onverklaarbaar hoog data verbruik

  • 12 November 2023
  • 8 reacties
  • 301 Bekeken

Gisteren kreeg ik ineens een melding dat mijn volledige data verbruikt is, was thuis en volledig op de wifi en heb mijn telefoon alleen gebruikt om een paar appjes te versturen!! 5000mb in 1 dag!!! Ben al jaren klant bij Simpel en heb dit nog nooit meegemaakt. Graag ontvang ik mijn volledige specificatie waar alles op staat. En niks wegens privacy mogen we dat niet delen…. Het gaat om mijn eigen abonnement dus dit is waar we recht op hebben bij Simpel als klant ! Verklaar het maar…. Mijn telefoon verklaart wat anders…. Dus….

Zonder verklaring gaan we het abonnement vroegtijdig beëindigen en daar gaan jullie dan zeker geen kosten voor verrekenen!!!!!!
Graag ontvang ik morgen een belletje vanuit Simpel hoe we dit op gaan lossen. Een mail waarin staat als u €40,- aanbetaalt op uw volgende factuur dan heffen we de blokkering op. Wat een bullshit 😡😡😡 Weet je wat het mooiste is, na een vermelding op mijn Facebook zie ik dat talloze mensen hier de dupe van zijn! Dus we zijn niet de enige hier…… 


8 reacties

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Tamara V Dalen

Super vervelend om te lezen dat je buitenbundel kosten hebt gemaakt. 

Vanwege privacy regelingen (AVG privacy wet) is het voor ons niet mogelijk om exact in te zien waar je MB's aan verbruikt zijn. Dit is wettelijk niet toegestaan, het is dan ook niet mogelijk om je een andere specificatie te geven dan hetgeen wat er nu beschikbaar staat in jouw Mijn Simpel pagina. Ook al geef je hier een akkoord voor, wij mogen dit van de wet niet doen of inzien. Doen wij dit wel voor al onze klanten? Dan krijgen wij te maken met boetes, dit is voor niemand fijn. 

Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Je kan ook apps zoals datatracker/datamanager downloaden om hier mee zicht in te krijgen. Je kan ook nakijken of wifi-assistentie/snelle netwerkwissel aanstaat op je toestel. Als dit het geval is, kan er gebruik worden gemaakt van je mobiele data wanneer je wifi verbinding zwak is/ wegvalt en of standby staat. Controleer dan ook even en of zowel jouw WiFi en mobiel internet beiden aan staat. Zo, ja dan kan dit met elkaar overschakelen. Wil je dit voorkomen? Schakel dan een van de verbindingen uit. 

Een abonnement vroegtijdig beëindigen is enkel mogelijk in gevallen waarbij wij jou geen netwerk kunnen leveren en dit niet binnen een korte termijn kunnen oplossen. Bij het afsluiten van het abonnement ben je echter wel akkoord gegaan met al onze voorwaarden, waaronder dus ook de tarieven voor het gebruik van het internet buiten de bundel. Elke klant die een abonnement bij ons heeft gaat hier akkoord mee. Ben je het vooralsnog niet mee eens en wil je per direct weg? Dan is dat uiteraard jammer, maar die keuze ligt natuurlijk bij jou. Echter, zien wij dit als geen geldige reden om het abonnement kosteloos te beëindigen. Je kan het abonnement opzeggen door een afkoopsom aan te vragen bij jouw nieuwe gewenste provider. Wel raad ik je graag aan om je instellingen te controleren. Indien je jouw instellingen niet controleert dan kan dit probleem ook bij een andere provider voorkomen. 

Ik wens je desondanks de situatie een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel

@Tamara V Dalen 

Hier nog iemand!

Afgelopen zaterdag in 39 minuten opeens 50 euro boven m'n bundel gegaan. 1 keer waarschuwing voor 80% bundel, de waarschuwing voor 100% er direct achteraan. Er zijn nu 4 topics hierover met vele ‘slachtoffers’. Via de klantenservice app (nou ja service...) krijg ik alleen standaard antwoorden en dat ik de voorwaarden maar moet lezen. NIET ACCEPTABEL
 

Terwijl ik in mijn buurtbus op het station (16 maart rond 13.00 uur) even mijn 4G aanzette om mijn mail en apps te checken (ik had nog 175 MB tegoed) kreeg ik plots de melding: 80% van je tegoed is verbruikt. Direct de 4G verbinding verbroken. Kom ik thuis (De wifi schakelt in) heb ik een mail gekregen dat ik voor meer dan 40 euro buiten mijn bundel op de 4 G geweest ben. KAN NIET ! BESTAAT NIET!! Dat terwijl ik het idee had met het verbruik van 80% van mijn bundel (wat mij al zeer vreemd voorkwam), om wat extra MB’s bij te kopen, om niet helemaal zonder 4G te komen zitten. Maar daarvoor was het dus al te laat. VREEMD! Dat je na de melding van 80% van je tegoed is verbruikt direct je 4G uitschakelt je niet meer in de gelegenheid bent om MB’s bij te kopen toch?

Vervolgens gebeld met de klantenservice: Het is net of ze je niet willen geloven; krijg ik ook nog een coulance voorstel. (ik denk dan: ga ik hier mee akkoord dan geef ik ergens toe fout bezig geweest te zijn. En dat is pertinent niet het geval. Er gaat daar bij Simpel echt iets niet goed. Ik zie in de community ook dat ik zeker niet de enige ben. Al 2x eerder had ik een snel dataverlies. Steeds heb ik op tijd kunnen stoppen. 1 keer maar wat extra mb’s bijgekocht en de andere keer iets extra’s betaald, maar wel de rest van de maand geen 4G. Toen maar een datalimiet ingekocht, maar dacht na een maand: dit gaat mij niet weer gebeuren! Maar toch dus!

Ik hoop op een snelle en goede oplossing en niet zo’n standaardverhaaltje die aan iedereen gestuurd wordt met dit probleem. Neem het eens serieus en zoek eens naar waar het probleem ontstaat ( Bij mij is dat steeds op het station in Delfzijl, als ik met mijn bus even mijn mail en apps check). Verder heb ik mijn 4G ook niet nodig, heb andere apps ook geblokkeerd voor gebruik van 4G in mijn telefoon. Vandaar dat ik ook maar een klein bundeltje van 500MB heb ; om zo in noodgevallen gebruik te kunnen maken van een 4G netwerk. Maar ja 47 euro onterecht te moeten betalen bovenop mijn abonnementje van 5.29 is echt niet okee.

 

Ik overweeg contact op te nemen met Kassa of Radar; kunnen die eens in deze materie duiken. En anders moet mijn rechtsbijstandsverzekering er maar eens naar kijken.

groet,

 

Rindert de Vries

 

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Rindert

Vervelend om te lezen dat je extra kosten hebt gemaakt. 

Zoals je al in deze topic kan lezen kunnen wij niet traceren waaraan jouw toestel MB's aan verbruikt. Wij mogen dit van de AVG privacy wet niet bijhouden. Doen providers dit wel, dan zullen zij te maken hebben met boetes. Dit wilt natuurlijk niemand. Wij kunnen je dan ook niet uitleggen waar dit hoge verbruik vandaan komt. Het enige wat wij doen is het aantal MB's bijhouden die desbetreffende sessie benodigd had. Je kan uiteraard via Mijn Simpel dit verbruik inzien. Hetgeen wat jij als klant ziet op Mijn Simpel wordt door ons bijgehouden en kunnen wij dus ook voor je inzien. Dit is bij elke provider het geval, dus niet alleen bij Simpel. 
Ik wil je dan ook graag doorverwijzen naar jouw toestel instellingen, wellicht dat je hierin een indicatie kan terug vinden. Wij kunnen hier jammer genoeg geen onderzoek o.i.d. hiervoor opstartten. 

Je geeft aan dat je al contact hebt opgenomen met onze klantenservice en eenmalige coulance hebt ontvangen. Om extra kosten te voorkomen wil ik je graag aanraden om het Plafond in te stellen.
De sms'jes dienen overigens als extra service en pas bij het ontvangst van de 100% sms worden er extra kosten in rekening gebracht en niet andersom. 

Ik wens je desondanks een fijne dag! 

Groet, Noor
Simpel

Noor,

Wat kan ik doen om jullie te helpen om er zo achter te komen waarom mijn data om onverklaarbare wijze verdwijnen en ik nu opgescheept zit met een hoge, in mijn ogen, onterechte rekening. Het is mij nu al 3 keer overkomen. De eerste keer kon ik de schade beperken tot 0,99 cent; de tweede keer was ik net op tijd en de derde keer (nu dus) voor 47,00 euro buiten de bundel. Dat terwijl ik na de melding van 80% verbruik direct nog snel datategoed bij wilde kopen; maar vervolgens was er al voor 47 euro buiten de bundel verdwenen.

U kunt in de overzichten van mijn verbruik ook zien dat ik steeds maar even gebruik maak van 4G. 

Opvallend is wel:  het gebeurd mij steeds op het NS Station in Delfzijl. Daar wil ik dan even snel mijn mail en apps checken en kijken of er nog nieuws is in de wereld, als ik even pauze heb als buurtbuschauffeur. Mijn toestel is een iPhone 12 mini. 

laat maar weten welke gegevens je nog meer nodig bent; ik wil ook wel als proefpersoon gaan fungeren, voorlopig ga ik Simpel alleen maar gebruiken voor bellen en sms-en. Beetje jammer, maar het risico voor herhaling is mij te groot.

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Rindert

Bedankt voor je reactie.

Ik wil je sowieso aanraden om het Plafond in te stellen zo heb je zelf controle over de factuur. Deze dienst kost wel €0,50 cent extra per maand maar dit is natuurlijk niets vergeleken met een hoge factuur. 
Wat je ook kan doen is een externe app zoals My Data Manager installeren zodat je kan inzien welke applicatie een grootverbruiker is. Deze app kan je natuurlijk installeren via de App store. 

Je geeft aan dat je in jouw pauze graag even jouw mail en apps bekijkt. Sluit je deze applicaties ook volledig af? Mocht je bijvoorbeeld enkel een app verlaten dan kan het voorkomen dat deze op de achtergrond blijft afspelen. Applicaties die op de achtergrond afspelen gebruiken jouw mobiele gegevens om constant informatie binnen te halen. Het is dan ook handig om social media apps ook op de achtergrond af te sluiten zodat je onnodig verbruik kan voorkomen. 


Ik wens je een fijne dag. 

Groet, Noor 
Simpel 

Ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat ik alleen 4g kan gebruiken bij mijn mail, whatsapp, nos, buienradar en rtvnoord. Elke keer als ik 4g gebruik zet ik het aan en dan ook direct na het ( in dit geval) checken mail en whatsapp weer uit. Hoe kan ik dan in luttele seconden 492 MB S verbruikt hebben. Als je mijn verbruik bekijkt door de maanden heen zul je dat ook terugzien. Behalve op 20 december 359 mb en op 27 februari 186 mb. Het overkomt mij nu dus al voor de derde keer. En telkens als ik op het ns station in Delfzijl sta. Kan ik wel een limiet instellen , maar dan ben ik wel steeds 10 euro extra kwijt. Mijn conclusie: Alleen bellen en sms-en op de telefoon en het contract uitdienen. Beetje jammer 

jij ook nog een prettige dag! Groet, Rindert 

You’re Simply en niet best! 😤

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Rindert

Niemand zit natuurlijk te wachten op extra kosten, vandaar dat ik je ook had geadviseerd om het Plafond in te stellen. Met het instellen van het Plafond ben je maar €0,50 extra per maand kwijt en niet €10,00. Het minimum bedrag van het Plafond is €10,00. Heb je een abonnement die per maand hoger kost dan €10,00? Dan wordt het minimum bedrag het bedrag van jouw huidige bundel. Meer informatie over het Plafond vind je terug op onze website. Mocht je nog vragen hebben omtrent het Plafond dan mag je mij een privé bericht sturen :) of uiteraard contact opnemen met onze klantenservice via de mogelijke opties. 

Hopelijk neem je ook mijn tip mee om de app 'my data manager' te downloaden op jouw toestel zodat je een overzicht kan krijgen welke app nou een groot verbruiker is. Hiermee kan je dan ook het verbruik verklaren. Jammer genoeg kunnen wij dit niet voor je doen en hoop ik dat je er zo toch nog uit komt. 
 

Ik wens je desondanks een fijne dag! 

Groet, Noor 

Simpel

Reageer