Beantwoord

Internetsnelheid in de praktijk

  • 27 February 2019
  • 11 reacties
  • 3255 Bekeken

Badge
Simpel maakt gebruik van het betrouwbare T-Mobile netwerk. Maar de snelheden van mobiel internet
zijn vele malen lager dan bij T-mobile.
Hoe ervaren gebruikers dit in de praktijk?
Want goedkoop moet natuurlijk geen teleurstelling betekenen qua snelheid.
icon

Beste antwoord door Phil 22 July 2020, 12:45

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Beste Bonny,

Wij maken gebruik van het T-mobile netwerk en adverteren met een downloadsnelheid tot 75 Mbps. Er zijn ook aanbieders die met veel hogere snelheiden adverteren. Alleen de verschillen tussen de snelheid waarmee men adverteert en de snelheid die je daadwerkelijke geleverd krijgt, kunnen groot zijn. Onder ideale omstandigheden kan je internetverbinding een technisch maximum halen. We noemen dit de theoretische maximumsnelheid van ons netwerk. De werkelijke snelheid van het netwerk is vaak anders dan de maximumsnelheid. Dit hangt af van diverse factoren zoals het type toestel en of deze geschikt is voor 4G, je locatie en of er veel mensen tegelijkertijd gebruik maken van internet. Zoals op een festival in het bos of strand. Als veel mensen tegelijk gebruik maken van dezelfde mast dan gaat de snelheid van je verbinding omlaag.

Ik hoop dat er snel een aantal klanten reageren en ervaringen willen delen in dit topic.

Groeten, Youri
Reputatie 6
Simpel maakt gebruik van het betrouwbare T-Mobile netwerk. Maar de snelheden van mobiel internet
zijn vele malen lager dan bij T-mobile.
Hoe ervaren gebruikers dit in de praktijk?


Dit is een overzicht van een aantal metingen met de Ookla speedtest.

Meten is weten.😉

Reputatie 2
Badge +3
Opensignal heeft het nieuwe rapport "Mobile Network Experience Report March 2019"gepubliceerd. In dit onderzoek nemen meer dan 100.000 Nederlandse gebruikers deel.

In dit onderzoek zijn de gemiddelde downloadsnelheden van de Nederlandse netwerken:
T-Mobile 50,1 Mbps
Tele2 38,6 Mbps
KPN 37,5 Mbps
Vodafone 38,9 Mbps

T-Mobile komt ook in dit onderzoek als winnaar uit de bus met een afstand van meer dan 10 Mbps op de downloadsnelheid. Simpel maakt gebruik van het T-Mobile netwerk en biedt een downloadsnelheid aan tot 75 Mbps.

Bekijk hier de resultaten van het Opensignal rapport maart 2019
Reputatie 6
Hoi Youri.

Zou dat wel een antwoord kunnen zijn op wat Bonny 24 vraagt?

Simpel maakt gebruik van het betrouwbare T-Mobile netwerk. Maar de snelheden van mobiel internet
zijn vele malen lager dan bij T-mobile.
Hoe ervaren gebruikers dit in de praktijk?
Want goedkoop moet natuurlijk geen teleurstelling betekenen qua snelheid.

De gemeten snelheden van de 4 providers staan hier volgens mij buiten.

https://www.simpel.nl/4g

Maximum snelheid versus werkelijke snelheid

Onder ideale omstandigheden kan je internetverbinding een technische maximumsnelheid halen. We noemen dit de theoretische maximumsnelheid van ons netwerk. In praktijk zijn er allerlei factoren die voor minder ideale omstandigheden zorgen en zo de snelheid kunnen beïnvloeden. Te denken valt aan het type toestel dat je gebruikt en of deze geschikt is voor 4G, je locatie, en of er veel mensen tegelijkertijd gebruik maken van internet, zoals op een festival of op een druk strand. Als veel mensen tegelijk gebruik maken van dezelfde mast dan gaat de snelheid van je verbinding omlaag.

Wanneer de theoretische snelheid 75Mbps is bij simpel dan kun je alleen via metingen door Simpel-klanten een representatief beeld krijgen van welke snelheid in de praktijk wordt ervaren. Niet door metingen van klanten van T-Mobile en de andere 3 providers.
Reputatie 2
Badge +3
Hoi Snowboard,

Alle klanten op elk netwerk kunnen zich aanmelden voor het onderzoek van Opensignal. Ook Simpel klanten doen mee en worden gezien als T-Mobile klanten. Dus het onderzoek sluit Simpel-klanten op het T-Mobile netwerk niet uit. Beantwoord ik hiermee je vraag?

Ik geef wat extra actuele informatie ter overweging bij dit topic. Dit rapport is net gepubliceerd. Simpel biedt snelheden tot 75 Mbps. Dit betekent dat als er praktisch 80 Mbps beschikbaar zou op jouw locatie, dat je dus maximaal 75 Mbps krijgt als je Simpel-klant bent. Het is dus niet zo dat als het netwerk 50 Mbps beschikbaar heeft op jouw locatie dat je dan als klant van Simpel minder geleverd zou krijgen.

Verder zul je het verschil tussen dit soort snelheden niet merken als je een smartphone "normaal" gebruikt. Voorbeeld: voor Youtube geeft Google aan dat je een verbinding van minimaal 2,5 Mbps nodig hebt voor een goede streaming ervaring (720p HD). En voor 1080p HD heb je minimaal 4 Mbps nodig voor een goede ervaring.

Groeten, Youri
Reputatie 6
Hoi Snowboard,

Alle klanten op elk netwerk kunnen zich aanmelden voor het onderzoek van Opensignal. Ook Simpel klanten doen mee en worden gezien als T-Mobile klanten. Dus het onderzoek sluit Simpel-klanten op het T-Mobile netwerk niet uit. Beantwoord ik hiermee je vraag?


Groeten, Youri

Jazeker! 🙂
Simpel maakt gebruik van het betrouwbare T-Mobile netwerk. Maar de snelheden van mobiel internet
zijn vele malen lager dan bij T-mobile.
Hoe ervaren gebruikers dit in de praktijk?
Want goedkoop moet natuurlijk geen teleurstelling betekenen qua snelheid.


Ik test niet zo vaak op mobiele data, maar hier een screenshot van een test. Niks mis mee, lijkt me.

Ik krijg bij mij in de tuin toch heel andere getallen uit de speedtest:

En deze was nog de beste test. Er waren veel slechtere testen bij.

Zoals deze bijvoorbeeld:

Hier wil ik niet voor betalen.

Reputatie 4
Badge +8

Hi @jdevrie,

Dat ziet er inderdaad niet naar behoren uit.

Heb je al een kijkje genomen op de dekkingskaart om te zien of het netwerk in jouw regio momenteel naar behoren functioneert? Indien je op de dekkingskaart geen verklaring terugziet raad ik je aan om contact met ons op te nemen, dan kijken we met je mee naar je situatie en gaan we op zoek naar een oplossing.

Groetjes,

Phil


Dat ziet er inderdaad niet naar behoren uit.

Heb je al een kijkje genomen op de dekkingskaart om te zien of het netwerk in jouw regio momenteel naar behoren functioneert? Indien je op de dekkingskaart geen verklaring terugziet raad ik je aan om contact met ons op te nemen, dan kijken we met je mee naar je situatie en gaan we op zoek naar een oplossing.

Phil,

IK heb al contact gehad en verschillende testen gedaan. Het is gewoon een dekkingsprobleem. Ik zit redelijk ver van de zendmast die in de wijk hiernaast zit. Wij zouden eigenlijk een eigen zendmast in onze wijk moeten hebben.

 

Reputatie 4
Badge +8

Hi jdevrie,

Goed dat je contact met ons hebt opgenomen, echter spijtig om te lezen dat het niet tot een oplossing heeft geleid. Indien het inderdaad een dekkingsprobleem betreft dan is het lastig om daar op korte termijn wat aan te doen. Mocht je dit blijven ervaren, schroom dan niet om nogmaals in contact te treden of om mij een privébericht te sturen. Dan kijken we samen verder naar de opties.

Groetjes,

Phil

Reageer