Beantwoord

Bellen in het buitenland

  • 23 January 2019
  • 16 reacties
  • 2377 Bekeken

Ik ben momenteel in Namibië en kan hier niet bellen. Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?
icon

Beste antwoord door Astrid 23 January 2019, 20:43

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Hi Andrea,

We hebben een speciale buitenland pagina op onze website aangemaakt voor alle tips en tricks die je moet weten als je op reis gaat. Heb je hier al naar gekeken? Belangrijk is dat je je APN instellingen aanpast naar internet.access.nl. Op onze toestelhulp pagina lees je stap voor stap hoe je de APN instellingen kan instellen. In Namibië kan je kiezen tussen 2 netwerken; MTC & Telecom Namibia Limited. Mocht je er niet uitkomen, kan je altijd met onze klantenservice WhatsAppen voor de snelste hulp.

Laat je weten of het gelukt is? Ik wens je nog een fijn verblijf in Namibië!

Groet, Astrid
Helaas is dat in mijn ervaring in meerdere landen het geval. Reizend met 2 simpel telefoons ondervonden wij in Kroatië, Suriname en Cuba hetzelfde probleem. Niet uit kunnen bellen en sms en. Wel telefoon en sms kunnen ontvangen. Ook als er wel internet beschikbaar is, in de stad bijvoorbeeld. En met de juiste instellingen natuurlijk, tevens handmatig achtereenvolgens instellen van alle beschikbare netwerken.
Whatsapp werkt in die situatie dan nog wel zodat contact met de helpdesk mogelijk is. Dan moet je eerst je simkaart in een andere telefoon testen. Met dezelfde apn instelling en dezelfde keuze uit netwerken is dat geen oplossing. Bij ons is er in al die verschillende situaties door de jaren heen door Simpel nooit een oplossing geboden. De helpdesk lijkt wel een geautomatiseerd script.

Zelf denk ik dat het ligt aan de samenwerking van Simpel met de nationale netwerken. Want op telefoons met een andere provider is er geen probleem. Oplossing: Koop een lokale simkaart. (Alleen in Cuba is die er niet). En na afloop van het abonnement is de klant weer vrij. Rien van Liere
Het beste antwoord is van Astrid. Die Simpel antwoorden zijn vooral steeds hetzelfde: de juiste APN, handmatig een netwerk kiezen. Dat weet ik nu wel. Het wordt interessant hoeveel actie wordt ondernomen als dat allemaal gedaan is maar niet helpt. Dat whatsappen met de helpdesk is in theorie heel handig omdat dat dan nog wel werkt. Persoonlijk heb ik hele lappen tekst gewisseld. Heel snel komt de vraag om de simkaart in een ander toestel te proberen, zelfs als beide reispartners hetzelfde probleem hebben. Niet zo makkelijk te realiseren., een ook geen uitweg. Echt oplossen is bij ons nooit gelukt. Ik ontwikkelde wel een groeiend Kafka gevoel. De mooiste app vraag is telefonisch contact op te nemen met de klantenservice. Als je niet kan uit bellen...
Ik denk nog steeds dat het in de samenwerking van simpel met de buitenlandse netwerken zit. Rien
Reputatie 2
Badge
Ik heb het volgende ervaren, tijdens mijn verblijf in Turkije, in de periode 23 - 30 maart 2019:
  • niet kunnen bellen;
  • ook niet kunnen bellen naar de 3 nummers die ik ingesteld heb die altijd bereikbaar moeten zijn (ook al is het plafond bereikt);
  • geen sms kunnen versturen;
  • geen sms kunnen ontvangen;
  • Alle instellingen zoals aangegeven in de 'toestelhulp' doorgelopen en gecheckt. Stonden goed.
  • Ik was verbonden met provider "TURKCELL"
Mijn toestel: een Samsung Galaxy S5 Neo, met Android 6.0.1 geïnstalleerd. Meerdere keren toestel geheel uitgeschakeld en weer opnieuw aangezet. Heeft geen effect gehad. Helpdesk heeft voor mij het probleem niet kunnen oplossen.

Deze situatie heeft mij geen goed gevoel gegeven over Simpel.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Mathijs
Reputatie 2
Badge +8
Hi @ajmvanliere,

Vervelend dat je je niet gehoord voelt! We helpen onze klanten graag om ervoor te zorgen dat ze ook in het buitenland optimaal gebruik kunnen maken van hun diensten.
Er zijn een aantal instellingen die standaard ingesteld dienen te worden. Zonder deze instellingen is het niet mogelijk om in het buitenland gebruik te maken.
Onze klantenservice heeft een stappenplan die ze met je door kunnen lopen. Door middel van het stappenplan kunnen we gericht zoeken waarom je geen gebruik kan of hebt kunnen maken. We kijken tussen al het verbruik dat heeft plaatsgevonden naar jouw verbruik om na te gaan wat de blokkade is geweest zodat we je het juiste antwoord kunnen geven. Dit is geen klein klusje en daarom moeten we zo gericht mogelijk zoeken.
We snappen natuurlijk dat het niet mogelijk is om met ons te bellen als de dienst bellen niet werkt. Gelukkig hebben we verschillende kanalen waarmee je met ons in contact kunt komen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook of Whatsapp!

Groet, Astrid
Badge

Zo te zien zijn deze problemen standaard bij Simpel. Ik ben in Reunion Island, is Euro 1 zone dus EU gebied. Jullie geven aan dat alles normaal gebruikt kan worden. Maar ik kan internationaal niet bellen vanuit hier. Netwerk heeft internationaal uitgaand bellen blokkade op "aan" staan. 

Als ik dit wil veranderen zegt de telefoon: Onverwachte reactie van het netwerk. Nu heb ik 2 telefoons bij me, dus heb ik de sim gewisseld, maar de andere telefoon doet precies het zelfde. Leuk zo als je gestrand bent 10.000km van huis in een wereld crisis.  

 

En wie kan je helpen, niemand want men heeft hun zaken niet op orde. En het gaat hier over normaal bellen, niet internet.

Reputatie 2
Badge

Zo te zien zijn deze problemen standaard bij Simpel. Ik ben in Reunion Island, is Euro 1 zone dus EU gebied. Jullie geven aan dat alles normaal gebruikt kan worden. Maar ik kan internationaal niet bellen vanuit hier. Netwerk heeft internationaal uitgaand bellen blokkade op "aan" staan. 

Als ik dit wil veranderen zegt de telefoon: Onverwachte reactie van het netwerk. Nu heb ik 2 telefoons bij me, dus heb ik de sim gewisseld, maar de andere telefoon doet precies het zelfde. Leuk zo als je gestrand bent 10.000km van huis in een wereld crisis.  

 

En wie kan je helpen, niemand want men heeft hun zaken niet op orde. En het gaat hier over normaal bellen, niet internet.

 

Reunion Island…? wat moet je daar nu in hemelsnaam doen??

 

ter zake: Simpel in het buitenland is zo onbetrouwbaar als wat (zie mijn eerdere posting in deze thread). Mijn conclusie: Simpel is een prijsvechter, dan krijg je ook je wat je ervan kunt verwachten…

Heb je geen Skype op een laptop of zo iets?

 

Badge

Reunion is best mooi. Maar volk net als bij Simpel lijkt me. 

Was een kleine stap van Mauritius naar Reunion, dus gedaan. 

 

Prijsvechter of niet. Hun verantwoordelijkheid is het om te zorgen dat het werkt zoal het hoort. Zeker nu het crisis is.  Ik ben hier in veronderstelling dat alles werkt. Nog extra nagekeken in de voorwaardes. Ik ben zeer technisch en weet dat dit niet klopt.  Zijn met mij nog niet klaar. 

 

En ja whattsapp bellen ging. Maar daar kun je niet mee naar ambessades bellen en 0900 nummers die je nodig hebt om om te kunnen boeken. Eerst nadenken voor ze beperkingen instaleren.  Zelfde wat Rutte met de zorg heeft gedaan. Alles uitkleden en nu zit je met je 1130 ic bedden. Als het fout gaat is er shit.

Reputatie 2
Badge

Voor vakantie daar?

 

Ter zake: ik was ook behoorlijk pissed toen ik niet kon bellen/gebeld worden in Turkije. Maar ter plaatse kun je weinig doen, en als je hier (terug in NL) bent, valt het niet mee mogelijk de eventuele oplossing te testen/valideren, tenzij je je toestel daar wilt laten en iemand daar hebt om te testen….

Reputatie 2
Badge +8

Beste @Andrea @ajmvanliere @mgroen @Marcellie74, Bedankt voor jullie reacties.  Réunion staat inderdaad in zone 1 op de zonelijst te vinden op https://www.simpel.nl/files/PDF/roaming-netwerken-simpel.pdf. Echter staat er op de netwerklijst dat er niet gebeld kan worden in Réunion en er wel gebruik gemaakt kan worden van internet. Je kunt via internet bellen of lokaal een simkaart te kopen.

Groetjes Joachiem

Badge

De bekende kleine lettertjes dus. Had niet anders verwacht. Leest niemand maar menig bedrijf naait je ermee. 

Vlug ophpuden met die praktijken. Is stap er vanaf. 

Dit.moet je in grote letters schrijven. Oplichters.

Reputatie 2
Badge +7

Hoi Marcel,

Dit heeft uiteraard niets met kleine lettertjes te maken, het heeft te maken met de ondersteuning wat wordt geboden op betreffende bestemming voor bepaalde diensten. Indien je besluit naar het buitenland te gaan, is het aan jou om je te oriënteren op het gebruik van je Simpel abonnement in het betreffende land. Daar is de netwerkenlijst dan ook voor in het leven geroepen. Het woord mobiele abonnement zegt eigenlijk al dat je het abonnement wereldwijd kan gebruiken. Nu kan je je ook wel voorstellen dat je niet overal in Nederland alleen al geen optimale dekking kan hebben op een netwerk, dan is het niet zo gek lijkt me dat er bepaalde landen zijn waarbij één of meer van de diensten niet wordt ondersteund.

En afsluitend wens ik je toch te adviseren om de algemene en eventuele aanvullende voorwaarden door te nemen voor het afnemen van een product/dienst. Dat zijn ten slotte de voorwaarden waaronder je iets afneemt, dan lijkt het me niet meer dan wijs dat je voor een akkoord te geven dit ook hebt doorgenomen en begrepen.

Groetjes,

Houssam

Badge

Wil je de sms lezen die Simpel mij 2 keer gestuurd heeft? Dat is een bewijs van het gesukkel en falen van Simpel. Welkom op Reunion. Je blet, sms,t en internet tegen dezelfde tarieven. 

 

Maw het werkt niet!!!!!

Badge

Dit zijn gevaarlijke situaties als je niet kunt bellen en gebeld worden in het buitenland.

Reputatie 2
Badge +7

@Marcellie74 ,

Dat het een onwenselijke situatie is, kan ik natuurlijk alleen maar bevestigen! Bereikbaarheid vooral in deze bizarre tijden is uiteraard essentieel! Niemand heeft deze hectische omstandigheden kunnen voorspellen, echter kon en kan je niet bellen op Reunion met je Simpel abonnement. Wél ben je gelukkig nog bereikbaar door te sms’en en internetten.

Het welkomst-sms’je wanneer je verbinding maakt met een buitenlandse netwerk is door ons verplicht te versturen om je te informeren over de kosten die gelden voor het gebruik van je abonnement in het betreffende land. Dit sms’je is bij een zone 1 land altijd hetzelfde en informeert je dus dat er geen extra kosten zijn voor het gebruiken van je abonnement. Bij de overige zones worden de geldende buitenlandse tarieven vermeld.

Je abonnement werkt er wel aangezien je kan sms’en en internetten op Réunion, en hier betaal je dus geen buitenlandse tarief voor doordat Réunion onder zone 1 valt. Echter wordt met de enige provider Orange geen bellen ondersteund. Mocht dit wel het geval zijn geweest, zou je dus ook bellen tegen hetzelfde tarief als dat je in Nederland zou doen. Oftewel het ontvangen welkomst-sms draagt kloppende informatie. Er is geen sprake van een restrictie op het gebruik van je abonnement vanuit onze kant, dit heeft dus alleen maar te maken met de diensten die worden ondersteund door Orange waar dus afspraken mee zijn met betrekking tot het gebruiken van hun netwerk. 

Groetjes,

Houssam

Reputatie 3
Badge +8

Hi beantwoorders!

 

Even een update vanuit Simpel. Tijdens de vakantieperiode hebben wij gemerkt dat er veel onduidelijk is over het gebruiken van het abonnement in het buitenland. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen en voorkomende problemen opgesomd op deze pagina

 

Groet, Charlie

Simpel

Reageer