Skip to main content
Antwoord

Onjuist aantal MB's in verbruik - geen medewerking vanuit Simpel voor correctie

• March 26, 2025
  • 15 reacties
  • 203 Bekeken

All,

Ben al 3 dagen in de weer om onterechte MB’s terug te krijgen. Zou in een periode van 6 uur (wat er daadwerkelijk 2 zijn, want na 14 uur was de bundel op) bijna 20GB hebben verbruikt. Gebeld met de klantenservice, die gaven eerst aan dat er een storing was, later gaven ze aan dat dit niet van invloed was op het verbruik. Moest een screenshot van een datamanager in de telefoon sturen. Gedaan, die gaf 3,3GB aan over een periode van 22 maart tot en met 25 maart, terwijl het verbruik volgens Simpel op 24 maart alleen al 19,35GB was. Diverse gesprekken gehad met een medewerker, maar die kon niets meer doen dan totaal 6GB geven, terwijl het er 16 moet zijn. Die 6 GB heb ik overigens wel gekregen, maar hangt ook weer een factuur aan die gecrediteerd moet worden. Leidinggevende te spreken krijgen kan niet, mailen kan niet en via de whatsapp kom je bij medewerkers terecht die de berichten niet lezen en ook niet met een oplossing komen. Ben echt bestolen door Simpel en het ergste nog, ze luisteren niet komen ook niet met een oplossing. Kreeg de opmerking dat ik een datamanager moest installeren (had ik al, vandaar het screenshot) en een plafond moest instellen, wat ik ook al heb. Schandalig hoe slecht je behandeld wordt bij Simpel. Ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Hieronder de screenshots die bewijzen dat er geen 19,35GB in een paar uur tijd is gebruikt:

Gr. Marijn

Beste antwoord door Raveena

Hoi @Lenarömer,

Wat een vervelende situatie en we begrijpen goed dat onverwacht dataverbruik zorgen kan geven.

Bij een verbruik van 16GB in één uur is het mogelijk dat je toestel als hotspot is gebruikt, bijvoorbeeld voor een laptop of ander apparaat. Dat gebeurt soms ongemerkt.

Het netwerk (Odido) registreert het verbruik en geeft dit door aan Simpel. Wij kunnen niet zien welke apps of functies dat hebben veroorzaakt, vanwege privacyregels. Gelukkig kun je op de meeste telefoons zelf nagaan welke apps veel data gebruiken.

Als extra tip: je kunt ook een datamanager-app downloaden. Die helpt je om je verbruik beter te monitoren en geeft inzicht in welke apps het meeste data gebruiken.

Heb je nog vragen of wil je dat we met je meekijken? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Raveena 

Team Simpel

15 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • April 2, 2025

Goedenavond ​@mvdlaan,

In een ander topic geef je aan dat een collega inmiddels een onderzoek voor je is opgestart. Zie je nog geen coulance terug in het Simpel account onder het tabblad Facturen en/of zijn er nog onduidelijkheden? Dan kan je mij een privébericht sturen met het betreffende 06-nummer, de klantgegevens en bij voorkeur het merk + type toestel. Dan kan ik namelijk met je meekijken in het systeem. 

Fijne avond verder gewenst!

Groet, Chantal
Simpel

• Auteur
  • Starter
  • April 14, 2025

Hoi Chantal,

De 6GB is toegevoegd en ook qua kosten gecrediteerd, ik mis dus nog 10GB.

Wat mij stoort is dat jullie bewijsmateriaal vragen in de vorm van een overzicht van op de telefoon, die stuur ik en vervolgens krijg ik als “coulance” omdat ik kennelijk vasthoudend ben, 6GB ter compensatie, terwijl ik door jullie onterecht voor 20GB op 1 dag verbruik door de neus geboord krijg.

Telefoonnummer kunnen jullie op mijn account terugvinden, is overigens een Iphone 15.

Gr. Marijn

• Starter
  • November 6, 2025

Ik sinds gisteren ook ineens en dat terwijl mijn dochter, die dat nummer gebruikt, haar iphone in haar kluisje op school had. En klantenservice bied alleen 6000 mb. Ik wil een oplossing en weten waar het fout gegaan is. Kan bewijzen dat het niet klopt. 
zwaar teleurgesteld in Simpel. 

Charlotte Gieskes

Mijn nieuwe abonnement. Was ingegaan.  Mijn bank betaald alleen wat ze weten. En niet wat er extra komt. Heb eerste 2maanden vrij. En er stond dus €1.50.open. .waar we niet wisten waarvan was. Gelijk een dreigbrief. U heeft een betalingsachterstand!. Gelieve direct te betalen. .u kunt nu niet naar andere nummers bellen. !. Als u mij even had geïnformeerd. Was er niets aan de hand geweest. .maar de bank betaald niet wat er zomaar vanaf gehouden kan worden . Maar ook. Nog in rood!.betalingsachterstand!. Als om honderden euro's  ging is het anders. Maar om €1,50. Vind ik dit belachelijk.  Net of ik een wanbetaler ben. Terwijl ik al zolang lid ben.  En die mb snap ik ook niet had 6000mb das verlaagd naar 5000. Terwijl ik eerst 8000mb had! Maar die €1.50 is betaald. Stond genoeg op. . 

Mvg

Charlotte

• Starter
  • November 7, 2025

Nou echt he. 
altijd tevreden geweest maar hierdoor niet meer. 
ben dus niet de enige die klachten heeft. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 7, 2025

Hoi, ​@Lenarömer Wat jammer om te horen dat je ontevreden bent en zeker als je tot nu toe altijd tevreden was. We nemen je ervaring serieus en willen graag begrijpen wat er precies is misgegaan, zodat we kunnen helpen en verbeteren.

Als je wilt, kun je ons een bericht sturen via Contactformulier/ telefoon. We staan voor je klaar.

Groet,

Raveena 

Team Simpel

• Starter
  • November 7, 2025

Beste Raveena,

inmiddels 2x contact gehad met de klantenservice via telefoon maar daar helaas niets mee verder gekomen. Ze blijven bij hun standpunt dat hun systeem geen fout heeft gemaakt en dat de mb m’s echt verbruikt zijn. 
echter heb ik voldoende argumenten om aan te tonen dat mijn dochter, die dit nummer gebruikt, op school zat , daarna een uur heeft moeten fietsen naar huis en daarna tandarts bezoek had. Op school is mobiel verbod. 
dus hoe kan er dan in 1,5 uur tijd 16000 mb verbruikt zijn? Ze is altijd ruim binnen haar bundel gebleven. Sluit alle apps altijd af enzovoort. Wil graag een betere oplossing dan 6000 mb als coulance. Een overstap ligt nu heel dichtbij mijn gedachten….

mvg Suus 

• Superster
  • November 10, 2025

Beste ​@Lenarömer 

Vervelende situatie. 

Op de community wordt inhoudelijk vaak weinig ingegaan op de materie. Via de community verwijst een medewerker je vriendelijk naar de klantenservice, of zoals in jouw situatie naar het contactformulier. 

Bij dit verbruik, 16000MB, dus geen mb oftewel 16GB in een uur, zou ik bijna denken dat de telefoon is gebruikt als hotspot.

Het probleem zal zijn, denk ik, dat het verbruik is geregistreerd door het (Odido) netwerk. Simpel registreert (ontvangt) het verbruik maar heeft geen inzage welke apps verantwoordelijk zijn voor het verbruik vanwege privacyregels. Daarvoor kun je terecht op de meeste telefoons. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 10, 2025

Hoi @Lenarömer,

Wat een vervelende situatie en we begrijpen goed dat onverwacht dataverbruik zorgen kan geven.

Bij een verbruik van 16GB in één uur is het mogelijk dat je toestel als hotspot is gebruikt, bijvoorbeeld voor een laptop of ander apparaat. Dat gebeurt soms ongemerkt.

Het netwerk (Odido) registreert het verbruik en geeft dit door aan Simpel. Wij kunnen niet zien welke apps of functies dat hebben veroorzaakt, vanwege privacyregels. Gelukkig kun je op de meeste telefoons zelf nagaan welke apps veel data gebruiken.

Als extra tip: je kunt ook een datamanager-app downloaden. Die helpt je om je verbruik beter te monitoren en geeft inzicht in welke apps het meeste data gebruiken.

Heb je nog vragen of wil je dat we met je meekijken? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,

Raveena 

Team Simpel

• Auteur
  • Starter
  • November 10, 2025

Dit is weer zo een typische kastje naar de muur situatie van Simpel. Mij werd ook geadviseerd om een datamanager app te gebruiken, die hadden we en zelfs die gaf dit excessieve gebruik NIET aan, toch deed Simpel niets. Hotspot moet je activeren op je telefoon, die stond niet aan, want die gebruiken we niet, juist om dit te voorkomen. Bovendien, als je die al aan hebt staan met een sterk wachtwoord, komt iemand daar niet zomaar op en zou die ook de hele tijd in de buurt moeten zitten.

Bovendien, bese Simpel, waarom bieden jullie een coulance aan als jullie zeker weten dat je niet fout zou zitten?

Gr. Marijn

• Starter
  • November 10, 2025

@Raveena 

de hotspot stond niet aan!

als ik de klantenservice bel, wat ik al meerdere malen gedaan heb, kom ik niets verder. Van kastje naar de muur en terug. 
ik wil een gespecificeerd overzicht wanneer die mb’s verbruikt zouden zijn. Want in dat tijdvak is de telefoon niet gebruikt. 
ben echt zwaar teleurgesteld in jullie communicatie. Klantenservice is bereikbaar maar daar is alles mee gezegd. Deze mensen kunnen en mogen niets behalve mij afschepen met 6000mb als coulance. 
ben er echt helemaal klaar mee. Ga morgen nogmaals bellen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 11, 2025

Beste ​@Lenarömer

Dank je wel voor je bericht. We vinden het oprecht jammer om te horen dat je zo teleurgesteld bent in onze communicatie en de afhandeling tot nu toe. Zeker als je al meerdere keren contact hebt gehad en het gevoel hebt van kastje naar de muur te worden gestuurd en dat is absoluut niet de ervaring die we willen bieden.

We begrijpen dat je vraag over het verbruik van 16.000 MB belangrijk is, zeker gezien de omstandigheden die je beschrijft. Helaas kunnen wij geen gespecificeerd overzicht leveren van welke apps of diensten de data hebben verbruikt. Ons systeem registreert alleen het moment en de hoeveelheid verbruik, maar niet de inhoud of oorzaak ervan. We snappen dat dit frustrerend is, zeker als je aangeeft dat de hotspot niet aanstond en de telefoon in die periode nauwelijks is gebruikt.

De eerder aangeboden coulance van 6.000 MB is het maximale wat we in dit soort situaties kunnen bieden. We begrijpen dat dit niet de oplossing is waarop je had gehoopt, maar we hopen hiermee toch enigszins tegemoet te komen.

We waarderen je als klant en zouden het jammer vinden als je besluit over te stappen. Mocht je morgen opnieuw bellen, dan kun je aangeven dat je al contact hebt gehad en dat je graag een herbeoordeling wilt. We zorgen ervoor dat je signaal serieus wordt genomen.

Met vriendelijke groet, 

Raveena 

Simpel 

• Starter
  • November 11, 2025

Beste Raveena,

vandaag wederom gebeld en zelfde antwoord….

kastje, muur en dat de coulance echt is wat het is. 
nogmaals ben ik er van overtuigd dat de verdwenen mb’s niet mijn schuld zijn. 
ik ben mijn vertrouwen in Simpel kwijt. Helaas een 2 jarig contract dus zomaar overstappen zal ook niet makkelijk gaan denk ik?

ik wil gewoon graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en een goede oplossing of overstap. 

Mvg. 

• Superster
  • November 13, 2025

Hi ​@Lenarömer  

De reactie is best wel netjes gekopieerd en geplakt vanuit mijn reactie door ​@Raveena en ook nog een beetje extra aangevuld. Alleen het belangrijke uit mijn reactie heeft ze misschien minder goed gelezen, minder goed verwerkt: zou ik bijna denken dat. Een data manager zou ik je ook adviseren net als Raveena. ​​​​​​

Je kunt niet zomaar iemands telefoon als hotspot gebruiken, daar is meer voor nodig. 

Dat je wilt weten hoe dit kon gebeuren begrijpen ze volkomen, anderen, Simpel en ik ook. Maar geen provider, anderen, ik kunnen daarbij  die vraag  beantwoorden vanwege privacyregels, wel met je meedenken. De enige houvast die je hebt is de telefoon.

Een dataplafond is wel een oplossing, hulpmiddel maar niet DE OPLOSSING. Daarvoor kan iets anders gebruikt worden als oplossing terwijl je dochter haar iPhone in de kluis legt

Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • November 13, 2025

Beste ​@Lenarömer ,

Dank je wel voor je terugkoppeling. We begrijpen dat het erg frustrerend is dat er zoveel MB’s zijn verdwenen en dat je graag wilt weten hoe dit precies heeft kunnen gebeuren. Helaas kunnen wij om privacyredenen niet zien welke apps of diensten de data hebben verbruikt. Dat maakt het lastig om een sluitende verklaring te geven, hoe vervelend dat ook is.

Wat we wél kunnen doen, is meedenken over hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Een dataplafond kan daarbij helpen, maar we snappen dat dit niet dé oplossing is. Het belangrijkste houvast blijft je eigen toestel en de instellingen die je daarop kunt gebruiken.

We vinden het jammer dat je vertrouwen in Simpel hierdoor een deuk heeft opgelopen en willen je graag ondersteunen om dit zo goed mogelijk af te ronden. Als je wilt, kun je altijd nog even bellen met onze klantenservice om samen te kijken naar de mogelijkheden binnen je contract.

Met vriendelijke groet,

Raveena 

Simpel

Janneke Hommes

Herkenbaar! Ik heb ook heel hoog verbruik, en betaal dus ook telkens bij, zonder dat ik iets noemenswaardigs doe met mijn telefoon. Hiernaast kan ik structureel telefoonnummers van hulpdiensten niet bellen, zoals de politie. Levensgevaarlijk, want ik word ook al maanden geintimideerd op de snelweg en ik kan dus geen hulp inroepen. ​@Simpel  ik wil graag contact met de fraude afdeling, daar er mogelijk echt meer aan de hand is. Ik start per vrijdag een aangifte en neem dit stuk namelijk ook mee, het feit dat ik structureel geen hulp kan zoeken via mijn telefoons. Gelukkig heeft inmiddels de politie toestemming gegevens om 112 bellen, maar dit kan niet waar zijn dat het landelijke politienummer niet bereikbaar is. Mogelijk vinden er diverse sim swaps plaats of is er iets mis, maar dit dient goed onderzocht te worden…