Sticky

Alles over de jaarlijkse inflatiecorrectie bij Simpel

  • 11 January 2023
  • 18 reacties
  • 3306 Bekeken
Alles over de jaarlijkse inflatiecorrectie bij Simpel
Badge

Op deze pagina lees je meer over de prijsinflatie, inflatiecorrectie en wat dit betekent voor jouw abonnement.

 

Wat is inflatiecorrectie?

In 2022 stegen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie en heeft effect op onze kosten. Daarom verhogen we in januari 2023 de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken we het inflatiepercentage dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vastgesteld. Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen we inflatiecorrectie. De wijziging vind je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 van ons krijgt.

We verhogen de vaste kosten van een abonnement in januari 2023 met 8,6%. Dit percentage baseren we op de jaarmutiatie CPI van het CBS in de maand juni 2022. Dit is de afkorting voor Consumenten Prijs Index en het percentage staat voor de prijsinflatie.

Veelgestelde vragen over de inflatiecorrectie

Heb je vragen over de prijsstijging? Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen. Mocht je vraag daar niet worden beantwoord? Dan kun je natuurlijk altijd onze Klantenservice contacten!

Waarom een inflatiecorrectie?

Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven.

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor 2023 is vastgesteld op 8,6%. We volgen het door de CBS berekende inflatie over de maand juni. Je maandelijkse abonnementskosten gaan met dit percentage omhoog.

Hoe bepaalt Simpel het inflatiepercentage?

De prijsverhoging wordt berekend op basis van het inflatiepercentage. Dit percentage wordt maandelijks vastgesteld door het CBS. Het CBS meet de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het CPI-cijfer van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 8,6% in juni 2022.

Hoe informeren jullie mij over de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken die we met onze klanten hebben gemaakt. Vooraf lichten we je hierover in.

Dit doen we op twee momenten:

  • In de factuurmail van december: we laten je weten wat de inflatiecorrectie voor het jaar erop wordt. En dat de prijsstijging in gaat in januari.
  • In de factuurmail van januari: we laten je weten dat de inflatiecorrectie is doorgevoerd. In je factuur staat een toelichting.

Wanneer gaat de correctie in?

We corrigeren het abonnementstarief elk jaar in januari. Heb je op of na 1 oktober 2022 je abonnement afgesloten of verlengd? Dan wordt je abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd met het inflatiepercentage dat dan geldt.

Mag ik mijn abonnement opzeggen als gevolg van de inflatiecorrectie?

Nee, want de inflatiecorrectie is onderdeel van je contract. Ook staat het in onze Algemene Voorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan tijdens het afsluiten van je abonnement.

Waarom zie ik geen prijsstijging op mijn factuur?

Dit kan kloppen! Sluit je een abonnement op of na 1 oktober in het jaar daarvoor af? Dan verhogen we in het eerstvolgende jaar niet de prijs van je abonnement. We berekenen ook geen inflatiecorrectie als je je abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot.

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Nee. Sluit je op of na 1 oktober een abonnement af? Of verleng je op of na 1 oktober je abonnement? Dan verhogen we je abonnementskosten niet voor het jaar erop. Ook als je een abonnement vóór 6 januari 2022 afsloot, berekenen we geen inflatiecorrectie.

Waar zie je je nieuwe abonnementskosten?

Je ziet je nieuwe abonnementskosten op de eerste factuur van het nieuwe jaar.

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement. Inclusief de kortingen op het maandbedrag. We berekenen geen inflatiecorrectie over aanvullende mobiele diensten, zoals het Plafond, buiten-de-bundel kosten (zoals bellen naar servicenummers), eenmalige tarieven (zoals aansluitkosten) of het bestellen van een nieuwe simkaart.


18 reacties

Reputatie 2

Fantastische verhalen schrijf je bij mensen die over de verhoging klagen, Charlie. 

Als het nu allemaal zo duur is geworden, waarom blijven jullie dan die aanbiedingen aanbieden. In mijn geval krijg je nu zelfs 2 gb meer voor €10, dus vaste klanten benadelen en de nieuwe belonen. Trek dan één lijn en zegt dat, door de inflatie, dit niet meer te doen is en we laten nieuwe klanten ook €10,86 betalen. Meerdere malen kennissen en vrienden op jullie geattendeerd en dat heeft zeker wat klanten opgeleverd, maar je begrijp dat ik daar nu heel veel spijt van hebt. 1 abo kan ik gelukkig bij jullie wegtrekken en helaas die andere niet, maar dat gaat ook komen. 

O ja en voordat je met het verhaaltje komt je mag je abonnement altijd naar beneden stellen, maar daar heeft Simpel natuurlijk goed bij nagedacht, want die keuzes zijn natuurlijk niet waarmee geadverteerd wordt. Nee, natuurlijk niet, want een vaste klant moet je natuurlijk benadelen, Charlie. Het zijn voorstellen die totaal niet van deze tijd zijn. O het is zo SIMPEL

 

Een Simpele klant

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Wallou

 

Ik zie je bericht al meerdere malen voorbij komen. Ik plak daarom even mijn antwoord, mocht iemand anders dit topic ook bekijken en hetzelfde afvragen:

 

Ik begrijp zeker dat je niet blij bent met de inflatiecorrectie, want hierdoor betaal je toch weer een paar cent meer per maand. Echter staat dit benoemd in de voorwaarden, waar we vanuit gaan dat je deze leest, voordat je hiermee akkoord gaat. Hierin staat benoemd dat Simpel ieder jaar in januari gemachtigd is om de inflatiecorrectie door te voeren. 

Verder wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast op nieuwe abonnementen / verlengingen die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 zijn aangevraagd. Nieuwe klanten die het nu voor het actietarief krijgen, krijgen daar net zoals jij, volgend jaar mee te maken. Destijds heb jij ook gebruik gemaakt van de actiebundels met meer voordeel op huidige klanten. Nu hebben anderen een actiebundel en even iets meer voordeel op jou. Tegen de tijd dat je kunt verlengen, kun jij ook weer over naar een betere bundel en het actietarief. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Beste simpel,

 

Op de site van de consuwijzer staat het volgende:

 

Wil de aanbieder uw abonnement wijzigen? Dan heeft de aanbieder de volgende verplichtingen:

  • Hij moet u een maand van te voren informeren over de wijziging.
  • Hij moet u zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Zet hij de verandering alleen in de krant? Dan is dat niet voldoende.

Dit is niet gebeurt. Dat in de algemene voorwaarden staat dat het mag is prima. Maar dat ontslaat jullie volgens mij niet van deze informatieplicht. 

 

En tevens de vraag, waarom worden nieuwe abonnementen nog wel met de oude prijs aangeboden?

Reputatie 2

Top Charlie,

 

Ja, het is bij jullie ook alleen maar knip en plakwerk, dus vandaar. 

 

Mooi hoe je het allemaal even Simpel neerzet en bagatelliseert. 

 

Ik quote “een paar cent” verhoging per maand, dus met andere woorden, waar maken jullie je nou zo druk om. 

Een paar cent en dan zal ik het even in cijfers neerzetten is €0,02 en nu de verhoging €0,86, misschien zie je nu wel het verschil, ik namelijk wel. Het is bijna 9% verhoging, dus je spreekt niet over een paar cent. 

 

Dan nog even mij kwalificeren als een domoor, want jij gaat ervan uit dat ik toch de voorwaarden doorneemt, dus hoe kan je dan zo stom zijn om hiermee akkoord te gaan en nu er dan toch een punt van maak. Heel fijn hoe jij tegen de klanten van Simpel aankijkt en jij werkt op de klantenservice!

 

Had niet het idee dat ik Simpel moest wantrouwen, toen ik vorig jaar 1 van mijn 2 abonnementen verlengde en dat jullie in de laatste 2 jaar tijd, vijf keer de voorwaarden hebben aangepast en wel zodanig dat jullie ons een oor aan konden naaien. In één van de eerste voorwaarden, stond namelijk niets van dat jullie gerechtigd zijn om een inflatiecorrectie toe te passen. Dit is één van de redenen dat op het andere abonnement geen inflatieverhoging toegepast kan worden. 

 

Knap hoor een visje voorhouden met nog een betere aanbieding, wetende dat de voorwaarden zijn aangepast, iedereen verlengen en dan roepen dit staat in voorwaarden en daar hebben jullie op geklikt, maar niet even van te voren vermelden dat deze zijn aangepast en dat dan de nieuwe van toepassing zouden zijn. Als jullie mij hierover op voorhand hadden geïnformeerd, had ik niet verlengd. 

 

Gerechtigd betekent trouwens nog niet dat jullie dat doen, maar jij verklapt nu al, in je reactie, dat dit volgend jaar met nieuwe klanten ook al gaat gebeuren. Zou als Simpel sieren dit nu al communiceren met de nieuwe klanten. Ik stel zo voor om zo’n vinger gezichtje (Charlie) in het reclamespotje een bordje op te houden, met de mededeling dat in januari 2023 een inflatiecorrectie toegepast gaat worden. O nee, natuurlijk niet, dat is Simpel te veel transparantie. 

 

Een Simpele kwade klant. 

Reputatie 3
Badge +8

@Stefan van den Bosch, Simpel heeft de inflatiecorrectie aangekondigd in de e-mail van jouw factuur van december. Hierin wordt aangegeven dat de maand daarop de inflatiecorrectie wordt toegepast. Ook in de e-mail van de factuur van januari wordt benoemd dat de inflatiecorrectie is verwerkt. Dit is dus tijdig aangegeven. 

 

@Wallou, Het klopt inderdaad dat dit bijna 9% is gestegen, namelijk 8,6% om precies te zijn. Dit percentage is door CBS berekend. Ik blijf er bij dat het doornemen van de voorwaarden, waar je een akkoord op geeft, eigen verantwoordelijkheid is. Doe je dit niet, dan kan het dus zijn dat je voor onverwachtse gebeurtenissen komt te staan, zoals deze inflatiecorrectie. Simpel is wel gerechtigd om dit door te voeren. Ik raad je even aan om ook deze website door te nemen: www.simpel.nl/inflatiecorrectie. Mocht je verder nog vragen of opmerkingen hebben waarop je een reactie van ons wenst, dan verwijs ik je naar ons contactformulier. We staan je graag te woord! Overigens benoem ik graag even dat je mijn woorden verdraaid, want hier zit geen achterliggende of kwade gedachte bij. 

 

Groet, Charlie

Simpel

@Stefan van den Bosch, Simpel heeft de inflatiecorrectie aangekondigd in de e-mail van jouw factuur van december. Hierin wordt aangegeven dat de maand daarop de inflatiecorrectie wordt toegepast. Ook in de e-mail van de factuur van januari wordt benoemd dat de inflatiecorrectie is verwerkt. Dit is dus tijdig aangegeven. 

 

@Wallou, Het klopt inderdaad dat dit bijna 9% is gestegen, namelijk 8,6% om precies te zijn. Dit percentage is door CBS berekend. Ik blijf er bij dat het doornemen van de voorwaarden, waar je een akkoord op geeft, eigen verantwoordelijkheid is. Doe je dit niet, dan kan het dus zijn dat je voor onverwachtse gebeurtenissen komt te staan, zoals deze inflatiecorrectie. Simpel is wel gerechtigd om dit door te voeren. Ik raad je even aan om ook deze website door te nemen: www.simpel.nl/inflatiecorrectie. Mocht je verder nog vragen of opmerkingen hebben waarop je een reactie van ons wenst, dan verwijs ik je naar ons contactformulier. We staan je graag te woord! Overigens benoem ik graag even dat je mijn woorden verdraaid, want hier zit geen achterliggende of kwade gedachte bij. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Sorry Charlie, maar ik open in de app mijn factuur en de specificatie. En daar staat niets op. Dus dat verhaal klopt niet. 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Stefan van den Bosch,

Je kan de uitleg van de inflatie correctie inzien op de factuur van januari. 
Daarin staat het in het kort uitgelegd en anders vind je het terug in de december factuur e-mail. 

Groet, Noor 
Simpel

Hoi @Charlie,
 

KPN is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt voor het adverteren met een prijs per maand en een bijbehorende contract duur.

KPN verhoogde het abonnement van 25 naar 25,49 euro. RCC: ‘In de reclame-uiting wordt niet gewezen op de inflatiecorrectie.'

"De voorzitter van de commissie stelde weliswaar vast dat klager op een later moment, namelijk in de overeenkomst en de algemene voorwaarden kon zien dat de abonnementskosten verhoogd kunnen worden, maar dat dit niet volgt uit de eerdere reclame-uiting. Daarin wordt niet gewezen op de inflatiecorrectie. De voorzitter concludeerde dan ook: ‘Dit betreft essentiële informatie die een consument nodig heeft om een weloverwogen besluit te nemen over de overeenkomst. Nu deze informatie ontbreekt, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk.”

Bron: https://www.adformatie.nl/campagnes/kpn-moet-inflatiecorrectie-mobiele-abonnementskosten-melden

Ook bij Simpel kon ik in de reclame uitingen en bij het bestellen van het abonnement, zoals hierboven beschreven niks vinden over de inflatie correctie. Ik voel mij behoorlijk misleid hierdoor want als ik de voorkennis had dat mijn abonnementskosten na 4 maanden met €0,65 verhoogd zouden worden zou ik een andere keuze gemaakt hebben.

Mvg, Lucas.

 

Hi @Stefan van den Bosch,

Je kan de uitleg van de inflatie correctie inzien op de factuur van januari. 
Daarin staat het in het kort uitgelegd en anders vind je het terug in de december factuur e-mail. 

Groet, Noor 
Simpel

 

Beste @Noor ,

Jij hebt duidelijk mijn antwoord niet gelezen. Ik zeg dat het daar niet op staat en jij papegaait @Charlie na dat het op mijn factuur staat. Nee dus.

Dus als het daar per abuis niet op is gezet. Dan had deze wijziging bij mij nooit doorgevoerd mogen worden. En dient deze met terugwerkende kracht teruggedraaid te worden.

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Stefan van den Bosch,

 

Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Je krijgt elke maand van ons een e-mail dat de factuur klaar staat. In deze e-mail van december staat dat op jouw volgende factuur de inflatiecorrectie wordt toegepast. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Hi @Wallou

 

Ik zie je bericht al meerdere malen voorbij komen. Ik plak daarom even mijn antwoord, mocht iemand anders dit topic ook bekijken en hetzelfde afvragen:

 

Ik begrijp zeker dat je niet blij bent met de inflatiecorrectie, want hierdoor betaal je toch weer een paar cent meer per maand. Echter staat dit benoemd in de voorwaarden, waar we vanuit gaan dat je deze leest, voordat je hiermee akkoord gaat. Hierin staat benoemd dat Simpel ieder jaar in januari gemachtigd is om de inflatiecorrectie door te voeren. 

Verder wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast op nieuwe abonnementen / verlengingen die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 zijn aangevraagd. Nieuwe klanten die het nu voor het actietarief krijgen, krijgen daar net zoals jij, volgend jaar mee te maken. Destijds heb jij ook gebruik gemaakt van de actiebundels met meer voordeel op huidige klanten. Nu hebben anderen een actiebundel en even iets meer voordeel op jou. Tegen de tijd dat je kunt verlengen, kun jij ook weer over naar een betere bundel en het actietarief. 

 

Groet, Charlie

Simpel jij praat voor simpel zeg maar voortaan in de spotjes nu voor 10 euro maar naar een jaar 36 cent meer per maand door inflatie .duidelijk bij vermelden 

 

Hi @Stefan van den Bosch,

 

Ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Je krijgt elke maand van ons een e-mail dat de factuur klaar staat. In deze e-mail van december staat dat op jouw volgende factuur de inflatiecorrectie wordt toegepast. 

 

Groet, Charlie

Simpel

 

Kan iemand mij een kopie van de email sturen die in December gestuurd is? Jullie hebben mijn mailadres. Want als ik het had gelezen dan had je me nu niet gehoord. Dus dat is of heel onduidelijk vermeld. Of het stond er niet bij. 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Stefan van den Bosch

Je kan dit het beste opvragen door contact op te nemen via onze klantenservice

Via de community hebben wij geen inzage op jouw abonnement. 

Groet, Noor
Simpel

Ik vind de verhoging misleidend. Ja het zal zeker in de voorwaarden staan net zoals het zeker is dat bij deze onze 4 contracten niet verlengt gaan worden. Mijn abonnement zal ik ook zeker naar beneden bijstellen om de prijs verhoging tot een negatief succes te brengen. Succes verder Simpel. en zodra het kan vaarwel.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Robertv ,

Super jammer dat je er zo over denkt. 

Het is natuurlijk niet leuk dat alles duurder wordt, ik vind het vervelend dat jij je misleid voelt. Zoals eerder aangegeven berekenen de meeste providers inflatiekosten al jaren, tijden veranderen waardoor wij helaas ook mee moesten doen.

Het is aan jezelf om te kijken of je hierdoor wil overstappen. Voordat je dit doet wil ik je wel als tip meegeven om even op onderzoek uit te gaan bij de verschillende providers. Per provider verschilt het hoe de inflatie wordt berekend. Wij en alle merken onder de vleugel van T-mobile rekenen met het inflatiecijfer van juni, veel providers rekenen met oktober of november, wat logischerwijs een hoger inflatiecijfer geeft. Ik hoop dat jij je op den duur toch bedenkt.

Doe er je voordeel mee!

Fijne dag gewenst!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reputatie 1

Inflatie weer laag gaan we nu weer correctie krijgen?

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Laziz Abarchan,

Het gaat inderdaad wat beter met de economie momenteel.

Wij rekenen met de inflatiecijfers die worden uitgebracht in Juni. In december krijg je bericht over de inflatie en óf het wordt doorgevoerd.

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar het ziet er positief uit :)

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Reputatie 1

Ik wed dat iedereen je antwoord kon raden 😀

Reageer