Beantwoord

Last van Spoofing

  • 27 November 2023
  • 3 reacties
  • 108 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Regelmatig wordt ik gebeld door gespoofde nummers. Dit is door de provider eenvoudig op te lossen, bij e-mail doen ze dit al, doormiddel van een SPF record.

 

Waarom doen telefoonproviders dit niet? Zou eigenlijk een EU verplichting voor Moeten komen.

icon

Beste antwoord door Noor 30 November 2023, 14:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hi @woodwood,

Vervelend om te lezen dat je overlast ervaart met Spoofing. Wij zijn ervan op de hoogte dat dit bij klanten gebeurd echter is dit voor providers moeilijker te traceren dan wanneer het via e-mail gaat. 
Via deze website lees je hoe dit werkt voor e-mail. Providers kunnen helaas niet traceren via welke manier telefoonnummers worden gebruikt voor Spoofing omdat dit vaak door een programma gebeurd en niet door een toestel en dan ligt het helaas complexer. 

Het zou natuurlijk voor iedereen fijn dat providers hier wel gemakkelijk inzage kan krijgen echter zal dit denk ik een soort van kat en muis spel gaan worden. Zodra desbetreffende door hebben dat providers dit kunnen inzien, worden er mogelijk nieuwe manieren bedacht om spoofing te kunnen blijven plegen. In de meeste gevallen houdt dit gelukkig van zelf weer op, maar mocht het zo aanhouden dat het voor overlast zorgt dan zou je eventueel een nieuw telefoonnummer kunnen overwegen. Hier zitten eenmalig kosten van € 15,00 aan verbonden.
Hiervoor kan je eventueel contact met ons opnemen via onze klantenservice

Hopelijk houd het overlast snel op! 

Groetjes, Noor 
Simpel

Reputatie 1
Badge

Hoi Noor,

 

Volgens mij begrijp je mij niet helemaal, als ik iemand bel dan weten jullie met wie ik doorverbonden moet worden.

Bij inkomende telefoontjes kunnen jullie natuurlijk checken of het telefoonnummer waarmee gebeld wordt inderdaad het IP adres is welke bij jullie bekend is. Anders afvangen en blokkeren.

 

Deze oplossing is echt het beste. Misschien moet een rijke stinkert maar naar de Rechter om dit af te dwingen. Ik ga ik elk geval Consuwijzer hierover contacteren. Ik betaal voor om bereikbaar te zijn, dus verwacht ik ook door Simpel te worden beschermd.

Waarom kunnen gratis e-maildiensten deze bescherming dan wel bieden?

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @woodwood,

Ik begrijp je wens, echter werk je met telefoonnummers niet met IP-adressen op het netwerk.
Dit gaat net wat anders dan via een e-mail, waar je dit wel kan traceren. 

Uiteraard snap ik dat je dit graag als oplossing hebt, maar dit is een heel technisch iets wat natuurlijk uitgezocht moet worden door telecomproviders. Hopelijk zal dit in de toekomst wel mogelijk zijn, maar helaas heb ik geen glazen bol om je dit te kunnen beloven. Voor nu hebben wij dan ook niet echt een andere oplossing, dan het even af te wachten en of een nieuw telefoonnummer te nemen. 

Ik wens je desondanks een fijne dag! 

Groetjes, Noor
Simpel

Reageer