Beantwoord

0900 opgehangen tijdens tariefmelding toch moet ik betalen

  • 29 December 2022
  • 3 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Afgelopen maand moest ik een 0800 nummer bellen van de overheid. Een oplichter heeft het 0900 nummer met dezelfde cijfers erachter geclaimd. Ik ben van mening dat ik heb opgehangen tijdens de tariefsmelding maar moet toch 6 cent betalen.

Op deze manier kan ik ook allemaal 0900 nummers registreren die lijken op 0800 nummers, gewoon 1 euro per gesprek. Je loopt binnen met providers als Simpel die gewoon kosten in rekening brengen.

 

Ik bel bij geluidsoverlast niet eens de Politie omdat ik dit te duur vind voor 2 cent per minuut. Volgens de factuur moest ik 6 cent betalen voor 6 seconden.

Op de site van Consuwijzer staat:

 

Informatienummers beginnen met 0900, 0906, 0909 en 18. U betaalt hier extra kosten voor, maar alleen als u hierover goed bent geïnformeerd.

Consuwijzer.nl

0900 info op Consuwijzer.nl

Ik begrijp hieruit dat bij de tariefsmelding geen servicekosten in rekening mag worden gebracht. Simpel zegt dat ik verbinding heb gemaakt met het 0900 nummer, ik ben van mening van niet. Kan Simpel mij laten zien dat ik de tariefsmelding heb gehoord zonder te hebben opgehangen?

Verder wil ik graag weten of ik, wanneer ik 0900 nummers blokkeer, ik wel 0900-nummers kan bellen die lokaal tarief zijn. Kan ik dan 0900-8844 bellen? En hoe zit het met 0900-0904 van de Brandweer?

In de discussie met de support kom ik helaas geen steek verder. Hopelijk kunnen de Forum moderators wel duidelijkheid geven en het probleem voor de toekomst oplossen. Bij deze wil ik melden dat ik protest aanteken tegen de incasso die is uitgevoerd.

icon

Beste antwoord door Noor 3 January 2023, 14:53

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 3
Badge +8

Goedemiddag @woodwood,

 

Vervelend dat er kosten in rekening worden gebracht!

 

Simpel kan niet nagaan of er is opgehangen tijdens het vermelden van het tarief of niet. Wij mogen de gesprekken namelijk niet opnemen. Wij noteren enkel of er een verbinding is geweest en hoe lang, hetgeen wat zichtbaar is op de specificaties van de factuur.

 

Indien je de informatienummers uitschakelt, kun je niet bellen naar onbetaalde informatienummers. Wellicht dat het Plafond daarom een betere uitkomst is. Hiermee kun je jezelf beschermen tegen buitenbundelkosten (niet enkel qua belkosten, maar ook voor internet buiten de bundel en sms'jes buiten de bundel).

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 1
Badge

Bij KPN waar ik eerst zat gingen de seconden pas tellen na de tariefsmelding.

De tariefsmelding wordt door de provider ervoor gezet toch?

Als simpel niet reflectief wil zijn ben ik genoodzaakt een melding te maken bij Consuwijzer.

Ik heb het prijs plafond. Echter ben ik van mening dat ik niet hoef te betalen voor het beluisteren van de tariefsmelding, ik begrijp ik ook uit de link naar consuwijzer die ik in mijn topic heb geplaatst.

Ik vind het nogal oplichting om dit 0900 nummer te registreren tegen dit tarief terwijl de overheid een 0800 nummer met dezelfde 4 cijfers erachter heeft. Ik zal ook een melding maken over dit nummer.

Om voor 6 cent het risico te lopen om afgesloten te worden dat doe ik niet. Ik heb het budget plafond alleen hoger dan mijn bundel staan zodat ik de Politie of brandweer kan bellen als dit nodig is en geen spoed.

Reputatie 2
Badge +7

Hi @woodwood,

Bedankt voor je reactie. 

Helaas heb ik geen zicht op de regels van KPN en kan dus ook niet bevestigen of dit klopt of niet. Zodra je de tarief melding hoort is er al een verbinding gemaakt om het gesprek überhaupt uit te kunnen voeren.
Het tarief wat wordt gehanteerd dat wordt desbetreffende bedrijf bepaalt en niet door Simpel en of andere providers. Daarom is het altijd handig om op de website van de instantie te kijken die je graag wilt spreken en of er een alternatief/eigen telefoonnummer bestaat zodat je niet verrast wordt door buiten bundel kosten. 

Groet, Noor 
Simpel

Reageer