Skip to main content

publiek IPv4-adres (geen CGNAT)

• September 25, 2026
  • 2 reacties
  • 16 Bekeken

Ik overweeg glasvezel 1 Gbit bij Simpel en gebruik een eigen router (UniFi) achter de ONT. Twee vragen: krijg ik een eigen publiek IPv4-adres (geen CGNAT)? En is de WAN-configuratie VLAN 300 met DHCP, net als bij Odido?

October 6, 2026

Hoi ​@Woodie, welkom op de Simpel community! 😄

Allereerst: mijn enorme excuses voor deze te late reactie. We hebben een probleem gehad met de moderatie en herindeling van de Simpel topics toen Simpel Internet als nieuwe categorie online gezet werd. Het spijt me! 

Goede vragen. Je wilt weten of Simpel Internet een openbaar IPv4-adres gebruikt, zonder CGNAT. Ook vraag je naar VLAN 300 en DHCPInternet | Sim-... Community.

We willen je geen instellingen geven zonder zeker te weten dat ze kloppen. De instellingen van een andere aanbieder gelden niet automatisch voor Simpel Internet.

We zoeken daarom deze punten voor je uit:

• krijg je een eigen openbaar IPv4-adres;
  • gebruikt Simpel Internet CGNAT;
  • kun je een eigen router rechtstreeks achter de ONT aansluiten;
  • welke VLAN- en DHCP-instellingen je daarvoor nodig hebt.

Zodra we de bevestigde technische gegevens hebben, delen we die hier. Zo kun je je UniFi-router goed instellen. To be continued….soon this time! 

2 reacties

Jason
Community Manager
Forum|alt.badge.img+1
  • Community Manager
  • October 6, 2026

Hoi ​@Woodie, welkom op de Simpel community! 😄

Allereerst: mijn enorme excuses voor deze te late reactie. We hebben een probleem gehad met de moderatie en herindeling van de Simpel topics toen Simpel Internet als nieuwe categorie online gezet werd. Het spijt me! 

Goede vragen. Je wilt weten of Simpel Internet een openbaar IPv4-adres gebruikt, zonder CGNAT. Ook vraag je naar VLAN 300 en DHCPInternet | Sim-... Community.

We willen je geen instellingen geven zonder zeker te weten dat ze kloppen. De instellingen van een andere aanbieder gelden niet automatisch voor Simpel Internet.

We zoeken daarom deze punten voor je uit:

• krijg je een eigen openbaar IPv4-adres;
  • gebruikt Simpel Internet CGNAT;
  • kun je een eigen router rechtstreeks achter de ONT aansluiten;
  • welke VLAN- en DHCP-instellingen je daarvoor nodig hebt.

Zodra we de bevestigde technische gegevens hebben, delen we die hier. Zo kun je je UniFi-router goed instellen. To be continued….soon this time! 

Jason
Community Manager
Forum|alt.badge.img+1
  • Community Manager
  • October 6, 2026

UPDATE: In feite geldt voor beide hoofdpunten hetzelfde → Exact identiek aan hoe het bij Odido is. 

Succes!