Mijn dochter heeft 12 mb verbruikt in 6 uur. Terwijl ze niks aan had staan en op de wifi zat. Ze had net nieuwe bundel gekregen en meteen op!!! Hoe kan dit? Heb alles al gecontroleerd en kunnen niks ontdekken?
12 mb verbruikt in 6 uur???
Beste antwoord door Chantal L.S.
Hi
Het internetverbruik is een veel voorkomend onderwerp en ik help jullie graag verder met de volgende uitleg:
Wij registreren het verbruik, dat je toestel doorgeeft aan het netwerk. Het is dan ook verboden voor een provider om internet te registreren, dat niet door het toestel is doorgegeven. Als er verbruik wordt geregistreerd, dan betekent dit dat:
- het toestel aanstaat.
- de instelling mobiele data aanstaat (internetverbruik via een WIFI-verbinding wordt niet geregistreerd).
- er zijn apps op het toestel, die internet (MB's) verbruiken.
Bij Simpel kan je het internetverbruik via het Simpel account realtime bijhouden, via de cirkel Internet dat onder het tabblad Overzicht staat. Het internetverbruik op één dag, wordt verdeeld in vier blokken van 6 uur.
0.00 tot 5.59 uur
6.00 tot 11.59 uur
12.00 tot 17.59 uur
18.00 tot 23.59 uur
Deze blokken worden de datasessies genoemd. Het verbruik van één blok wordt bij elkaar opgeteld en dit kan je als datasessie terugvinden in het Simpel account bij het verbruik en op de factuurspecificatie. Elke datasessie zal pas achteraf bijgewerkt zijn.
In verband met de privacywetgeving, mogen wij niet inzien welke apps verantwoordelijk waren. Je hoeft ook niet persé het toestel in handen te hebben, om internet te verbruiken. Er kunnen op de achtergrond systeemupdates uitgevoerd worden, er wordt een (iCloud) synchronisatie uitgevoerd, veel apps controleren op updates + meldingen, er worden downloads gedaan (media, muziek of streamingdiensten) of er worden Whatsapp’jes of e-mails continue opgehaald.
Zoals hierboven uitgelegd, registreren we alleen internetverbruik, dat het toestel aan ons doorgeeft. Daarom wil ik jullie ten zeerste aanraden, om een datamanager app te installeren en als je gebruik kan maken van een WIFI-verbinding, om de mobiele data uit te zetten. Let op: dat na het installeren van de datamanager app, dat de periode correct staat ingesteld. Het kan namelijk zijn, dat de bundelperiode van het Simpel abonnement pas op de 15e van de maand begint. Via de datamanager app, krijg je inzicht in het verbruik in het toestel en kan je precies terugzien, welke apps verantwoordelijk zijn voor het verbruik en waar alle MB's naar toe zijn gegaan.
Fijn weekend alvast gewenst!
Groet, Chantal
Simpel
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.