Fraudeurs vinden steeds slimmere manieren om mensen om de tuin te leiden en hun geld afhandig te maken. Door de risico's te kennen en goed op te letten kun je voorkomen dat je er de dupe van wordt.
Maar welke vormen van telefonische oplichting bestaan er allemaal? En waar moet je op letten?
WhatsApp-fraude
Bij WhatsApp-fraude doet een oplichter alsof hij een bekende van je is en vraagt hij je via WhatsApp om geld over te maken. Als je vervolgens geld overmaakt, gaat het geld niet naar je bekende maar naar de bankrekening van de bedrieger.
Zet tweestapsauthenticatie aan, stuur nooit activatiecodes door naar anderen en zet in de instellingen van WhatsApp de 'beveiligingsmeldingen' aan.
Wangiri: terugbelfraude
‘Wangiri’ is Japans voor ‘één keer overgaan en stoppen’. Als je het slachtoffer bent van een poging tot wangiri-fraude word je vanaf een onbekend, buitenlands nummer gebeld. Na een enkele keer overgaan wordt er aan de andere kant weer opgehangen. De oplichters hopen dat je het nummer terugbelt en proberen je vervolgens zo lang mogelijk aan de lijn te houden.
Ons advies: bel onbekende buitenlandse nummers nooit terug en blokkeer het telefoonnummer.
Telefonische spoofing
Spoofing (vertaald 'fopperij') is een vorm van oplichting waarbij je telefonisch, per e-mail of per sms wordt benaderd door iemand die zich voordoet als een vertrouwde persoon, bedrijf of organisatie. Als het om een frauduleus sms-bericht in plaats van een telefoongesprek gaat, wordt het ook wel 'smishing' genoemd.
Ons advies: Neem eerst zelf contact op met het bedrijf of de organisatie waardoor je gebeld lijkt te worden en controleer de echtheid van het verzoek. Geef in een telefoongesprek geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, pincodes of creditcardgegevens door. Voer dergelijke gegevens ook niet in op een website voordat je de echtheid van het verzoek hebt gecontroleerd.
Goed om te weten: Simpel stuurt nooit berichten die om inloggegevens, wachtwoorden of bankgegevens vragen.
Veilig Mijn Simpel gebruiken
Mijn Simpel is een beveiligde omgeving, waarvoor je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig hebt. Het is belangrijk dat je je wachtwoord van Mijn Simpel geheim houdt. We adviseren je om verschillende wachtwoorden voor verschillende diensten en apps te kiezen. Wijzig al je wachtwoorden regelmatig en kies een sterk en uniek wachtwoord voor je e-mail.
Uitgebreidere informatie vind je op deze pagina.