Skip to main content
Beantwoord

Verslechtering Kwaliteit Roaming

• January 30, 2026
  • 9 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste,

Ik heb van de zomer zonder problemen kunnen internetten en bellen op vakantie (in het buitenland) dit heeft in een hoop landen zonder problemen gewerkt. Ik had overal bereik en als het voorkeurs netwerk even wegviel of problemen had dan kon je heel makkelijk wisselen naar een ander netwerk.

Helaas heb ik de laatste paar keer dat ik in Belgie en Duitsland was voor een dagtrip steeds slechtere ervaringen. Momenteel is er voor zowel Duitsland als Belgie maar 1 netwerk wat normaal werkt (het voorkeurs netwerk) als dat netwerk geen bereik heeft en je kiest een ander netwerk krijg je alleen maar 2G. Dit is heel irritant. Soms lukt het nog wel na een lange tijd proberen en door 2G op mijn telefoon te blokeren (maar als je 2G blokeerd dan kan je niet meer bellen) om 4G te krijgen op deze netwerken. 

Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar na het probleem op meedere telefoons, over meedere tripjes, naar zowel Belgie als Duitsland denk ik dat er wss toch iets aan simpel kant veranderd is.

Ervaren anderen dit mogelijk ook?

Kan er mischien een medewerker meekijken wat hier misgaat?

(Details: dit gaat dus over buitenlandse netwerken die 1) bereik hebben. 2) op de netwerken lijst staan van simpel. 3) eerder zonder problemen of gezeur je direct toegang gaven tot 4g/5g en nu niet meer)

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Beste antwoord door Raveena

Beste ​@Bjorn ,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp heel goed dat het verwarrend is wanneer je jarenlang zonder problemen op verschillende buitenlandse netwerken kon verbinden en dat dit nu ineens veel langer duurt. Dat voelt dan al snel alsof er iets aan onze kant is veranderd, en ik snap dat je dat graag wilt controleren.

Ik kan je in ieder geval bevestigen dat wij geen wijzigingen hebben doorgevoerd die ervoor zorgen dat je minder makkelijk op niet‑voorkeursnetwerken kunt komen. We beperken de toegang tot buitenlandse netwerken niet om kosten te besparen, en er is geen beleid aangepast dat dit gedrag zou kunnen verklaren.

Wat wél kan gebeuren, is dat buitenlandse providers zelf aanpassingen doen in hun netwerk of in hoe zij roamingverkeer toelaten. Dat kan per land verschillen, maar soms zelfs per regio of per mast. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat een toestel minder snel wordt toegelaten of dat het langer duurt voordat een verbinding wordt opgebouwd, precies zoals jij beschrijft.

Omdat jij aangeeft dat dit in meerdere landen en op meerdere netwerken speelt, wil ik dit graag verder laten onderzoeken. Hiervoor heb ik wat aanvullende gegevens van je nodig. Ik wil je daarom vragen om persoonlijk contact met ons op te nemen via het contactformulier op onze website. Op die manier komen je gegevens direct bij de juiste afdeling terecht en kunnen we dit gericht en zorgvuldig voor je uitzoeken.

Groet, 

Raveena 

Simpel klantenservice

9 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • January 30, 2026

Beste ​@Bjorn ,

Dank je wel voor je bericht. Ik begrijp dat het vervelend is als je in het buitenland niet altijd goed kunt internetten of bellen, zeker als dit eerder wél zonder problemen werkte. Ik leg je graag uit waar dit aan kan liggen.

In het buitenland maak je gebruik van roamingnetwerken van andere providers. Simpel heeft in elk land meerdere partners, maar niet elk netwerk biedt dezelfde snelheid of stabiliteit. Soms kan het gebeuren dat:

een netwerk alleen 2G aanbiedt voor buitenlandse klanten

een netwerk tijdelijk storingen heeft

een netwerk voorkeur krijgt, waardoor je toestel minder snel overschakelt naar een ander netwerk

je telefoon automatisch kiest voor een netwerk dat wel bereik heeft, maar geen 4G/5G aanbiedt voor roaming

er lokaal aanpassingen zijn gedaan door buitenlandse providers, waardoor de ervaring anders is dan voorheen

Dit soort wijzigingen worden door buitenlandse providers gedaan en kunnen per land of zelfs per regio verschillen.

Wil je dat we specifiek met je meekijken naar jouw situatie, neem dan graag via het contactformulier op onze website contact met ons op. Op die manier komen je gegevens direct bij de juiste afdeling terecht en kunnen we je zo goed mogelijk helpen.

Laat het gerust weten als je in de tussentijd nog andere vragen hebt.

Met vriendelijke groet,

Raveena

Simpel

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Starter
  • January 30, 2026

Beste Raveena,

Ik begrijp dat een netwerk tijdelijke problemen kan hebben, waardoor een vergelijkbare situatie ontstaat.

Alleen in dit geval zijn het niet 1 of 2 netwerken met een van de situaties die je noemt maar lijkt het op een verandering aan jullie kant met hoe makkelijk je op een (niet voorkeurs) netwerk komt. (Het is ook niet 1 land 1 netwerk, maar meedere landen alle netwerken behalve 1 voorkeurs netwerk per land)

Dit gaat namelijk om buitenlandse netwerken die, als je het echt heel lang volhoudt, gewoon werken.

Voorheen kon je een ander netwerk kiezen en mocht je telefoon vrijwel gelijk verbinden, nu moet je soms wel 10 minuten wachten voordat je kan verbinden. 

Het kan natuurlijk zijn dat jullie wat veranderd hebben om kosten te besparen en dat dit de bedoeling is? of mischien gaat er iets mis ergens? vandaar dat ik dacht ik stel de vraag en ik kijk even op het forum of andere er ook last van hebben.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

• Superster
  • January 31, 2026

Hi ​@Bjorn 

Als je het lang volhoudt dan werken de netwerken gewoon zeg je, dus dan kan het niet aan de netwerken liggen lijkt me. Ik zou bijna denken dat het probleem in je telefoon zit. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 2, 2026

Beste ​@Bjorn ,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp heel goed dat het verwarrend is wanneer je jarenlang zonder problemen op verschillende buitenlandse netwerken kon verbinden en dat dit nu ineens veel langer duurt. Dat voelt dan al snel alsof er iets aan onze kant is veranderd, en ik snap dat je dat graag wilt controleren.

Ik kan je in ieder geval bevestigen dat wij geen wijzigingen hebben doorgevoerd die ervoor zorgen dat je minder makkelijk op niet‑voorkeursnetwerken kunt komen. We beperken de toegang tot buitenlandse netwerken niet om kosten te besparen, en er is geen beleid aangepast dat dit gedrag zou kunnen verklaren.

Wat wél kan gebeuren, is dat buitenlandse providers zelf aanpassingen doen in hun netwerk of in hoe zij roamingverkeer toelaten. Dat kan per land verschillen, maar soms zelfs per regio of per mast. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat een toestel minder snel wordt toegelaten of dat het langer duurt voordat een verbinding wordt opgebouwd, precies zoals jij beschrijft.

Omdat jij aangeeft dat dit in meerdere landen en op meerdere netwerken speelt, wil ik dit graag verder laten onderzoeken. Hiervoor heb ik wat aanvullende gegevens van je nodig. Ik wil je daarom vragen om persoonlijk contact met ons op te nemen via het contactformulier op onze website. Op die manier komen je gegevens direct bij de juiste afdeling terecht en kunnen we dit gericht en zorgvuldig voor je uitzoeken.

Groet, 

Raveena 

Simpel klantenservice

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Starter
  • February 2, 2026

Beste Raveena,

Dankjewel voor je gedetailleerde reactie. Fijn dat je het hebt nagevraagd en kan bevestigen dat er niks veranderd is aan jullie kant, dan kunnen we dat volledig uitsluiten. Ook bedankt voor de duidelijke uitleg. 

Met vriendelijke groet,

Bjorn

• Superster
  • February 2, 2026

Heb je de netwerken getest met meerdere telefoons met dezelfde simkaart? Met simkaarten van Simpel? 

• Superster
  • February 3, 2026

Beste Bjorn. 

Dus jij gelooft zondermeer de uitleg van Raveena. Dan zouden meer mensen met Simpel problemen ondervinden in die landen. Persoonlijk geloof ik dat je met je telefoon mogelijk eenvoudig de oplossing hebt. Een kwestie van instellingen gebruiken, proberen. 

Maar goed, succes met het zoeken naar de oplossing. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • February 3, 2026

Hoi, ​@Bjorn 

Dank je wel voor je terugkoppeling en je vriendelijke woorden. Fijn om te horen dat alles duidelijk is en dat we hebben kunnen uitsluiten dat er aan onze kant iets is gewijzigd.

Mocht er in de toekomst nog iets spelen of als je ergens tegenaan loopt, dan kijk ik graag weer met je mee.

Ik wens je een fijne dag verder!

Met vriendelijke groet,
Raveena

Simpel

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Starter
  • February 3, 2026

Beste Snowboard,

Ik heb mijn simkaart in 2 verschillende telefoons getest, waarbij ik bij beide last van het probleem had. Ik ben inmiddels alle instellingen wel afgeweest en heb alles wel geprobeerd. 

Ik kan je verzekeren dat er niet een simpele oplossing is om het te laten werken anders had ik het hier niet gemeld.

Ik geloof de uitleg van Raveena, omdat in de 2e reactie specifiek wordt uitgesloten dat simpel veranderingen heeft doorgevoerd op het gebied wat hier invloed op kan hebben. Daardoor is het waarschijnlijk dat het probleem ergens of in mijn telefoons of met mijn simkaart / verbinding met simpel bevind. Daarom ga ik de volgende keer dat ik in het buitenland ben met een 3e telefoon kijken of daar het probleem ook speelt.

Het doel van deze post was om te kijken of dit probleem alleen voor mij speelde of dat meer mensen hetzelfde hadden (en of het dus mogelijk een probleem aan de kant van simpel was). Uit het feit dat ik op deze post geen reacties van anderen met dezelfde problemen heb gezien en dat Raveena bevestigd dat er niks is veranderd trek ik de conclusie dat dit probleem alleen voor mij geld.

Dankjewel voor het meedenken