Skip to main content

Ik doe hier maar even mijn verhaal nadat al ik al een maand van het kastje naar de muur wordt gestuurd door de klantenservice…

Situatie is als volgt:

Mijn oma (88 jaar) heeft een simpel abonnement voor haar mobiele telefoon van 250 mb voor 2,50 euro per maand. Ze gebruikt de telefoon alleen voor whatsapp. De rest is door ons afgesloten. Bovendien zit ze de hele dag thuis op wifi. Slechts enkele mb per maand wordt via het mobiele netwerk gedaan. Een overzicht van de gebruikte MB's per maand heb ik hieronder bijgevoegd.

Op 6 december (10:12) kregen we een mail dat oma 40,00 euro te veel aan internet. Dit was de eerste waarschuwing waarmee ze dus als 16x haar normale maandbedrag besteed had.

Exact 1 minuut (6 december 10:13) later volgt de mail dat ze 50,00 te veel had verbruikt (20x haar standaardbedrag, wat dus in één keer anderhalfjaar aan telefoonkosten voor haar is).

Ik neem vervolgens voor de eerste keer contact op met de klantenservice. "Je oma zal wel flink genetflixt hebben of misschien had ze de wifi in de trein niet aan staan"... Een vrouw van 88 die nog nooit van Netflix gehoord heeft en al bijna 10 jaar de deur niet uit komt, laat staan de trein neemt. Maar wel belangrijk volgens haar was er niet 50,00 te veel besteed, maar slechts 20,00. Nog steeds een hoog bedrag natuurlijk, waarvoor geen verklaring is, maar het is een begin. Toch nog eens bellen voor iemand die niet achter elk probleem Netflix zoekt.

Nieuwe poging gedaan bij een andere medewerker. Eerste week op het werk. Geen succes, maar ook zij bevestigde de 20 euro en een paar cent.

Uiteindelijk bij de derde poging een hele redelijke man gesproken. Die heeft me uitgelegd dat we alleen met een factuur kunnen kijken of het internetgebruik van oma strookt met de factuur. Ook hij bevestigde de 20 euro en een paar cent aan extra kosten en zou me op 16 december nog eens terugbellen om de factuur door te nemen om te kijken of alles klopte. Ook gaf hij alvast aan dat in deze situatie Simpel bereid zou zijn tot halvering van de factuur (circa 10 ipv 50 euro, een hele opluchting).

16 december inderdaad gebeld door deze man om de factuur te checken. En wat zie ik tot mijn verrassing: er wordt alleen de standaard 2,50 euro afgeschreven! Klantenservice uitgebreid bedankt, want wat waren we blij …

todat ik twee dagen later toch weer een incasso krijg van 50,00 euro! 

​​​​​​Volgens de factuur zou mijn oma in 1 minuut evenveel internet gebruikt hebben als ze normaal het hele jaar doet!

Ik viel weer van mijn stoel en bel de klantenservice: "Kan ik de man die mij maandag belde met de boodschap dat de factuur weggescholden was mij te woord staan, want ik snap er niets van". Bovendien was hij helemaal op de hoogte van de situatie en ik had geen zin om wéér het hele verhaal te doen. Tuurlijk mevrouw, geen probleem, zodra hij op het werk is, belt hij je terug.

Urenlang geen reactie. Ik probeer het nog eens: tuurlijk wordt u teruggebeld, geen zorgen, we lossen het probleem op.

Vier dagen later: geen enkele reactie meer van Simpel behalve de mededeling dat er een betalingsachterstand is.

Wat moet je met zo'n klantenservice?

Eerst mooie praatjes maken, dan weer de volledige factuur rekenen en dan niemand meer te spreken krijgen.

Over de 10 euro kosten binnen één minuut heb ik dus ook nog geen verklaring gekregen. 

Ik sta echt versteld dat ze een vrouw van 88 zo behandelen. "Moet uw oma maar niet zoveel netflixen" Bah.

Overzicht internet gebruik van oma het afgelopen half jaar:

t/m 15 juli - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 augustus - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 september - één telefoontje, geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 oktober - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 november - 09-11-2024 0,00 MB

t/m 15 december ineens 580,88 mb

waarvan dus 198,66 MB à 29,798 in de befaamde 'minuut' nádat ik dus met de klantenservice gebeld had.

Echt, wat moet ik doen? 

Sorry voor de ellenlange post. Misschien kan ik de klantservice hiernaar verwijzen als ik wéér een poging doe om het probleem uit te leggen.

Welcome to the club!

Alweer iemand met een ouder familielid met een Netflixverslaving…

Mijn zaak loopt ook nog, mij werd gevraagd de gegevens van mijn pa door te geven, maar verder ook nog niets vernomen.

Ook ineens 1,3 GB verbruikt zonder dat hij het zelf begreep...

Mijn zaak loopt ook nog, mij werd gevraagd de gegevens van mijn pa door te geven, maar verder ook nog niets vernomen.

Het lastige is dat de tijd van het jaar nu ongelukkig werkt. Ik kan jullie, denk ik, met wat tips helpen. De basis waar alles om draait is het merk en type telefoon. 

De basis waar alles om draait is het merk en type telefoon. 

Vertel.

De basis waar alles om draait is het merk en type telefoon. 

Vertel.

Via het merk en type telefoon kan ik jullie helpen om gericht te werk te gaan, welke opties er zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden waarvan je gebruik kunt maken, ook in de richting van de klantenservice die in mijn ogen wat meer puntjes op de - i - kan zetten. 

Mijn oma heeft een oude oppo. Precies type weet ik zo even niet.

Als het gaat om de automatische updates van apps bijvoorbeeld, dat is allemaal al uitgezet. Er staan bovendien bijzonder weinig apps op die telefoon. Het is geen seniorentelefoon, maar zo hebben we het wel ingesteld.

We hebben haar hele telefoon zo geïnstalleerd dat ze maar toegang heeft tot de volgende functionaliteiten:

- bellen (wat ze zelf niet gebruikt, maar ze kan wel gebeld worden)

- whatsapp 

- een (reeds gedownloade) pdf van de afvalkalender

- zaklamp

- wekker

Eigenlijk dient die telefoon alleen voor het versturen en ontvangen van wat whatsappjes waarmee ze contact onderhoudt met haar omgeving.

Voor ons is het echt een raadsel hoe ze 198,66 MB in één minuut heeft gebruikt.

Ik ga van de week nog een laatste poging wagen bij de klantenservice. En anders beëindigen we het abonnement direct. Anderhalf jaar aan telefoonkosten in één maand, dat is me echt te gortig.

Welcome to the club!

Alweer iemand met een ouder familielid met een Netflixverslaving…

Hoe lang speelt dit bij jullie al?

Ik merk dat ik er een beetje moedeloos van wordt. 

Mijn oma heeft een oude oppo. Precies type weet ik zo even niet. 

Om het begin eenvoudig te maken richt ik me eerst hierop. Via instellingen, Info telefoon kom je uit bij naam telefoon. 

De vraag die ik je graag wil voorleggen is of je oma alleen WiFi wil gebruiken en onderweg geen mobiel data nodig heeft voor bijvoorbeeld WhatsApp.

Met het beschreven gebruik kun je nooit dat hoge verbruik krijgen. Ook bij jouw vraag wil ik je adviseren, mocht dat niet zijn gedaan, het verbruik te controleren in de Android telefoon.

En minstens zo belangrijk, vooral de moed niet opgeven, niet moedeloos worden. Jij helpt je oma, je bent haar rots in de branding. 

Het enorme dataverbruik zou 17 december moeten hebben plaatsgevonden.

Hi! ​@Omaphone 

Wat mooi om te lezen dat je je oma op deze manier helpt en ik kan me goed voorstellen dat jullie geschrokken zijn van de kosten. 

Voor elke klant geldt: het buitenbundeltarief is €0,15 per MB en elke klant kan tot €50,00 buitenbundelkosten maken (ongeacht hoe hoog de abonnementskosten zijn). Wij sturen twee waarschuwingssms’jes en als er kosten worden gemaakt, minimaal twee e-mails.

Wij sturen een e-mail als er €40,00 kosten zijn gemaakt en als er €50,00 euro kosten zijn gemaakt. Je gaf aan dat zij deze e-mails om 10.12 uur en 10.13 uur heeft ontvangen. Dit betekent dat zij binnen één minuut, 66,67 MB heeft verbruikt en niet 198,66 MB.

Het gaat namelijk om €10,00/0,15 = 66,67 MB. Met onze internetsnelheid kan je maximaal 1125 MB per minuut verbruiken en dit is dan ook niet onmogelijk.

Kan het zijn dat 198,66 MB bij een datasessie staat op de factuurspecificatie?  

Bij Simpel wordt het internetverbruik op één dag, verdeelt in 4 blokken van 6 uur, namelijk van 00.00 tot 05.59 uur/6.00 tot 11.59 uur/12.00 tot 17.59 uur/18.00 tot 23.59 uur. Dit worden de datasessies genoemd en het internetverbruik binnen één datassessie, wordt bij elkaar opgeteld en op de factuurspecificatie gezet. Dit zou betekenen dat ze 198,66 MB binnen 6 uur heeft verbruikt en niet binnen één minuut. 

Het is verboden voor een provider om internet te registreren, dat niet door het toestel is doorgegeven. Wij registreren alleen het verbruik via de mobiele data en niet via een WIFI-verbinding. Dit betekent dat je toestel van je oma aanstond, de mobiele data stond aan en er waren apps internet aan het verbruiken via de mobiele data. Dit heeft het toestel aan ons doorgegeven. In verband met de privacywetgeving, kunnen wij niet inzien welke apps verantwoordelijk waren. Vaak kan je dit wel terugzien bij de internetinstellingen (Instellingen > Mobiel netwerk > Dataverbruik).

Kan je doorgeven:
- Wanneer en hoelaat zij de waarschuwingssms’jes heeft ontvangen?
- Wat geeft het toestel aan bij het dataverbruik?

Groet, Chantal
Simpel

I

Hi! ​@Omaphone 

Wat mooi om te lezen dat je je oma op deze manier helpt en ik kan me goed voorstellen dat jullie geschrokken zijn van de kosten. 

Voor elke klant geldt: het buitenbundeltarief is €0,15 per MB en elke klant kan tot €50,00 buitenbundelkosten maken (ongeacht hoe hoog de abonnementskosten zijn). Wij sturen twee waarschuwingssms’jes en als er kosten worden gemaakt, minimaal twee e-mails.

Wij sturen een e-mail als er €40,00 kosten zijn gemaakt en als er €50,00 euro kosten zijn gemaakt. Je gaf aan dat zij deze e-mails om 10.12 uur en 10.13 uur heeft ontvangen. Dit betekent dat zij binnen één minuut, 66,67 MB heeft verbruikt en niet 198,66 MB.

Het gaat namelijk om €10,00/0,15 = 66,67 MB. Met onze internetsnelheid kan je maximaal 1125 MB per minuut verbruiken en dit is dan ook niet onmogelijk.

Bij Simpel wordt het internetverbruik op één dag, verdeelt in 4 blokken van 6 uur, namelijk van 00.00 tot 05.59 uur/6.00 tot 11.59 uur/12.00 tot 17.59 uur/18.00 tot 23.59 uur. Dit worden de datasessies genoemd en het internetverbruik binnen één datassessie, wordt bij elkaar opgeteld en op de factuurspecificatie gezet. Dit zou betekenen dat ze 198,66 MB binnen 6 uur heeft verbruikt en niet binnen één minuut. 

Het is verboden voor een provider om internet te registreren, dat niet door het toestel is doorgegeven. Wij registreren alleen het verbruik via de mobiele data en niet via een WIFI-verbinding. Dit betekent dat je toestel van je oma aanstond, de mobiele data stond aan en er waren apps internet aan het verbruiken via de mobiele data. Dit heeft het toestel aan ons doorgegeven. In verband met de privacywetgeving, kunnen wij niet inzien welke apps verantwoordelijk waren. Vaak kan je dit wel terugzien bij de internetinstellingen (Instellingen > Mobiel netwerk > Dataverbruik).

Kan je doorgeven:

Groet, Chantal
Simpel

Ik ga haar morgen ophalen en zal de telefoon dan eens inspecteren. Dan laat ik je het gevraagde weten.

De 198,66 MB komt inderdaad uit het overzicht dat ik online heb geraadpleegd. Dat is het enige wat ik er op afstand van kon vinden.

Zou je me wel alvast inzicht kunnen geven waarom ik tijdens het bellen met jullie klantenservice tot 3 maal toe te horen heb gekregen dat de kosten 20 euro nog wat was en het nu ineens weer 50 is?

En hoe zit het dan met mijn gesprek van vorige week maandag (16e, ik moest expliciet wachten tot de factuur er zou zijn voordat hij me terug kon bellen) waarin een medewerker bij jullie klantenservice zegt dat de factuur inderdaad maar 2,50 is en dat de rest weg is en twee dagen later ineens weer 50 euro opduikt? Ik snap daar echt helemaal niets van. 

Bovendien zou de klantenservice mij al sinds vorige week woensdag terugbellen. Dat is ook door twee medewerkers bevestigd, maar tot op heden nooit gebeurd. 

Bij ons speelt het al sinds 6 december.

Ik krijg nu ook ineens deze melding als ik hier iets wil posten:

Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators

Was dat er al die tijd al?

Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators

Dit bericht versturen was de vraag beantwoorden. Bovenstaande is instant verstuurd, mijn andere bericht kan ik nog niet terugzien. 

De vraag die ik je graag wil voorleggen is of je oma alleen WiFi wil gebruiken en onderweg geen mobiel data nodig heeft voor bijvoorbeeld WhatsApp.

Hi ​@Omaphone 

Heeft je oma GEEN mobiel data nodig alleen WiFi? Is bellen en gebeld kunnen worden voldoende? 

Nee. 

Hi ​@Omaphone 

Heeft je oma GEEN mobiel data nodig alleen WiFi? Is bellen en gebeld kunnen worden voldoende? 

Ja dat klopt! Vroeger ging ze nog wel eens naar de kerk en dan kon ze ons appen zodra ze opgehaald wilde worden. Na een longontsteking en opname in het ziekenhuis afgelopen mei komt ze niet meer zelfstandig buiten.

Al het internet gaat verder over de wifi. 

Ik zet er ook aan te denken om een ander abonnement voor haar te nemen. Dit soort rekeningen zijn niet goed voor je hart en voor die paar mb aan whatsapp die ze mogelijk ooit nog gaat versturen buitenshuis kan ik maar misschien beter leren sms'en.

Nee. 

Heel vreemd!

Ach misschien willen ze controleren of ik niet per ongeluk persoonlijke gegevens van oma heb doorgegeven en publiceren ze het bericht straks nog.

Omaphone schreef:

Al het internet gaat verder over de wifi. 

Dan is de oplossing binnen handbereik. 

Zet op haar Mijn Simpel (app) , instellingen, sim en instellingen, internet uit.

Daarna haar telefoon extra een keer uit en aanzetten. De simkaart is dan op netwerkbasis geblokkeerd voor data. Kosten voor mobiele data zijn dan verleden tijd. 

Voor de rest kan ik je misschien ook nog wat tips geven.  

@Omaphone 

Het verhaal van je oma, haar longontsteking, opname in ziekenhuis,, kerk is heel erg herkenbaar. Veel mensen, kinderen van ouders doen aan mantelzorg.

Dat soort van zorg doen anderen, ook ik, maar ook is er natuurlijk de wijkverpleegkundige. 

Zet op haar Mijn Simpel (app) , instellingen, sim en instellingen, internet uit.

Is dat niet hetzelfde als de mobiele data op de telefoon zelf uit te zetten?

Dit was ik namelijk van plan om te doen bij mijn pa, maar de data uitzetten via jouw weg kan natuurlijk ook...

Wanneer je het data uitzet op netwerkbasis heb je een beter uitgangspunt naar de provider. De provider kan niet zien of je mobiele gegevens uitstaan op de telefoon. Alleen verbruik kan de provider zien.

En de provider mag geen instelling veranderen op het Mijn Simpel van de gebruiker. Dus de oma of in jouw geval je pa.

Wat je zegt kan sowieso ook daarbij gedaan worden maar het argument naar de provider via Mijn Simpel is sterker. En mobiele gegevens kunnen dan NIET per ongeluk worden aangezet. Er is geen data mogelijk via de simkaart. 

Ik doe hier maar even mijn verhaal nadat al ik al een maand van het kastje naar de muur wordt gestuurd door de klantenservice…Situatie is als volgt:Mijn oma (88 jaar) heeft een simpel abonnement voor haar mobiele telefoon van 250 mb voor 2,50 euro per maand. Ze gebruikt de telefoon alleen voor whatsapp. .

Overzicht internet gebruik van oma het afgelopen half jaar:

t/m 15 juli - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 augustus - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 september - één telefoontje, geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 oktober - geen gebruikdetails beschikbaar = geen internet van bundel gebruikt

t/m 15 november - 09-11-2024 0,00 MB

t/m 15 december ineens 580,88 mb

Echt, wat moet ik doen? 

Sorry voor de ellenlange post. Misschien kan ik de klantservice hiernaar verwijzen als ik wéér een poging doe om het probleem uit te leggen. 

Waar we ons verder op moeten richten is wat ​@Chantal L.S. ook al vraagt de controle in de telefoon en het is zaak dit optijd te doen nu het nog december is. Het gaat over het buitenbundel verbruik 580 - 250 = 330 MB

I

Hi! ​@Omaphone 

Kan je doorgeven:

Groet, Chantal
Simpel

Ik ga haar morgen ophalen en zal de telefoon dan eens inspecteren. Dan laat ik je het gevraagde weten.

De 198,66 MB komt inderdaad uit het overzicht dat ik online heb geraadpleegd. Dat is het enige wat ik er op afstand van kon vinden.

Zou je me wel alvast inzicht kunnen geven waarom ik tijdens het bellen met jullie klantenservice tot 3 maal toe te horen heb gekregen dat de kosten 20 euro nog wat was en het nu ineens weer 50 is?

En hoe zit het dan met mijn gesprek van vorige week maandag (16e, ik moest expliciet wachten tot de factuur er zou zijn voordat hij me terug kon bellen) waarin een medewerker bij jullie klantenservice zegt dat de factuur inderdaad maar 2,50 is en dat de rest weg is en twee dagen later ineens weer 50 euro opduikt? Ik snap daar echt helemaal niets van. 

Bovendien zou de klantenservice mij al sinds vorige week woensdag terugbellen. Dat is ook door twee medewerkers bevestigd, maar tot op heden nooit gebeurd. 

Hi ​@Omaphone en hopelijk hebben jullie leuke kerstdagen gehad!

Is het nog gelukt om het toestel na te kijken? 
In het Simpel account kan je de buitenbundelkosten terugvinden van de huidige periode. Als het gaat om buitenbundelkosten door internetverbriuk buiten de bundel, dan kan je in eerste instantie verschillende bedragen zien staan. Dit heeft te maken met de datasessies en het bijwerken: het verbruik van elke sessie wordt pas na de sessie bijgewerkt. 

Bijvoorbeeld:
- Je hebt tussen 10.00 - 12.00 uur buitenbundelkosten gemaakt door internetverbruik buiten de bundel. Dit valt onder de datasessie van 0.00 tot 11.59 uur (datasessie A) en de kosten worden na 11.59 uur in de middag zichtbaar. 
- Als je internet aan het verbruiken bent tussen bijvoorbeeld 12.00 - 17.59 uur (datasessie 😎, dan zal het verbruik van deze sessie na 17.59 uur bijgewerkt worden.

- Als er al kosten waren gemaakt in datasessie A en je neemt contact op terwijl datasessie B nog loopt, dan zie je eerst de kosten van de datasessie A staan en pas later een bijgewerkt bedrag terug met het bijgewerkte verbruik van datasessie B. 

Groet, Chantal

Simpel 

Omaphone schreef:

Heel vreemd!

Ach misschien willen ze controleren of ik niet per ongeluk persoonlijke gegevens van oma heb doorgegeven

Dat denk/verwacht ik niet. 

Beste ​@Chantal L.S.  

Je hebt nu heel veel tekst gebruikt, quoten en 2 keer dezelfde uitleg geschreven maar ik betwijfel of de 2 belangrijke vragen wel zijn beantwoord.

@Omaphone zijn jouw 2 vragen wel beantwoord, ben je geholpen met de gegeven reactie vanuit Simpel? 

Reageer