Skip to main content
Sticky

eSIM van Simpel: wat is het en hoe werkt het?

• May 20, 2025
  • 7 reacties
  • 1614 Bekeken

Forum|alt.badge.img

eSIM van Simpel: Wat is het en hoe werkt het?

Goed nieuws: bij Simpel kun je vanaf vandaag kiezen voor een eSIM! Met een eSIM heb je geen fysieke simkaart meer nodig. Handig én snel geregeld. Bij Simpel willen we je altijd de beste en eenvoudigste manier bieden om verbonden te blijven. Met die gedachte introduceren we de eSIM! In dit artikel leggen we je uit wat een eSIM is, wat de voordelen zijn en hoe je deze in gebruik kunt nemen. 

Wat is een eSIM?
eSIM staat voor 'embedded SIM' en is een ingebouwde SIM-kaart die je direct op je apparaat kunt activeren. In tegenstelling tot de traditionele fysieke SIM-kaart die je in je telefoon moet plaatsen, is een eSIM al in je apparaat geïntegreerd. Het enige wat je nodig hebt, is een QR-code om je eSIM-profiel te activeren.

Belangrijk om te weten: je kunt een eSIM alleen aanvragen als vervanging van je huidige simkaart.

Voordelen van een eSIM

• Gemak: Geen gedoe meer met fysieke SIM-kaarten verwisselen. Je downloadt eenvoudig je eSIM-profiel en kunt meteen aan de slag.
  • Meerdere abonnementen: Je kunt meerdere eSIM-profielen op je apparaat hebben en eenvoudig schakelen tussen verschillende nummers en abonnementen.
  • Ruimtebesparend: Omdat er geen fysieke SIM-kaart nodig is, blijft er meer ruimte over voor andere componenten in je apparaat.
  • Duurzaamheid: Minder plastic en afval, wat goed is voor het milieu.

Hoe activeer je een eSIM bij Simpel?

Het activeren van een eSIM bij Simpel is eenvoudig. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

Stap 1: Zorg dat je een eSIM-compatibel toestel hebt. Niet alle apparaten ondersteunen eSIM, dus controleer dit eerst in de specificaties van je toestel.

Stap 2: Log in op je Mijn Simpel account via onze website of app. Daar kun je je eSIM activeren.

Stap 3: Scan de QR-code die je van ons ontvangt. Dit doe je door naar de instellingen van je apparaat te gaan en de optie ‘Mobiele data’ of ‘Cellulair’ te selecteren, daarna kies je voor ‘Voeg mobiel abonnement toe’ en gebruik je de camera om de QR-code te scannen.

Stap 4: Volg de instructies op je scherm om je eSIM-profiel te downloaden en te activeren. Binnen enkele minuten ben je verbonden!

Veelgestelde vragen over de eSIM

Zit er verschil tussen een fysieke SIM-kaart en een eSIM?
Qua functionaliteit zijn er geen verschillen. Zowel een fysieke SIM-kaart als een eSIM zorgen dat je verbonden bent met het mobiele netwerk. De eSIM biedt echter extra gemak en flexibiliteit.

Kan ik mijn fysieke SIM-kaart behouden terwijl ik een eSIM gebruik?
Ja, de meeste eSIM-compatibele apparaten ondersteunen dual SIM-functionaliteit. Dit betekent dat je zowel een fysieke SIM-kaart als een eSIM kunt gebruiken en eenvoudig kunt schakelen tussen beide.

Wat doe ik als ik mijn eSIM wil verwijderen of van toestel wil wisselen?
Je kunt je eSIM-profiel verwijderen via de instellingen van je apparaat. Wil je de eSIM op een ander toestel gebruiken, dan moet je opnieuw een QR-code aanvragen en het proces van activatie volgen op je nieuwe toestel.

Heb je nog vragen over eSIM of wil je weten of jouw toestel geschikt is? Bezoek dan onze Klantenservicepagina of stel je vraag hieronder. We helpen je graag verder!

Het Simpel.nl team

Belangrijk om te weten: je kunt een eSIM alleen aanvragen als vervanging van je huidige simkaart.

7 reacties

wan
  • Lezer
  • May 21, 2025

Het is me niet helemaal duidelijk. Ik lees: ‘Kan ik mijn fysieke SIM-kaart behouden terwijl ik een eSIM gebruik?
Ja,’

en lees ook;

Belangrijk om te weten: vanaf 26 mei kun je een eSIM alleen aanvragen als vervanging van je huidige simkaart.’

Wat ik wil weten:

Kan ik straks op vakantie in het buitenland (Japan) een Japanse e-sim aanschaffen voor data? Moet ik hiervoor in NL in mijn Simpel abonnement nog iets voor doen? Of kan ik die eenvoudig zonder problemen toevoegen?

• Lezer
  • May 22, 2025

Graag wil ik weten hoe esim werkt op mijn samsung horloge, hoe moet ik dat installeren en waar vind ik prijzen?

• Superster
  • May 26, 2025

Hi ​@Arna 

Niet elke smartwatch beschikt over een Esim Om welk type smartwatch van Samsung gaat het? Staat er iets bij van 4G? En een Esim is niet iets wat je installeert maar activeert. De Esim is een ingebouwde, embedded, simkaart. 

eXadrian
  • Lezer
  • May 30, 2025

Dat is mooi maar ik vraag mij af wat als je in de toekomst terug naar fysieke sim gaat, moet je dan een nieuwe sim aanvragen of kan je de simkaart die dan was geblokkeerd weer heractiveren.

Dus bijvoorbeeld ik heb nu een telefoon dat e-sim ondersteunt, stel deze wordt later vervangen door een telefoon welke geen e-sim ondersteuning heeft maar waar dus alleen een fysieke sim in past, moet je dan een nieuwe simkaart aanvragen wat dan weer €15 kost of kan je de simkaart die was geblokkeerd als vervanging van de e-sim weer opnieuw activeren en gebruiken?

• Lezer
  • June 2, 2025

E-Sim, leuk dat Simpel deze mogelijkheid heeft gekregen maar wat nog geen mogelijkheid is dat als je een horloge [wil kopen] die een E-Sim ondersteund en je zou daar die E-Sim in willen hebben danwel er in doen dan kan je de mobiele-telefoon in de kast leggen omdat jou fysieke simkaart naar de faanjes is gegaan.

Beter lijkt het mij dat je deze 2 mogelijkheden tesamen zou kunnen gebruiken met jou abbo, wat mij ook logischer lijkt maar dat schijnt dus niet te kunnen, dus kopen we het horloge maar niet, heb nu ook een horloge van hetzelfde merk, waar ik mee kan bellen echter op Bluetooth.

Zou Simpel hier eens over na kunnen denken, dank alvast...

Ries123
  • Starter
  • July 2, 2025

Ook wel fijn dat er hier nog enigszins gereageerd wordt door het Simpel team.....

• Lezer
  • July 2, 2025

@Ries123 

Ben het helemaal met je eens, toen ik de vraag stelde bij 1200 werd mij gezegd dat het forem van Simpel je daar wel een antwoord op zou kunnen geven en denk dat "zou kunnen" goed op zijn plaats is, toch?