2G gaat nu echt uit de lucht!

  • 11 April 2023
  • 1 reactie
  • 1525 Bekeken
2G gaat nu echt uit de lucht!
Badge

Vanaf 1 juni 2023 gaan wij stoppen met het 2G netwerk. Dit was natuurlijk al eerder aangekondigd, maar nu gaat het netwerk dan toch echt uit!

 

Ben je klant en heb je nog een 2G telefoon in gebruik, dan is onze tip om zsm actie te ondernemen zodat je na 1 juni 2023 nog gebruik kan blijven maken van het abonnement. Dit houdt in dat het toch echt tijd is om een telefoon aan te schaffen die geschikt is voor minimaal 3G, met als voorkeur een 4G of 5G verbinding.


Meer informatie hierover vind je op deze pagina.


Hoe zit dat met jouw simkaart?

De kans is aanwezig dat je als klant nog een oude simkaart hebt en dat deze alleen past in een 2G-telefoon. Als dit het geval is neem dan contact met ons op en bestel gratis een nieuwe simkaart.

 

Hoe weet je of een toestel 2G-only is?

Weet je niet helemaal zeker welk toestel je hebt? Een handig trucje is om te kijken of je telefoon toetsen op de voorkant heeft om te typen. De meeste van zulke toestellen kunnen niet op ons nieuwe netwerk. Je hebt dan waarschijnlijk een nieuw toestel nodig.

Elke nieuwe telefoon die je online koopt, kun je gewoon gebruiken. Ook kan je een losse telefoon bestellen via T-Mobile. Wel zo makkelijk..

 

Hieronder nog een aantal weetjes hierover! (F.A.Q)

 

Wat is het 2G-netwerk?

Het 2G-netwerk bestaat sinds 1999 en is het oudste van onze netwerken. Over dit netwerk kun je bellen en sms'en. Internetten kan ook, maar heel langzaam. Tien jaar later kwam het 3G-netwerk.

Via deze techniek was sneller internet mogelijk. Tegenwoordig zorgen ons 4G- en vooral het 5G-netwerk ervoor dat iedereen supersnel internet heeft.

 

Waarom stoppen we met 2G?

Dit doen wij omdat we werken aan een beter netwerk. Daardoor krijg je ook een betere verbinding en internet. Hieronder valt ook ruimte maken voor het 4G en 5G netwerk. Daarom is het nodig om frequentie-spectrum vrij te maken van oude technologie. Metafoor: Wegwerkzaamheden zijn vervelend, maar als we betere snelwegen willen, dan moet er ook aan de weg getimmerd worden.

 

Waarom moet ik een ander toestel?

Het stukje techniek wat in oude en sommige speciale toestellen zit wat verbinding maakt met ons netwerk is gemaakt om gebruik te maken van ons oude netwerk, het 2G netwerk dus. Die techniek sluit niet aan op ons 3G, 4G of 5G netwerk, omdat die netwerken een stuk nieuwer zijn, en de oudere toestellen niet zijn mee veranderd. Deze techniek wordt niet meer ondersteund sinds 1 juni 202, en we sluiten het netwerk volledig af op 1 juni 2023. Om gebruik te kunnen blijven maken van je abonnement, heb je minimaal een telefoon nodig met 3G. Wij raden een 4G of 5G telefoon aan, om toekomstbestendig te zijn. Mijn toestel is alleen geschikt voor 2G, kan ik dan nog wel 112 bellen in noodgevallen? Nee, na 1 juni 2023 kun je niet meer 112 bellen met je 2G-telefoon. Hiervoor heb je een nieuwe telefoon nodig met minimaal 3G Hoe werkt het in het buitenland? Ga je naar het buitenland, en heb je in dat land alleen 2G-dekking? Geen probleem, dan kun je daar gewoon over het 2G-netwerk bellen, sms'en en internetten. Wat zijn de gevolgen voor M2M (machine-to-machine)?

Per 1 juni 2023 dienen bestaande klanten die via ons netwerk gebruik maken van 2G M2M-apparatuur, gebruik te maken van apparatuur die geschikt is voor 4G of 5G. Deze klanten roepen we op contact op te nemen met hun leverancier. Zij hebben de kennis van de betreffende hardware en kunnen deze vervangen.

 

Geldt dit alleen voor Simpel klanten? 

Het stoppen van de ondersteuning van 2G geldt ook voor klanten van T-mobile ( ons moederbedrijf) Tele2 en Ben. Deze providers vallen onder het merk T-Mobile Netherlands en maken gebruik van het T-Mobile netwerk.

 

Op plaats X heb ik nog wel bereik?

Het kan zijn dat jij als klant een aantal weken na 1 juni 2023 nog wel bereik hebt op een aantal plekken. Dit komt omdat wij handmatig per regio de masten uit moeten zetten. Het totale proces kan tot ongeveer 8 weken duren.

 

Ik heb opzegrecht

Met het uitzetten van het 2G-netwerk zijn wij niet in strijd met onze algemene voorwaarden.  Het is dus niet mogelijk om je contract op te zeggen.

 

Ik ga naar een andere provider

Ook andere providers zijn bezig met het uitfaseren van hun oude netwerken. Het 3G-netwerk is namelijk al uitgefaseerd sinds maart 2020 door Vodafone, en sinds april 2022 door KPN.

 

Mocht je hierna nog met vragen zitten, stel ze hieronder gerust! 


1 reactie

Ik heb een gps tracker gekocht (SinoTrack) volgens de leverancier geschikt voor 4G netwerk. Ik denk dat de tracker alleen op 2G werkt en het niet meer doet na 1 juni. Kan ik controleren of het 4G netwerk wordt gebruikt ? Met een telefoon kun je het zien in het scherm. 

Reageer