Skip to main content
Sticky

Een eigen modem of ONT gebruiken

• August 27, 2026
  • 0 reacties
  • 10 Bekeken
Jason
Community Manager
Forum|alt.badge.img

Wil je een eigen modem of glasvezelkastje gebruiken bij Simpel Internet? Hieronder lees je wat mogelijk is, welke ondersteuning je krijgt en wat je zelf moet doen.

Wat zegt de wet?

Volgens de wet mag je een eigen modem gebruiken. Alle diensten van je abonnement moeten via dat modem kunnen werken. Deze verplichting geldt ook wanneer je een eigen glasvezelkastje (ONT) wilt gebruiken.

Welke apparatuur krijg je van Simpel?

Je ontvangt van Simpel Internet een ONT en een modem. De monteur installeert alleen deze apparatuur tijdens de aansluiting.

Apparatuur bewaren en terugsturen

• Bewaar de door Simpel geleverde apparatuur tot het einde van je abonnement.
  • Terugsturen van de Simpel apparatuur kan pas nadat je abonnement is beëindigd. 
  • Bij een storing vragen we je vaak eerst te testen met het modem van Simpel Internet.
  • Na beëindiging van je abonnement stuur je alle geleverde apparatuur terug via het aangegeven retourproces.
  • Oudere apparatuur hoef je niet altijd terug te sturen. In het retourproces wordt dit aangeduid als ‘legacy hardware’.

Stappen om een eigen modem aan te sluiten

Volg deze stappen zodat je eerst controleert of de verbinding goed werkt voordat je je eigen modem gebruikt:

1. Sluit eerst het modem van Simpel Internet aan (zoals geïnstalleerd door de monteur).
  2. Controleer of de internetverbinding werkt met het Simpel-modem.
  3. Sluit daarna je eigen modem aan.
  4. Controleer of alle diensten (internet, eventuele VLAN/DHCP-instellingen) naar behoren werken op je eigen modem.

Hulp bij problemen met een eigen modem

Als je verbinding met je eigen modem niet goed werkt, volgen wij deze stappen:

• We controleren of er een probleem in ons netwerk is.
  • We controleren de kabelverbindingen en basisinstellingen zoals DHCP en eventuele VLAN-configuratie.
  • Als de storing niet opgelost is door bovenstaande controles, adviseren we contact op te nemen met:
    • de fabrikant van je modem voor apparaat-specifieke ondersteuning;
    • andere klanten in de Community om ervaringen en oplossingen te delen.

Een eigen ONT gebruiken

Een eigen ONT of een modem met een SFP-module werkt alleen op een XGS‑PON‑netwerk. Kies alleen voor een eigen ONT als je technisch weet wat nodig is en waarom je deze wilt gebruiken.

Let op: we moeten het serienummer van jouw ONT registreren. Tijdens de registratie kan de verbinding tijdelijk wegvallen. Kies dus zorgvuldig wanneer je dit doet.

Veelgestelde vragen

1. Welk modem mag ik gebruiken?

Gebruik je een eigen modem met een losse ONT? Dan kun je elk verkrijgbaar modem gebruiken, zolang het past bij de technische eigenschappen van je verbinding en geen storingen veroorzaakt.

Een modem met ingebouwde ONT werkt alleen wanneer het een XGS‑PON‑SFP‑module bevat. Zonder die module werkt het modem niet en kan het storingen veroorzaken.

2. Kan ik een eigen ONT gebruiken?

Ja. We registreren het serienummer van je ONT. Houd er rekening mee dat je verbinding tijdelijk kan wegvallen tijdens de registratie.

3. Waar vind ik de modeminstellingen?

De modeminstellingen en handleidingen vind je op de website van Simpel.

4. Installeert de monteur mijn eigen modem?

Nee. De monteur installeert alleen de apparatuur van Simpel Internet.

5. Kan ik later weer het modem van Simpel Internet gebruiken?

Ja. Als je terugschakelt naar het Simpel‑modem kan het tot ongeveer 30 minuten duren voordat de DHCP‑lease vernieuwd is en je verbinding werkt zoals voorheen.

6. Is IPv6 al beschikbaar?

Nee. Op dit moment gebruiken we IPv4. IPv6 wordt ingezet zodra het beschikbaar is.

7. Waar vind ik de technische specificaties?

De technische specificaties vind je op de website van Simpel.

Belangrijke aandachtspunten

• Zorg dat je eigen apparatuur voldoet aan de technische eisen van je aansluiting (voor XGS‑PON bijv. juiste SFP‑module).
  • Gebruik een eigen ONT alleen als je de registratie en mogelijke korte onderbreking accepteert.
  • Bij storingen vragen wij je eerst te testen met het Simpel‑modem. Dit versnelt diagnoses en voorkomt onnodig heen en weer schakelen van apparatuur.
  • Als je een eigen modem gebruikt, kan Simpel ondersteuning beperken tot netwerk- en aansluitchecks; apparaat‑specifieke instellingen en firmware horen bij de fabrikant.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit of heb je specifieke vragen over compatibiliteit van jouw modem of ONT? Neem contact op met onze Klantenservice of kijk op simpel.nl voor technische specificaties en het retourproces.