Vraag

Onverklaarbaar Hoog dataverbruik

  • 3 December 2023
  • 8 reacties
  • 280 Bekeken

Mijn dochter heeft plotseling in een korte tijd al haar data verbruikt en voor €50 extra internet verbruikt. Hoe is dit mogelijke, ik zie dat het ook bij anderen regelmatig voorkomt. Dit is niet terug te leiden naar haar telefoon en ook niet in het dataverbruik wat weergegeven wordt bij de instellingen. 

wat is er aan de hand?

 

 


8 reacties

Reputatie 6

Hi @Aleegstra 

Erg frustrerend dit. Heb je ook al gecontroleerd of updates van apps, software wordt gedownload via WiFi? 

Ze heeft al een behoorlijke tijd 14gb en nooit problemen tot zaterdagavond toen in korte tijd 8gb erdoorheen 

Reputatie 6

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Helaas zonder die extra informatie kan ik verder niet meer voor je betekenen. 

Succes!

 

Dat weet ik zo niet of die aan of uit staan….zal ik ff moeten checken. 

Reputatie 2
Badge +7

Hoi @Aleegstra

Vervelend om te lezen dat er extra kosten zijn gemaakt. 

Vanwege privacy regelingen (AVG privacy wet) is het voor ons niet mogelijk om exact in te zien waar je MB's aan verbruikt zijn. Wij mogen enkel bijhouden op welke momenten je verbruik begint en stopt en hoeveel MB's daarbij verbruikt wordt.  Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd. Je betaalt per MB buiten de bundel € 0,15 cent (tarievenlijst). Ik verwijs je dan ook graag terug naar de verbruik specificatie die je in de Mijn Simpel pagina kan vinden. Indien je met €50,00 buiten de bundel bent gegaan met het internet, dan staat dit gelijk aan 333,33 teveel verbruikte MB's. Dit kan zoals je zelf al merkt snel oplopen qua kosten. 

Ik raad je verder graag aan om de instellingen van het toestel even te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Gezien de grootte hoeveelheid MB's kan het misschien duiden dat er een (software) update heeft plaatsgevonden. Overigens is het altijd mogelijk dat er een datasessie wordt opgestart indien jouw mobiele gegevens aan staat. Er lopen allerlei processen op de achtergrond waar ook dataverbruik bij komt kijken. Hier hoef je niet per se iets voor te doen op het toestel. Wil je dus onnodig verbruik met het mobiele internet voorkomen? Schakel dan het mobiele internet uit. Om hoge buitenbundel kosten te voorkomen kan je ook via Mijn Simpel een Plafond in te stellen. 

Ik wens je ondanks de gemaakte kosten nog een fijne dag 🙂. 

Groet, Noor 
Simpel

 

Reputatie 6

Hi @Aleegstra 

Erg frustrerend dit. Heb je ook al gecontroleerd of updates van apps, software wordt gedownload via WiFi? 

Kleine correctie. Ik bedoel updates besturingssysteem / beveiligingsupdates. 

De software update van iPhone gaat volgens mij altijd alleen over wifi en de app updates stond ingesteld op vraag bij groter dan 200mb.

Arjan

Reputatie 6

Bedankt voor de reactie terug. Dit is verhelderend. Een paar dingen komen in mij op als tips die mogelijk voortaan helpen.

Laat haar telkens als de maand voor haar begint bij Simpel de tellers op 0 zetten in haar IPhone. Misschien is het mogelijk om data automatisch uit te laten zetten in haar telefoon. 

Mocht het nog niet gebeurd zijn laat haar ook een datamanager installeren. Verder kan ze misschien ook via @SimplyOmar geholpen worden. Lees zijn reactie hier terug Het plafond is verder een goede optie. 

Succes beiden. 

Reageer