Skip to main content
Beantwoord

Extreem verbruik buitenbundel Frankrijk

• July 18, 2025
  • 1 reactie
  • 82 Bekeken

Hallo, zoals men bij Simpel waarschijnlijk kan zien heb ik de afgelopen dagen meerdere data aanvullers aangeschaft. Omdat er op mysterieuze wijze vele gigabytes buiten mijn bundel worden verbruikt. Dit kost me al bijna 150 euro! Ik begrijp zelf niet hoe dit kan, ik ben weliswaar in het buitenland (Frankrijk) maar doe geen extreme dingen zoals video's bekijken. Wel een paar keer Google Maps gebruikt maar niet heel veel dacht ik. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen te kijken wat er mis is of wat er zoveel data verbruikt? Of als iemand dit leest: wie heeft er een tip? Ik heb een VPN app (ooit geïnstalleerd op advies van Simpel) zodat men kon zien welke app of proces veel data verbruikt. Dat is de app 'My Data Manager'. Maar ik kan in die app helaas niet zien wat de oorzaak is van het dat verbruik probleem.

Help!

Beste antwoord door Sevn

Hallo ​@peterwitjes,

Begrijpelijk dat dit voor verwarring zorgt! Data in het buitenland kan soms sneller verbruikt worden dan je verwacht, bijvoorbeeld doordat apps op de achtergrond blijven synchroniseren of door het gebruik van navigatie-apps zoals Google Maps, die toch vrij veel data kunnen vragen (zeker als kaarten opnieuw geladen worden of bij realtime verkeersinformatie). Ook updates of automatische synchronisaties kunnen ongemerkt veel MB’s kosten.

Sommige klanten zetten de functie "mobiele data alleen gebruiken voor bepaalde apps" of "data saver" aan, om dit soort verrassingen te beperken. Ook kan het helpen om de instellingen van je apps te controleren, zoals automatische updates of het streamen op hoge kwaliteit.

Misschien dat andere gebruikers nog aanvullende tips hebben hoe zij dit aanpakken in het buitenland. Hopelijk kun je met deze inzichten het dataverbruik iets beter in de hand houden!

Groet,
Sevn

1 reactie

Sevn
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 22, 2025

Hallo ​@peterwitjes,

Begrijpelijk dat dit voor verwarring zorgt! Data in het buitenland kan soms sneller verbruikt worden dan je verwacht, bijvoorbeeld doordat apps op de achtergrond blijven synchroniseren of door het gebruik van navigatie-apps zoals Google Maps, die toch vrij veel data kunnen vragen (zeker als kaarten opnieuw geladen worden of bij realtime verkeersinformatie). Ook updates of automatische synchronisaties kunnen ongemerkt veel MB’s kosten.

Sommige klanten zetten de functie "mobiele data alleen gebruiken voor bepaalde apps" of "data saver" aan, om dit soort verrassingen te beperken. Ook kan het helpen om de instellingen van je apps te controleren, zoals automatische updates of het streamen op hoge kwaliteit.

Misschien dat andere gebruikers nog aanvullende tips hebben hoe zij dit aanpakken in het buitenland. Hopelijk kun je met deze inzichten het dataverbruik iets beter in de hand houden!

Groet,
Sevn