Skip to main content

We zijn al best lang klant bij Simpel en tot nu toe zonder problemen. Echter recentelijk kregen we het bericht dat er van een abonnement van €7,50 met 6GB data bundel, een extra bedrag van €50 betaald moest worden omdat er in ca 30 seconden meer data was verbruikt dan de 6GB.

We weten dat het tarief buiten de bundel extreem duur is. Dit kost namelijk 15 ct/m i.p.v. 0,125 ct/mb. Dit is dus 120 keer duurder. Alhoewel we dit extreem (veel te) duur vinden, hebben we geen probleem mee. We zijn hiermee ook akkoord gegaan bij het afsluiten van het abonnement.

Waar we wel problemen mee hebben is het volgende:

We hebben een op een gegeven moment een SMS ontvangen hebben dat 100% van de databundel was gebruikt. Als reactie hierop is nagenoeg gelijk de data sessie op het mobiel gestopt. Dat is natuurlijk ook het doel van een dergelijke SMS, zodat je actie kan ondernemen om te kosten te stoppen. Er zat dus een hele korte tijd tussen het moment dat de SMS ontvangen is en dat de mobiele data uitgezet is. Laten we het erg ruim rekenen en dat er nog ca 30 seconden nog data is verbruikt. Dan zou het betekenen dat er in een halve minuut €50 aan data verbruikt is. Dat is gewoon onmogelijk.

Op het moment dat die gebeurde werd er naar een tv-stream gekeken met een voetbal uitzending. We kunnen aantonen dat deze uitzending ca 25mb per minuut verbruikt (dit is aantoonbaar aan de hand van de specificatie op de factuur van Simpel). Het is dus onmogelijk dat er in een halve minuut €50 is verbruikt (tegen het buiten-de-bundel tarief van €0,15 per mb).

Om tot de kosten van €50 te komen zou er in 30 seconden 333,33 mb verbruikt moeten zijn. De enige verklaring die we hiervoor kunnen vinden is dat Simpel de SMS met de 100% melding te laat heeft verstuurd. We verwachten dan ook dat het bijna een kwartier heeft geduurd voordat de SMS is verstuurd.

Kortom omdat Simpel de SMS te laat heeft verstuurd, hebben we geen kans gehad om de stream tijdig te stoppen. In plaats daarvan stuurt simpel de SMS pas wanneer het leed al geleden is. 

We zijn dan ook van mening dat wij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden indien Simpel een SMS te laat stuurt. We hebben een screenshot gemaakt van het SMS bericht met de ontvangen tijd. We kunnen het tijdstip van de SMS dus aantonen.

We hebben vervolgens contact opgenomen met de klantenservice van Simpel, echter daar word je absoluut niet blij van. Arrogantie ten top. De medewerker waar we via Whatsapp contact mee hebben gehad stelde dat het 100% zeker is dat het moment dat de SMS ontvangen is, dat dat ook het moment is waarop de buiten-de-bundel tarief is gestart. We hebben dan ook gevraagd om een specificatie waarop te zien is op welk tijdstip de buiten-de-bundel tarief is gaan lopen. Dit kon niet geleverd worden en het kwam erop neer dat dat Simpel geen fouten maakt en dat een SMS bij simpel nooit vertraagd kan aankomen. 

De medewerker van de klantenservice gaf dat we gewoon moeten betalen. Het maakt kennelijk niet uit dat we kunnen aantonen dat het onmogelijk is wat deze medewerker beweerd.

Indien je even zoekt op internet dan zie je al vrij snel dat dit vaker voorkomt dat de SMS door verschillende mobiele providers te laat wordt verstuurd (iets wat de klantenservice medewerker dus ontkent). In dat geval is de klant dus de dupe hiervan.

Je ziet dat de meeste providers hier toch met enige coulance hier mee omgaan. Zeker wanneer een klant al lange tijd klant is en nog nooit problemen m.b.t. de data bundel heeft gehad. Bij Simpel is dit niet het geval. Simpel wil gewoon geld zien onafhankelijk of de klant kan aantonen dat het niet klopt. 

Dit komt dus extreem arrogant over. We hebben 6 abonnementen lopen bij Simpel, maar dit is natuurlijk geen provider waar je bij wil zitten. We willen dit online bekend maken zodat andere klanten weten hoe Simpel hier mee omgaat.

 

Update: Vandaag is er toch nog contact geweest met Simpel. Deze andere medewerker had iets meer begrip voor de situatie en heeft een coulance bedrag voorgesteld van €4,50 i.p.v. €50. Hiermee zijn we akkoord gegaan.


Netjes opgelost tog!!!!!!!


Inderdaad. Uiteindelijk is het dus netjes opgelost. Dit had de simpel medewerker van gisteren eigenlijk al moeten voorstellen. Dat had veel frustratie gescheeld.


Goedemiddag @pvk,

 

Begrijpelijk dat dit een hoop frustratie heeft opgeleverd. Vanmiddag hebben wij gesproken en ik ben blij dat je tevreden bent met de oplossing! 

 

Ik wens je een fijne jaarwisseling toe.

 

Groet, Charlie

Simpel


Ik heb precies dezelfde situatie…. Ik heb in 5 minuten tijd 2600 mb opgemaakt wat niet zou kunnen kloppen. Helaas gaat Simpel hierbij niet op in en kreeg na een belletje te horen, dat dit komt door iets wat download. In mijn geval was dit niet zo, echter gaat Simpel hier bij mij helaas niet zo mee om….


Hi @Thirza T Lam

Vervelend om te lezen dat je hetzelfde hebt meegemaakt. 

Voordat wij extra kosten in rekening brengen sturen we onze 80% en 100% waarschuwing sms'jes. Na het ontvangen van de 100% sms wordt het buiten bundel tarief gehanteerd.  Het is aan te raden om bij 80% al actie te ondernemen door bijvoorbeeld tijdig te stoppen met het internet en of door een MB aanvuller aan te schaffen. Indien je pas na 100% actie onderneemt ben je in de meeste gevallen al te laat. 

Op basis van de screenshot die je meestuurt vermoed ik dat je op dat moment bezig was met een grote internet sessie die wij niet meer binnen jouw bundel konden verrekenen. Je betaalt per MB buiten de bundel € 0,15 cent. Vanwege privacy regelingen is het voor ons niet mogelijk om exact in te zien waar je MB's aan verbruikt zijn. Wij mogen enkel bijhouden op welke momenten je verbruik begint en stopt en hoeveel daarbij verbruikt wordt.

Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Wellicht dat je daar terug kan zien welke app(s) er qua verbruik uitspringt. Grote internetsessies kunnen op het volgende duiden: een download, updates van apps, software update en of streamen van media/social media. Je kan ook apps zoals datatracker/datamanager downloaden om hier mee zicht in te krijgen. Je kan ook nakijken of wifi-assistentie/snelle netwerkwissel aanstaat op je toestel. Als dit het geval is, kan er gebruik worden gemaakt van je mobiele data wanneer je wifi verbinding zwak is. 

 

Overigens is het altijd mogelijk dat er een datasessie wordt opgestart indien je toestel aan staat. Er lopen allerlei processen op de achtergrond waar ook dataverbruik bij komt kijken. Hier hoef je niet per se iets voor te doen op het toestel. Om hoge buitenbundel kosten te voorkomen is het raadzaam om via Mijn Simpel een Plafond in te stellen.


Groet, Noor

Simpel


Als je maandelijks heel veel internet mb van je bundel over hebt hoor je simpel daar niet over, maar 5 mb teveel en ze trekken je leeg. Voor zijn het oplichters geworden… einde contract is einde voor simpel..


Hi @Jan Vermeulen,

 

Jammer om te lezen dat je hierdoor wilt overstappen. Hopelijk kies je er toch voor om bij ons te blijven, maar die keuze ligt bij jou.

 

Groet, Charlie

Simpel


Reageer