wordt, maar dat iemand een serieus onderzoek instelt.

• Superster
  • 1228 reacties
  • 25 maart 2025

Hi ​@Gappie 

Het probleem zit hem idd niet bij de mensen die jou terugbellen maar bij de daders van spoofing. Een probleem waar de providers moeilijk tegen kunnen optreden. Het gaat er niet om om van het probleem af te zijn.

Ze gebruiken een techniek waardoor jouw nummer in beeld komt terwijl jij niet degene bent die belt. Een van de soorten van fraude. Een ander voorbeeld is wangiri fraude.

• Starter
  • 4 reacties
  • 26 maart 2025

Ik wordt teruggebeld door een heel gewoon 06-nummer. Daar is niets duurs aan. Ikzelf heb ook een gewoon 06- nummer.

Een gewone mevrouw die terugbellen met de vraag waarom ik in eerste instantie belde? Niemand vraagt vervolgens om iets van enige waarde (geen gegevens, codes, wachtwoorden of verzoeken om iets te doen). Er wordt direct na het uitwisselen van een paar woorden opgehangen.

Er wordt op verschillende platvormen gesproken over een vorm van fraude, maar mij kun je niet laten geloven dat een fraudeur tijd en moeite steekt in iets wat hem/haar niets oplevert. Leg mij eens duidelijk uit wat voor voordeel iemand heeft in dit geval??? Dus, wat is het verdienmodel in dit (mijn) geval voor een "fraudeur"???

• Superster
  • 1228 reacties
  • 27 maart 2025

Ik heb nog nooit ergens geschreven dat iemand mij moet geloven of dat ik iemand mij wil laten geloven. πŸ˜‰ 

Mijn tip die ik je wel wil geven is kijken naar het grote verhaal, oftewel het verhaal achter het verhaal.πŸ™‚

Ik kan dieper in de materie springen als ik dat zou willen. Maar wat jij wel of niet gelooft is jouw keuze. Ik kan echt wel een voorbeeld geven uit de geschiedenis. Het gebeurt zelfs dat mensen een nieuw nummer aanvragen om van het hele gezeik af te zijn. 

Ik heb je de uitleg gegeven van wat spoofing inhoudt en dit is alleen nog maar een voorbeeld. Spoofing kan ook via email, sms, bellen.

Spoofing = een valse identiteit aannemen voor persoonlijk gewin.

• Starter
  • 4 reacties
  • 27 maart 2025

Je bent wel een meester in het vaag blijven... Waarom niet gewoon heel simpel mij uitleggen wat het verdienmodel is, in het geval wat mij overkomen is? Wat moet hier precies "het persoonlijk gewin" zijn? Kun je hier concreet antwoord op geven?

Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 11 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Goedemiddag! ​@Gappie 

Je hebt aangegeven dat je sinds enige tijd telefonisch lastiggevallen wordt. Ik snap dat het erg vervelend is als je telefoontjes ontvangt waar je niet van gediend bent.

Ik heb met je meegekeken en als ik je verhaal goed begrijp, ervaar je overlast omdat jouw telefoonnummer gebruikt wordt voor spoofing. Met 'spoofing' word je gebeld door een bepaald nummer dat niet bij de daadwerkelijke persoon die belt hoort. In dit geval, wordt jouw telefoonnummer hiervoor gebruikt. Met andere woorden, als de desbetreffende personen terugbellen, dan krijgen ze jou aan de lijn, in plaats van degene die hun daadwerkelijk gebeld heeft.

Het bellen met een aangepast nummer is mogelijk met behulp van verschillende technieken, zoals bijvoorbeeld een app waarbij je een gesprek kunt opstarten met een willekeurig mobiel nummer. Omdat deze mogelijkheid door derden wordt gefaciliteerd is het voor ons als provider niet mogelijk om dit te voorkomen. Het is namelijk ook niet verboden om een telefoonnummer waarmee je uitbelt aan te passen naar een ander nummer, wat onze mogelijkheden nog verder beperkt. Wat het verdien model van deze oplichters is kan ik jou helaas ook niet vertellen. Ik heb geen kennis over de intenties van deze oplichters. Het gaat er bij hun vooral om, dat zij iemand oplichten zonder een eigen nummer te gebruiken. Hierdoor zijn ze niet te traceren.

Het is wel mogelijk, om een nieuw telefoonnummer bij ons aan te vragen, maar aangezien willekeurige telefoonnummers hiervoor gebruikt worden, kunnen wij niet garanderen dat het probleem hiermee ook opgelost zou zijn. Voor het aanvragen van een nieuw telefoonnummer, worden ook nog kosten in rekening gebracht van €15,00. Mijn advies aan jou zou zijn, om inkomende gesprekken van onbekende telefoonnummers niet te beantwoorden, en te blokkeren. 

Ik hoop dat ik je een duidelijk antwoord heb gegeven en ik wens je nog een fijne dag toe!

Groet, Kayleigh

• Superster
  • 1228 reacties
  • 28 maart 2025

Hi ​@Kayleigh 

Ik geloof oprecht dat je het verhaal van ​@Gappie niet goed hebt gelezen.

En het topic is gestart door ​@Quillan dus ik zou persoonlijk er eerder voor kiezen om dan ook op die persoon het beste antwoord te taggen. 

• Starter
  • 4 reacties
  • 28 maart 2025

​@Kayleigh Ik waardeer dit antwoord al een stuk meer dan de vorige. Maar, je mist echt mijn punt. Ik geloof helemaal dat er gevallen zijn van spoofing, en geloof ook echt dat er technieken toegepast worden om dat te doen.

Maar nogmaals mijn vraag, waar ik tot op heden geen antwoord op gekregen heb: Wat is het verdienmodel van de fraudeur in mijn geval? Welk voordeel beoogt de fraudeur?

Zoals ik zei, als erg geen winst tegenover staat, geloof ik nooit dat fraudeurs ergens tijd in stoppen. Of bestaan er daadwerkelijk mensen die dit als hobby en recreatief tijdverdrijf zien?

• Superster
  • 1228 reacties
  • 28 maart 2025
Quillan schreef:

Ik ben nu al 2x gebeld door personen die ik niet ken en die zeggen dat ze mij terugbellen. Echter heb ik ze nooit gebeld en als ik in mijn logboek kijk zie ik ook niet staan dat ik deze nummers heb gebeld. Nu vraag ik mij af hoe dit kan, is mijn nummer soms dubbel uitgegeven?

Gappie schreef:

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik vind het betreurenswaardig dat dit afgedaan wordt met "spoofing" of "criminele activiteiten". Het gaat hier om heel gewone burgers die oprecht terugbellen n.a.v. een belmoment van wat mijn nummer zou zijn.

Beste ​@Gappie

Probeer eens mijn gedachten te volgen.  Jouw 06 nummer is gekoppeld aan een simkaart(nummer) en geΓ―nstalleerd op het Odido netwerk

Wanneer jij niet hebt gebeld maar iemand krijgt een telefoontje met jouw nummer in het scherm dan denk ik net als jij en ​@Kayleigh al heel gauw aan spoofing. 

Kun je voor 100% garanderen dat er niet meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt met jouw nummer en het gesprek hebben aangenomen maar het niet vertrouwden en dus hebben opgehangen en daarna geblokkeerd? Welke garantie heb je dat er niet meer gebeurt kan zijn met jouw nummer? 

En hou er rekening mee dat deze criminelen random nummers gebruiken. 

Dit voorbeeld heb ik meegemaakt maar ik vertrouwde het niet, had het daags van tevoren nog op televisie gezien. Ik heb opgehangen en het nummer geblokkeerd 

https://onlineveilig.eset.com/het-ministry-of-justice-belt-voor-je-bsn-nummer-wat-nu/

Wees altijd voorzichtig met vertrouwen, blijf waakzaam. 

• Superster
  • 1228 reacties
  • 30 maart 2025
Quillan schreef:

. Nu vraag ik mij af hoe dit kan, is mijn nummer soms dubbel uitgegeven?

​@Gappie 

Ik begrijp niet echt de werkmethode van ​@Simpel om dit als 'beste antwoord' knop te kiezen. 

Je kaapt andermans topic.

Gappie schreef:

​@Kayleigh Ik waardeer dit antwoord al een stuk meer dan de vorige.

Maar nogmaals mijn vraag, waar ik tot op heden geen antwoord op gekregen heb: Wat is het verdienmodel van de fraudeur in mijn geval? Welk voordeel beoogt de fraudeur?

Je stelt meerdere keren dezelfde vraag. 

En geeft zelf al het antwoord op jouw vraag in andermans topic. 

Gappie schreef:

Zoals ik zei, als erg geen winst tegenover staat, geloof ik nooit dat fraudeurs ergens tijd in stoppen. Of bestaan er daadwerkelijk mensen die dit als hobby en recreatief tijdverdrijf zien?

Reageer