Skip to main content
Antwoord

wifi camping

• August 31, 2025
  • 2 reacties
  • 36 Bekeken

Ingrid BS
Forum|alt.badge.img

ik zit op de wifi van de camping. Nu krijg ik ineens de melding dat ik 80% van mijn simpel abonnement heb verbruikt en een tijdje later 100%. Dat kan toch niet als ik op de wifi van de camping zit? 

Beste antwoord door Michel2025

Hoi ​@Ingrid BS 

Je zou het misschien niet verwachten, als je gebruik maakt van een WiFi netwerk.
Maar de praktijk is helaas anders, want op het moment dat het WiFi signaal van de camping even kort wegvalt of het WiFi signaal zwak doorkomt, dan kiest je smartphone automatisch voor het mobiele netwerk die dan toch sterker is.

Wil je uitsluitend gebruik maken van het WiFi netwerk van de camping, zet dan “mobiele data” helemaal uit binnen de instellingen van je smartphone.
Deze optie vindt je onder “Mobiel Netwerk” of “Netwerkinstellingen”.

Dat je nu de melding vanuit Simpel kreeg dat je 80% en later 100% door je databundel heen was, ligt dus aan het feit dat je smartphone over is gesprongen van WiFi naar het mobiele netwerk op het moment dat het WiFi netwerk even weg viel of zwak door kwam.

Dus zet “Mobiele data” helemaal uit, dan voorkom je dit.
Zet “Mobiele data” wel weer even aan, als je de camping verlaat.

2 reacties

Michel2025
Forum|alt.badge.img+1
  • Ervaren helper
  • Antwoord
  • August 31, 2025

Hoi ​@Ingrid BS 

Je zou het misschien niet verwachten, als je gebruik maakt van een WiFi netwerk.
Maar de praktijk is helaas anders, want op het moment dat het WiFi signaal van de camping even kort wegvalt of het WiFi signaal zwak doorkomt, dan kiest je smartphone automatisch voor het mobiele netwerk die dan toch sterker is.

Wil je uitsluitend gebruik maken van het WiFi netwerk van de camping, zet dan “mobiele data” helemaal uit binnen de instellingen van je smartphone.
Deze optie vindt je onder “Mobiel Netwerk” of “Netwerkinstellingen”.

Dat je nu de melding vanuit Simpel kreeg dat je 80% en later 100% door je databundel heen was, ligt dus aan het feit dat je smartphone over is gesprongen van WiFi naar het mobiele netwerk op het moment dat het WiFi netwerk even weg viel of zwak door kwam.

Dus zet “Mobiele data” helemaal uit, dan voorkom je dit.
Zet “Mobiele data” wel weer even aan, als je de camping verlaat.

Sevn
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • September 1, 2025

Beste ​@Ingrid BS

@Michel2025 heeft het helemaal correct omschreven: wanneer het wifi-signaal kort wegvalt of zwak is, schakelt de smartphone automatisch over naar het mobiele netwerk, waardoor de databundel alsnog wordt verbruikt. Het advies om “Mobiele data” uit te zetten als je uitsluitend wifi wilt gebruiken, is helemaal juist. Ook als je je telefoon niet actief gebruikt, kunnen apps op de achtergrond data verbruiken. Denk aan e-mail, meldingen van apps, updates of synchronisatie met de cloud. Wil je onbedoeld verbruik voorkomen? Zet mobiele data uit of gebruik vliegtuigmodus.

Om dit in de toekomst te voorkomen, raad ik het volgende aan:
- Plafond in te stellen via Mijn Simpel.
- Gebruik MB-aanvullers.
- Zet automatische updates en app-verversing uit of alleen via wifi.
- Zet mobiele data uit bij wifi, en schakel wifi-assistentie of Slimme netwerkwissel uit.

Ik stuur je nog even een privébericht om te zien of ik nog iets voor je kan betekenen.

Groet,
Sevn