Beantwoord

Extreem hoge kosten buiten bundel in korte tijd

  • 14 April 2023
  • 6 reacties
  • 627 Bekeken

Hoewel ik meestal mijn MB’s niet op krijg, kreeg ik vandaag op werk een smsje dat ik 100% had verbruikt - een aanvullend pakket van 1000MB was te verkrijgen voor 7 euro, hiervoor moest ik “1000MB” smsen. Dit deed ik onmiddellijk, maar in alle gehaastheid (want: aan het werk) had ik niet gezien dat dit bericht blijkbaar naar een ander nummer verstuurd moest worden dan waar ik dit smsje oorspronkelijk van kreeg. 

 

Anderhalf uur later krijg ik bericht dat “mijn factuur snel oploopt” - hierdoor zag ik dat mijn MB-aanvuller niet was geactiveerd en corrigeerde dit uiteraard onmiddellijk. Nu thuis ontvang ik echter een factuur van 280 euro voor 1,5 uur aan buitenbundelgebruik. Ik schrik hier enorm van: los van dat zo’n bedrag buitenproportioneel is vergeleken met de gebruikelijke tarieven van Simpel, meende ik ook dit datalimiet goed ingesteld te hebben op mijn telefoon én dacht ik sowieso meteen het aanvullende datapakket te hebben aangeschaft.

 

Het verschil tussen 7 en 280 euro is dramatisch en voelt bijna als een intentionele valkuil voor gebruikers van jullie service. Ik hoor graag of dit gerectificeerd kan worden en/of er een coulanceregeling mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

 

Roos

 

icon

Beste antwoord door Janine 17 April 2023, 14:07

Bekijk origineel

6 reacties

Ook ik zag ineens hoge MB-kosten, terwijl ik dacht een plafond te hebben. Er staat nu zomaar €39,16 als extra te betalen, vooral Google Play terwijl ik alleen even een app downloadde

Reputatie 2
Badge +7

Hey @rosaleonie,

Welkom op onze Community!

Jeetje dat is inderdaad even schrikken. Ontzettend vervelend dat dit zo onbewust gebeurd is. 

Vanwege privacy regelingen is het voor ons niet mogelijk om exact in te zien waar je MB's aan verbruikt zijn. Wij mogen enkel bijhouden op welke momenten je verbruik begint en stopt en hoeveel daarbij verbruikt wordt. Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Je kan ook apps zoals datatracker/datamanager downloaden om hier meer zicht in te krijgen. Je kan ook nakijken of wifi-assistentie/snelle netwerkwissel aanstaat op je toestel. Als dit het geval is, kan er stiekem gebruik worden gemaakt van je mobiele data wanneer je wifi verbinding zwak is.
 

Het buitenbundeltarief bedraagt €0,15 per MB, daarom kan het snel en hoog oplopen wanneer je data gebruikt zonder door te hebben. Om buitenbundelkosten in de toekomst te voorkomen is het wellicht een idee om een Plafond in te stellen. Het Plafond is een dienst dat ervoor zorgt dat je niet meer voor verrassingen komt te staan. Je stelt het Plafond in via Mijn Simpel op een zelf gekozen limiet. Je kan daarna nooit kosten maken buiten dit limiet. Meer informatie vind je op je persoonlijke Mijn Simpel pagina. 

Omdat je factuur zó hoog is, wil ik je vragen contact met ons op te nemen. Dan kijken we samen even naar de mogelijkheden betreft de kosten én bespreken we wat tips om het tegen te gaan.
 

Hey @Derk Van Dorth, vervelend dat ook jij onbewust kosten gemaakt hebt. Bovenstaande tips gelden voor jou ook, wij kunnen dus niet méér zien dan jij ziet op Mijn Simpel maar willen best even meekijken naar je verbruik als je vragen hebt.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Bij mij idem dito. En van meer mensen gehoord. Het lijkt alsof er recent iets gewijzigd is bij Simpel. Heel vervelend. Al jaren klant, nooit verbruik buiten mijn bundel gehad en nu dit. Ik begrijp niet wat Simpel hier mee wil bereiken. Wel een coulance regeling van 25 voor de 50 euro. Maar blijft heel vervelend. Ik durf mijn bundel niet meer te vertrouwen, maar vertrouw Simpel ook niet meer.

Reputatie 2
Badge +7

Hi @ybartholomeus 

Fijn om te lezen dat wij jou deels tegemoet hebben kunnen komen met de kosten. 

Echter, is er onlangs niets gewijzigd hoe wij het internet verbruik meten met jouw simkaart. Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd. Je betaalt per MB buiten de bundel € 0,15 cent. Het is aan te raden om bij 80% al actie te ondernemen met bijvoorbeeld het aanschaffen van een MB aanvuller. In de meeste gevallen ben je bij 100% al te laat omdat je op het moment mogelijk nog bezig was met een internet sessie.  In jouw verbruik specificatie die je terug kan vinden kan je in zien op welke datum en tijdstip je buiten de bundel bent gegaan.

Om extra kosten in de toekomst te kunnen voorkomen raad ik je graag aan om het Plafond in te stellen op jouw abonnement. Ook kan je uiteraard tijdig MB aanvullers bestellen om binnen een bundel te kunnen internetten.  

Groetjes, Noor 
Simpel

Op 2 april was er al ineens 291 MB verbruikt (plafond 250) op 4 april al 388 MB. Wat is er dan aan de hand?

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Derk Van Dorth,

Goed dat je jouw verbruik erbij hebt gepakt.

In je verbruiksspecificatie zie je de start- en eindtijd van een internetsessie. Het aantal MB's dat erachter staat is hoeveel er verbruikt is tussen dat tijdblok. Een internetsessie wordt na 6 uur automatisch gestopt, als je verder gaat met verbruiken, start een nieuwe sessie en begint de teller weer. Als het verbruik geregistreerd is en in de verbruiksspecificatie staat, is het altijd verbruikt, soms weliswaar onbewust door je toestel zelf.

Bovenstaand aanbod geldt nog steeds! Je mag altijd contact met ons opnemen zodat we samen je verbruiksspecificatie bekijken. Zonder inzage kan ik verder niet echt specifieke tips of dergelijke geven en is het enkel giswerk.

Fijne dag gewenst!

Groetjes,

Janine

Simpel

Reageer