eSIM gebruiken op Android
Heb je een Sim Only abonnement van Simpel en wil je je simkaart vervangen door een eSIM? Dat regelen we makkelijk samen.
Goed om te weten: zorg dat je telefoon verbonden is met wifi.
Stap 1: Bestel je eSIM
Je bestelt de eSIM in Mijn Simpel. Ga naar Sim & Instellingen > Sim vervangen > eSIM aanvragen en volg de stappen. Daarna krijg je instructies om de eSIM op je telefoon te activeren.
Stap 2: Activeer je eSIM
Werkt je huidige sim nog?
Laat je sim dan in je telefoon zitten en volg deze stappen:
1. Log in op Mijn Simpel.
2. Ga in het menu naar Sim & instellingen → Activeren sim → eSIM activeren.
3. Volg de stappen op je scherm.
4. Klaar? Ga door naar stap 3.
Werkt je huidige sim niet meer?
Is je sim geblokkeerd (bijvoorbeeld door verlies of diefstal) of werkt ‘ie niet meer? Dan kun je je eSIM via iDEAL activeren. Doe je zo:
1. Log in op Mijn Simpel.
2. Ga in het menu naar Sim & instellingen → Activeren sim → Activeer via iDEAL.
3. Volg de stappen op je scherm.
4. Alles gelukt? Ga door naar stap 3.
Stap 3: Download je eSIM
Je eSIM is geactiveerd. Tijd om hem te downloaden, zodat je ‘m kunt gebruiken. Zo doe je dat:
1. Zet je QR-code klaar Open de e-mail die je van ons hebt gekregen. Daar vind je de QR-code. Zorg ervoor dat je de mail opent op een ander apparaat dan je telefoon. Bijvoorbeeld via je laptop. Je kunt ook een schermafbeelding van de QR-code maken.
2. Open de instellingen van je telefoon Tik op Instellingen → Verbindingen → Simkaartbeheer.
3. Voeg je eSIM toe Tik op + eSIM toevoegen → kies QR-code scannen.
4. Scan de QR-code Richt je camera op de QR-code en tik op Toevoegen. Heb je een schermafbeelding gemaakt? Klik op het icoon Galerij en upload de afbeelding.
5. Tik op Ok om je nieuwe mobiele abonnement in te schakelen.
6. Herstart je telefoon Zet je telefoon even uit en weer aan. Dan weet je zeker dat alles goed werkt.
Lukt het scannen met de QR-code niet? Je kunt je eSIM ook handmatig instellen:
1. Open de instellingen van je telefoon.
2. Ga naar Verbindingen → SIM-beheer → eSIM toevoegen.
3. Kies QR-code scannen en tik op Activeringscode invoeren.
4. Vul de code in.
5. Je eSIM wordt gedownload en geïnstalleerd.
6. Zet je telefoon uit en aan.
Veelgestelde vragen
Wat als ik nog geen verbinding heb met het netwerk nadat ik alle stappen heb doorlopen?
Zet je telefoon opnieuw aan. Na een paar minuten heb je weer bereik.
Hoe weet ik of mijn eSIM actief is?
Dat check je op twee manieren:
1. Je ziet minstens één streepje bereik op je telefoon.
2. Ga naar Instellingen → Verbindingen → Simkaartbeheer. Check of je nieuwe eSIM is geactiveerd en is gekozen voor de gewenste diensten, zoals oproepen, berichten en/of mobiele gegevens.
Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?
We bieden geen multisim aan. Dat betekent: je kunt bij ons geen 2 simkaarten gebruiken met hetzelfde nummer. Sommige smartwatches werken alleen met multisim. Check de website van de fabrikant om te zien of jouw smartwatch werkt met eSIM.
Wat als ik wel kan bellen maar niet kan internetten met mijn eSIM?
Controleer of je Access Point Name (APN) goed staat. Ga naar Instellingen → Network & internet → SIMs. Check bij je Simpel eSIM of het Access Point Name (APN) staat ingesteld als 'internet.mobiel'.