Beantwoord

Databundel is dus geen bundel, mb teveel, betaal maar.

  • 15 May 2023
  • 11 reacties
  • 430 Bekeken

Waarom sluit Simpel niet een databundel af als de bundel aan zijn max zit? Als jullie de klant sms-jes kunnen versturen met hoeveel er nog in de bundel zit dan kunnen jullie de klant ook afsluiten als de bundel op is. Geef dan de klant de mogelijkheid om data bij te kopen nadat de bundel afgelopen is i.p.v. de ordinaire graaierij die jullie nu doen.

Na jaren klant te zijn van Simpel, ben ik na deze week achter het verdienmodel gekomen nadat ons gewone netwerk blijkbaar eruit lag en het bevalt mij voor geen meter. En ik denk velen het met mij eens zullen zijn. Jarenlang kom je niet aan de data grens en dan zit je er een enkele keer 300mb erover en hoppa dan kan er wel afgesloten worden met een bijbehorende rekening van 50 euro. Belachelijk! Ja ik ken het principe van een plafond maar als je dat nooit verbruikt, waarom zou je het dan instellen en dan ook weer tegen betaling.

 

 

icon

Beste antwoord door Noor 17 May 2023, 13:55

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Opditmomentnogeenklant

Welkom op onze community! 

Helaas stoppen wij niet het internet zodra de bundel op is. Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd. Je betaalt per MB buiten de bundel € 0,15 cent. Indien je volgens jouw specificatie met 333,33 MB buiten de bundel bent gegaan dan staat dit gelijk aan €50,00 buitenbundel kosten. Bij het afsluiten van het abonnement ben je ook met deze tarief voorwaarden akkoord gegaan. Je krijgt van ons wel de tijd om de juiste actie te kunnen ondernemen om buitenbundel kosten te kunnen voorkomen. Echter, dien je als klant zijnde wel deze sms'jes in de gaten te kunnen houden. Wil je liever niet omkijken naar deze sms'jes? Dan kan je het Plafond instellen. Het Plafond is inderdaad betaald voor klant die ná 2017 klant zijn geworden. De reden waarom het betaald is is omdat het een extra service. Voor klanten die vóór 2017 klant bij ons zijn geworden is de dienst gratis. Meer informatie hierover vind je terug op onze website

Ik wens je een fijne dag! 

Groet, Noor 
Simpel

Precies het protocol antwoord wat ik al had verwacht en geen antwoord op mijn vraag.

Simpel kan het technisch stopzetten bij x zoveel mb maar doet dit niet. Ook wordt er niet verwezen naar de voorwaarden in de genoemde sms-jes, dus als klant weet je op dat moment nog niks. Alsof je na jaren klant zijn de voorwaarden nog uit je hoofd weet. Simpel maakt misbruik van het feit dat de voorwaarden niet goed gelezen worden of dat mensen het niet meer weten.

Ik vraag mij oprecht af of dit stand zou houden als dit juridisch getoetst zou worden bij een rechter. Is het redelijk en billijk dat dit gebeurt? Staan de extra kosten in verhouden met de bundel? Het zou niet de eerste keer zijn dat voorwaarden onderuit worden gehaald door een rechter (daarom wordt je abbo ook geblokkeerd). Zeker niet als het technisch gewoon mogelijk is om dit te voorkomen. Simpel moet zich echt afvragen of dit ethisch verantwoord is richting klant en of je zo'n koers wilt varen als bedrijf. Het gaat je simpelweg klanten kosten.

De plafond service zou niet eens moeten bestaan omdat Simpel dit dus gewoon technisch kan regelen. En als Simpel wel de 'service’ blijft aanbieden wat dus niet hoeft, waarom kon dat eerst dan gratis en nu niet meer? Antwoord: het draait allemaal om de centen en niet om de klanten. Ik kijk de volgende keer naar een andere aanbieder, die wel de data afsluit of een onbeperkte bundel aanbied. 

Reputatie 6

Ik denk dat je iets vergeet. Mag Simpel wel een datastop hebben? Kan toch zijn dat ze dan in het vaarwater van T-Mobile komen.

Reputatie 1
Badge +8

Hi @Opditmomentnogeenklant 

 

Vervelend dat jouw vraag nog niet volledig beantwoord is.

 

Simpel is een budget provider. Het gaat hier dus om prioriteiten stellen voor onze klanten. We kunnen de bundels laag in prijs houden, door bepaalde zaken buiten de bundel te laten vallen. Jij geeft aan: het draait allemaal om de centen en niet om de klanten. Deze regeling is echter in het voordeel van de klanten, omdat we zo een laag tarief binnen de bundel kunnen hanteren. Het plafond is een extra dienst waarmee klanten de extra kosten zelf gemakkelijk kunnen voorkomen. Via de waarschuwingsberichten welke wij verplicht zijn te sturen, brengen we je extra op de hoogte betreft de opties van MB-aanvullers etc.

Hierbij geef je ook aan dat het technisch gezien te voorkomen is. Dit klopt, maar dat is wel aan de klant zelf. Om toch weer terug te komen op[ de algemene voorwaarden, het klopt dat er eerder zaken zijn geweest waar de rechter algemene voorwaarden teniet heeft gedaan, dit betekend echter niet dat dit bij alle algemene voorwaarden kan gebeuren die door bepaalde klanten als nadelig worden ervaren.

Ik begrijp heel goed dat je uitgaat vanuit de manier waarop grote providers dit doen; bijvoorbeeld vertragen of volledig stoppen van internet net als onze grote zus T-Mobile. Maar dit is niet te vergelijken met een budget provider, kijk maar naar onze budget-branche-buren.

Om ook in te haken op het goede punt dat @Snowboard maakt: we zijn natuurlijk sinds enkele tijd lid van de T-Mobile familie. Binnen deze familie vallen we samen met Ben onder de budgetgroep. Natuurlijk moet er ook binnen deze merken verschil en wat concurrentie zijn, net als bij een echte familie.

Ik wens je een hele mooie dag!

 

Groet, Damien
Simpel

De gebruiksinformatie in mijnsimpel is fout

De informatie van mijnsimpel is onjuist.
Elke keer dat ik kijk naar het verbruik en de voorraad mb's zijn deze fout.
Bundel minus verbruik is de ene keer groter, de andere keer weer kleiner dan de voorraad mb's die simpel in mijnsimpel vermeld! Daardoor kreeg ik ineens een blokkade en boete van 50 euro voor een paar honderd mb gebruik buiten de bundel van 12000 mb. Ik kocht direct 3000 mb erbij, maar ondanks dat deze geldt voor deze periode werd die 50 euro niet ongedaan gemaakt.
Bij de waarschuwing dat ik 100% van mijn bundel gebruikt had vermeldde mijnsimpel in refreshte staat op het op dat moment geldige tijdstip nog een voorraad van ruim 5.000 mb.
De onbenullige chatmedewerker van simpel kon niet begrijpend lezen en bleef als een robot dezelfde onzin herhalen.
Ik ben er van overtuigd dat als ik hier een rechtszaak van maak, omdat het gedrag van Simpel klantonvriendelijk is en voorbij gaat aan de zorgplicht die Simpel heeft ten opzichte van de afnemers, ik die win en dat dat Simpel honderden euro's schadevergoeding gaat kosten.
Het zou mooi zijn als al diegenen die slachtoffer geworden zijn van de fouten in de metingen en weergaven van simpel zich zouden melden zodat wij gezamenlijk kunnen procederen. Kosten van een advocaat zijn er niet. Ik ben eerste graads docent rechtswetenschappen en gepensioneerd oud docent van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Utrecht zodat ik het proces zelf kan voeren.
Een andere  mogelijkheid is naar de geschillencommissie te stappen, een snellere en deskundigere instantie op dit gebied, die zet Simpel gelijk onder financiële druk.
Gelet op de onjuiste verbruikers en voorraad mb vermeldingen door Simpel zijn zij zelf schuldig aan het overschrijden van bundel, immers op het moment dat zij schrijven dat 100% is verbruikt, blijkt uit de vermeldingen in mijnsimpel, dat er nog voldoende mb's ongebruikt zijn en juist naar mijnsimpel wordt door hen verwezen!

Hi @Opditmomentnogeenklant 

Om toch weer terug te komen op[ de algemene voorwaarden, het klopt dat er eerder zaken zijn geweest waar de rechter algemene voorwaarden teniet heeft gedaan, dit betekend echter niet dat dit bij alle algemene voorwaarden kan gebeuren die door bepaalde klanten als nadelig worden ervaren.

Groet, Damien
Simpel

Is het echt vechten tegen de bierkaai bij Simpel?
Dit is een deel van mijn recente ervaring met een chatmedewerker van de afdeling klantenservice:
 

AAN SIMPEL SIM ONLY:

Juridisch is het onbegrijpelijk dat een extra toegevoegde maandbundel die ophoudt aan het eind van de maand niet meetelt vanaf het begin van de maand.
Is daarover door bekwame juristen wel eens meegedacht bij Simpel?

Klamtvriendelijkheid en nakomen van de zorgplicht als aanbieder lijkt bij Simpel ver te zoeken!

VAN Simpel Sim Only

Je kunt alle voorwaarden inzien op onze website. Daar vind je de Algemene Voorwaarden en de Aanvullende Voorwaarden

Dit is de link https://tinyurl.com/4m9ffhka

AAN SIMPEL SIM ONLY

Je bent dus duidelijk niet op de hoogte van de geldende jurisprudentie. Onlangs heeft de rechtbank nog bepaald dat algemene en andere voorwaarden alleen van toepassing, c.q. geldig zijn als ze voorafgaand aan het contract duurzaam aan de klant ter beschikking zijn gesteld, letterlijk: schriftelijk zijn toegezonden of per pdf document per email/digitaal zijn toegezonden. De bewijslast daarvan ligt bij de ondernemer!

Voor zover bekend hebben jullie geen voorwaarden als pdf en niet schriftelijk voorafgaand aan de overeenkomst toegezonden.

VAN Simpel Sim Only

De voorwaarden staan op onze website en zijn voor iedereen, te allen tijde, in te zien.

Als je geen andere vragen hebt, ga ik de conversatie beëindigen en wens je een prettige middag.

AAN SIMPEL SIM ONLY

de rechtspraak heeft beslist dat voorwaarden op een website niet duurzaam zijn omdat die eenzijdig door de ondernemer kunnen worden veranderd en dus niet geldig zijn (het Aegon arrest). Maar goed, ik zie dat ik goedschiks niet verder kom met de chatmedewerkers dan moet het maar kwaadschiks door inschakeling van de Consumentenbond, de Geschillencommissie of de Rechter.
Zover willen jullie het toch niet laten komen hoop ik?

 

 

Reputatie 1
Badge +8

Beste @FredBergman1941,

 

Wat vervelend dat je dit alles op deze manier ervaart! 

 

Op Mijn Simpel staat altijd vermeld hoe veel data je nog over hebt op dat moment. Dit tegoed wordt vrijwel direct bijgewerkt na dat het verbruikt is. De verbruiksinformatie/ verbruiksspecificatie daarentegen wordt pas bijgewerkt als de datasessie wordt afgesloten. Een datasessie duurt maximaal 6 uur, tenzij de gebruiker de telefoon opnieuw opstart of de verbinding langdurig verbreekt. Dan kan het ook een kortere sessie worden. Deze sessies worden pas in de verbruiksspecificatie gezet na dat ze zijn afgesloten. Hierdoor kan het verbruik vaak afwijken van het tegoed, echter is de pagina met het tegoed natuurlijk leidend boven de pagina met verbruiksinformatie. De sms'jes zijn leidend boven alles. Als je een sms ontvangt met een waarschuwing voor 100% verbruik, zal je bundel altijd op zijn.

 

Mocht de pagina met tegoed niet kloppen in verhouding tot de sms'jes die je van ons ontvangt, kan je contact met ons opnemen met screenshots van de sms en met het getoonde verbruik van dat moment. Dan kunnen wij nagaan wat daar misloopt, en het herstellen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

 

De buitenbundelkosten zijn €0,15 per MB. Dit is zoals mijn collega aangaf onderdeel van de algemene voorwaarden, en daardoor onderdeel van het door jou afgesloten contract. Deze kosten kunnen daardoor erg snel oplopen, vooral als je aan het streamen bent. Om hoge buitenbundel kosten te voorkomen is het raadzaam om via Mijn Simpel een Plafond in te stellen. Dit zorgt er voor dat alles wat voor buitenbundelkosten zorgt, boven het ingestelde bedrag, wordt geblokkeerd. Dit kan je doen via: https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten 

 

Hopelijk kunnen we er als je contact opneemt samen uitkomen!

 

Groet, Damian
Simpel

Simpel Sim Only is dus duidelijk niet op de hoogte van de geldende jurisprudentie..

Onlangs heeft de rechtbank nog bepaald dat algemene en andere voorwaarden alleen van toepassing, c.q. geldig zijn als ze voorafgaand aan het contract duurzaam aan de klant ter beschikking zijn gesteld, letterlijk: schriftelijk zijn toegezonden of per pdf document per email/digitaal zijn toegezonden.

De bewijslast daarvan, aangetekend verzonden, c.q. (email)bevestiging van ontvangst ligt bij de leverancier!

In de rechtspraak is beslist dat voorwaarden op een website niet duurzaam zijn omdat die eenzijdig door de ondernemer kunnen worden veranderd en dus niet geldig zijn (het Aegon arrest).

Voor zover bekend heeft Simpel geen voorwaarden als pdf en niet schriftelijk voorafgaand aan de overeenkomst toegezonden.

Dus iedereen die 50 euro heeft moeten betalen voor 333 mb gebruik buiten bundel kan die met succes terugvorderen, alleen al omdat de voorwaarden, waar de papegaaien van Simpel steeds naar verwijzen, juridisch niet geldig zijn.

 

Weet Simpel overigens dat de mijnsimpel app achter loopt op de werkelijkheid en zelfs het verbruik en de voorraad mutaties niet consistent zijn met in elke tijdsperiode andere onderlinge afwijkingen.

Bovendien met verschillen tussen geheel uitdoen van de smartphone en die 8 uur later weer activeren? In die periode zou er toch geen verbruik moeten zijn!

Als Simpel niet begrijpt waar het probleem zit en dat dat volledig aan de fouten in het Simpel systeem te wijten is, dan ben ik wederom genoodzaakt om dit probleem in het klachtenkompas van de consumentenbond aan de orde te stellen en het falen van de mijnsimpel app gegevens algemeen openbaar te maken.

Ik update de mijnsimpel app altijd als ik naar mijn tegoed mb’s en het mb verbruik kijk, dan staat er in de mijnsimpel app dat die bijgewerkt is tot op dat moment met de letterlijke tijd erbij.

Er is dus geen excuus mogelijk van de kant van  Simpel dat dat niet zou kloppen.

Het klopt inderdaad niet, Simpel pleegt valsheid in geschrifte en dat is strafrechtelijk vervolgbaar, door een bijgewerkte voorraad van een valse tijd te voorzien!. Daardoor lijkt het of ik genoeg voorraad mb's heb om te blijven internetten, 100% ten gevolge van foute informatie van Simpel, namelijk het tegoed mb's op dat door Simpel vermelde tijdstip!

Simpel weet kennelijk ook niet dat er een uitspraak is van de geschillencommissie in 2022 die op grond van foute cijfers in de app en te late bijwerking van de cijfers in de app, de berekening van kosten buiten de bundel verbiedt.

Vorig jaar heeft de geschillencommissie nog bepaald dat berekenen van verbruik buiten de bundel niet toegestaan is als de gegevens over verbruik en tegoed in de bundel vertraagd en onbetrouwbaar zijn (Aldus beslist door de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten, bestaande uit mevrouw mr. I.K. Rapmund, voorzitter, de heer drs. H.W. Vrolijk, mevrouw mr. drs. S. Euwema, leden, op 28 maart 2022. Ook daarom kan iedereen bij Simpel het berekende bedrag buiten de bundel met succes terugvorderen.
Voorbeeld van de onjuiste cijfers over tegoed en verbruik:
Altijd vertraging van minimaal 5 tot 10 minuten en meestal foute cijfers.

Immers verbruik plus tegoed moet altijd gelijk zijn aan de totale bundel.
Er zijn tekorten van 300 mb in de plus en van 300 mb in de min, dat zijn gesaldeerde tekorten, er is dan minstens 300 mb niet verantwoord maar het kan ook zijn dat het tegoed te hoog is en dan is het verbruik meer of minder niet verantwoord.
Kortom de meetmethoden en de verslaggeving van Simpel zijn onbetrouwbaar en mogen niet gebruikt worden om klanten te straffen met extreem hoge tarieven voor gebruik buiten de bundel!
Simpel is dus in alle opzichten fout, hoofdpunten:

1. Hun algemene voorwaarden zijn niet geldig, immers niet duurzaam tevoren verstrekt (rechterlijke uitspraak)

2. Hun waarschuwingen zijn niet geargumenteerd door het ontbreken van de cijfers over tegoed en verbruik

3. Hun mijnsimpel app loopt vaak uren achter waardoor deze niet gebruikt kan worden voor beslissingen (uitspraak geschillen commissie)

4. De vermelde cijfers over tegoed en verbruik zijn vrijwel nooit juist, omdat ze opgeteld precies de bundelgrootte moeten hebben. Soms is dat honderden mb's minder, soms honderden mb's meer. Dat verschil is dan een saldo, het kan betekenen dat zowel verbruik als tegoed een groter verschil geven. Onbetrouwbare cijfers verbieden verbruik buiten bundel in rekening te brengen (uitspraak geschillen commissie)

Juridisch is het onbegrijpelijk dat een maandbundel die ophoudt aan het eind van de maand niet meetelt vanaf het begin van de maand, waardoor de 50 euro berekening ten onrechte doorgedrukt wordt door Simpel. Is daarover door bekwame juristen wel eens meegedacht bij Simpel?

Klantvriendelijkheid en nakomen van de zorgplicht als ondernemer lijkt bij Simpel ver te zoeken!

 

Reputatie 2
Badge +7

Hi @FredBergman1941
 

Jammer om te lezen dat je het op zo'n manier ervaart. 

Echter, zijn onze voorwaarden en regels vastgesteld in samenspraak met juristen. Om deze reden blijven onze voorwaarden van kracht wanneer een klant buiten bundel kosten maakt. Dit kan dus ook niet aangepast worden. 
Alhoewel ik me kan begrijpen dat je niet op buitenbundel kosten zit te wachten raad ik je aan om het advies van mijn collega Damien op te volgen om zulke kosten te voorkomen in de toekomst. Zo kunnen wij elkaar helpen. 

Ik wens je desondanks de situatie een fijne dag. 
 

Groet, Noor 
Simpel

Reageer