Skip to main content
Antwoord

Nokia kan 3G-netwerk niet vinden

• February 19, 2025
  • 2 reacties
  • 199 Bekeken

Ik heb genoeg van smartphones en daarom probeer ik een oude Nokia in gebruik te nemen.

Deze Nokia kan zowel met 2G als met 3G verbinden. 3G doet die via UMTS.

Het 3G-netwerk van Odido kan die echter niet vinden! De 2G-netwerken van de KPN en van Vodafone vindt die wel.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

En ik heb meteen nog een vraag: geeft het extra kosten als ik hem zou laten verbinden met KPN of Vodafone en hem dan ga gebruiken? Dit is in principe gewoon binnenlands roamen, toch?

Beste antwoord door Chantal L.S.

Hi ​@Mirv!

Vanaf 1 juni 2023 kan je met geen enkele telefoon meer bellen, sms’en en data gebruiken via 2G op het Odido-netwerk: het 2G-netwerk is namelijk vanaf die datum uitgezet door Odido. 

Odido geeft verder aan dat de diensten via de 3G/UMTS/HSPA-netwerktechniek blijven werken tot zeker augustus 2026. Uiteindelijk zal dit ook uitgezet gaan worden, omdat dit verouderd is en er wordt ruimte vrijgemaakt voor de groei van nieuwe 4G-en 5G-technieken.

Als het toestel het Odido-netwerk niet kan vinden, dan zal het toestel dit niet ondersteunen. Er wordt ook aangeraden om alleen toestellen te gebruiken die geschikt zijn voor het 4G/5G-netwerk. 

In feite hoor je geen verbinding te kunnen met een netwerk van KPN/Vodafone, als je een Simpel simkaart gebruikt. 

Fijne middag verder gewenst!

Groet, Chantal
Simpel

2 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 20, 2025

Hi ​@Mirv!

Vanaf 1 juni 2023 kan je met geen enkele telefoon meer bellen, sms’en en data gebruiken via 2G op het Odido-netwerk: het 2G-netwerk is namelijk vanaf die datum uitgezet door Odido. 

Odido geeft verder aan dat de diensten via de 3G/UMTS/HSPA-netwerktechniek blijven werken tot zeker augustus 2026. Uiteindelijk zal dit ook uitgezet gaan worden, omdat dit verouderd is en er wordt ruimte vrijgemaakt voor de groei van nieuwe 4G-en 5G-technieken.

Als het toestel het Odido-netwerk niet kan vinden, dan zal het toestel dit niet ondersteunen. Er wordt ook aangeraden om alleen toestellen te gebruiken die geschikt zijn voor het 4G/5G-netwerk. 

In feite hoor je geen verbinding te kunnen met een netwerk van KPN/Vodafone, als je een Simpel simkaart gebruikt. 

Fijne middag verder gewenst!

Groet, Chantal
Simpel

• Superster
  • February 21, 2025

Het 3G-netwerk van Odido kan die echter niet vinden! De 2G-netwerken van de KPN en van Vodafone vindt die wel.

Ik begrijp je vo​komen @Mirv bij handmatig zoeken vindt jouw gsm zowel de KPN als de Vodafone netwerken. 

En ik heb meteen nog een vraag: geeft het extra kosten als ik hem zou laten verbinden met KPN of Vodafone en hem dan ga gebruiken? Dit is in principe gewoon binnenlands roamen, toch?

Deze vraag begrijp ik ook. In het verleden waren er providers waarbij je een R kon zien in de statusbalk van de telefoon. 

Dit heeft echter niks te maken met binnenlands roamen. Roamen betekent feitelijk dat je gastgebruik maakt van een buitenlands netwerkk.

Let er dus op dat de gsm die je straks zult (willen) aanschaffen dat deze 4G ondersteunt. Ik verwacht dat een gsm die je kunt openklappen met dan een groter scherm en grotere toetsen dan een basic gsm je erg goed zal bevallen.

Ter voorbeeld.

Nokia 2660 Flip