Skip to main content

Merk je dat je MB’s opeens erg snel op gaan of dat er in één keer veel data is verbruikt? Wij snappen dat dat niet fijn is en we helpen je graag om onverwacht extra dataverbruik te voorkomen.

 

Het gebeurt ons allemaal wel eens. Je dataverbruik is opeens erg hoog zonder dat je er – bewust – gebruik van maakt. Dit kan diverse oorzaken hebben. Je kijkt bijvoorbeeld naar Netflix of je telefoon voert automatisch een grote update uit op de achtergrond. Een andere veelvoorkomende reden is dat je telefoon media aan het synchroniseren is met bijvoorbeeld iCloud of Dropbox. Als er geen of slechte wifi verbinding is (of wegvalt) kan je telefoon terugschakelen naar mobiele data (4G/5G) waardoor er ook onbewust meer data wordt verbruikt.

 


 

We helpen je graag om je telefoon te configureren zodat er geen updates verlopen via je mobiele data en de wifi-assistentie uit staat, zodat data bij een slechte wifi-verbinding niet overgaat op mobiele data.

 

Hoe doe je dit?

iPhone:

  • Ga naar Instellingen > App Store > kopje 'Mobiele data’. Schakel 'Automatische downloads' uit.
  • Bij 'Appdownloads' stel je in dat er eerst gevraagd wordt of een app gedownload mag worden via mobiel internet.

Android:

  • Open de Play Store op je telefoon; Open het menu door op drie streepjes linksboven te tikken; Kies voor ‘Instellingen’; Onder het kopje ‘Algemeen’ vind je ‘Downloadvoorkeur voor app’.
  • Standaard staat de optie op ‘Via elk netwerk’ en kan de Play Store dus ook apps downloaden over het mobiele netwerk. Pas de voorkeur dan aan naar ‘Alleen via wifi’. Dat is een makkelijke manier om MB’s te besparen.

Data managers

Het gebruik van een Data Manager app kan erg handig zijn om je verbruik bij te houden. Deze zijn vaak gratis te downloaden in de Google Play Store en Apple Store. Enkele voorbeelden hiervan zijn My Data Manager en Data Usage.

 

Android telefoons hebben in het instellingenmenu de optie ‘gegevensverbruik’ of ‘dataverbruik’. Als je dit opent, zie je een lijst met alle apps die via mobiel internet MB’s uit je databundel hebben gebruikt. Als er een app heel veel data verbruikt, kun je ervoor kiezen om dit in het instellingenmenu van de app zelf te beperken.

Let op dat de datumrange goed staat (dus start bundelperiode selecteren).

 

Voor iOS: Als je wilt zien hoeveel mobiele data je hebt gebruikt, ga je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Of download een app om het bij te houden.

 

Goed om te weten:

  • Wij houden bij hoeveel data er wordt verbruikt door de data die de simkaart registreert.
  • Wij kunnen volgens de strenge privacywet niet inzien welke apps en waaraan data is verbruikt. Zie ons maar als PostNL, we weten hoe zwaar een pakketje is om te berekenen hoeveel het verzenden van een pakket kost, maar wij zien niet wat er in de doos/enveloppe zit. Dat kan je alleen zelf via je telefoon controleren.
  • Hou er rekening mee dat de data op Mijn Simpel (specificatie van data) 1x per 6 uur wordt geupdate en dat de specificaties niet altijd accuraat zijn. De kosten en het MB-verbruik zijn dat wel.

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen? Stel ze gerust in de reacties hieronder! Ook als je nog andere tips hebt of goede datamanagers deel ze dan hieronder met ons en met de andere gebruikers.

Dat met die updates, kan je ook snel overkomen.
Ook al staat het updaten op wifi, als je het onderweg met de hand triggert gaat het van de bundel.

In zeldzame gevallen, kan ook spyware de oorzaak zijn.
 


Reageer