Skip to main content
Beantwoord

Hoge rekening Data verbruik

• 10 februari 2025
  • 4 reacties
  • 139 Bekeken

Hallo,

Ik heb een Sim only abonnement van 3000 GB. Deze was op 31 januari 2025 jongstleden overschreden. Een kijkje in mijn simpel-app liet zien dat het om een bedrag van € 13,16 ging en over 4 dagen zou ik een nieuw tegoed krijgen. Ik heb sinds dat moment de Mobiele Data uitgezet.

En wat schetst mijn verbazing?  Op 31 januari is het verbruik van 6 uur tot 12 uur 194,56 tegen een bedrag van € 29,181 en sinds zaterdag zie ik dat er een bedrag van € 50,20 van mijn bankrekening is af geschreven door Simpel. Op de factuurspecificatie zie ik dat het totaal: 3293,43 MB is. Wat inhoudt dat er voor 293,43 MB extra is betaald. naast de standaard 3000 MB waarop maandelijks recht op heb. Maar wat ik niet begrijp is dat je een hoog bedrag moet betalen voor 293,43 MB data en dat terwijl de mobiele data uitstaat? Een vreemde wijze is het. 

Wie kan mij dit verklaren?

Beste antwoord door R.V

Beste ​@Cookie 

Het is vervelend om te lezen dat je buitenbundelkosten hebt gemaakt. Voordat we extra kosten in rekening brengen, sturen we altijd waarschuwingen via sms wanneer je 80% en 100% van je bundel hebt verbruikt. Na ontvangst van de 100% sms worden de buitenbundeltarieven gehanteerd (deze waarschuwingen ontvang je ook als je gebruik maakt van een MB-aanvuller). Het buitenbundeltarief bedraagt € 0,15 per MB. Dit staat ook aangegeven in onze tarievenvoorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan bij het afsluiten van je abonnement.

Vanwege privacyregelgeving kunnen wij niet precies inzien waar je MB’s aan verbruikt zijn. We mogen alleen bijhouden wanneer je verbruik begint en stopt, en hoeveel data er is verbruikt. Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Misschien kun je zien welke apps verantwoordelijk zijn voor het verbruik. Ook kun je apps zoals DataTracker of DataManager downloaden om hier meer inzicht in te krijgen. Daarnaast is het goed om te controleren of wifi-assistentie of snelle netwerkwissel is ingeschakeld op je toestel, aangezien dit kan leiden tot gebruik van je mobiele data wanneer je wifi-verbinding zwak is.

Houd er rekening mee dat een datasessie ook automatisch kan starten als je mobiele gegevens aan staan. Er lopen vaak processen op de achtergrond die ook dataverbruik kunnen veroorzaken, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het is daarom raadzaam om je mobiele gegevens uit te schakelen wanneer je ze niet nodig hebt. Dit bespaart je MB’s en voorkomt onnodige kosten.

Om hoge buitenbundelkosten te voorkomen, kun je via Mijn Simpel een plafond instellen. Ook kun je tijdig een MB-aanvuller bestellen bij ontvangst van de 80% sms.

Als je meer duidelijkheid wilt over je verbruik, hebben we wat extra gegevens van je nodig. Neem gerust contact op met onze klantenservice via deze link https://www.simpel.nl/klantenservice/contact kan je inzien op welke manieren dit mogelijk is.

Groet,

Renaat

Bekijk origineel

4 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Moderator
  • 25 reacties
  • Antwoord
  • 12 februari 2025

Beste ​@Cookie 

Het is vervelend om te lezen dat je buitenbundelkosten hebt gemaakt. Voordat we extra kosten in rekening brengen, sturen we altijd waarschuwingen via sms wanneer je 80% en 100% van je bundel hebt verbruikt. Na ontvangst van de 100% sms worden de buitenbundeltarieven gehanteerd (deze waarschuwingen ontvang je ook als je gebruik maakt van een MB-aanvuller). Het buitenbundeltarief bedraagt € 0,15 per MB. Dit staat ook aangegeven in onze tarievenvoorwaarden, waarmee je akkoord bent gegaan bij het afsluiten van je abonnement.

Vanwege privacyregelgeving kunnen wij niet precies inzien waar je MB’s aan verbruikt zijn. We mogen alleen bijhouden wanneer je verbruik begint en stopt, en hoeveel data er is verbruikt. Ik raad je aan om de instellingen van je telefoon te controleren. Misschien kun je zien welke apps verantwoordelijk zijn voor het verbruik. Ook kun je apps zoals DataTracker of DataManager downloaden om hier meer inzicht in te krijgen. Daarnaast is het goed om te controleren of wifi-assistentie of snelle netwerkwissel is ingeschakeld op je toestel, aangezien dit kan leiden tot gebruik van je mobiele data wanneer je wifi-verbinding zwak is.

Houd er rekening mee dat een datasessie ook automatisch kan starten als je mobiele gegevens aan staan. Er lopen vaak processen op de achtergrond die ook dataverbruik kunnen veroorzaken, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het is daarom raadzaam om je mobiele gegevens uit te schakelen wanneer je ze niet nodig hebt. Dit bespaart je MB’s en voorkomt onnodige kosten.

Om hoge buitenbundelkosten te voorkomen, kun je via Mijn Simpel een plafond instellen. Ook kun je tijdig een MB-aanvuller bestellen bij ontvangst van de 80% sms.

Als je meer duidelijkheid wilt over je verbruik, hebben we wat extra gegevens van je nodig. Neem gerust contact op met onze klantenservice via deze link https://www.simpel.nl/klantenservice/contact kan je inzien op welke manieren dit mogelijk is.

Groet,

Renaat

• Auteur
  • Lezer
  • 2 reacties
  • 13 februari 2025

Dank voor de reactie.

Zoals ik hier boven heb uitegelegd. Is de mobiele data uitgezet op 31 januari 2025 toen er een bedrag van € 13,16 te zien was in de verbruikshistorie (App) van Simpel.

Het is te belachelijk voor woorden dat er dan € 0,15 per MB wordt gerekend. Er is niet voor niets voor een sim only abonnement van Simpel gekozen. Juist om geen onnodige kosten te maken. Wat betreft de tarievenvoorwaarden. Zo’n standaard antwoord die hier vaak gebruikt wordt. Aan de reacties van anderen op dit community gebeurt het vaak dat veel klanten van Simpel op onnodige kosten wordt gejaagd.

Ik zit nu al een jaar bij Simpel en die van mijn partner zijn abonnement verloopt binnenkort en nooit waren er onnodig hoge kosten bij gekomen. Vaak als het net boven het abonnementsbedrag kwam, dan viel het enig zins mee. Behalve nu. Er zit ook niets anders op dan die plafond kiezen, wat ook geld kost. Zoals iemand hier ook al zei. Het zou Simpel sieren als het bij de service inbegrepen zat.  

Niet iedereen kan of is staat telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van Simpel. Dat is ook waarom er op deze manier van communiceren is gekozen via de Community en van de chat word ik ook niet veel wijzer met de Ai bot.

Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 8 reacties
  • 13 februari 2025

Goedemiddag ​@Cookie 

Het is inderdaad niet prettig om onverwachts deze kosten erbij te krijgen. Simpel houd zich qua tarieven uiteraard wel aan de algemene maximale buitenbundel tarieven welke gesteld mogen worden. Daarnaast adviseer ik je een data manager, ben je daar bekend mee? Deze kan je in de app store installeren, en in deze app kan je het verbruik nakijken. Zo kan je precies zien welke apps het verbruikte data hebben opgemaakt, want de MB telling klopt altijd. Wij krijgen de gebruikte mb's namelijk door vanuit jouw telefoon, welke dat weer aan de simkaart doorgeeft. Al het verbruik wat je dus in de app ziet is verbruikt door jouw telefoon. De simkaart kan namelijk geen data verbruiken ; ) 

Mocht je direct in contact willen komen met 1 van mijn collega's, ben je altijd welkom om contact op te nemen met de klantenservice! 

Voor nu wens ik je graag een fijne dag verder toe : ) 

Groet, Kayleigh 

• Auteur
  • Lezer
  • 2 reacties
  • 14 februari 2025

Beste Kayleigh,

Dank voor je reactie en moeite.

Duidelijke reactie. Toch vind ik het misleiding. Ik weet wat mij de volgende staat te wachten en mijn partner ook. Het nodigt niet uit om de abonnementen in de toekomst te verlengen. 

• Belachelijke hoge tarieven per MB buiten de bundel en dat binnen een paar minuten. 
  • Bijna verplicht om een plafond te nemen om het Data verbruik enigszins onder controle te krijgen tegen een bepaalde vergoeding.

Ik zou niet weten waarom ik nog contact zou opnemen met de contactservice? Want het geld krijg ik toch niet meer terug. 

Dank, voor jou ook fijne dag toegewenst. 

Groet, Cookie

Reageer