Beantwoord

Bestaat er straks nog wel 2g voor gewoon bellen en sms?

  • 15 October 2019
  • 26 reacties
  • 21047 Bekeken

Dag,

zojuist ontving ik een mail met de mededeling dat 2G niet meer ondersteund wordt en dat je nu dus niet meer het internet op kan via het 2G protocol. Nou gebruik ik een 2G telefoon (Nokia 108) maar ik gebruik deze uitsluitend voor bellen en sms, niet voor het internet (als dat al zou kunnen). Het wordt niet helemaal duidelijk uit de mail van Simpel, maar kan ik nou in in 2020 niet meer bellen en smssen op een telefoon die geen 3g/4g/5g ondersteunt? Zo ja, wat voor speciaal protocol gaan ze gebruiken om over te bellen en smssen? Gewoon bellen en sms gaat toch sowieso niet over 3g of 4g?

icon

Beste antwoord door Snowboard 15 October 2019, 21:44

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6

Hi@vinay  ik zal het je uitleggen..

Jouw telefoon gebruikt het 2G, het GSM netwerk en deze wordt in 2020 niet meer ondersteunt omdat T-mobile het GSM, 2G netwerk uitzet. Op dat moment kun je dan met jouw telefoon niet meer via 2G bellen en SMS’en.

Lees deze informatie

 

Op dit moment zijn actief:

2G = GSM

3G = WCDMA

4G = LTE

Simpel biedt geen ondersteuning voor bellen via 4G

 Zou Simpel wel 4G bellen ondersteunen dan nog is dit alleen mogelijk als een smartphone dit ondersteunt. 

4G bellen = voLTE

Laat je even weten of het hiermee duidelijk is? 

Dag @Snowboard ,

 

hartelijk bedankt voor je reactie. Ik snap het bijna denk ik, maar nog niet helemaal. Dus vanaf 2020 is bellen over 2G over het T-Mobile netwerk niet meer mogelijk, maar over 4G kan ik met Simpel ook niet bellen. Is dan dus alleen bellen over 3G mogelijk? Zo ja, moet ik daar dan een 3G telefoon voor hebben (of een 4G toestel ingesteld op 3G)?

 

Nou ben ik zelf niet zo’n fan van ‘t “obsolete” raken van electrische apparaten, dus ik denk dat ik alsnog het nieuwe jaar afwacht om te zien of het ook echt niet meer werkt. Dan kan ik alsnog zo nodig iets nieuws kopen. Maar dan heb ik met jouw antwoorden alvast een idee wat ik nodig zal hebben.

 

Dus in elk geval bedankt!

Vinay

 

Reputatie 6

Op deze pagina vindt je de lijst met toestellen die op dit moment geschikt zijn voor 4G bellen van T-mobile. 

Maar geen zorgen.. Schaf je terzijner tijd een smartphone aan die 2G/3G of 2G/3G/4G ondersteunt dan kan je sowieso met 3G ook bellen via het netwerk van T-mobile. 

De telefoon regelt dat automatisch bij toestel keuze voor ten hoogste 4G.

Je hebt dus te maken met de keuze die T-mobile maakt in dit alles.

Schaf je een nieuwe telefoon aan kijk dan naar de specificaties. 

Als voorbeeld.

 

Graag gedaan. 

Badge

Vraag mij af hoeveel mensen hier mee te maken krijgen?

Ook ik beschik (toevallig) over de Nokia 108 met een goedkoop Simpel abonnement enkel om in noodgevallen te gebruiken. (Ligt meestal in de auto om niet afgeleid te worden door appjes, want die kent ie niet.) Toestel kostte 20 euro, maar nu word ik gedwongen een nieuw toestel te kopen dat i.i.g. over de 50 euro gaat kosten. Daar heb ik niet om gevraagd.

Vergelijk het met de overheid die zegt dat diesel brandstof té vervuilend is en verboden wordt. En dat alle diesel rijders maar een nieuwe auto moeten kopen.

Waarom stopt T-Mobile met 2G en bijvoorbeeld KPN met 3G om 2G te handhaven?

 

@Snowboard Ok, dankjewel voor je reactie. Ik zal even voor mezelf moeten uitpuzzelen wat voor apparaat ik wil. Ik heb een paar jaar een telefoon gehad met een aanraakscherm (Nokia Lumia 630 of 625, denk ik) maar ik kon daar nooit echt mee overweg. Met zo’n aanraakscherm moet je steeds kijken wat je doet, met fysieke toetsen kan je blind typen dus dan zit je niet zo als ‘n moderne tiener om dat apparaat heen gekruld. Ik heb even een Nokia 8110 gehad (met 4G) maar die vond ik te priegelig. Ik heb ook een Nokia 3310 dual sim 3g (met 3G dus) gehad maar zelfs na vijf garantietoestellen werkte een belangrijk deel van de meerprijs (internet, muziek, snake...) niet. Ik heb even iets waterdichts van Ruggear gehad, ging stuk in ‘t water. Ik twijfel nu tussen de Nokia 800 en de Nokia 2720. Beide werken zoals de 8110 op Kaios maar ogen iets minder priegelig. Iemand ervaring?

 

@Vaya_Con_Dios : Ja overstap naar een andere aanbieder op het KPN netwerk heb ik ook overwogen. Oorspronkelijk heb ik ook voor Simpel gekozen omdat ze op het KPN netwerk zaten. Helaas gebruik ik m’n telefoon dual sim. M’n eigen kaart is van Simpel, maar m’n werkgever (met de andere kaart) is vorig jaar van KPN op T-Mobile overgestapt. Dus ja, dan moet ik hoe dan ook een geschikt werkapparaat hebben. Ik zou er eentje van m’n werkgever kunnen accepteren, maar dan zit ik met zo’n fragiel glazen ding op zak (waar ik dan zelf verantwoordelijkheid voor draag). Gaat nooit lang goed ;).

Badge

@vinay Da's een hoop consumer advies in een paar zinnen. Kan zo 4 toestellen wegstrepen die niet meedingen als opvolger van mijn Nokia 108 (niet Dual SIM).

Heb overigens de knoop doorgehakt (al in november 2018 was de eerste berichtgeving over het stopzetten van 2G). Op internet (niets fysieks gezien dus) zocht ik op goedkope 4G toestellen. Voor mij bleven drie kandidaten over: Nokia 1 Plus (€ 68,-), Microsoft Lumia 550 (€ 95,95) en Gigaset GS270 Plus (€ 99,-). De laatste is het geworden. Overigens is dit een Dual Sim, wellicht kun je dit meenemen in je afweging. (FYI: het is óf een SIM-kaart, óf een microSD!)

Op het moment zie ik nog maar één uitdaging: in de Nokia zit de standaard SIM-kaart, de Gigaset slikt enkel de nano SIM-kaart. Weet iemand dit: Als ik de SIM-kaart uitdruk naar nano, kan ik hem dan ooit  nog als standaard SIM-kaart retoucheren als ik terug wil?

  • Blijft mijn eerdere bezwaar fier overeind: Omdat T-Mobile 2G uitschakelt, word ik opgezadeld met 99 euro kosten. Geen dank. :zipper_mouth:
  • Voor geïnteresseerden: KPN en Vodafone stoppen met 3G, T-Mobile en Tele2 stoppen met 2G.
Reputatie 6

@Vaya_Con_Dios als je de mal bewaard kun je de nano (of micro) altijd een keer terugplaatsen en anders is er nog altijd een simkaart adapter (even Googlen en je ziet wat het is). 

 

Tele2.... maakt gebruik van het 2G/3G netwerk van T-mobile wanneer nodig bij minder dekking van het (nog) eigen 4G netwerk. Tele2 wordt overgenomen door T-mobile.

 

@vinay de telefoons die jij noemt doen me met het kleine scherm denken aan gecomprimeerde internetpagina's

Badge

@Snowboard Dank. Dit hoopte ik.

Is het überhaupt uit te leggen waarom T-Mobile stopt met 2G i.p.v. 3G?
KPN en Vodafone stoppen met 3G en het blijkt dat hierdoor slechts een minimaal aantal gebruikers last ondervindt - gebruikers met ingebouwde (beperkte) 3G ontvangers. Het merendeel schakelt automatisch terug naar 2G. Is beperkter, maar het werkt wel. Bij T-Mobile worden 2G gebruikers in de kou gezet. Switchen naar 3G lijkt mij ook niet raadzaam, zal wel de volgende keer geslachtofferd worden.

Reputatie 6

Hi@Vaya_Con_Dios 

 

In deze link van mijn eerste reactie kun je het, laat ik het vriendelijk omschrijven, bijzondere argument lezen dat er ruimte nodig is voor het 4G en 5G netwerk en dat dit alleen(??) kan door het oude 2G netwerk uit te zetten. 

 

Feit is wel dat het merendeel van de mensen met een smartphone beschikt over een 4G geschikt toestel. 

 

Netwerkbeheer zal hierop moeten inspelen. Hoe, dat beslissen zij. 

2G (en/)of 3G uitzetten. 

Voor uitleg zou je dus eerder bij hen moeten zijn, of je het ook krijgt is maar de vraag. 

 

Misschien interessant om dit, generaties mobiele telefonie te lezen. 

 

En ik denk trouwens dat je vergelijking met diesel niet helemaal klopt. Er is altijd sprake van een overgangstijd sowieso, zelfs bij de planning van een nieuwe (snel)weg. 

 

Vooropgesteld dat de overheid betrouwbaar is. 🤔

 

 

 

Badge

@Snowboard Klopt, de eerste link heb ik al in november 2018 gelezen. Was dus voorbereid.

Wat ik vergeten was, en nu weer zie, is dat T-Mobile een aanbod doet voor een nieuw toestel. Simpel doet dit niet met het argument dat zij geen toestellen verkopen. Wat in wezen klopt, maar bijv. een voucher voor aanschaf van een nieuw toestel elders zou een mooi gebaar zijn.

Jouw tweede link is de reden waarom ik mijn initiële vraag stelde. Ben ik een nomade, of zijn er meer/velen die nog een ‘ouderwetse’ GSM gebruiken. Vóór 2000 had ik van bedrijfswege al een GSM en privé vanaf 2000 bij het toenmalige Dutchtone. (Lees nu dat Dutchtone na vele omzwervingen eigendom is van T-Mobile; ben weer terug bij mijn eerste provider.) Nadeel van die early adapters is dat ze op termijn (ver) achter lopen. Vandaag komt het nieuwe toestel binnen, wellicht trek ik snel de conclusie dat ik dit veel eerder had moeten doen. En kijk ik voortaan naar beneden i.p.v. naar boven als ik de weersverwachting wil weten (met dank aan Pieter Derks).

Elke vergelijking gaat in meer of mindere mate mank. Kon zo snel geen betere vinden. (Vroeger was alles beter is i.i.g. de allerslechtste.)

Reputatie 6

Hi @Vaya_Con_Dios . 

 

Je haalt er in je reactie meerdere vragen bij. Misschien kun je beter een eigen topic starten dan blijft het topic van vinay overzichtelijk. 

Mijn oorspronkelijke vraag is op zich wel beantwoord, dus zelf vind ik het niet erg als het een beetje afdrijft. Uiteindelijk heb ik nog ruim twee maanden om te bedenken wat ik hiermee ga doen. Of een ander toestel, of een andere aanbieder. Maar in dat laatste geval zit ik dan wel met een tweede telefoon (in plaats van dual sim) omdat de simkaart van m’n werk toch T-Mobile blijft.

 

Tja, over de hele reden waarom dit allemaal gebeurt kunnen we nog wel flinke gesprekken gevoerd worden. De keuze om 2G af te stoten in plaats van 3G is inderdaad niet logisch vanuit het oogpunt van de gebruiker. 3G of 4G biedt immers niks extra’s ten opzichte van 2G als je alleen belt en smst. Een gedwongen overstap van 3G naar 4G levert de gebruiker in elk geval een betere kwaliteit van een dienst die deze toch al gebruikt (mobiel internet). Vanuit het bedrijf echter is laten vervallen van 2G wel gunstig. Immers, aan een klant zoals ik die alleen belt en smst en dus aan 2G voldoende heeft, verdienen ze weinig. De kleinste bundel (eventueel met de onbeperkt bellen aanvuller) is voldoende. Met de overstap naar een toestel met 3G of 4G functionaliteit hopen dat de gebruiker dat mobiel internet gaat gebruiken, waarderen en eventueel een grotere bundel aanschaft en/of zo nu en dan de bundel overschrijdt. Dus ja, Vodafone en KPN denken (ietsje meer) vanuit de klant, T-Mobile vanuit zichzelf. Het jammere is dat haast alles bij T-Mobile terecht komt. Ik begon ooit bij Ben, werd T-Mobile. Toen ging ik over naar Orange (het vroegere Dutchtone), werd T-Mobile. Toen ging ik naar Simpel dat op het KPN netwerk zat, ging dat naar het T-Mobile netwerk. M’n werk abonnement zat tot voor kort bij KPN, nu bij T-Mobile…

Het sufste nog vind ik dat allemaal is om ruimte te maken voor 5G. Die hele ontwikkeling van 5G doet me denken aan de ontwikkeling van de Concorde (Frans/Brits supersonisch verkeersvliegtuig). Bedacht door beleidsmakers die rechte lijnen trekken op grafieken: “Toen gingen we zo hard, nu gaan we zo hard dus straks moeten we eh, supersonisch.” Met 5G dus ook. Enorme drempels om het mogelijk te maken, radiotelescopen die naar het buitenland moeten omdat ze op dezelfde frequentie zouden werken, moeilijk bereik in bebouwde gebieden door de korte golflengte (die niet om obstakels heen kan), angst voor onbetrouwbare ontwikkelpartners. En drogredeneringen om de noodzaak van 5G te onderstrepen (voor de aansturing van zelfrijdende auto’s, alsof je daar een landelijk dekkend netwerk voor nodig hebt, of chirurgen die op afstand zouden opereren, alsof je niet zowel arts als patient in en gecontroleerde afgeschermde omgeving zou willen/moeten brengen waar je vervolgens meer hebt aan bedraad dan aan draadloos internet).

 

Einde moppersessie. Het is zoals het is en ik weet wat ik moet weten. Ik neem lekker de tijd om de knoop door te hakken. Bedankt voor jullie advies!

Badge

Waarom heb je het over ruim twee maanden om te beslissen? Simpel (T-Mobile) stopt 2G op 15 november 2020. Volgens mij heb je dan ruim een jaar om te beslissen hoe je verder wilt.

Stel voor dat je jouw verhaal over 5G over vijf jaar nog eens terugleest. Ikzelf ben in 1995 begonnen met een 28k8 modem en vond dit snel genoeg. Na heel veel tussenstapjes heb ik nu 100 mb. En vind dit snel genoeg. Ga dit verhaal over vijf jaar ook teruglezen.

Zo rond 2000 vroegen ze voorbijgangers of ze overwogen een gsm te kopen. Niemand zag het nut hiervan in, want ze hadden al een vaste telefoonlijn die goed beviel.

Oooow november pas! Ik had begin 2020 in m’n hoofd. Nou ja, dan zie over ruim ‘n jaar inderdaad wel en ga ik nu nog helemaal niks uitzoeken :)! 

 

Als ik me dit in 2024 nog herinner zal ik er nog eens over nadenken. Maar goed, als je me in 2014 gevraagd had of ik 3G nodig had was dat dezelfde nee geweest als die je nu zou krijgen. Dus ik verwacht niet dat in 2024 ineens een ja wordt voor 5G. Maar we zullen zien.

 

De vergelijking van gsm tegenover vaste lijn in 2000 is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Mobiel bellen koste toen een kapitaal (per minuut). Tegenwoordig is mobiel bellen relatief goedkoop vergeleken met wat je voor een vaste lijn betaalt. Je abonnement kost veel en dan moet je nog apart betalen per minuut! Ik betaal nu E2.50 per maand, kan daar 250 minuten voor bellen, onbeperkt smssen (terug naar 500 smsjes vanaf december) en 250MB voor internetten (wat ik niet gebruik). Zelfs al zou je alleen thuis bellen, ben je nog voordeliger af met een mobiel abonnement. Als mensen dit soort bedragen in 2000 gehoord hadden, hadden ze ‘t ook wel geweten hoor ;)!

Reputatie 6

Bedankt voor je toevoeging@Vaya_Con_Dios en vinay bij de sms-jes van onbeperkt naar 500 stel ik me toch de vraag of dit zomaar kan als er niet verlengd is zonder dat Simpel hiervan bericht.

Ik hoop dat een @medewerker hier duidelijkheid in zal brengen, klantenservice kan dat beter dan ik.

 

Fijne zondag gewenst. 

Over dat laatste heb ik iets geschreven onder het bericht van miepie:

https://community.simpel.nl/bellen-sms-10/mijn-sms-bundel-wordt-verkleind-1391#post3606

Ik zie die in de kolom hiernaast ook onder “related topics” staan.

Reputatie 6

Over dat laatste heb ik iets geschreven onder het bericht van miepie:

https://community.simpel.nl/bellen-sms-10/mijn-sms-bundel-wordt-verkleind-1391#post3606

Ik zie die in de kolom hiernaast ook onder “related topics” staan.

Bedankt hiervoor @vinay , dit is precies wat ik graag wilde weten. 

Badge

@Snowboard We drijven steeds verder van het onderwerp af. Maar @vinay is de aanstichter. :laughing:

  • SMS. Heb niet alleen (bijna) dezelfde telefoon (Nokia 108), maar ook hetzelfde contract (€ 2,50). Alleen heb ik nooit de mail ontvangen over het beperken van het aantal sms’jes?!?!
    Wat mis ik, want ik zie het probleem niet? Je kunt meer dan 16 sms'jes per dag versturen. Sms één dag niet en het worden er al meer dan dertig.
  • Contractwijziging. Ben absoluut geen jurist (volbloed ICT’er), maar volgens mij mag het. Echter onder één voorwaarde: je mag kosteloos opzeggen (bij een lopend contract). Na einde lopend contract mag je maandelijks opzeggen. (Daarom staat dat ook expliciet in de verstuurde e-mail.)
    Weet dit omdat ik iets soortgelijks had met Ziggo: een aanbieding met een VASTE prijs werd na een paar jaar toch verhoogd. Mijn rechtsbijstand zei (kortaf) dat mag o.a. door prijsinflatie. Vervolgens werd ik gebeld door een Ziggo Special Care medewerker (ja, die afdeling bestaat). Vertelde hetzelfde verhaal maar in andere bewoordingen en bood compensatie aan. Zeer sympathiek. Feit blijft dat het mag.

We zijn inmiddels eind 2021 en mijn Nokia 6310 i werkt nog steeds, via BEN en dus T-Mobile. Hoe is het mogelijk zou je zeggen? Kennelijk is het 2g netwerk nog steeds in de lucht.

Reputatie 3
Badge +8

Hi @automaatje

 

Het 2G netwerk ondersteunen wij sinds 1 juni 2021 niet meer. Vanaf deze datum wordt het 2G netwerk stapsgewijs afgebouwd. Wellicht dat je nu nog wel gebruik kunt maken van het abonnement in combinatie met jouw toestel, maar dat er later problemen ontstaan. 

 

Groetjes, Charlie

Simpel

Hoi Charlie, bedankt voor je reactie. Wie is 'wij’?  Werk je voor BEN? T-Mobile? Simpel? Heb je Misschien suggesties voor een eenvoudig telefoontoestel zonder internet op 4g waarmee ik kan blijven bellen?

Reputatie 3
Badge +8

Hi @automaatje,

 

Ik ben een medewerker van Simpel. Wij, Simpel. maken gebruik van het netwerk van T-Mobile. Zij ondersteunen sinds 1 juni 2021 het 2G-netwerk niet meer. Andere providers die van hetzelfde netwerk gebruikmaken, zullen hier ook problemen mee ervaren.

 

Ik heb geen kennis over losse toestellen. Wellicht dat een ander community-lid hier meer kennis over heeft en/of dat je kunt langsgaan of bellen naar een toestelwinkel.

 

Groetjes, Charlie

Simpel

Bedankt charlie, het is me duidelijk nu. Ik zal een ander toestelletje gaan zoeken.

Badge

2G is niet meer beschikbaar zeggen ze, hoe kan het dat als mijn telefoon via de auto is verbonden, ik op het MMI scherm de ene keer 3G zie staan, en rijdt je dan ergens anders, dan komt er 2G te staan in mijn MMI scherm

Reputatie 3
Badge +8

Hi @rbijnen,

 

Het 2G netwerk ondersteunen wij sinds bovenstaande datum niet meer. Dit betekent echter niet dat wij dit er direct uitgooien. Dit netwerk wordt stapsgewijs afgebouwd en kan op sommige plekken nog beschikbaar zijn. Echter zal het netwerk hier niet erg snel zijn. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reageer