Skip to main content
Beantwoord

Werking 4G/5G op IPhones

  • 26 June 2024
  • 8 reacties
  • 364 Bekeken

Ik heb een IPhone 12 mini IOS 17 en is helemaal up-to-date.

Afgelopen woensdag de mail gehad dat Simpel overging op 5g. Ik vermoed dat hiermee het probleem is ontstaan. Hiervoor had ik namelijk geen problemen.

Sinds afgelopen vrijdag heb ik gemerkt dat ik geen internet heb wanneer ik geen Wifi heb. Alleen lijk ik wel whatsapp tekstberichten te kunnen versturen, foto's lukt niet. Er lijkt dus wel verbinding te zijn, maar heel licht want alle andere apps doen het niet. In mijn scherm staat ook gewoon dat ik verbonden ben met 4g of 5g. Ik heb dit op diverse locaties ervaren.

Ik heb inmiddels alle stappen van de toestelhulp doorlopen (APN instellingen aangepast), maar helaas geen resultaat. Vliegtuigmodus aan en uitzetten en het opnieuw opstarten van mijn telefoon lijkt ook niet te werken. 4g selecteren i.p.v. 5g etc. Ik heb dus zo'n beetje alle opties geprobeerd… Iemand toevallig nog een andere oplossing?

Ook heb ik mijn simkaart in de IPhone 13 van mijn man getest, daar had ik wel gewoon 4g/5g met verbinding. Met zijn simkaart ook van Simpel in mijn IPhone 12 mini heb ik ook geen internet via 4g/5g.

Het lijkt dus haast aan het toestel te liggen. Hebben hier meer mensen last van? En hebben jullie nog tips? Ik heb namelijk weinig zin om een nieuwe telefoon te moeten kopen...

 

8 reacties

Ik heb precies ditzelfde probleem, alleen heb ik het met een Iphone SE 2022 .

Verder lijken onze situaties enorm op elkaar. Nooit eerder problemen gehad met mijn mobiele netwerk buitenshuis, maar na de 5G uitrol wel. Vorige week dinsdag voor het eerst opgemerkt toen ik onderweg naar werk was.

Ik kan wel verbinden met een wifi netwerk, zoals Wifi in de trein. Dat werkt gewoon. Als ik zelf op internet wil, op mijn mobiele netwerk, dan laadt geen enkele website meer. Apps op de telefoon willen niet meer, alleen chatten via Whatsapp doet het nog. En ik kan wel bellen met mensen. 

Vliegtuigmodus aan en uitzetten doet niks, vliegtuigmodus aan- en uitzetten en dan opnieuw telefoon opstarten doet niks. naar 4g ipv 5g doet niks. Hij heeft gewoon verbinding, dat staat ook bovenin het scherm, maar hij laadt gewoon niet. Je blijft naar een wit scherm kijken en een balkje die niet laadt.

Dus lees graag mee wat de mogelijke oplossing is. 

Reputatie 6

Hi @AJvdW en @Kaasje .

@SimplyOmar had het hier over de telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen maar ik vindt dat nogal ingrijpend. Een  grote, in mijn ogen, niet perse nodige stap. 

AJvdW, jij hebt een cross test gedaan en dit is erg goed, veelzeggend voor mij. Een nieuwe telefoon is soms wel nodig. Maar in dit geval niet. Te begrijpen dat je dat niet wilt. 

Persoonlijk heb ik geen ervaring met een IPhone. De toestelhulp gaat je niet verder helpen. Die kent niet de fijne kneepjes die nu nodig zijn. De APN moet wel van Simpel zijn. 

F.A.Q. APN

Vergelijk ik het met mijn telefoon en de (andere) telefoon menu qua instellingen dan zou ik eens proberen om de mobiele netwerken te resetten. 

Via Google, Apple support kom ik hier op uit. 

Mogelijke oplossing. Nummer 7.is van belang.

Om verschillende apps de gegevens te wissen lijkt me erg veel werk. Lijkt me niet nodig als alles wel werkt in een ander toestel. 

Ik hoor, lees het graag of jullie dit verder helpt.

Succes! 

Reputatie 6

Echt jammer dat er geen reactie terug komt. Het resetten van de mobiele netwerken kan de oplossing zijn. Probleem is hoogstwaarschijnlijk de telefoon instellingen niet het Odido netwerk, 5G.

Hey @Snowboard, ik was niet direct in de gelegenheid om een update te geven. Na je voorgestelde oplossing donderdag, heb ik even gewacht met de oplossing uitproberen, omdat er langzaam functionaliteiten leken terug te komen zonder iets te doen. Ik wilde kijken hoe dat zou aflopen, en anders wilde ik alsnog de boel resetten via de instructies die je had gedeeld.

Donderdag gebruikte ik Spotify terwijl ik op de wifi van een treinstation zat (mobiele netwerk wel aan) en ik had verwacht op een gegeven moment de verbinding te verliezen. Toen dat zo was en ik op mijn eigen  mobiele netwerk zat, bleef Spotify werken. Websites browsen lukte nog niet.

Vervolgens op vrijdag ging ik kijken of ik mijn telefoon voor navigatie kon gebruiken in de auto, hoe ver ik signaal zou houden van mijn huis af. Ik bleef de hele rit verbinding houden, waar dat eerder mislukte. Ergens halverwege de middag kon ik tijdens een wandeling ook weer op internet surfen, de websites laadden weer. 

Het is heel apart, maar het heeft zich vanzelf opgelost. 

@AJvdW Heeft het zich bij jou ook uit zichzelf opgelost, of heeft de oplossing van Snowboard gewerkt? 

@Snowboard Sorry voor de late reactie. Ik had me voorgenomen om van het weekend de stappen te doorlopen. Ik merkte afgelopen zaterdag dat ik wel weer internet had buiten de deur zonder Wifi. Inmiddels werken alle apps weer op 4g/5g en kan ik ook weer pagina's laden. Ik kan ook weer foto's via whatsapp versturen etc. 

Ik heb verder niks aangepast t.o.v. eerder. Het lijkt zich dus vanzelf te hebben hersteld. Geen idee hoe, maar ben blij dat het werkt. Lijkt erop @Kaasje dat dit bij jou ook zo is gegaan.

Reputatie 6

Fijn om te horen dat het bij jullie weer werkt @AJvdW en @Kaasje . Vooral het terugzetten naar fabrieksinstellingen was in mijn ogen te ingrijpend. 

Ik had eerst wel 5g op mijn iPhone 14 Pro Max, maar sinds kort alleen maar weer 4g. Hoe zit dit? Komt dit door simpel zelf of omdat ik niet een 5g gebied zit.

 

Reputatie 1
Badge +3

Hi @Tymo,

 

Dat is een goede vraag!

Op https://www.odido.nl/netwerk/dekking, kan je dekking op jouw locatie inzien. 
Als jouw locatie ook 5G dekking aangeeft, dan wil ik je vragen om op je IPhone de instellingen te controleren.
Je gaat dan naar Instellingen → Mobiel netwerk → Opties mobiele data → Gesprekken en data. Op deze pagina vink je vervolgens ‘5G aan’ aan.
Zou je dit uit willen proberen en mij laten weten of dit heeft geholpen?

Groet, Jahduar
Simpel

Reageer