Skip to main content

Hallo,

Ik heb een nieuwe telefoon met Android13. Mijn Simpel SIM-kaart werkt goed op mijn oude telefoon. Op de nieuwe telefoon wordt de SIM-kaart normaal ontgrendeld, maar er verschijnt geen naam van Simpel in beeld en de verbinding blijft via WiFi gaan. Alle voorkeursnetwerktypen 5G, 4G, 3G geprobeerd.

Als ik zoek in Instellingen | Beschikbare netwerken | Search for available networks, dan wordt niets gevonden. Melding : Let op, Geen netwerken beschikbaar.

Ik heb de APN-info overgenomen van mijn oude telefoon. Deze is:

APN = internet.mobiel

MCC = 204

MNC = 16

Verificatie = PAP

Type = default,supl

APN protocol = IPv4/IPv6

APN roaming = IPv4

Alle andere elementen zijn niet-ingevuld.

Enige hulp zou welkom zijn.

  --  Roel

…..

Ik ben eraan gewend dat na het opnieuw plaatsen van de SIM-kaart de telefoon eerst start met Android, daarna de SIM-kaart-check/pincode, daarna de schermbeveiliging (vingerafdruk), waarna de melding "Telefoon starten” wordt weergegeven. Die laatste melding ontbreekt nu. Dus het lijkt erop dat de telefoonmodule helemaal niet wordt gestart in Android. De nieuwe telefoon heeft 2 SIM-kaartslots (beide geprobeerd), maar zou het kunnen zijn dat deze moderne telefoon een eSIM wil hebben? 


Hi @roelvdh 

Om te beginnen staan toegangspunten, de APN niet goed ingesteld.

APN = internet.acces.nl

https://www.simpel.nl/klantenservice/toestelhulp?pagina=device/simpel/internet-voor-android/topic/problemen-met-internet/apn-instellingen-instellen

Maar dit gaat om handmatig internet instellen. Zolang er geen netwerk is heb je niks qua mobiel bellen, internetten enz.

Welk merk en type telefoon heb je?

…..

waarna de melding "Telefoon starten” wordt weergegeven. Die laatste melding ontbreekt nu. Dus het lijkt erop dat de telefoonmodule helemaal niet wordt gestart in Android.

Test eerst eens een andere simkaart of je dan wel een netwerk krijgt.

Dan zou ik de telefoon voor de zekerheid terugzetten naar fabrieksinstellingen (indien nodig.).

De nieuwe telefoon heeft 2 SIM-kaartslots (beide geprobeerd), maar zou het kunnen zijn dat deze moderne telefoon een eSIM wil hebben? 

Zo werkt dat niet met een Esim en dat staat er nu ook buiten. Omdat Simpel geen Esim ondersteund kun je die ook niet aanvragen.

Geen informatie over welke telefoon je het precies hebt dus weten we ook niet de specificaties. Zit er wel een Esim op?

 


Dank je, Snowboard.

Ik heb 2 SIM-kaarten geprobeerd, maar dat zijn beide Simpel-kaarten. De ingeving over eSIM kreeg ik na lezing van een community-bericht van iemand, die hetzelfde probleem had opgelost door een eSIM te gebruiken, maar dat ging natuurlijk niet over Simpel. Ik weet trouwens dat Simpel dat niet levert. Ik probeer nog iemand te bereiken met een Vodafone-simkaart, die mij wel zou helpen, maar vakantie, hè?

De telefoon is een S26 Ultra (Snapdragon8), whatever that may be. Ik heb de Chinese fabrikant gemaild, maar nog geen bericht. Over het algemeen heb ik goede ervaringen met de ondersteuning door dit soort leveranciers, al werkt het tijdverschil niet mee. In dit geval denk ik niet dat het aan de telefoon ligt, want al het andere werkt werkelijk perfect, dus zou ik misschien toch een andere SIM-kaart nodig hebben (geen eSIM). Uiteindelijk kan ik inderdaad de fabrieksstatus herstellen als niets anders werkt.

Groet, Roel


Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker.

AliExpress als bron.

Snapdragon 8 is in feite een schil van de fabrikant op de telefoon die gebaseerd is op Android 13 maar waarbij het menu wat anders kan werken dan bij een kale Android, het besturingssysteem van Google.

Ik vraag me af of de telefoon geschikt is qua frequenties die het Odido netwerk heeft.

Voor zover ik heb gelezen heeft de telefoon inderdaad geen Esim maar wel dual sim.

Of je ook problemen krijgt zoals bij Huawei om apps te downloaden via de play store is ook iets om op te letten.


Dat is een onderbouwd antwoord en ik heb weer wat geleerd, dank je wel. Als het niet gaat werken zal ik de telefoon terugsturen, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat het aan de Odido-frequenties kan liggen. Dit soort telefoons wordt over de hele wereld verkocht in miljoenen aantallen, en de GSM-frequenties zijn internationaal gestandaardiseerd. Je zult een goede reden hebben voor jouw twijfel, maar ook Odido moet gastgebruikers uit andere landen met een GSM-telefoon kunnen bedienen. Dus ik geef het nog niet op. Trouwens, Google Play Store geeft geen enkel probleem, en ook anderzijds vind ik het toestel perfect. Maar Snapdragon was nieuw voor mij en dat zal het echte probleem zijn.


Als je dit leest krijg je een uitgebreid verhaal van moederbedrijf T-Mobile het huidige Odido.

Bron.

https://www.odido.nl/blog/chinese-smartphones/

En de schil, Oppo heeft bijvoorbeeld ColorOS.

Succes in ieder geval.

 


Dank je, interessant!


Wat trouwens ook belangrijk is om op te letten. Samsung heeft zo een beveiliging op telefoons zodat ze in een bepaalde regio van de wereld gebruikt kunnen worden. Geen simlock maar een regiolock zoals dat officieel heet.

https://www.coolblue.nl/advies/samsung-regiolock-wat-is-het-hoe-kom-je-ervan-af.html


Ik heb voor mezelf nog even terug zitten lezen op AliExpress.

DecaCore (laatste 10Core) is de schil van de fabrikant.


Dat is allemaal interessante lectuur. Ik ben zelf vroeger community-coach bij Tele2 geweest en toen wist ik dit soort dingen, maar ik heb die kennis niet bijgehouden en in 10 jaar is toch veel veranderd, zo blijkt het. Ik vraag mij nog af of Odido/Simpel verschillende SIM-kaarten heeft voor diverse frequentiebanden. Dan zou een nieuwe SIM-kaart nog kunnen helpen, maar ik zal mij voorbereiden op retourneren, dat is bij AliExpress meestal geen probleem. Wel jammer voor mijn kleindochter. De telefoon was voor haar en wie heeft er nu een Android13 met 16GB en 1TB, die ook nog eens weinig gekost heeft?


Ik heb in het verleden ook bij Tele2 gelezen dat er soms problemen waren met dergelijke telefoons. Dus ik zou altijd al voorzichtig zijn met een dergelijke leverancier die vaak weer kleine leveranciers heeft. Beter een goede telefoon die prima werkt.

Het forum is daar erg veel afgeslankt t.o.v. het verleden.

Je weet misschien nog dat Tele2 een robot had die hun klanten,  de simkaart,  hun nummer uitkoos om over te zetten op hun 4G netwerk.

En wat een aardige opa! Kleinkinderen mogen zuinig zijn op opa en oma, altijd belangrijk!


Reageer