Skip to main content
Beantwoord

eSim activatie storing

• July 29, 2025
  • 38 reacties
  • 1805 Bekeken

Sinds maandagochtend (28-7) probeer ik mijn eSim te activeren. Het installatieproces verloopt succesvol, maar de eSim kan niet geactiveerd worden. Blijkbaar werkt mijn fysieke simkaart niet meer, omdat ik een eSim heb aangevraagd.

Na meerdere telefoontjes met de helpdesk blijkt dat er een storing gaande is met de activatie van eSims. De helpdesk kan geen enkele indicatie afgeven over wanneer deze storing is opgelost of dat er vorderingen zijn in het oplossen van dit probleem. Volgens de helpdesk kan ik de status van deze storing ook nergens volgen. Het enige wat ik kan doen is steeds (telefonisch) contact opnemen met de helpdesk om de status van de storing op te vragen.

Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Kan iemand mij vertellen wat de vorderingen van de storing zijn? En wat de verwachte oplostijd is?

2. Waarom wordt deze storing nergens gedeeld op een storingspagina? Het is in mijn ogen vrij ouderwets (en inefficiënt voor beide partijen) om periodiek contact op te nemen met de helpdesk om te vragen of het probleem al opgelost is of niet.

Heeft iemand hier antwoord op? De wereld vergaat natuurlijk niet, maar het is wel knap irritant dat je een dag niet bereikbaar bent en je niet weet hoe lang dit nog zal duren.

Beste antwoord door Sevn

Sinds maandagochtend (28-7) probeer ik mijn eSim te activeren. Het installatieproces verloopt succesvol, maar de eSim kan niet geactiveerd worden. Blijkbaar werkt mijn fysieke simkaart niet meer, omdat ik een eSim heb aangevraagd.

Na meerdere telefoontjes met de helpdesk blijkt dat er een storing gaande is met de activatie van eSims. De helpdesk kan geen enkele indicatie afgeven over wanneer deze storing is opgelost of dat er vorderingen zijn in het oplossen van dit probleem. Volgens de helpdesk kan ik de status van deze storing ook nergens volgen. Het enige wat ik kan doen is steeds (telefonisch) contact opnemen met de helpdesk om de status van de storing op te vragen.

1. Kan iemand mij vertellen wat de vorderingen van de storing zijn? En wat de verwachte oplostijd is?

2. Waarom wordt deze storing nergens gedeeld op een storingspagina? Het is in mijn ogen vrij ouderwets (en inefficiënt voor beide partijen) om periodiek contact op te nemen met de helpdesk om te vragen of het probleem al opgelost is of niet.

Heeft iemand hier antwoord op? De wereld vergaat natuurlijk niet, maar het is wel knap irritant dat je een dag niet bereikbaar bent en je niet weet hoe lang dit nog zal duren.

Herkenbaar, ik ben ook onbereikbaar geworden.
Vandaag overgestapt op Esim na telefonisch contact. Als de medewerker had gezegd dat er een storing is, had ik natuurlijk even gewacht gezien ik geen haast heb.

Is er iemand van Simpel die hier meer informatie over kan geven? We zijn inmiddels drie dagen verder. Klantenservice kan geen enkele informatie verschaffen over de voortgang of een verwachte oplostijd.

Ik snap dat Simpel een budget provider is, maar een productieverstoring waarin (e)Simkaarten al 3 dagen niet geactiveerd kunnen worden, is in mijn ogen niet fraai. Al helemaal niet als er ook geen communicatie over de storing plaatsvindt.

@Sevn sorry dat ik je tag, maar wellicht dat jij meer informatie over deze kwestie kan verschaffen. Klantenservice kan (ook na meermaals bellen) geen enkele informatie verschaffen hierover.

Ik heb hetzelfde probleem, mijn eSIM kan niet geactiveerd worden, terwijl mij oude simkaart wel is uitgeschakeld tijdens het installatieproces. De helpdesk kan me niet helpen, ik kan niet meer bellen of gebeld worden.

Ik heb dit ook, kan al 3 dagen niet gebeld worden en of bellen.

Ik heb het idee, dat er al enkele dagen geen moderator aanwezig is op de community van Simpel.
Want er is nog steeds geen antwoord geven over deze eSIM storing bij Simpel, en er staat nergens op de website dat er überhaupt een storing is met het activeren van de eSIM.

Ja, pas al je belt met de klantenservice kom je er achter, maar niet iedereen belt de klantenservice.
Dus het zou netjes en een goede service zijn als Simpel deze storing duidelijk vermeld op haar website en via de community, maar daarbij updates over de status.

Iedereen die nu over wilt stappen van de fysieke simkaart naar de eSIM loopt tegen dit probleem aan, en kan dan niet meer bellen, gebeld worden en internetten op zijn of haar 06-nummer.
En een nieuwe fysieke simkaart aanvragen kost 15,- per simkaart, terwijl de storing bij Simpel ligt.

Dus ook ik wil graag weten:

• Wanneer is deze storing opgelost (bij benadering)?
  • Wordt bij klanten die dit overkomen, de aanvraag van een fysieke simkaart vergoed (15,- euro), zodat de vervangende simkaart uiteindelijk niets kost?
  • Waarom wordt er niets vermeld over deze storing op de website van Simpel?
  • Waarom kan men nog steeds een eSIM activeren, terwijl er een storing gaande is?

Graag een spoedige reactie vanuit Simpel van één van de moderators ​@Marciano , ​@Sevn , ​@Raveena of ​@Jason_Simpel .

Beste ​@username, ​@Huubhuubhuub, ​@Kisteman, ​@j.j.dewolf en ​@Michel2025,

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen. Fijn dat er zo actief wordt meegedacht.

Op dit moment speelt er inderdaad een technische storing waardoor het activeren van een eSIM niet altijd goed verloopt. In sommige gevallen lijkt de aanvraag in Mijn Simpel succesvol, maar wordt de activatie niet afgerond. Hierdoor kan het gebeuren dat de fysieke simkaart al is gedeactiveerd, terwijl de eSIM nog niet werkt. Dat kan tijdelijk zorgen voor problemen met bellen of internetten.

Deze situatie hangt niet samen met het type toestel of besturingssysteem; zowel Android- als iOS-gebruikers kunnen er mee te maken krijgen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Voor wie binnenkort wil overstappen naar eSIM: het kan verstandig zijn om contact met de klantenservice te maken, omdat wij de mogelijkheid wel hebben om de eSIM te activeren. Als dit niet heeft geholpen, stuur me maar een privébericht op onze Community. Vermeld dan even jouw 06-nummer, achternaam, geboortedatum en postcode + huisnummer.

Hopelijk biedt dit wat meer duidelijkheid voor iedereen die meeleest.

Groet,
Sevn

38 reacties

• July 30, 2025

Vandaag overgestapt op Esim na telefonisch contact. Als de medewerker had gezegd dat er een storing is, had ik natuurlijk even gewacht gezien ik geen haast heb.

• Auteur
  • Starter
  • July 30, 2025

Is er iemand van Simpel die hier meer informatie over kan geven? We zijn inmiddels drie dagen verder. Klantenservice kan geen enkele informatie verschaffen over de voortgang of een verwachte oplostijd.

Ik snap dat Simpel een budget provider is, maar een productieverstoring waarin (e)Simkaarten al 3 dagen niet geactiveerd kunnen worden, is in mijn ogen niet fraai. Al helemaal niet als er ook geen communicatie over de storing plaatsvindt.

• Auteur
  • Starter
  • July 30, 2025

@Sevn sorry dat ik je tag, maar wellicht dat jij meer informatie over deze kwestie kan verschaffen. Klantenservice kan (ook na meermaals bellen) geen enkele informatie verschaffen hierover.

• Lezer
  • July 30, 2025

Ik heb hetzelfde probleem, mijn eSIM kan niet geactiveerd worden, terwijl mij oude simkaart wel is uitgeschakeld tijdens het installatieproces. De helpdesk kan me niet helpen, ik kan niet meer bellen of gebeld worden.

Huubhuubhuub

Michel2025
Forum|alt.badge.img+1
  • Ervaren helper
  • July 31, 2025

Ik heb het idee, dat er al enkele dagen geen moderator aanwezig is op de community van Simpel.
Want er is nog steeds geen antwoord geven over deze eSIM storing bij Simpel, en er staat nergens op de website dat er überhaupt een storing is met het activeren van de eSIM.

Ja, pas al je belt met de klantenservice kom je er achter, maar niet iedereen belt de klantenservice.
Dus het zou netjes en een goede service zijn als Simpel deze storing duidelijk vermeld op haar website en via de community, maar daarbij updates over de status.

Iedereen die nu over wilt stappen van de fysieke simkaart naar de eSIM loopt tegen dit probleem aan, en kan dan niet meer bellen, gebeld worden en internetten op zijn of haar 06-nummer.
En een nieuwe fysieke simkaart aanvragen kost 15,- per simkaart, terwijl de storing bij Simpel ligt.

• Wordt bij klanten die dit overkomen, de aanvraag van een fysieke simkaart vergoed (15,- euro), zodat de vervangende simkaart uiteindelijk niets kost?
  • Waarom kan men nog steeds een eSIM activeren, terwijl er een storing gaande is?

Graag een spoedige reactie vanuit Simpel van één van de moderators ​@Marciano , ​@Sevn , ​@Raveena of ​@Jason_Simpel .

Sevn
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 31, 2025

Beste ​@username, ​@Huubhuubhuub, ​@Kisteman, ​@j.j.dewolf en ​@Michel2025,

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen. Fijn dat er zo actief wordt meegedacht.

Op dit moment speelt er inderdaad een technische storing waardoor het activeren van een eSIM niet altijd goed verloopt. In sommige gevallen lijkt de aanvraag in Mijn Simpel succesvol, maar wordt de activatie niet afgerond. Hierdoor kan het gebeuren dat de fysieke simkaart al is gedeactiveerd, terwijl de eSIM nog niet werkt. Dat kan tijdelijk zorgen voor problemen met bellen of internetten.

Deze situatie hangt niet samen met het type toestel of besturingssysteem; zowel Android- als iOS-gebruikers kunnen er mee te maken krijgen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Voor wie binnenkort wil overstappen naar eSIM: het kan verstandig zijn om contact met de klantenservice te maken, omdat wij de mogelijkheid wel hebben om de eSIM te activeren. Als dit niet heeft geholpen, stuur me maar een privébericht op onze Community. Vermeld dan even jouw 06-nummer, achternaam, geboortedatum en postcode + huisnummer.

Hopelijk biedt dit wat meer duidelijkheid voor iedereen die meeleest.

Groet,
Sevn

• Auteur
  • Starter
  • July 31, 2025

@Sevn Dank voor je reactie!

Over deze kwestie heb ik inmiddels een keer of 5 telefonisch contact gehad met klantenservice. Zij beweerden allemaal dat ze niks voor mij konden betekenen, maar uit jouw reactie maak ik op dat de klantenservice dus wel de mogelijkheid heeft om de eSim (handmatig) te activeren.

Ik neem wel even contact op met de klantenservice en zal vermelden dat zij dus wel degelijk iets kunnen betekenen.

Brenda2025
  • Lezer
  • August 1, 2025

Jammer dat ik dit nu pas lees... Net een eSIM geactiveerd op de Samsung Galaxy A56 maar net als iedereen hier hebben we geen verbinding. Het vreemde is dat we een ander 06 nummer zien in de instellingen, niet het huidige 06 nummer waar de aanvraag voor gedaan is.

We hebben telefoon nodig dus ik zou Simpel willen verzoeken hier met voorrang actie te nemen.

Kunnen we een gratis fysieke simkaart ontvangen met ons oude nummer ?

• Auteur
  • Starter
  • August 1, 2025

@Brenda2025 het klopt dat het 06 nummer anders is. Dit is een tijdelijk nummer.

Als ik de eerdere reactie van Sevn in dit thread bekijk, dan zou je contact op kunnen nemen met de klantenservice. Zij zouden in staat moeten zijn om je eSim toch te activeren.

Michel2025
Forum|alt.badge.img+1
  • Ervaren helper
  • August 1, 2025

Hoi ​@Brenda2025 en ​@username,

Ik heb de klantenservice hierover al gebeld, maar die blijven zeggen dat ze de eSIM niet kunnen activeren in het systeem, en dat de IT afdeling druk bezig is om de verstoring te verhelpen.
Er wordt nu geadviseerd om de fysieke simkaart te blijven gebruiken, totdat de storing verholpen is.

Wel kun je een privé bericht sturen naar moderator ​@Sevn of ​@Marciano , zoals ook staat vermeld in het antwoord van moderator ​@Sevn.

Ik heb beide moderatoren een privé bericht gestuurd, of zei wel een eSIM voor mij kunnen activeren.
Bellen met de klantenservice heeft geen zin, daar krijg je telkens hetzelfde antwoord te horen.

Dus gewoon even een privé bericht sturen.
Klik op de naam van de moderator en je ziet dan een button om een privé bericht te sturen.
Het kan dan wel even duren, voordat je een antwoord terug krijgt.

Brenda2025
  • Lezer
  • August 1, 2025

Inmiddels is de eSIM (handmatig door simpel medewerker ?) geactiveerd..deze doet het nu. Bedankt 🙏

• Starter
  • August 3, 2025

Ik heb hier exact dezelfde ervaring sinds afgelopen donderdag. Via klantenservice kom ik niet verder. Ik ga de moderators ook een prive bericht sturen. Dank voor deze tip! 

• Lezer
  • August 3, 2025

Hier hetzelfde probleem en kan alleen maar zeggen dat de klantenservice zich diep moet schamen hoe ze klanten te woord staan.

Eerst krijg je de vraag waarom je überhaupt een e-sim zou willen gebruiken om vervolgens nog even fijntjes te vertellen dat in de simpel app duidelijk staat dat er een storing is met de e-sim. Waar die melding staat wist men uiteraard niet te vertellen omdat hier nergens over wordt gecommuniceerd.

Moraal van dit verhaal, ik had nooit een e-sim moeten aanvragen volgens de medewerkster en het is dus eigenlijk voornamelijk mijn eigen schuld dat ik niet meer bereikbaar ben. Oplossing was gewoon wachten en later nog eens proberen. Mocht zelfs nog een keer bellen als het nog niet werkt. Heb maar niet meer teruggebeld om dan weer te horen dat ze toch niets kunnen doen.

Uiteraard ook contact gezocht met het webcare team omdat die volgens simpel binnen maximaal 2 uur reageren. Nou dat hebben ze inderdaad waargemaakt met een automatische ontvangstbevestiging maar verder totaal geen response.

Al met al een ervaring om compleet simpel van te worden. Nu maar eens kijken of de moderators iets kunnen betekenen en anders maar mijn verlies nemen en het contract afkopen en een provider opzoeken die de boel wel opnoemde hebben. 

Ps. Misschien handig om eens een melding in de app / site te zetten dat er problemen zijn. Scheelt een hoop frustratie en ergernis bij klanten.

Michel2025
Forum|alt.badge.img+1
  • Ervaren helper
  • August 3, 2025

Ik ben inmiddels weer terug bij mijn vorige provider KPN.
Naar alle verhalen van de afgelopen dagen over de eSIM die je niet zelf kunt activeren wegens een storing, maar ook de storingen op het mobiele netwerk zelf (Simpel zit op het Odido netwerk) heb ik mijn Simpel abonnement binnen de wettelijk bedenktijd van 14 dagen opgezegd.

Alleen al hoe de klantenservice je te woord staat over het het activeren van de eSIM, en de zeer slechte communicatie hierover naar de klanten, is gewoonweg slecht en zeker niet service gericht.

Je ziet echt dat het een budgetprovider is, waar alles maar zo goedkoop mogelijk moet zijn.
En omdat Simpel een budgetprovider is onder de vlag van Odido, maken ze duidelijk geen haast om een waarschijnlijk simpele storing te verhelpen, rondom het activeren van de eSIM.
Maar gebeurd het bij het moederbedrijf Odido, dan is het wel binnen enkele dagen opgelost als het niet eerder is.

Nee, dan maar een wat duurder abonnement bij een premium provider zoals KPN.
Dan is het activeren van een eSIM een fluitje van een cent, en kun je volledig zelf doen vanuit de Mijn KPN app.

Voor mij geen Simpel meer!!

• Lezer
  • August 4, 2025

@Sevn 

Is er al enige duidelijkheid wanneer dit op gelost gaat worden? of zou jij kunnen helpen. Heb net 2 uur met de helpdesk aan de lijn gehangen. Maar daar dat heeft ook geen oplossing gebracht.

• Lezer
  • August 4, 2025

@Sevn 

Is er al enige duidelijkheid wanneer dit op gelost gaat worden? of zou jij kunnen helpen. Heb net 2 uur met de helpdesk aan de lijn gehangen. Maar daar dat heeft ook geen oplossing gebracht.

Zelfde hier.. 2x 30 min in de wacht en daarna geen tijdslijn kunnen geven wanneer opgelost, schijnt al ruim een week een probleem te zijn. Ik had de eSim nooit aangevraagd als het gewoon op de website getoond was, wat volgens mij best haalbaar is in een week tijd...

Hoop dat een van de moderators wel een tijdsindicatie intern kan achterhalen, totaal niet bereikbaar nu wat me enorm frustreert op de 1e dag bij Simpel.

Marciano
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • August 4, 2025

Goedemiddag allemaal, de problemen met eSIM activatie speelden van zondagavond de 27e tot maandag de 28e. Deze zijn inmiddels opgelost. Hebben jullie op dit moment (na de 28e) nog steeds problemen, kijk dan (opnieuw) of het met de informatie in onderstaand topic nu wel werkt of bel met mijn collega’s op 088-1005757. Ze staan vandaag tot 21:00 uur voor jullie klaar en kunnen jullie hier direct bij helpen!

Frank Weerepas

Hoi Marciano,

intussen diverse keren contact gehad met je collega’s en zij melden dat de storing nog niet verholpen is. Intussen nu 2 abonnementen waar niet meer mee gebeld kan worden. Dus als jij nog een truc weet, dan hoor ik het graag. 

• Lezer
  • August 5, 2025

@Marciano de dames van de klantenservice vertelden mij (zowel op als na de 28e) dat er een eSIM gerelateerde storing was opgelost, maar de activatiestoring (waar het in dit topic over gaat) is een andere storing. Klantenservice neemt telefonisch contact op met mij, maar tot op heden is dat nog niet gedaan. Dus ook daaruit concludeer ik dat het probleem nog niet is opgelost.

Deze productiestoring duurt inmiddels al langer dan een week. In de mijn Simpel omgeving kan je nog steeds een eSIM aanvragen. Zonder enige waarschuwing dat activeren niet mogelijk is. Een verwachte oplostijd is er ook niet. Niet eens een voortgangsupdate of duidelijkheid wat er nou echt aan de hand is.

Inmiddels pikt de media dit voorval ook al op https://tweakers.net/nieuws/237746/klanten-van-simpel-lijken-al-week-geen-e-sim-te-kunnen-activeren.html ...

• Lezer
  • August 5, 2025

Ik heb zojuist weer bij de klantenservice gebeld, maar de storing is volgens hun nog steeds niet verholpen. Ze gaven nu wél aan dat we morgen een e-mail ontvangen met meer informatie, maar dit gebrek aan daadkracht ken ik inmiddels: elke dag zeggen ze dat het “morgen” opgelost zal zijn, zonder concrete details of een tijdspad. Het is erg frustrerend om telkens weer een half uur te wachten om daarna weer een vage belofte te horen. Wij, de getroffen klanten, verdienen duidelijke, tijdige en eerlijke updates in plaats van valse hoop. ​@Sevn of ​@Marciano : hebben jullie een oplossing? of een stappen hoe je het zelf kan oplossen.  

• Starter
  • August 5, 2025

Ik heb gisteren de helpdesk gesproken. Die hebben mij een nieuwe simkaart (fysiek) gestuurd, zodat ik via een andere telefoon weer bereikbaar ben. Maar ik heb voor mijn nieuwe toestel vanwege dual sim wel een e-sim nodig. ​@Sevn ​@Marciano Weten jullie zeker dat het opgelost is? Anders zit ik weer een paar dagen zonder telefoon.

• Starter
  • August 5, 2025

Oh ja, ik heb dus afgelopen zondag precies die procedure gevolgd, en de e-sim volledig gedownload en geïnstalleerd, maar het werkte dus niet. 3x geprobeerd!!!! In mijn telefoon had de e-sim ook een fout nummer. Dus als het de 28e is opgelost: NEE!!

Kijk alsjeblieft even in mijn dossier. Ik heb ​@Sevn ook een direct bericht met mijn gegevens gestuurd.

Ik ben nu dus weer terug naar fysieke simkaart, maar ik wil een e-sim. Maar alleen als jullie garanderen dat het nu wel werkt.

• Lezer
  • August 5, 2025

Als het niet zo enorm droevig was, is het wel om te lachen hoor. Mijn zoon is zijn telefoon kwijt en meteen nieuwe gekocht en vanwege de snelheid met behulp van klantenservice een eSIM aangevraagd en er werd nog even uitgelegd hoe ik deze moest activeren op een nieuwe telefoon die nog geen simkaart heeft.

Uiteraard lukte dit niet want ik las later dat al langere tijd een storing gaande is. Blijkbaar weet de klantenservice van Simpel dit zelf niet? Nu maar op hun verzoek een fysieke sim aangevraagd, dit duurt echter 2 dagen.

Zo zie je maar weer dat veel vernieuwingen niet altijd betekend dat het ook beter is.

• Starter
  • August 5, 2025

Ik heb nu een geactiveerde Esim zonder bereik waarmee ik nog wel via WIFI kan bellen gelukkig. De klantenservice geeft aan dat er nog steeds een storing is (anno 05-08-25 19:00 uur) en adviseert om een nieuwe fysieke simkaart aan te vragen. Maar dat zou 2 dagen duren en dan ben ik dus 2 dagen echt volledig onbereikbaar. Ik wacht dus toch liever af denk ik, maar op welke storing wachten we nu nog eigenlijk ​@Marciano enige indicatie? Heel verwarrend dit!