heb ik ook gehad, moest mijn nummer veranderen, werd alleen maar erger
Iemand anders gebruikt mijn naam en nummer om mensen te bellen. Ik ben nu al 3x gebeld door iemand die zegt dat hij mij terugbelt. Iedere keer iemand anders. Sommige mensen zijn boos.
Ik bel helemaal niemand. Ook word mijn toestel niet gebruikt voor deze telefoontjes. In mijn recente-telefoongesprekken kan ik niets terugvinden hierover.
Hoe voorkom ik dit?
Dit is een erg vervelend probleem @njasper
Dit is SPOOFING.
Wat je nu doet is uitstekend! Deel geen privégegevens op een openbaar medium.
Het vervelende is tegelijkertijd dat wanneer je doet wat @danib2024 aangeeft, ook al snap ik wel. de reactie, dat je iemand anders weer opzadelt met dit probleem omdat na een tijdlang het nummer op een plank heeft gelegen iemand anders jouw nummer krijgt.
Het beste is eigenlijk een tijdje de telefoon niet gebruiken en hopen dat het stopt.
Goedemiddag @njasper
Je hebt aangegeven dat je sinds enige tijd telefonisch lastiggevallen wordt. Ik snap dat het erg vervelend is als je telefoontjes of sms-berichten ontvangt waar je niet van gediend bent.
Ik heb met je meegelezen en als ik je verhaal goed begrijp, ervaar je overlast omdat jouw telefoonnummer gebruikt wordt voor spoofing.
Met 'spoofing' word je gebeld door een bepaald nummer dat niet bij de daadwerkelijke persoon die belt hoort. In dit geval, wordt jouw telefoonnummer hiervoor gebruikt.
Met andere woorden, als de desbetreffende personen terugbellen, dan krijgen ze jou aan de lijn, in plaats van degene die hun daadwerkelijk gebeld heeft.
Het bellen met een aangepast nummer is mogelijk met behulp van verschillende technieken, zoals bijvoorbeeld een app waarbij je een gesprek kunt opstarten met een willekeurig mobiel nummer. Omdat deze mogelijkheid door derden wordt gefaciliteerd is het voor ons als provider niet mogelijk om dit te voorkomen. Het is namelijk ook niet verboden om een telefoonnummer waarmee je uitbelt aan te passen naar een ander nummer, wat onze mogelijkheden nog verder beperkt.
Helaas is het lastig om spoofcalls helemaal te vermijden. Je weet tenslotte nooit wie je belt. Misschien is het wel een (potentiële) klant. Of is het een nummer van iemand die je echt kent. Krijg je zo’n verdacht telefoontje? Dan kan je dit het beste doen:
- Geef nooit persoonlijke en/of vertrouwelijke informatie via de telefoon. Bel in plaats daarvan de partij die zegt te bellen terug en check of het telefoontje wel echt was. Werd je echt gebeld door je bank of de Belastingdienst? Dan kan de medewerker dat zo voor je controleren.
- Neem nooit telefonische betaalopdrachten aan. En geef nooit iemand op afstand toegang tot je computer.
- Geef geen wachtwoorden of inloggegevens via de telefoon.
Je kan er voor kiezen om een ander nummer te nemen, alleen garanderen wij niet dat dit nooit meer gaat gebeuren. Mocht je toch een nieuw nummer willen neem dan contact op met ons https://www.simpel.nl/klantenservice/contact
Groet,Renaat