Beantwoord

Verhoging abonnement (inflatie)

  • 9 January 2023
  • 13 reacties
  • 691 Bekeken

Is het gangbaar en normaal dat er eenzijdig het abonnement verhoogd wordt zonder een kennisgevingsmail te sturen ?

 

Het gaat niet om de 22 eurocent , maar wel om de zorgvuldigheid.

Mijn echtgenote heeft exact hetzelfde abonnement met ingangsdatum 1 januari en betaalt 2,50 euro.

Ik heb een abonnement met ingangsdatum 2 januari en betaal 2,72 euro.

Wie kan mij het verschil verklaren ?

icon

Beste antwoord door Charlie 10 January 2023, 18:04

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge +8

Goedemiddag @Lode.Forster,

 

De reden dat het maandbedrag hoger is geworden is dat er vanaf 01-01-2023 een inflatiecorrectie op de abonnementsprijs is toegepast. Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Daarmee stijgen ook de kosten voor Simpel. Dit is de reden waarom we een inflatiecorrectie toepassen op onze abonnementstarieven. 

De toepassing van de inflatiecorrectie hebben wij aangekondigd in de e-mail van de factuur van december. 

Meer informatie over de inflatiecorrectie lees je op https://www.simpel.nl/inflatiecorrectie en in de algemene voorwaarden, die te vinden zijn op onze website, staat ook beschreven dat Simpel gerechtigd is om in januari de tarieven aan te passen als gevolg van inflatie. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 2

Fantastische verhalen schrijf je bij mensen die over de verhoging klagen, Charlie. 

Als het nu allemaal zo duur is geworden, waarom blijven jullie dan die aanbiedingen aanbieden. In mijn geval krijg je nu zelfs 2 gb meer voor €10, dus vaste klanten benadelen en de nieuwe belonen. Trek dan één lijn en zegt dat, door de inflatie, dit niet meer te doen is en we laten nieuwe klanten ook €10,86 betalen. Meerdere malen kennissen en vrienden op jullie geattendeerd en dat heeft zeker wat klanten opgeleverd, maar je begrijp dat ik daar nu heel veel spijt van hebt. 1 abo kan ik gelukkig bij jullie wegtrekken en helaas die andere niet, maar dat gaat ook komen. 

O ja en voordat je met het verhaaltje komt je mag je abonnement altijd naar beneden stellen, maar daar heeft Simpel natuurlijk goed bij nagedacht, want die keuzes zijn natuurlijk niet waarmee geadverteerd wordt. Nee, natuurlijk niet, want een vaste klant moet je natuurlijk benadelen, Charlie. Het zijn voorstellen die totaal niet van deze tijd zijn. O het is zo SIMPEL

 

Een Simpel-e klant

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Wallou

 

Ik zie je bericht al meerdere malen voorbij komen. Ik plak daarom even mijn antwoord, mocht iemand anders dit topic ook bekijken en hetzelfde afvragen:

 

Ik begrijp zeker dat je niet blij bent met de inflatiecorrectie, want hierdoor betaal je toch weer een paar cent meer per maand. Echter staat dit benoemd in de voorwaarden, waar we vanuit gaan dat je deze leest, voordat je hiermee akkoord gaat. Hierin staat benoemd dat Simpel ieder jaar in januari gemachtigd is om de inflatiecorrectie door te voeren. 

Verder wordt de inflatiecorrectie alleen toegepast op nieuwe abonnementen / verlengingen die tussen 6-1-2022 en 1-10-2022 zijn aangevraagd. Nieuwe klanten die het nu voor het actietarief krijgen, krijgen daar net zoals jij, volgend jaar mee te maken. Destijds heb jij ook gebruik gemaakt van de actiebundels met meer voordeel op huidige klanten. Nu hebben anderen een actiebundel en even iets meer voordeel op jou. Tegen de tijd dat je kunt verlengen, kun jij ook weer over naar een betere bundel en het actietarief. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Reputatie 2

Top Charlie,

 

Ja, het is bij jullie ook alleen maar knip en plakwerk, dus vandaar. 

 

Mooi hoe je het allemaal even Simpel neerzet en bagatelliseert

 

Ik quote “een paar cent” verhoging per maand, dus met andere woorden, waar maken jullie je nou zo druk om. 

Een paar cent en dan zal ik het even in cijfers neerzetten is €0,02 en nu de verhoging €0,86, misschien zie je nu wel het verschil, ik namelijk wel. Het is bijna 9% verhoging, dus je spreekt niet over een paar cent. 

 

Dan nog even mij kwalificeren als een domoor, want jij gaat ervan uit dat ik toch de voorwaarden doorneemt, dus hoe kan je dan zo stom zijn om hiermee akkoord te gaan en nu er dan toch een punt van maak. Heel fijn hoe jij tegen de klanten van Simpel aankijkt en jij werkt op de klantenservice!

 

Had niet het idee dat ik Simpel moest wantrouwen, toen ik vorig jaar 1 van mijn 2 abonnementen verlengde en dat jullie in de laatste 2 jaar tijd, vijf keer de voorwaarden hebben aangepast en wel zodanig dat jullie ons een oor aan konden naaien. In één van de eerste voorwaarden, stond namelijk niets van dat jullie gerechtigd zijn om een inflatiecorrectie toe te passen. Dit is één van de redenen dat op het andere abonnement geen inflatieverhoging toegepast kan worden. 

 

Knap hoor een visje voorhouden met nog een betere aanbieding, wetende dat de voorwaarden zijn aangepast, iedereen verlengen en dan roepen dit staat in voorwaarden en daar hebben jullie op geklikt, maar niet even van te voren vermelden dat deze zijn aangepast en dat dan de nieuwe van toepassing zouden zijn. Als jullie mij hierover op voorhand hadden geïnformeerd, had ik nooit verlengd. 

 

Gerechtigd betekent trouwens nog niet dat jullie dat doen, maar jij verklapt nu al, in je reactie, dat dit volgend jaar met nieuwe klanten ook al gaat gebeuren. Zou als Simpel sieren dit nu al communiceren met de nieuwe klanten. Ik stel zo voor om zo’n vinger gezichtje (Charlie) in het reclamespotje een bordje op te houden, met de mededeling dat in januari 2023 een inflatiecorrectie toegepast gaat worden. O nee, natuurlijk niet, dat is Simpel te veel transparantie. 

 

Een Simpel(e) kwade klant. 

Reputatie 3
Badge +8

Hi @Wallou,

 

In dit topic heb ik jouw bericht beantwoordt. Ik verwijs je graag naar het contactformulier als je nog vragen/opmerkingen hebt die je graag beantwoordt ziet. 

 

Groet, Charlie

Simpel

Mijn abonnement is verhoogt met 86 ct en wordt gezegd inflatie,  maar nieuwe abonnees betalen 10 euro voor wat ik heb en krijgen zelfs 2 gb meer internet als ik en ik moet 1086 betalen. Dus vaste klanten mogen inflatie kosten betalen en nieuwe klanten niet. Vindt dit een rare gang van zaken en kan ook niet mijn abonnement opzeggen vanwege de verhoging. 

Ontevreden simpel klant

Reputatie 2
Badge +7

Hi @Eugalypta ,
 

Jammer om te lezen dat hierdoor ontevreden bent. 

Nieuwe klanten kunnen eenmalig gebruik maken van een actie tarief, net zoals jij in het verleden toen je het abonnement hebt aangesloten, vervolgens zullen zij ook te maken krijgen met inflatie correcties.
Zij worden dus niet uitgesloten met deze voorwaarden. 

Groet, Noor
Simpel

Vindt het raar dat iemand die dus verlengd heeft in 2021 geen inflatie kosten hoeft te betalen. Mijn abonnement liep eigenlijk tot februari maar kreeg dus in augustus bericht dat ik het al kon verlengen en was een gunstige actie. Ik heb hier gebruik van gemaakt en mijn in mijn vingers gesneden hiermee, want als ik het nu had gedaan had ik een betere actie gehad en geen inflatie kosten betaald. Wel raar dat ik dus zoveel eerder mijn abonnement mocht verlengen en jullie zo mij dit jaar inflatie kosten in rekening konden brengen. Ik was heel tevreden en zei dat tegen andere ook en hun bij jullie goed terecht konden. Dit is nu niet zo meer en zal jullie zeer zeker niet meer aanprijzen. Vindt het ook raar dat ik niet mijn abonnement kon opzeggen vanwege de verhoging. Voel mij behoorlijk bedonderd.  Zeer ontevreden klant dus.

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Eugalypta,

Die gedachtegang begrijp ik zeker!

Eerder hadden wij onze voorwaarden niet dusdanig verduidelijkt en verdiept op de werking van eventuele inflatiecorrectie. Per 6 januari 2022, zijn onze Algemene voorwaarden gewijzigd waarbij dit wel op de juiste manier als Artikel vermeld stond. Bij het verlengen van je contract vink je altijd het boxje aan waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden. Ik kan goed begrijpen dat je deze echt niet helemaal doorneemt, maar deze voorwaarden waren de vernieuwde voorwaarden waarin de inflatiecorrectie meegenomen was.

Zoals eerder aangegeven snappen we echt goed de verontwaardiging van onze klanten welke hierdoor de verhoging hebben ontvangen op het abonnement. We hebben dit immers voor het eerst in 16 jaar toegepast. Misschien dat je een beetje hebt rondgekeken bij de Consumentenbond betreft de werking van inflatiecorrecties en wanneer deze rechtelijk zijn toegepast. Een bedrijf moet je aanbieden om op te mogen zeggen in het geval dat het bedrijf jou niet tijdig op de hoogte heeft gesteld (30 dagen van te voren) en als de werking van inflatie niet staat meegenomen in de specifieke voorwaarden betreft betalingen van de service/dienst. Beide voorwaarden hebben we aan voldaan, dat is de reden dat het geen geldige reden is voor een vroegtijdige opzegging.

Ik vind het jammer dat dit voor jou een reden is om niet meer positief te denken over Simpel. 

Toch hoop ik op je begrip.

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel

Het kan zijn dat het de eerste keer is in 16 jaar , maar eerst waren jullie echt de goedkoopste voor mij maar heb nu gunstiger aanbiedingen gehad en baal dus echt en snap dus jullie verhoging niet terwijl andere juist omlaag gaan. Heb ook gezien dat ik zeker niet de enigste ben. Dit moet jullie ook tot nadenken zetten. Denk dat straks veel hun abonnement niet verlengen, zeker niet als de andere ook nog de gunstige aanbiedingen hebben. Ik zal dus nog verplicht zijn dit abonnement uit te zitten.  Groetjes , Angelica

Helemaal gelijk in, simpel denkt die vaste abonnementen kunnen toch niet opzeggen, maar er komt een eind aan de periode. Allemaal overstappen en weg bij deze oplichters..

Ik vind niet netjes van jullie het abonnement verhogen ze zonder goed informatie.

Ik ga de tweede jaar afmaken en daarna ga ik mij bedenken of ik ga iets anders zoeken,

Dit geldt ook voor het abonnement van mijn vrouw.

Jullie zetten dingen op factuur die niet kloppen

Sms naar India, die ik in Portugal hebt gestuurd in Portugal (gratis) en daarvoor in rekening gebracht als naar india..

Dus, niet netjes Simpel....

Reputatie 2
Badge +7

Hey @Jose Carvalho,

Welkom op onze Community!

Vervelend dat je er zo over denkt. We hebben onze klanten op de hoogste gesteld in de Je factuur staat klaar e-mails van december en januari. Ook was het terug te vinden op de facturen zelf vanaf januari. We begrijpen dat je hier wellicht overheen hebt gelezen. Dit was voor Simpel de eerste keer in 16 jaar dat wij inflatiekosten hebben berekend en daarom was het aan onze kant ook even wennen met het Hoe en wat. Los hiervan ben je zelf als klant verantwoordelijk voor het doorlezen van de Algemene voorwaarden op het moment dat je een contract afsluit of verlengt. Je moet immers niet voor niets aanvinken dat je de voorwaarden gelezen hebt.

Betreft je sms’jes, daar durf ik niets over te zeggen. Je kan het beste even contact opnemen zodat een collega met je meekijkt naar de factuur. Er zal een logische verklaring voor moeten zijn :)

Fijne dag!

Groetjes,

Janine

Simpel 

Reageer